2015-10-25, 07:35
Medlem
Att NB är inblandad I detta råder det inget tvivel om. men kan någon förklara hur Lisa tillhörigheter har kunna spridas ut efter vägen. Hon förlyttades ju i bilen?

Om det är så att hon förflyttades med bilen så kan enda föklaring vara att:

1. NB "spridit" sakerna men av vilken anledning? verkar ju lovligt dumt.
2. LH levde i bilen och lyckades på nått sätt få ut sakerna (typ sparkade upp dörren och lyckades sparka ut prylarna)
2015-10-25, 07:39
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Att NB är inblandad I detta råder det inget tvivel om. men kan någon förklara hur Lisa tillhörigheter har kunna spridas ut efter vägen. Hon förlyttades ju i bilen?

Om det är så att hon förflyttades med bilen så kan enda föklaring vara att:

1. NB "spridit" sakerna men av vilken anledning? verkar ju lovligt dumt.
2. LH levde i bilen och lyckades på nått sätt få ut sakerna (typ sparkade upp dörren och lyckades sparka ut prylarna)
Nej hon var inte i livet då självklart. Efter att ha blivit hängd lever man inte.
Är du dum på riktigt.
Tillhörigheter har sannolikt spritts ut då litauern kört med fönstret nere och kastat ut saker från bilen.
2015-10-25, 07:53
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns inga bevis som motsäger att NB städade efter mördaren. Det finns inte heller bevis för att inte hängningen gjordes för att få en strypning att se ut som självmord.

Skulle kunna vara att ligaturmärkena är vertikala...vid hängning ser de annorlunda ut..
Kan hända att han tejpat fast snöret gör att hon stryps långsammare...inte lika mycket tryck mot halsen. Vet att detta låter makabert men kan vara en förklaring för tejpen runt halsen. Då är det ganska avancerad förfarande och låter inte som en första gångs grej...
Senast redigerad av Titiana 2015-10-25 kl. 07:58.
2015-10-25, 07:54
Medlem
Jag är övertygad om att MGM är skyldig men han kommer aldrig någonsin att erkänna i rätten

MGM borde ha haft en eller flera medlöpare annars förstår jag inte hur han hunnit både överfalla och föra bort Lisa, mörda henne, åka och köpa pizza och sedan flytta den unga kvinnans döda kropp, sprida ut hennes tillhörigheter - på ca 3 timmar?

Jag är säker på att lillebror och frun misstänkte, visste och vet någorlunda vad som hände denna svarta söndagkväll

Om dom har något mod och ryggrad så är det dags för dom att berätta allt dom vet i kommande rättegång
Sedan är det försent och dom kommer att få leva med skulden och skammen över att ha varit delaktiga i ett mord på en ung kvinna.
Och låter Lisas familj leva i ovisshet över vad som hände om MGM trots övertygande bevisning fortsätter att neka
2015-10-25, 07:54
Medlem
varför sa Lisa i telefonen - det är klart, kan det va så att någon bad henne om hjälp och hon sa ,-det är klart att jag kan,ellet vad tror ni
2015-10-25, 08:01
Medlem
develis avatar
I vanliga fall utfodras djuren före kl 16 på Martorp. Vilket NB garanterat har koll på.
Söndagen den 7/6 var de försenade dit för att de varit i Lidköping. Lite fördröjning på gården så hade de sett/mött NB...
Citat:
Om jag förstått dina tidsuppgifter rätt så kommer ni till martorp vid sex-tiden, kan ha varit vid halv sju, och stannar i 20 minuter ungefär. Ja så bör det ha varit.
2015-10-25, 08:04
Medlem
Personligen anser jag att det är självklart att polisen/åklagaren har hittat den skyldige. Det finns bara en hake - MGM's bil. Är det möjligt att transportera en kropp i en bil utan att lämna några som helst DNA - spår?
2015-10-25, 08:05
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haribomuppen
Jag har fått höra något som enligt mig är väldigt intressant. Jag bor i trakten så man har ju hört både det ena och det andra (99% har ju varit ren bullshit).

Nu har jag dock fått höra från en enligt mig säker källa följande: man är ganska övertygad om att NB haft åtminstone EN medhjälpare. Detta har man dock inte gått ut med eftersom det inte finns tillräckligt med bevis, och folk skulle bli helt galna om de visste att det fanns ännu en GM men att denne går lös.
Vem man misstänker är - hör och häpna - en person ur familjen J*nsson.

Detta är något som folk i trakten pratat om väldigt mycket tidigare och de flesta är övertygade om att AJ har något med saken att göra. Att hans svärdotter kan berätta att NB försökt lura in henne i bilen dagen innan Lisa försvann, den händelsen är - enligt mig själv och de flesta andra - lögn. Något man hittat på enbart för att stärka misstankarna mot NB.

