2015-10-24, 15:45
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Poängen är att man med sin gärningsbeskrivning måste argumentera för att fruns DNA är en väldigt osannolik sekundär avsättning. Osannolik givet alla fall jag känner till åtminstone, att DNA kan sättas av sekundärt vet vi. Men utan att det egna DNA:t skulle avsatts? Och på en för fallet kritisk plats som insidan av offrets underkläder? Från en person som aldrig skall ha träffat offret eller varit på brottsplatsen i samband med brottet?

Som sagt, jag tar gärna emot exempel från andra rättsfall där sån DNA-kontaminering påvisats och sedan ansetts vara sekundärt avsatt av gärningspersonen (utan att avsättning av gärningspersonens eget DNA uppstått).

Man måste vidare argumentera för detta otroligt osannolika sekundäravsättningsfall - som jag inte känner till motsvarighetsexempel på - samtidigt som man skall argumentera för att det i de bevis man anför absolut inte skulle kunna handla om sekunäravsättningar på offrets tillhörigheter och platser på arbetsplatsen just från föremål och/eller ytor på samma arbetsplats där blod DNA naturligt kan förklaras.

Som sagt, en mycket ovanlig situation och något som en duktig advokat bör kunna göra något av. Att förringa denna speciella omständighet och motsägelse i hur åklagarsidan måste argumentera tror jag är missriktat, och jag stärks i den uppfattningen av att jurist-experten som tillfrågades omedelbart påtalade precis denna problematik.

Utfallet är ju en helt annan fråga, jag har skrivit vad jag gissar att det blir, det låter som att du har samma uppfattning.

Jag vet lika lite som du anledningen till att Irinas DNA ensamt sitter på utsidan av Lisas trosa utan att Nerijus DNA sitter på samma ställe. Det är ett mysterium. Vad jag däremot undrar är hur du kan få det till någonting negativt i sammanhanget?

Om man med denna uppgift kan hänvisa till att all DNA från Nerijus också kan vara "sekundäravsättning" (som jag uppfattar att du menar) så måste det ju isåfall, även där, handla om någon som lever tillsammans med Nerijus s.a.s.

Vi kan nog avskriva Irina från att ensam ha utfört mordet. Jag ser det som osannolikt.

Kvarstår Aivaras.

Men inga blodfläckar från Aivaras har ju hittats på Lisas kläder. Däremot Nerijus blod.

Som jag ser det går det inte att plocka ut ett enda spår i denna helhet av bevis. Den sammantagna bilden pekar i riktning mot Nerijus, ingen annan.

Ur FUP ang Lisas trosor: "I ett undersökt område på högra sidan av framstycket, rätsidan,
påvisades sekret/DNA. Analysen visar en blandning av DNA
från minst två personer. Huvuddelen av DNA:t överensstämmer
med Lisa Holm själv. Resultaten talar starkt för att den mindre
delen av DNA:t kommer från Irina Bileviciene (Grad +3), om
man bortser från möjligheten att det kommer från en nära
släkting. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte
kommer från Nerijus Bilevicius eller Aivaras Bilevicius
(Grad -4)."
2015-10-24, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Men kroppen hittades väl långt bort från själva ladan? Har för mig att det låg ganska långt bort. Hur transporterades kroppen? Och hur hamnade Lisas tillhörigheter på ängarna mellan ladan och där kroppen hittades?

Brodern var nog tvingad hjälpa till, synd de inte tog DNA på fynden
2015-10-24, 15:46
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det kan inte stämma. Kollegorna sa båda i intervjuer direkt efter försvinnandet att de lämnade 18:15, de hade bråttom. Den ena tjejen skulle med en buss.

Fickringningen skedde 18:26. Det är för sent.

Precis! Alltså är det andra Lisa tilltalar vid den misstänkta fickringningen.
Men vilka?
2015-10-24, 15:47
Medlem
AlphaXrays avatar
Är de två sekretessbelagda bilderna i FUP'en innan eller efter man avlägsnat kroppen?
Om det är innan fattar jag inte hur kroppen kan få plats där under.
Inte så mycket plats, 24x53x80cm.
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
GM hade sexuella fantasier han inte fick utlopp för. Han kunde inte ens fantisera fullt ut för han bodde med två personer. Han börjar runka på några arbetsplatser. Bland annat i ladan vid caféet. Kanske la han märke till kvinnorna som jobbade där. De började leta sig in i hans allt sjukare sexuella fantasier. Ladan blir hans favoritställe.

Han börjar fundera på om det kanske går att leva ut fantasierna. Men kvinnorna på caféet blir aldrig ensamma. Istället försöker han med en annan kvinna men hon klarar sig. Nu är han över tröskeln, han kan göra det om han bara bestämmer sig.

