2015-10-25, 08:32
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Detta är ganska osannolikt. Med tanke på kvinnan borde ha känt igen NB, eller NB borde ha vetat vem kvinnan var. Åtminstone borde kvinna ha berättat om händelsen för sina släktingar som genast skulle ha känt igen NB på hennes beskrivning av honom och inte minst bilen. Men denna händelse är perifer och har ingenting med mordet på Lisa att göra.
Det var den "händelsen" som godsägare AJ tog upp och berättade för polisen efter LH:s försvinnande givetvis, det hände dagen innan.
I ljuset av detta blir Litauerna ännu mer höggradigt misstänkta.
Kvinnan visste inte med säkerhet vem mannen var, men anade, dålig engelska, troligen össtatare osv.
Hon berättade vad som hänt, godsägaren berättade för polisen om "en händelse" dagen eller dagarna innan.
Att du är trög vet vi sedan tidigare, men så här trög?
2015-10-25, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nähä?

För att gubben har dåligt rykte i bygden. Är det vad du baserar det på?
Det "låter rimligt"?

Folk skulle bli galna om de visste det skulle vara en GM lös:
Ja, möjligen på dig/er som sitter som sladdertackor och inte förmedlar informationen till polisen.
Så skvaller väger med än teknisk bevisning? Eller hur har du tänkt dig det hela?
Snurra flaskan?

Jag tror att folk missuppfattat mig. Enligt det jag hört så är det polisen som misstänker en andra GM och det är tydligen även polisen som inte "gått ut med" denna info eftersom det inte finns tillräckligt med bevis.

Som sagt, personen som sagt detta till mig kanske ljuger, det kan ju inte jag veta. Ville bara dela med mig.
2015-10-25, 08:33
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Att NB är inblandad I detta råder det inget tvivel om. men kan någon förklara hur Lisa tillhörigheter har kunna spridas ut efter vägen. Hon förlyttades ju i bilen?

Om det är så att hon förflyttades med bilen så kan enda föklaring vara att:

1. NB "spridit" sakerna men av vilken anledning? verkar ju lovligt dumt.
2. LH levde i bilen och lyckades på nått sätt få ut sakerna (typ sparkade upp dörren och lyckades sparka ut prylarna)
När brottet begicks var området tomt. Inget sökande efter Lisa på gång. Mördaren kunde säkert aldrig föreställa sig att området något dygn senare skulle invaderas av tusen människor som gick och kröp på knäna och sökte igenom varenda kvadratcentimeter av fälten längs vägarna. Hans enda tanke var att så fort som möjligt göra sig av med allting och gömma den döda kroppen, jackan och hjälmen - och det fick bli på det säkraste ställe han i hast kunde komma på: arbetsboden (kroppen) och den faktiskt ganska undanskymda rishögen en bit därifrån (jackan och hjälmen).

När han slängde iväg hennes mobil var hans tanke troligen att "där lär ingen hitta den". Det är nog lätt att tänka så när man tittar ut över stora tätbevuxna fält. Man måste också ha i minnet att han hade bråttom och rädslan för att bli upptäckt fördunklar säkert det logiska tänkandet en del.
2015-10-25, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Mycket bra skrivet vartenda ord !

I fredags när jag fick reda på hur mordet gått till så kände jag att inget annat än livstid för monstret .
Efter 1020 sidor i FUP så känns livstid som ett för milt straff .
Vad är detta , en skitaktig ,tandlös sadistisk mördare !
Jag tror inte Hollywood hade kunnat få till ett värre filmmonster .
Han hade bestämt sig för att den här helgen skulle han mörda , och jag undrar om han inte såg lisa när hon passerade hans bostad på moppen på väg till jobbet , hon kan tom ha hejat på honom .
Jag tror Lisa kan ha blivit "utvald" tidigt den dagen .

Han tog den som var sist kvar - som en hyena på jakt

Det var det enda "fel" som Lisa gjorde - att hon var den sista flickan att lämna jobbet
2015-10-25, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det var den "händelsen" som godsägare AJ tog upp och berättade för polisen efter LH:s försvinnande givetvis, det hände dagen innan.
Kvinnan visste inte med säkerhet vem mannen var, men anade, dålig engelska, troligen össtatare osv.
Hon berättade vad som hänt, godsägaren berättade för polisen om "en händelse" dagen eller dagarna innan.