Nu kan det ju självklart vara så att min "säkra källa" ljuger om dessa uppgifter (har dock väldigt svårt att tänka mig det.) men jag kände ändå att jag ville dela med mig av detta - då det enligt mig själv faktiskt låter helt rimligt.
Frågan är vad hennes motiv skulle vara för att stärka misstankarna mot NB? Att ljuga bara för att? Få lite uppmärksamhet? Eller som vissa påstått coverup för någon nära? Sistnämnda skulle innebära att hon är fullt medveten om att någon i hennes närhet är skyldig/delaktig...och då finns det fler. I så fall måste personen har berättat och då stannar det aldrig vid två...skulle visserligen förklara detta hanterade med handsken och vissa uttalanden för att skicka polisen åt annat geografisk håll.
2015-10-25, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag är övertygad om att MGM är skyldig men han kommer aldrig någonsin att erkänna i rätten

MGM borde ha haft en eller flera medlöpare annars förstår jag inte hur han hunnit både överfalla och föra bort Lisa, mörda henne, åka och köpa pizza och sedan flytta den unga kvinnans döda kropp, sprida ut hennes tillhörigheter - på ca 3 timmar?

Jag är säker på att lillebror och frun misstänkte, visste och vet någorlunda vad som hände denna svarta söndagkväll

Om dom har något mod och ryggrad så är det dags för dom att berätta allt dom vet i kommande rättegång
Sedan är det försent och dom kommer att få leva med skulden och skammen över att ha varit delaktiga i ett mord på en ung kvinna.
Och låter Lisas familj leva i ovisshet över vad som hände om MGM trots övertygande bevisning fortsätter att neka

Enligt media kommer frun och brodern inte att vittna. De behöver inte göra det enligt lagen. Jag tror inte heller att de vet någonting om vad som hände Lisa. Jag har läst FUP och jag tycker att de har betett sig precis som man gör om man inte vill tro att ens närmaste är skyldig till ett bestialiskt mord men ändå har vissa tvivel på grund av hans beteende.
2015-10-25, 08:10
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
varför sa Lisa i telefonen - det är klart, kan det va så att någon bad henne om hjälp och hon sa ,-det är klart att jag kan,ellet vad tror ni
Varför kasta ut en fråga i tråden som ingen förutom de inblandade med säkerhet kan svara på?
Jag gissar att litauern lockade/lurade LH att gå in i ladan då hon var ifärd med att åka därifrån.
Litauern befann sig troligen i ladan, kanske stod han vid fönstret med uppsikt över kaféts ingång och väntade in tillfället.
Då LH kommer ut och går till sin moped kommer litauern och ber henne om hjälp med något i ladan, kanske att titta på något, kanske att hjälpa till en sekund med att hålla i något.
Det klingande ljudet som LH:s pappa uppfattat kan kanske ha varit en dörr som öppnades eller slog igen.
Litauern lurar LH att gå in i ladan tror jag.
Han försökte som bekant att lura en joggande kvinna, en släkting till godsägare AJ att kliva in i hans bil för att peka ut vägen till Medelplana, dit hittade han givetvis efter flera år på orten.
2015-10-25, 08:12
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jag får inte ihop tiderna kring stängningen.

I de inledande förhören med de inblandade så beskrivs allt som att stängning och låsning skett kring 18:15-18:20 (senast) och att de gått och sagt hejdå och därefter har Lisa skickat SMS "jag åker nu" på väg till mopeden vid 18:22. Det var också så det beskrevs i media då i juni och det var vad som sas i intervjuer med de inblandade.

Det har i förhören beskrivits gå till så att tjejerna städat och fixat allt, fyllt i tider osv, pratat och gjort sig i ordning, hämtat sina saker, klätt på sig och då har de andra tjejerna sett Lisa göra i ordning för att lyssna på musik på hemvägen. Detta förstår de eftersom Lisa stoppar hörlurarna i öronen. Vi kan anta att Lisa däremot inte startat musiken direkt eftersom tjejerna säger att när alla var utomhus och började gå och varsitt håll så sa/ropade de hejdå till varandra.

Tjejen med bilen har inte velat säga några exakta tider, men de hade skyndat för hon skulle skjutsa den andra tjejen till en buss och "hon bör veta tiden för hon tittade på sin mobil" eftersom hon var nojig över att missa bussen.

Till min besvikelse kan jag inte se att man i förhör med den andra tjejen ens ställt frågan. Man har inte frågat om hon kollade tiden, vilken buss hon skulle med och huruvida hon hann med bussen eller ej. I vart fall hittat jag inget sådant i förhör.

Sen dyker fickringningen upp. Och förstör. Allt. Jag ser det som relativt självklart att det är Lisa och de två andra tjejerna som pappan hör under fickringningen. Men det placerar också alla 3 tjejerna inne i Cafeet kl 18:26. Då är de fortfarande inte ens färdiga med påklädning, fixa sig i ordning, gå ut, låsa ett antal dörrar, säga hejdå utanför, gå till bilen.

