Roma kommer implodera vilken minut som helst. Man kan prata om den höga spelaromsättningen, speciellt i backlinjen, hur mycket som helst men faktum är att vi är inne på Garcias tredje säsong som Roma-tränare och laget har inte någon som helst identitet. Ett chansartat anfallsspel där spelarna inte riktigt vet vad dom ska göra, där alla mål tycks antingen komma från tre olika scenarier - 1. individuell briljans, 2. fasta situationer och 3. kontringsmål resulterat från en uppflyttad motståndarbacklinje efter ett Roma-mål.
Skillnaden mellan detta årets Roma och förra årets Roma är att Roma har bättre anfallare som nu förvandlar det där urtråkiga krysset till en vinst då och då. Men det kommer inte räcka på långa vägar för att rädda Garcia. Maken till den taktiskta inkompetens han visar upp. Varenda Serie A-tränare har läst hans "spel" vid det här laget.
Nu tror jag faktiskt att Roma, "tyvärr", kommer klara sig väl i denna tuffa matchschema vi har de kommande veckorna då dessa lag brukar bjuda på ytor, vilket kommer gynna oss väl.
Roma bör fokusera sig helt och hållet på en CL-plats, all snack om scudetto kommer föra detta psykiskt svaga lag rakt i avgrunden.
Kvällens matcher:
Pescara – Pro Vercelli
Vicenza – Novara
Inte så jävla spännande. Däremot går Pescaras och Vicenzas gemellaggio ända tillbaka till 1977! Kan vara världens äldsta vänskapsband mellan fotbollsfans? Helt säkert Italiens.
15:e omgången i Serie B 9:e januari 1977. Över 3000 pescaresi kom till bortamatchen mot Vicenza. Och trots att Pescara vann så applåderade hemmapubliken bortafansens insats. Sedan återgäldades detta i Pescara och efter säsongen firade man tillsammans att båda lagen gick upp till Serie A.
Otäck skada på den då 22-årige Gigi Riva. Men han är stenhård och kom såklart tillbaka. Och osannolikt nog blev han alltså Capocannoniere trots att han missade de fyra sista matcherna pga skadan. Kom såklart tillbaka ochledde bl a Cagliari till Scudetto 1970, och allt var upplagt till att de skulle försvara titeln. MenRiva blev återigen allvarligt skadad då han spelade för gli Azzurri:
Och sedan kom den sista skadan 1976 som inte ens Riva kunde komma tillbaka från. Varför jag tjatar om allt detta just nu? För att 1977 så hade Cagliari lika många poäng som Pescara men missade uppflyttningen till Serie A.
Otäck skada på den då 22-årige Gigi Riva. Men han är stenhård och kom såklart tillbaka. Och osannolikt nog blev han alltså Capocannoniere trots att han missade de fyra sista matcherna pga skadan. Kom såklart tillbaka ochledde bl a Cagliari till Scudetto 1970, och allt var upplagt till att de skulle försvara titeln. MenRiva blev återigen allvarligt skadad då han spelade för gli Azzurri:
Och sedan kom den sista skadan 1976 som inte ens Riva kunde komma tillbaka från. Varför jag tjatar om allt detta just nu? För att 1977 så hade Cagliari lika många poäng som Pescara men missade uppflyttningen till Serie A.
Är jag galet ute när jag säger att Gigi Riva var kungen av 1900-talets bästa match.....tyvärr
Du har såklart rätt. En underbart galen och fantastisk match. Och utan att kolla upp det så kan det vara denna match som satt tonen till dessa giganters inbördes möten. Lysande matcher som slutar med att Italien vinner.
Du har såklart rätt. En underbart galen och fantastisk match. Och utan att kolla upp det så kan det vara denna match som satt tonen till dessa giganters inbördes möten. Lysande matcher som slutar med att Italien vinner.
Ja, det är faktiskt ett "derby" idag då de två sist placerade lagen möts, Bologna & Carpi.
Jag fick nyligen tummarna loss & skaffade äntligen en ny atlas. Den gamla från 1975 hade blivit alltför inaktuell då mycket i världen har förändrats sedan dess. Men inte bara världskartan ändras utan även Serie A-kartan. Till min glädje så är min nya atlas så pass detaljerad att Carpi & Sassuolo faktiskt är utsatta. De saknades i den gamla, där enbart de välbekanta namnen mellan floden Po & staden Bologna var utsatta, dvs Piacenza, Parma, Reggio Emilia, Modena & Ferrara. Alla dessa är ju numera passé i Serie A. Det är Carpi & Sassuolo som utmanar Bologna i regionen. Det var alltså på tiden att skaffa en ny karta.
Emilia Romagna är en stor region som sträcker sig från floden Po ända ner till San Marino. Bologna tror jag anses vara gränsen där Nord-Italien slutar & Mellan-Italien börjar. Cesena som ligger längre ner tror jag inte räknas som "derby" direkt för Bologna, även om Cesena tillhör Emilia Romagna. Det är den här slätten mellan Po & Bologna som känns som "derby-territorium".
