2015-10-24, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Hatbrott är nuvarande brottsrubricering. Brottsrubriceringen kan komma att ändras framöver.

Hatbrott är väl ingen brottsrubricering? Har förstått det som att det bara är en del av motivbilden som rent rättsligt bara får betydelse som försvårande omständighet vid eventuell påföljdsbestämmning.
Citera
2015-10-24, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Ingenting i själva gärningen som tala för det utan berättelser från hans klasskompisar samt han intressen. Du och jag ska inte prata om psykiatriska diagnoser då du inte har koll på det.

Det är du som inte har koll på psykiatriska diagnoser. Du har än så länge inte lyckats nämna ett enda exempel på vad som indikerar din påstådda asperger hos GM. Sluta projicera på mig att jag inte skulle ha koll på psykiatriska diagnoser när det uppenbarligen är du som inte har det. Hade du haft det så hade du kunnat ge exempel istället för att svara svävande om vad kompisar sagt osv. Än så länge finns ingenting som indikerar asperger på GM och du har inte lyckats ge ett enda exempel på vad som skulle indikera det.
Citera
2015-10-24, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chripnits
Ytterst få personer kan stödja denna typ av händelse. Lägg bara ner det.

Då det finns nästan 5000inlägg så blir det mkt att bläddra i.

Så: vars kommer denna lavin ifrån? Ursprung? Arab? Sydamerikan? Kurd?

Lavin skall vara kurd, om jag har sett rätt på diverse Facebook-sidor. Tror özz nujen skrev något om det.
Citera
2015-10-24, 18:13
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Är jag den enda som inte tror att han försökte "klä ut sig" till någon utan bara ville skaffa sig en passande outfit? Om han hade aspergers så tror jag masken var för att kunna hålla sig lugn i och med att många skulle titta på honom. Han ville väl se cool ut, att han använde svärd istället för en smidig kniv var väl också för att det skulle vara mer spektakulärt/häftigt.
Citera
2015-10-24, 18:14
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Hatbrott är väl ingen brottsrubricering? Har förstått det som att det bara är en del av motivbilden som rent rättsligt bara får betydelse som försvårande omständighet vid eventuell påföljdsbestämmning.
Delvis sant. Men den försvårande omständigheten kan väl i vissa fall medföra straff utanför den ordinarie skalan och då måste brottsbeskrivningen kompletteras med rekvisitet "hat" för att påföljden skall bli begriplig. Men jag kanske är ute och cyklar.
Citera
2015-10-24, 18:15
Medlem
Citat:
Det är du som inte har koll på psykiatriska diagnoser. Du har än så länge inte lyckats nämna ett enda exempel på vad som indikerar din påstådda asperger hos GM. Sluta projicera på mig att jag inte skulle ha koll på psykiatriska diagnoser när det uppenbarligen är du som inte har det. Hade du haft det så hade du kunnat ge exempel istället för att svara svävande om vad kompisar sagt osv. Än så länge finns ingenting som indikerar asperger på GM och du har inte lyckats ge ett enda exempel på vad som skulle indikera det.

Tillbakadragen, tyst, problem med ögonkontakt och udda intressen är väl det som har nämnts av tidigare klasskompisar. Detta behöver givetvis inte betyda att han faktiskt har asperger, men dessa är åtminstone inte ovanliga egenskaper hos människor som har det.
Citera
2015-10-24, 18:15
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Varför jag inte nämner indikationerna för GM vad gäller asperger för dig är för att du inte inte har koll på psykiatriska diagnoser vilket gör att om jag nämner det så måst jag diskutera det med dig vilket jag då inte vill då du inte har kunskap om det.
Citera
2015-10-24, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Är jag den enda som inte tror att han försökte "klä ut sig" till någon utan bara ville skaffa sig en passande outfit? Om han hade aspergers så tror jag masken var för att kunna hålla sig lugn i och med att många skulle titta på honom. Han ville väl se cool ut, att han använde svärd istället för en smidig kniv var väl också för att det skulle vara mer spektakulärt/häftigt.

Masken är till för att distansera egot mot det fruktansvärda våldsbrott som en knivattack innebär.

Förmodligen lugnande droger också - stulna från släktingar? Kanske i kombination med andra "grejer" som tex olika bokstavskombinationer
Citera
2015-10-24, 18:17
Medlem
andreasmms avatar
Den här videon ska ha varit hans sista "like" på Youtube och han var klädd mer eller mindre som snubben i klippet, bortsett från satanist-masken.

https://www.youtube.com/watch?v=G3f06a1IopA

Ringer då några klockor?
Citera
2015-10-24, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork

Det fetade: Där har du nog rätt!

Hatbrott är inte i sig en brottsrubricering utan en samlande beteckning på brott där det i motivet funnits ett tydligt hat mot det som offret i gärningsmannens ögon representerade.

http://fpes.se/hatbrottslagstiftning/

Hatbrott är ett samlingsnamn på flera olika brott där motivet kan härledas till förutfattade meningar mot en identifierbar grupp och därför strider mot de mänskliga rättigheterna och de grundläggande värderingarna i samhället om alla människors lika värde.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hatbrott

Dock gick det att läsa SVT:

– Brottet har definierats som ett hatbrott av polisen. Det är upp till förundersökningsledaren att sätta den definitionen. /.../

- Brottet rubriceras som ett hatbrott.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/sapo-skolattacken-inte-ett-terrorbrott
Citera
2015-10-24, 18:18
Medlem
en person som går runt utklädd till darth vader , säger "i am your father" and hugger ihjäl folk, som "rasistdåd" blir det ju jävligt märkligt. psykosliknande tillstånd, ja - men utstyrsel och avskedsbrev kräver ju en del sinnesnärvaro.
Citera
2015-10-24, 18:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Sluta tjafsa, det här ingen politisk chat! Vänligen håll er till ämnet.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in