Då har biltjejerna alltså åkt därifrån som allra, allra tidigast kl 18:30. Det kanske låter oviktigt med någon minut hit och dit, men man hinner väldigt mycket på en minut (fråga bara NB hur mycket man kan hitta på en ynka timme). Vidare så känns det orimligt att de skulle ha tagit sig iväg först 18:30 när Cafeet stängde kl 18:00.

Varför SMS:ade Lisa "jag åker nu" 18:22, när hon fyra minuter senare inte ens är påklädd och redo att börja gå ut? Vem gör så? Oerhört ologiskt. Det logiska är att hon skriver det utanför huset, efter de sagt hejdå, på väg till mopeden, skicka sms och sätta igång musiken.

De andra tjejerna ser att Lisa stoppar hörlurarna i öronen när hon gör sig i ordning. I omklädningsrummet. Inne i huset. Innan de ens är klara att lämna stället. Fickringningen skedde 18:26. Fattar ni? Fickringningen måste ha gjorts innan hon stoppar hörlurarna i öronen, annars hade den aldrig hänt utan att hon upptäckt det själv, då det är ganska omöjligt.

Så. Som tidigast åker bil-tjejerna kl 18:30.

Sista mast-registreringen av mobilen sker 18:39. Ca en kvart senare är telefonen död och har dött någon gång mellan 18:39 och nästa logg en kvart senare, då masten inte hittar mobilen längre.

Jävligt tight med tiderna här, eller? Eftersom död mobil betyder att Lisa blivit överfallen/bortlurad och "säkrad" (GM har ett fast grepp och har kontroll över henne, annars hade GM absolut inte bemödat sig med att se till att släcka mobilen - det har han gjort som tidigast när han fått fjull kontroll över Lisa).

Som sagt - tight med tiderna. Och när gick den där bussen?

Sen det kanske mest intressanta: Lisas syster berättar i förhör att Lisas mobil har dåligt batteri och brukar knappt hålla en hel dag. Lisa brukar ta med laddaren till jobbet, men syrran vet att Lisa inte gjort det den 7 juni, för hon hittade Lias laddare hemma.

Mycket märkligt. Låsningstjejerna påstår ju att Lisa var på väg att lyssna på musik under hemfärden. Lyssna på musik på denna mobil med det usla batteriet som inte laddats på hela dagen?

Förklara för mig hur allt detta går ihop? Jag måste ha missat en massa i FUP?

Verkligen skarpsynta iakttagelser! Ja, det verkar finnas en hel del utestående frågor.

Utredningsgruppen har rent kvantitativt hållit ett väldigt stort antal förhör, men man får intrycket av att de inte lagt lika mycket tid på att kontinuerligt "prata sig samman" för att på så vis ta med sig värdefulla uppgifter från ett förhör, och sedan ställa kontrollfrågor (om detaljer, tidsangivelser, möjliga "luckor") vid kommande förhör.

Ej heller verkar man ha lagt ansenlig tid på att begära kompletterande vittnesförhör i de fall där det funnits behov av att vissa förhörs- och vittnesuppgifter behöver verifieras - eller avslås.

Detta kan ju eventuellt bero på att de flesta vittnesförhör skedde mitt under pågående semestertider - både utredare och vittnen blir av förklarliga skäl inte lika lättillgängliga.

Risken är nu att den kvalitiva helhetsnivån på förhör och vittnesutsagor har påverkats negativt, och att man som läsare av fup:en upptäcker just den inkonsekvens och de luckor som du har noterat.

Det intressanta blir att se vilka vittnen som kallats till (tillika närvarar på) rättegången.

Därtill gäller att även åklagare/försvar har noterat vilka luckor/motsägelser som finns bland fup:ens förhör och ställer väl avvägda frågor så att frågetecknen rätas ut. Men vi får nog inte ha alltför stora förhoppningar. Eftersom det varit många förhör, men endast blir fyra rättegångsdagar, så är frågan hur ingående utfrågningarna kommer att kunna bli.
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-10-25 kl. 08:38.
2015-10-25, 08:15
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoyers
Personligen anser jag att det är självklart att polisen/åklagaren har hittat den skyldige. Det finns bara en hake - MGM's bil. Är det möjligt att transportera en kropp i en bil utan att lämna några som helst DNA - spår?
Ja om man lägger den på något eller virar in den i något.
Litauern hade lagt täckplast bakom framsätena i bilen som hans yngre bror uppgivit och varit frågande inför.
Skär bort en bit plast, lägg kroppen på plasten eller linda ett varv runt kroppen.
Inte så svårt att fatta väl?
Man häpnar över folks brist på förmåga att tänka och dra slutsatser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in