2015-10-24, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Han hade ju också psoriasis på sina underarmar.

Jag vet

Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Gissar att det inte står som text i FUP? Har du möjligtvis sidnummer?
Sökte på psoriasis och hittade bara de två polisernas vittnesmål där psoriasisen nämndes.
2015-10-24, 18:14
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Är det cafét man ser från fönstret där? Tänk om det är så att han stått där många ggr och runkat men denna kvällen blev han upptäckt av Lisa därav var han tvungen att mörda henne för att inte hon skulle kunna skvallra om det ?
Visst, obehindrad utsikt över caféet och dess omgivningar. Därefter delar jag inte din hypotes. Tror han snudd på var osynlig för utomstående i sitt värv.
2015-10-24, 18:14
Medlem
ME077s avatar
Ang detta med klösning från Lisa. Hon hade väl handskar.
2015-10-24, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Minns ej exakt ord, men hon sa att hon först sa att han var impotent för att polisen inte skulle misstänka honom för överfallet på LH..
Så hon ljuger lite hur som det passar, kan man då lita på något hon säger?
Och vem vet hon kanske bara är glad att vara av med honom nu.

Verkar nog som om de har rätt GM i NB. verkar vara lite förmycket blodspår på hennes kläder för att det ska olycklig kontanimering.

Jag har bara tittat lite här och där i FUP, står där något om hur man förklarar hustruns DNA i BO:s trosor?
Om det kommer från NB hur och varifrån på honom?
2015-10-24, 18:16
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte långsökt att NB har gnidit sitt underliv, med eller utan kalsonger på sig, mot offrets underliv.

Hur som helst, efter att ha läst i stort sett hela FUP:et så är jag helt övertygad om att NB är den som mördade offret. Livstid skulle jag gissa på att straffet blir i två instanser om NB överklagar den första domen.

Jag tror att NB har varit helt ensam vid gärningstillfället, fru och bror har inte deltagit i något städande, i alla fall inte medvetna om att NB är skyldig till mordet.

Motivet tror jag är sexuellt. NB tänder på att dominera kvinnor, företrädesvis unga kvinnor med smala kroppar, åtminstone inte överviktiga tjejer.

I mina ögon är NB en man med ett överdrivet intresse för BDSM, inte nödvändigtvis en sadist i den meningen att han vill orsaka sitt offer fysisk skada, snarare vill han känna kontroll och utöva makt, i det här fallet gick det för långt.

Att offret avled kan vara medvetet i syfte att undanröja ett vittne, men också ett tecken på att NB inte har praktisk erfarenhet av att binda och tejpa människor.

Tejpen över ansiktet kan vara för att dölja en avliden människas ansikte, NB klarade kanske inte av att se ansiktet på en död människa. Sägs det något i FUP:et om tejpen anbringats före eller efter dödens inträde? Hur som helst så tror jag att NB endast var intresserad av att titta på offrets rumpa, underliv och torso, det var de delarna av kroppen som i första hand gjorde honom upphetsad.

Det här är min slutsats såhär långt, resonemang och nya infallsvinklar kan givetvis få mig att ändra uppfattning.

"Gick lite för långt", jo om man hänger upp någon i ett rör med fötterna trettio cm över marken med en smal snara runt halsen så tenderar det ju att göra det? Det är klart han hade för avsikt att skada, en riktig jävla våldspsykopat. Och våldtäkter som "går för långt" tror jag på när gärningsmän väljer ut sina offer randomly, NB visste att hon skulle kunna identifiera honom i efterhand och därmed måste han varit medveten om hur hans "lek" var tvungen att sluta innan han satte igång den.
2015-10-24, 18:17
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Mycket bra förklaring, dock kvarstår oklarheten varför inte hans eget dna också i så fall säkrats på trosan.

Om det är hans tröja, jacka, byxa etc som haft frugans DNA, så har den punkten tryckts/gnidits mot trosan. Har han burit henne över axeln efter nedskärningen ?
Kom hans byxa eller kalling emot ?
Hans DNA behöver inte sitta utanpå kläderna precis där frugans sitter.
Hon har plockat med hans kläder efter tvätt t ex.
2015-10-24, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Vad som förbryllar mig är att alltsamman måste ha gått så snabbt. Tidpunkterna nedan är de som polisen redovisat efter förhör med vittnen.

18.26 "Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart". (Troligen Lisas svar när Nerijus frågar om hon vill hjälpa honom med något.)

