2015-10-24, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psicosis
Påminner om en gammal klasskamrat till mig som har diagnostiserad AS. Han kunde snöa in sig fullständigt på ett specifikt band eller en tidsepok med allt vad det innebar. När jag lärde känna honom var han väldigt mycket för 70-80-tals rock. Sen en dag dök han upp och såg ut som Johnny Cash..

Har din kompis också gått in på en skola och huggit folk med svärd? Skulle inte tro det va? Det finns mängder av folk som diagnosticerats med AS eller depression, ändå är det väldigt ovanligt att dessa utövar våld. Det kvittar fullständigt om GM hade AS för det är ingen förklaring till att han utförde detta vidriga brott. Det var andra saker som gjorde att han utförde brottet: ideologi och radikalisering t.ex.
Citera
2015-10-24, 21:37
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Stackars Anton. Här har han bemödat sig med att beställa en replika av en tysk M35-hjälm och så tror en massa folk att han försöker vara Darth Vader.

Hahahahaha ja fan,jag har inte ens tänkt på det.
En "tysk" replika borde ju vara betydligt dyrare än en Darth Vader replika från partykungen.
Citera
2015-10-24, 21:39
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Verkligen inte, de var stora i sin genre långt innan skolskjutningen i Columbine.

Ja långt innan ja! Men det är många år sedan nu och bandet har hunnit glömmas bort.

Men bandet fick en rush av nya lyssnare efter Columbine skjutningen. Anton är en av dom...
Citera
2015-10-24, 21:42
Bannlyst
Från

https://sv.wikipedia.org/wiki/Massakern_p%C3%A5_Jokela_skola

AA går igen...

Auvinen var aktiv på Youtube, där han kallade sig bland annat ”sturmgeist89”. Han skrev på sin användarsida att han trodde på naturligt urval, samt att mänskligheten var värdelös. Användarsidan avlägsnades från Youtube efter massakern.[7]

Enligt Wired hade en annan registrerad användare av Youtube, TheAmazingAtheist (Thomas Kincaid), redan i juni dragit uppmärksamhet till Auvinens videor. TheAmazingAtheist uppmanade polisen att undersöka Auvinen och några andra, för att de skickade in videon som beundrade skolmassakrer och Oklahoma-bombningen. TheAmazingAtheist ansåg att dessa användare visade varningstecken på att vara mer än bara förtjusta i eller intresserade av våld.[9]
Citera
2015-10-24, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Hahahahaha ja fan,jag har inte ens tänkt på det.
En "tysk" replika borde ju vara betydligt dyrare än en Darth Vader replika från partykungen.

Kan det ha varit så att folk i början tog han på "skämt", så att han blev irriterad/arg vilket ledde till att han i slutändan stack ner folk?
Citera
2015-10-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Har din kompis också gått in på en skola och huggit folk med svärd? Skulle inte tro det va? Det finns mängder av folk som diagnosticerats med AS eller depression, ändå är det väldigt ovanligt att dessa utövar våld. Det kvittar fullständigt om GM hade AS för det är ingen förklaring till att han utförde detta vidriga brott. Det var andra saker som gjorde att han utförde brottet: ideologi och radikalisering t.ex.
Lugna dig. Mitt uttalande var inte menat som ett försök att framhäva AS som en bakomliggande orsak. Jag menade bara att det som beskrevs i PM:et påminde om hur den individ jag kände betedde sig. Jag förstår lika väl som du att det finns en rad potentiella orsaker till varför han gjorde det han gjorde, jag har aldrig påstått något annat.
Citera
2015-10-24, 21:44
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spolningen
Detta var ingen maskerad utan ett ställningstagande. I annat fall tror jag att han var Zorro, mantel och svärd har tydliga referenser till Zorro.
Nej, men har du sett väldigt många dokumentärer kan man tänka att det är en orsak till att du väljer att gå ut och mörda invandrare.
Nej, men du tycker inte att det är en ledtråd att polisen går ut med att det är ett hatbrott?

Är du lika kritisk till bevisen om en mörkhyad spränger en bomb i diverse storstad?

Men zorro bar väl inte hjälm,speciellt inte en tysk ww2 hjälm va?
Citera
2015-10-24, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Nej han var fullt frisk enligt hoaxgammon

Han var inte psykiskt sjuk. Möjligen kan han ha varit störd, men det är inte det samma som att vara psykiskt sjuk och komplett galen så han inte vet vad han gör. Men du vet ju inte skillnaden på psykiska sjukdomar och på störningar. Visste du ens att man delade upp dessa i två grupper? Om han eventuellt har en störning så är den störningen inte anledningen till det brott han begick. Det finns mängder med folk med diagnoser och trots det är det ytterst ovanligt med brott som detta. Anledningen till hans brott ligger snarare i den ideologi som drev honom och att han radikaliserats.

– Det handlar inte om psykiskt sjuka personer. En schizofren person skulle inte ha förmågan att planera och genomföra ett sådant dåd. Men det är en person med en psykisk störning.

http://www.svd.se/stora-likheter-med-breivik
Citera
2015-10-24, 21:48
Medlem
SWAGINATIONs avatar
Är det någon som har bilderna på dom svärdade? Alltså inte barnen utan den vuxne.

Annars, skit tråkigt att det hände :/

Vad fick barnen i Trollhättan för skollunch?

Shish kebab
Citera
2015-10-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Kan det ha varit så att folk i början tog han på "skämt", så att han blev irriterad/arg vilket ledde till att han i slutändan stack ner folk?

Nej. Detta var ett planerat dåd och han hade till och med skrivit ett självmordsbrev innan. Att han skulle sticka ner folk hade han bestämt redan innan han kom till skolan.
Citera
2015-10-24, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
I juni 2014 stoppades en skolskjutning av en kille med pepparspray. Händelsen fick ganska mycket uppmärksamhet på reddit. Möjligt att gm kände till detta och tog på sig en paintball-mask så att han inte skulle råka ut för samma sak. http://www.mediaite.com/online/how-a-good-guy-with-pepper-spray-stopped-a-bad-guy-with-a-gun/

Då borde han väl även haft skyddsväst mm? Som skydd om någon tex sköt mot honom? Hade han det?

Personligen tycker jag just nu att det känns mer som om masken var för att dölja hur hans ansikte såg ut.
Citera
2015-10-24, 21:51
Medlem
Zebogevos avatar
https://www.youtube.com/user/HiphopDestroyer666/videos

Antons Youtube-kanal har nämnts både här och på andra ställen men efter att ha skummat igenom den så förstår jag inte uppståndelsen kring den. Kan nån förklara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in