På söndagen blir han väckt och frugan tjatar ut honom för att reparera något. Men han hamnar i ladan för att komma bort, dra en runk. På väg dit ser han mopeden och i hans fantasi uppenbarar sig nu chansen.Jag tror han sedan förberedde allt, eventuellt har han hämtat material han behöver. Han väntar på att de ska stänga. Hoppas en kvinna har mopeden och att hon blir ensam kvar. Plötsligt står Lisa där vid mopeden helt ensam och en sjuk människa kliver ur sin fantasi rakt in i Lisas tragiska verklighet.
Jag tror den här äckliga personen har valt ut Lisa i förväg minst ett par dagar i förväg och väntat och väntat på rätt tillfälle. Tyvärr har jag läst fup och sett våldsporrbilderna och till viss del liknar de Lisa i ansiktet.
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Vad som förbryllar mig är att alltsamman måste ha gått så snabbt. Tidpunkterna nedan är de som polisen redovisat efter förhör med vittnen.

18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa
18.26 "Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart". (Troligen Lisas svar när Nerijus frågar om hon vill hjälpa honom med något.)
18.39 Lisas telefon är fortfarande påslagen.
18.51 (senast) G*stav Jönsson passerar ladan och ser en grå hantverkarbil utanför kaféet (Nerijus VW Sharan)
18.56 (senast) H*nrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta (kanske inkörd bakom ladan för att forsla bort Lisas kropp)
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen.
19.00 (cirka) Vittnena L*rs och M*lin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp.
[19.05-19.20 Nerijus gömmer Lisas kropp i den dammiga byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.]
19.20 (cirka) Vittnena Th*mas och Ann*ka ser Nerijus VW Sharan köra på vägen från Martorp mot Blomberg.
[Irina ser att Nerijus kommit hem. Sitter och röker på trappan.]
19.25 (cirka) G*stav Jönsson åker förbi.
[Irina ser att Nirijus byxor är vitdammiga nedanför knäna och lägger dem i tvättmaskinen.]
19.35-19.51 Nerijus talar med sin mamma på Skype.
20.00 Nerijus och Irina åker till Källby.
20.07-20.11 Neriijus och Irina köper pizza hos Handlar'n i Källby.

Överfallet, tejpningen, hängningen, nedtagningen och bortforslandet av kroppen från ladan kan således inte ha tagit mer än sammanlagt 30 minuter.

Har brottsoffrets DNA hittats i GMs bil?
2015-10-24, 15:49
Medlem
MrGoBigs avatar
Tycker förhörsledaren i förhöret med MGM är rätt skön, Men tar du inte den chansen så är det helt okej för mig, jag har månadslön och jag kan vänta[/b]
sid 1527 i Fup:en.... Ha ha...
Men, men sitter man bara här och vet ingenting och sen blir överbevisad att man har gjort detta. Då är det betydligt svårare med och komma med massa förklaringar om att det var saker som gick snett, men nu har du chanser och både lindra för dig själv och för din fru och för din bror. Men tar du inte den chansen så är det helt okej för mig, jag har månadslön och jag kan vänta.
2015-10-24, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Precis! Alltså är det andra Lisa tilltalar vid den misstänkta fickringningen.
Men vilka?

Enligt FUP lämnar tjejerna cafèt runt kl 18:20 så det är möjligt att hon fortfarande hade kontakt med dem på något sätt.
2015-10-24, 15:50
Bannlyst
Hur vet dom att sperman på väggar och handfat kommer från NJ? Har man tagit spermaprov från honom ? För inte innehåller sperma DNA?
2015-10-24, 15:50
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Inte om det är ett "BESTÄLNINGSJOBB" då har han gjort sitt
för den kvällen.
Det går inte att göra allt det och sedan under några
återstående minuter få en impotent penis att spruta
sädesvätska, mycket märkligt???
"Det är mycket med det jordliga"
Fast det här är låter helt osannolikt.
Även för den med klövar till fötter och horn i pannan.
Fast det där ju inte helt korrekt.
Det finns många som har problemet med ståndet och därför svårt att genomföra samlag - man faktisk både kan stimuleras och få utlösning ändå.
2015-10-24, 15:51
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Hur vet dom att sperman på väggar och handfat kommer från NJ? Har man tagit spermaprov från honom ? För inte innehåller sperma DNA?
Jo, sperma innehåller DNA
2015-10-24, 15:52
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Har brottsoffrets DNA hittats i GMs bil?

Nej. Inget DNA och vad jag tror inga markeringar från hundar. Bilen är "ren", trots utseendet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in