Överfallet, tejpningen, hängningen, nedtagningen och bortforslandet av kroppen från ladan kan således inte ha tagit mer än sammanlagt 30 minuter.

+ Att pappan tyckte sig höra 2 mansröste. Om det nu var MGM som hon pratade med varför svarade hon honom på Svenska? Han pratade väll bara kass Engelska?

Detta plus att dom har total skitit i å kolla vad Arne's svärson har gjort under den en och halv timmen är välidgt väldigt skumt

'Men vem är den mörkklädde mannen i 20-40 årsåldern som kommer från ladan strax innan 18.30, mörkt rufsigt hår? Observerades av en pizzaköpare på väg till Källby som uppskattade tidpunkten mot sitt pizzakvitto. '

Någon som vet hur Arnes middagsgäster ser ut? Någon som passar in i beskrivningen? Tex hans Son/styvson etc.

Och här har ni bilderna som är belagda med Sekretes.
Ni behöver inte vara oroliga, man ser inget. Mer eller mindre Lisa låg/satt tydligen omsvept/under klädeshögen då fotona togs. Inget grovt, inget kroppsdel man ser.

http://postimg.org/image/704v5uf0t/

http://postimg.org/image/cdim300i5/

http://s14.postimg.org/6ckx5xdw0/A9_Raa93ir_14lnqn8_a5c.jpg
Senast redigerad av AnnoyedGrunt 2015-10-24 kl. 18:25.
2015-10-24, 18:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Så är det förstås, men åtalet har stora problem här.
I det ena fallet, IB:s sekret på Lisas trosor, rör det sig om kontamination. Men i det andra fallet, NB:s blod på röret, är det minsann inte fråga om kontamination.
Ett förslag.
1. NB bär handskar med IB:s DNA på.
IB:s DNA överförs till LH:s trosor.

2. NB tar av handskarna - NB:s DNA återfinns på flertal ställen bl.a. rör i tak.
2015-10-24, 18:22
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Ang detta med klösning från Lisa. Hon hade väl handskar.

Hon kanske slängde bort den ena för att försöka riva NB med sina naglar? Ponera att hon håller på att strypas och av repet, då känns det som det logiska försöket till något slags självförsvar.

Det kan också vara anledningen till varför en handske blir återfunnen i ladan.
2015-10-24, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Återigen, nej. Läs ordentligt.
Det står lite mer i tilläggsprotokollet, men det spelar ju ingen roll, det har inte med saken att göra.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Är det cafét man ser från fönstret där? Tänk om det är så att han stått där många ggr och runkat men denna kvällen blev han upptäckt av Lisa därav var han tvungen att mörda henne för att inte hon skulle kunna skvallra om det ?

Det tror inte jag. Jag tror som jag har spekulerat kring tidigare, att NB hade ett faktiskt ärende till området vid caféet. Offer och gärningsman korsar varandras vägar av en slump. Med facit i hand, NB skulle hämta något i någon av byggnaderna för att därefter göra ett jobb, han såg tjejerna och var snabb framme vid offret när hennes kollegor hade lämnat caféet i bil.

Att NB tycks ha försökt genomföra ett övergrepp dagen innan men misslyckats spär på min övertygelse om att NB den här söndagen hade ett uppdämt behov och tillfället uppenbarade sig som en blixt ifrån klar himmel.

Den sexuella upphetsningen tog över NB:s medvetande, han hade inga planer på att förgripa sig på någon den här söndagen, dålig städning och i övrigt ett till synes planlöst agerande tyder på det tycker jag.

Jag kan ha fel, NB försökte kanske, efter lördagens misslyckande, att åter locka till sig ett offer att föra in i mjölkrummet. Kanske såg han någon av tjejerna vid caféet när han passerade där och tanken på ett övergrepp gjorde att han återvände till caféet vid stängningsdags, jag utesluter inte det.

Hur som helst så bör han ha förberett sig på ett övergrepp i ladan i den meningen att han åtminstone har haft full koll på var all rekvisita fanns snabbt gripbart. Det snabba händelseförloppet tyder på det tycker jag. Snören, tejp och vägar genom ladans utrymmen.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Hon kanske slängde bort den ena för att försöka riva NB med sina naglar? Ponera att hon håller på att strypas och av repet, då känns det som det logiska försöket till något slags självförsvar.
En snara runt halsen innebär nog att offrets händer finns på egna halsen och försöker ta bort detta.

Edit: Nagelskrap vä + hö (LH) - eget DNA samt indikerar blodförekomst.
Senast redigerad av develi 2015-10-24 kl. 18:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in