2015-10-24, 15:58
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Nej. Inget DNA och vad jag tror inga markeringar från hundar. Bilen är "ren", trots utseendet.

Just att bilen är "ren" tyder väl på att den till skillnad från många andra utrymmen NB vistats i, städats noggrant.
2015-10-24, 15:58
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaXray
Är de två sekretessbelagda bilderna i FUP'en innan eller efter man avlägsnat kroppen?
Om det är innan fattar jag inte hur kroppen kan få plats där under.
Inte så mycket plats, 24x53x80cm.

Bilderna är tagna som det såg ut när hon hittades. Kroppen syns under klädhögen, sitter framåtböjd halvvägs in i skåpet, delvis lutad mot dunken och ena dörren är kvar. kläderna slängda ovanpå. Ser ut som kroppen är inslagen åtminstone nedtill av ngn slags filt eller grövre tyg.
Släpspår på golvet. 85 cm mellan dörren till byschan o skåpen ngt sådant.

Den andra bilden som inte är sekretessad visar skåpen där dörren är borttagen o tagen i beslag, kroppen o kläderna avlägsnade.
Hela byschan är bortforslad o kommer finnas med i bevisföringen i rättegången.
2015-10-24, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag vet lika lite som du anledningen till att Irinas DNA ensamt sitter på utsidan av Lisas trosa utan att Nerijus DNA sitter på samma ställe. Det är ett mysterium. Vad jag däremot undrar är hur du kan få det till någonting negativt i sammanhanget?

Om man med denna uppgift kan hänvisa till att all DNA från Nerijus också kan vara "sekundäravsättning" (som jag uppfattar att du menar) så måste det ju isåfall, även där, handla om någon som lever tillsammans med Nerijus s.a.s.
Absolut inte, i hans fall finns det ju mycket bättre skäl varför sekundäravsättningar är rimliga än att någon skulle ha avsatt en annan möjlig gärningspersons DNA på någons underkläder (oavsett insida eller utsida, beklagar dock om jag angav fel därvidlag tidigare) utan att avsätta sin egen.

Problemet för åklagaren är att man måste argumentera för både och (rimligheten i sekundäravsättning i det ena fallet och orimligheten för sekundäravsättning i det andra). Självklart talar sånt som kvantiteten och möjligen typen av avsättningarna till åklagarnas fördel, men med förtar inte det faktum att detta är ett tydligt problem.
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
30 min?

Vad är det som säger att överfallet inte skedde redan typ 18.30? Man ska även komma ihåg att många tidsangivelser är uppskattningar efter vittnenas egna förmåga. Ibland väldigt exakta, ibland inte alls.

1: 18:26 Lisa blir under någon förevändning ombedd att följa med över gatan ( Att hon följde med frivilligt stöds av fickringning samt bristen på märken i gruset utanför Kafét.)

2: 18.30 Det är ingen lång sträcka att gå. Övermannandet har sannolikt skett väldigt snart efter dom kommit in i ladan. Nerljus övermannar på något sätt Lisa och hänger henne i mjölkrummet. Bristen på annat DNA pekar i en ansenlig mån mot att han var ensam.
Jag tror att Lisa dödas nån gång mellan 18.30 - 18.45. Det är inget långt förlopp. Däremot kan jag tänka mig att GM stod en liten stund och tittade på hennes hängda kropp efter hennes död.

3: 18.50 - 19.20: Nerljus städar, krossar Lisa's telefon, hämtar bil och kör liket till Martorp.

Känns 50 minuter bättre?
Jag tror inte att kontakten med henne är tagen 18.26 - utan tidigare, kanske till och med före hon skickade SMS:et ...

Det finns ju 7 minuter mellan 18.15 -- 18.22 då hon också är ensam. Det tar inte 7 minuter att dra på sig en hjälm och starta en moppe - - något har sannolikt uppehållit redan där.
Det finns ju inte heller något skäl för henne att vara rädd för GM -- hon vet att han jobbar där och har ett hum om vem han är.
Medlem
Många verkar fortfarande inte fatta att han inte hade massa porrbilder på sin dator och telefon sparade. Detta var sånt som var cashat efter surfning osv. Vem som helst här i tråden skulle ha tusentals bilder om man kollade dennes dator om internethistoriken inte var rensad.
2015-10-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det är något med tiderna här som inte stämmer och jag tycker det är konstigt att polisen inte kontrollerat detta närmare. Det är ju väldigt viktigt att kunna återskapa en tidslinje för den mest kritiska tiden och då bör varje minut vara av intresse tycker jag.
Har det via masttömning konstaterats att det verkligen var efter SMS 18.23 som ringningen skedde? Kan Lisas pappa ha tagit fel på tiden och att fickringningen skedde före SMS?
2015-10-24, 16:04
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Just att bilen är "ren" tyder väl på att den till skillnad från många andra utrymmen NB vistats i, städats noggrant.

Kan inte varit han som städat, eftersom han tillför mer än han tar bort. Jag tror inte LH forslats i bilen alls. Hur noggrant är teleskoplastaren kollad? Tror jag läste att den varit ute på Blombergs ägor, trots det var söndag. Den ska dessutom stått parkerad på fel ställe efter "lånet".
2015-10-24, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
NB kan visst svenska men dåligt. Han pratade även dålig engelska. De jag pratade med menade att han dock pratade något bättre engelska än svenska.

Tjejerna var i intervjuer i tv i juni mycket säkra på tiden då de med eftertryck sade flera gånger båda två att den ena tjejen skulle med en buss och därför så hade de mycket bråttom.

Det står i FUP att tjejerna säger att Lisa lämnade 10 minuter tidigare, hon var inte med och låste dörren.
2015-10-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Har det via masttömning konstaterats att det verkligen var efter SMS 18.23 som ringningen skedde? Kan Lisas pappa ha tagit fel på tiden och att fickringningen skedde före SMS?

Detta bör man se i pappans telefonhistorik.
2015-10-24, 16:06
Medlem
Vart kan man se bilden på klädhögen? Hittar den inte längre back i tråden.
2015-10-24, 16:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det där ju inte helt korrekt.
Det finns många som har problemet med ståndet och därför svårt att genomföra samlag - man faktisk både kan stimuleras och få utlösning ändå.

Jag tror att NB haft en sädestömning där tidigare, eller
kan dom "klocka" ett sprut i vrån så exakt?

4-5 dagar kan sädesceller vara vid liv men då i värme
och fukt, teknikerna för denna substans är nog osäkra.

Skulle jag själv jobba en sommar med en bod som enda
tillhåll så är det klart det skulle bli ett och annat sprut
i hörnet för att inte ballarna skulle hänga ut genom
byxbenen.
Mänskligt att onanera men totalt omänskligt
i närvaro av en döende människa.
2015-10-24, 16:07
Medlem
gulaLejonets avatar
blev hon strypt eller hängd?
var hon vid liv när hon var i arbetsboden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in