2015-10-25, 00:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Din lille skötsamme drömkille ( den vi andra kallar vidrig och extremt ohygenisk mördare), kanske ville titta ut genom fönstren och kolla så ingen var utanför?
Eller så kände han sig mer hemma i sitt eget lilla sjuka runkrum.
Funderade också på det samma - att han onanerar framför henne men uppmärksammar ljud. Tycker han borde ha varit nervös/stressad (risktagandet). Samtidigt har han nog stått där i sitt runkfönster och spanat in flickor.
2015-10-25, 00:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Din lille skötsamme drömkille ( den vi andra kallar vidrig och extremt ohygenisk mördare), kanske ville titta ut genom fönstren och kolla så ingen var utanför?

Eller så kände han sig mer hemma i sitt eget lilla sjuka runkrum.

Själv har jag faktiskt tänkt om gällande sperman. Jag tror inte att han sprang iväg och runkade efter brottet. Däremot visar det ju på en koppling mellan honom och unga flickor vid caféet och styrker ett scenario där han under en längre tid drömt och fantiserat om att få en av dessa i sin kontroll. Det är vidrigt att föreställa sig vilka tankar som kan ha rusat genom hans hjärna när han stod där och smygkollade.

Det har också blivit märkvärdigt tyst om hur oskyldiga litauerna var uppe på taket när de fluktade på tjejerna.
2015-10-25, 00:56
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Frågan är hur man får in lastaren i tidsschemat på ett rimligt vis? Han ska hinna hämta den, köra till Martorp och lämna kroppen och sen hinna tillbaka till spritfabriken, hämta sin bil och köra ett varv till för att sen observeras av vittnena i sin egen bil på väg från Martorp mot Blomberg vid halv åtta-tiden. Även om lastaren känns som en bra lösning på problemet med avsaknade fynd i bilen så blir det jäkligt svårt att få ihop det. Eller missar jag nåt här?

Kanske kan vara en idé att syna vittnesuppgifterna avseende lastaren?
Nå, jag har inte läst FUP än, bara innehållsförteckningen...
2015-10-25, 00:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Frågan är hur man får in lastaren i tidsschemat på ett rimligt vis? Han ska hinna hämta den, köra till Martorp och lämna kroppen och sen hinna tillbaka till spritfabriken, hämta sin bil och köra ett varv till för att sen observeras av vittnena i sin egen bil på väg från Martorp mot Blomberg vid halv åtta-tiden. Även om lastaren känns som en bra lösning på problemet med avsaknade fynd i bilen så blir det jäkligt svårt att få ihop det. Eller missar jag nåt här?
Ja, du missar något, varför rädd för att spilla Lisas DNA i bilen, men inte rädd för att spilla eget DNA på Lisas kläder? Om han vore så försiktig att han använde ett annat fordon måste han ha insett att han måste göra sig av med Lisas kläder och tillhörigheter på ett varaktigt sätt.
2015-10-25, 00:59
Medlem
Citat:
Troligen inte, sen är det fråga om vad det är för lastare, hur fort går den? En del importmaskiner kan vara spärrade till 20 km/h. Inget för NB som körde som en rallyförare.
2015-10-25, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför dra en handtralla i rummet bredvid?

Svaret finns i FUP, kanske så att han haft lampskärmen och sprutat i ?
2015-10-25, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Vittnen har sett skoplastaren senare samma kväll. Vad gör den på baksidan av ladan vid den tiden?

Sid 55 fup
Han sa att han och hans fru Ylva hade varit i Göteborg den 7 juni 2015 tillsammans med en av sönerna och dennes flickvän. De hade sett på Spanska ridskolan i Göteborg. På vägen hem hade de lämnat av sonen och flickvännen i Broby. Ylva hade sagt att hon då tittat på sin telefon och sett att klockan var 20.11. De hade sedan åkt vägen mot Källbytorp och sedan svängt höger mot Blomberg. Ulrik beräknade att klockan då var 20.20 då de körde förbi ladan och han såg den gröna teleskoplastaren på baksidan av ladan. Han sa att den aktuella tiden var högst plus minus 5 minuter.
Förmodar att det var ladan vid cafét, det är väl där den ska befinna sig. Som det verkar så står den inte alltid inlåst i Spritfabriken.
2015-10-25, 01:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du kan inte avhålla dig från att kommentera andra postares intelligens, ser jag. Varför kan du inte hålla dig på en hövlig nivå i diskussionen? Är kränkningarna avsedda som argumentförstärkare?

Har du sett någon foliehatt på försvararen? Försvarsadvokaten: Vi har bevis till hans fördel Du uttalar dig innan du har en aning om vad hon kommer med. Det tycker jag är intelligensbefriat.

"Hörru din jävla pokerfjant" - kommer du ihåg? Jag betackar mig moralkakor från dig i det här ämnet.

Det här är f.ö. Flashback. Om folk gör korkade uttalanden (och uttalandet en halvtimme-timme efter presskonferensen att den här bevisningen räcker minsann inte till fällande dom är rätt korkat - jag utgick också från de ganska infantila inlägg denna postare gjort tidigare) så är det inte förbjudet att påpeka det om man i övrigt håller sig inom topic. Så varför fortsätter du tjafsa om detta? Du är inte moderator och vad jag vet har ingen bett dig att agera extra trådpolis?

Det var visst någon som uttalade sig om hur svag bevisningen såg ut att vara innan FUP offentligjordes också utifrån advokatens uttalanden? Var inte DET intelligensbefriat också i så fall? Med facit i hand kan vi ju dessutom se att advokatens nedsabling av bevisningen verkar vara en del i försvaret och inget annat.