Efter Lisas försvinnande gick det massa rykten om polacker i bygden (även här, till och med namngivna polacker). Märkligt också att AJ berättat historien för polisen, i stället för att kvinnan gjorde det.
2015-10-25, 08:41
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Han kanske stannade bilen och bara släppte grejerna, djävligt klantigt gjort, varit bättre slängt i sjön där de fiskade

Stannade 8 gånger vid olika platser? Osannolikt...med kanske ett lik i baksätet dessutom?
2015-10-25, 08:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haribomuppen
Jag tror att folk missuppfattat mig. Enligt det jag hört så är det polisen som misstänker en andra GM och det är tydligen även polisen som inte "gått ut med" denna info eftersom det inte finns tillräckligt med bevis.
Som sagt, personen som sagt detta till mig kanske ljuger, det kan ju inte jag veta. Ville bara dela med mig.
Polisen misstänker? På vilken grund och vem?
2015-10-25, 08:42
Medlem
Lisas utspridda ägodelar kan ha lagts ut i efterhand - när Lisas pappa och pojkvän kom till Blombergs och tiden efter

Då måste MGM förstått att det gick inte som han hade tänkt sig
2015-10-25, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Verkligen skarpsynta iakttagelser! Ja, det verkar finnas en hel del utestående frågor.

Utredningsgruppen har rent kvantitativt hållit ett väldigt stort antal förhör, men man får intrycket av att de inte lagt lika mycket tid på att kontinuerligt "prata sig samman" för att på så vis ta med sig värdefulla uppgifter från ett förhör, och sedan ställa kontrollfrågor (om detaljer, tidsangivelser, möjliga "luckor") vid kommande förhör.

Ej heller verkar man ha lagt ansenlig tid på att begära kompletterande vittnesförhör i de fall där det funnits behov av att vissa förhörs- och vittnesuppgifter behöver verifieras - eller avslås.

Detta kan ju eventuellt bero på att de flesta vittnesförhör skedde mitt under pågående semestertider - både utredare och vittnen blir av förklarliga skäl inte lika lättillgängliga.

Risken är nu att den kvalitiva helhetsnivån på förhör och vittnesutsagor har påverkats negativt, och att man som läsare av fup:en upptäcker just den inkonsekvens och de luckor som du har noterat.

Det intressanta blir att se vilka vittnen som kallats till (tillika närvarar på) rättegången.

Därtill gäller att även åklagare/försvar har noterat vilka luckor/motsägelser som finns bland fup:ens förhör och ställer väl avvägda frågor så att frågetecknen rätas ut. Men vi får nog inte ha alltför stora förhoppningar. Eftersom det varit många förhör, men endast blir fyra rättegångsdagar, så är frågan hur ingående utfrågningarna kommer att kunna bli.

Jag är också mycket fundersam kring detta. Tiderna cafetjejerna säger hänger inte ihop alls, trots att
de borde veta exakt eftersom de kollade mobilen och skulle med en buss, det måste gå att kontrollera i efterhand om flickan åkte med bussen och när den gick. Den tredje tjejen Julia sa först att hon gick 17:20 sedan ändrade hon sig till 18:20. När cafeet stänger 18:00 så förstår jag inte att man inte vet när man går, före eller efter cafeet stängde? Detta är viktiga tider att ha koll på tycker att polisen gjort ett dåligt arbete här, man har inte följt upp och kontrollerat vittnesuppgifterna.
2015-10-25, 08:46
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Efter Lisas försvinnande gick det massa rykten om polacker i bygden (även här, till och med namngivna polacker). Märkligt också att AJ berättat historien för polisen, i stället för att kvinnan gjorde det.
Varför skulle kvinnan gått till polisen och sagt att en man hade frågat henne om vägen till Medelplana och bett henne peka ut platsen eller färdvägen på en karta han hade i bilen?
Det i sig är inget brott.
Då skulle polisen få tusentals anmälningar per dygn.
Människor hjälper dagligen andra medmänniskor de inte känner.
Dock i ljuset av LH:s försvinnande blir detta högintressant och misstänkt.
Godsägare AJ nämner detta för polisen. Inte ett dugg konstigt skulle jag säga.
2015-10-25, 08:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det var hennes pappa som ringde polisen.
2015-10-25, 08:47
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Lisas utspridda ägodelar kan ha lagts ut i efterhand - när Lisas pappa och pojkvän kom till Blombergs och tiden efter

Då måste MGM förstått att det gick inte som han hade tänkt sig

Visserligen men då är det ju ännu skummare att lägga ett hans och Greta spår till gården. Istället för att tex åka till affären och dumpa skiten i en soptunna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in