Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
När bevisningen är så stark att det är svårt att se någon annan utgång än fällande dom (professor Christian Diesen hävdade f.ö. i samband med mordet på Elin Krantz att för just mord så blir det fällande dom i 95% av de fall som går till åtal) så kan man ju fundera på en del andra saker istället för skuldfrågan.
Kommer Nerijus Bilevecius att erkänna? Inte mycket verkar tala för det. Han har nekat sig igenom en ganska lång rad förhör och inte låtit sig övertygas av någon bevisning som lagts fram. Han har visserligen fallit i gråt några gånger, men sen bara återgått till att säga att det inte är han och att han inte har en aaaaaning om hur hans DNA hamnat på offrets kläder eller varför hans blod sitter på ett rör uppe i taket alldeles vid den punkt där snaran som offret hängdes upp i fästes.
Har han mäktat med det hittills så lär han inte falla till föga under rättegången.
Har ni förresten noterat att man började med en kvinnlig förhörsledare, men sen efter några förhör bytte till två män? Jag undrar om det var en taktik - tro att en "mjukare" stil skulle få honom att erkänna. När det inte gick blev det lite hårdare bandage - dock till ingen nytta. Det enda förhörsledaren lyckades med var att få snubbor av advokaten för sina uttalanden om att det skulle bli fällande dom oavsett fortsatt nekande eller ej. Jag kunde faktiskt inte hitta en enda sak vid genomläsning igår som polisen kan använda mot honom. Bortsett då från det orimliga i att helt neka till att ens ha träffat den person man lyckats både besudla med sin egen DNA och blanda sin DNA med på flera platser och föremål.
Kan man tänka sig att NB kan ändra sin story senare i förloppet som Elin Krantz mördare gjorde? Inte för att hjälpte herr Yohanes att duka upp rövarhistorian han kom med. Men det var åtminstone ett försök att förklara fynden. Skulle man kunna tänka sig nåt i stil med "Jag hittade henne i ladan när jag skulle kolla en grej och jag fick panik att jag skulle få skulden för det så jag tog ner kroppen och gömde den... Förlåt!"
- En sån historia skulle ju utgöra en förklaring till fynd och ge åklagaren en lite tuffare uppgift. Men det är fortfarande en rövarhistoria som naturligtvis inte skulle bli mer trovärdig av att den åtalade väntat i månader med att berätta den.
Jag tror att han kommer att fortsätta tiga - antagligen tiga sig fram till ett livstidsstraff. Men jag kan ha fel.
I det här långt gångna läget lär det bli nästintill omöjligt att påverka utgången i sin helhet. Möjligtvis eliminera/försvaga enstaka detaljer som talar mot honom, men helheten är untouchable, anser jag.
För att nämna några av flertalet orsaker att inte falla för en rövarhistoria av den arten:
Slumpen skulle knappast visa att han bär intresse på internet för porr som står i direkt/nära relation till något han av en händelse springer på i verkligheten.
Slumpen skulle knappast visa att han avsatt spår i en sådant potentiellt griftesfridsbrott - på detaljerade ställen som direktkopplar hans DNA till ett rent sexuellt motiv.
Han har blivit topp-tå informerad om hur svenskt rättssystem fungerar, men väljer att fortsätta på ett helnekande, men det blir i detta fallet likställt med ett erkännande istället. Han vet att han är rökt oavsett, och det är troligtvis
hans sista strimma självbevarelsedrift som får honom att helneka.