Piacenza, Parma & Reggiana utmanade ju alla Bologna under 90-talet. Parma var de enda som även lyckades göra Bologna till lillebror. Parma var en gigant som nu stupat fullständigt. Reggiana har aldrig lyckats kravla sig tillbaka. Vissa kanske tom har förväxlat klubben med Reggina då de har liknande färger. Reggiana fastnade dock i Serie C/Lega Pro.
Piacenza gick det ännu värre för. Man har konkat & är nere på amatörnivå. Det Piacenza-lag som numera spelar i Lega Pro är ett annat lag & har såvitt jag vet ingenting med det mera kända Piacenza att göra. Det har helt enkelt gått så illa att man är nere på en nivå då lag med samma namn börjar dyka upp. Italien har ju inga sådana som United-City eller Real-Atletico, så det är riktigt illa ställt när man i Italien blir passerade av lag med samma stadsnamn.
Modena är dock stabila. Stabilt dåliga kan man kanske säga. Konstant i Serie B.
SPAL från Ferrara är väl mest bekanta för de äldre. En gammal storhet som sakta falnat & nu nått punkten då de unga väl knappt känner till klubben. Fast i Serie C/Lega Pro sedan 35 år tillbaka. Hade såklart varit underbart att se dem i Serie A igen.
Området norr om floden Po tillhör inte Emilia Romagna men de lagen skulle ändå hamna i samma kategori som SPAL, gamla storheter som falnat. Cremonese, Mantova & Legnano.
Så det var alltså nödvändigt med en uppdaterad karta...
Sarderna Murru och Sau startade. Och Dessena såklart, som numera bär kaptensbindeln, har ju också sitt ursprung från Sardinien. Men det gjorde också mittfältaren Alessandro Deiola, född 1995 på den vackra ön. Och han gjorde ledningsmålet med en nick på ett inlägg från Balzano.
Mot slutet av första halvleken kvitterade Trapani på straff. 1-1 var också resultatet efter 90 minuter...
Högt tempo, och fortfarande i försäsongen gjorde att lagen gick på knäna mot slutet. Lägg till att det fortfarande var 25+ grader vid tio-tiden på kvällen.
I andra förlängningshalvleken, fick Trapani ytterligare en straff. Men Storari visar sin storhet. Strax efter blev Munari utvisad (tidigare inbytt för Dessena), men allt avgjordes på straffar...
Capuano satte sin, Giannetti sparkade utanför, Deiola satte sin, Sau satte sin, Gennaro satte sin och Storari räddade två straffar!
Storari kommer att vara oändligt viktig för Cagliari i Serie B. Moral och skicklighet. Detta kommer att svetsa samman laget ytterligare.
En match som ger en försmak av vad som väntar i Serie B. Stenhårt.
PS
Deiola är från San Gavino Monreale, som är en liten by med mindre än 10.000 invånare. Från samma lilla ställe kommer även Fabio Aru som alla som följer cykling numera vet vem det är. Det unga stjärnskottet som kan och vågar utmana de stora namnen.
Melchiorri fångar upp ett försvarsmisstag och serverar en fullständigt fri Farias, som klantar sig men lyckas få bolljäveln över linjen.
Det andra målet däremot, var vackert. Återigen var det Melchiorri som låg bakom, men denna gång visade Farias stor kyla och skicklighet innan han avslutade säkert i mål.
Innan andra halvleken var slut dunkade Pisacane in en nick på en hörna. 3-0!
Trapani reducerade i andra på en hörna. Cagliari låg på kontring, ochborde ha gjort flera mål. Men till sist gjorde Giannetti 4-1, framspelad av tvåmålsskytten Farias.
Ja, det är faktiskt ett "derby" idag då de två sist placerade lagen möts, Bologna & Carpi.
...
På tal om derby så spelades Il derby dell'Umbria dvs Ternana mot Perugia. Ardemagni gjorde mål på straff och tog en fotografs kamera och sprang runt som en galning och tog foton. Låt oss hoppas att det blev några som fotografen kan leverera till sin uppdragsgivare.
Crotone vann sin match på ett straffmål efter en meningslös men kanske rätt dömd straff. Osäker på vad som hände där, men de hade 10 minuter i tilläggstid! Därmed toppar de fortfarande Serie B före Cagliari.
Senast redigerad av Brille68 2015-10-24 kl. 17:26.
Det var den bilden jag syftade på! Hade dock trott att även Yksel Osmanovski skulle finnas med.
Bilder från sent 40-tal och tidigt 50-tal med många svenskar i Serie A är inte det lättaste att hitta. Det har väl aldrig funnits fler svenskar i Italien än då?
Här är en som innehåller ett gäng av dom. Svenska proffslandslaget 1951. http://www.gunnar-nordahl.com/proffs/p_1951_01.htm
Dom som spelade i Serie A var: Stig Sundqvist, Nils Liedholm, Gunnar Gren, Gunnar Nordahl, Bertil Nordahl, Sune Andersson, Ingvar Gärd, Lennart Skoglund, Kjell Rosén och Knut Nordahl.
Men en film från 1951 finns på filmarkivet för dom som är intresserade. 46 minuter från matcher, träningar och vardagen i 50-talets Italien. http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=1164