Varför har inte advokaten vänt sig till FU-ledaren med sina "bevis till hans fördel"? Vad skulle det kunna vara som upphäver den samlade DNA-bevisningen och övrig stödbevisning? En okänd tvillingbror kanske som avsatt DNA:n? Jag utesluter inte att hon kan komma att kalla ett eller annat vittne från slasken. Men jag tror inte det kommer att göra vare sig till eller från. Det är uppförbacke a'la störtloppet i Kitzbuehl för fru Rönnbäck och hennes klient som det ser ut nu.
2015-10-25, 01:08
Medlem
Nu har jag skummat genom FUP och bilder.
Något jag inte förstår mig på är hur fick man ens plats med kroppen i det lilla skåpet? Speciellt när Lisa nu var 165cm. Någon i tråden skrev "omvänd fosterställning" men på ett utrymme som är 25cm (29cm) brett? Skulle förstå om det var ett litet barn men nu var det ju inte så i detta fall.

Tragiskt oavsett
2015-10-25, 01:12
Medlem
Antitrinitarians avatar
Man hittade handsken i ladan, stängde av den och gjorde undersökningar. Ändå står det i FUP att en privatperson åker dit vi 22 samma dag som ladan öppnats igen, och han hittar Lisas örhänge. Hur kunde polisen missa dom?

Förutom transporten till Martorp undrar jag över lukten. De hade varit inne i byssjan och kollat, och även gått med hundar utan att de märkt nånting (som jag uppfattat det?). Men borde det inte luktar massor om kroppen, som ligger i ett litet varmt utrymme?

Reagerar också på hur Arne talar om jakt. Att de hängt upp djur i ladan med rep, och var tvungnaa att skära huvet av en hjort eller vad det var. Just upphängningen där, så jävla obehagligt att NB hängde upp Lisa som ett djur där. Brukar vara rätt härdad, men det här fallet är så absurt på många sätt.
2015-10-25, 01:13
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Har det framkommit om han planerat att resa hem nyligen? Kanske bokade biljetter eller så? Det kan ju ha bidragit till stressen att göra något snabbt innan han drar hem på semester ett tag. Bristen på planering för vad som ska ske efter beror kanske på att han ändå tänkte lämna landet.

Jag har för mig att det nämndes i juni, precis när de blivit inplockade, att de hade planerat att åka hem till Litauen senare i juni, eller i juli. Eller till och med flytta hem igen.
2015-10-25, 01:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
När bevisningen är så stark att det är svårt att se någon annan utgång än fällande dom (professor Christian Diesen hävdade f.ö. i samband med mordet på Elin Krantz att för just mord så blir det fällande dom i 95% av de fall som går till åtal) så kan man ju fundera på en del andra saker istället för skuldfrågan.

Kommer Nerijus Bilevecius att erkänna? Inte mycket verkar tala för det. Han har nekat sig igenom en ganska lång rad förhör och inte låtit sig övertygas av någon bevisning som lagts fram. Han har visserligen fallit i gråt några gånger, men sen bara återgått till att säga att det inte är han och att han inte har en aaaaaning om hur hans DNA hamnat på offrets kläder eller varför hans blod sitter på ett rör uppe i taket alldeles vid den punkt där snaran som offret hängdes upp i fästes.

Har han mäktat med det hittills så lär han inte falla till föga under rättegången.

Har ni förresten noterat att man började med en kvinnlig förhörsledare, men sen efter några förhör bytte till två män? Jag undrar om det var en taktik - tro att en "mjukare" stil skulle få honom att erkänna. När det inte gick blev det lite hårdare bandage - dock till ingen nytta. Det enda förhörsledaren lyckades med var att få snubbor av advokaten för sina uttalanden om att det skulle bli fällande dom oavsett fortsatt nekande eller ej. Jag kunde faktiskt inte hitta en enda sak vid genomläsning igår som polisen kan använda mot honom. Bortsett då från det orimliga i att helt neka till att ens ha träffat den person man lyckats både besudla med sin egen DNA och blanda sin DNA med på flera platser och föremål.

Kan man tänka sig att NB kan ändra sin story senare i förloppet som Elin Krantz mördare gjorde? Inte för att hjälpte herr Yohanes att duka upp rövarhistorian han kom med. Men det var åtminstone ett försök att förklara fynden. Skulle man kunna tänka sig nåt i stil med "Jag hittade henne i ladan när jag skulle kolla en grej och jag fick panik att jag skulle få skulden för det så jag tog ner kroppen och gömde den... Förlåt!"

- En sån historia skulle ju utgöra en förklaring till fynd och ge åklagaren en lite tuffare uppgift. Men det är fortfarande en rövarhistoria som naturligtvis inte skulle bli mer trovärdig av att den åtalade väntat i månader med att berätta den.

Jag tror att han kommer att fortsätta tiga - antagligen tiga sig fram till ett livstidsstraff. Men jag kan ha fel.

I det här långt gångna läget lär det bli nästintill omöjligt att påverka utgången i sin helhet. Möjligtvis eliminera/försvaga enstaka detaljer som talar mot honom, men helheten är untouchable, anser jag.
För att nämna några av flertalet orsaker att inte falla för en rövarhistoria av den arten:
Slumpen skulle knappast visa att han bär intresse på internet för porr som står i direkt/nära relation till något han av en händelse springer på i verkligheten.
Slumpen skulle knappast visa att han avsatt spår i en sådant potentiellt griftesfridsbrott - på detaljerade ställen som direktkopplar hans DNA till ett rent sexuellt motiv.

Han har blivit topp-tå informerad om hur svenskt rättssystem fungerar, men väljer att fortsätta på ett helnekande, men det blir i detta fallet likställt med ett erkännande istället. Han vet att han är rökt oavsett, och det är troligtvis hans sista strimma självbevarelsedrift som får honom att helneka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in