2015-10-24, 15:14
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Har nog aldrig hört talas om att dödsorsaken i ett mordåtal inte är relevant

Slutsatsen är att sannolikheten är mycket liten för alternativ till dödsorsak, och att fynden visar på typiska tecken för död genom strypsnara som dragits åt kring halsen. Hur svårt kan det vara att läsa innantill i skalstegen för styrkan i fynden?
Man skall nog inte bara godta den ursprungliga slutsatsen i utlåtandet. Det händer att polis/domstol kommer tillbaka till rättsläkaren med frågan "Kan det ha gått till så här istället."
Och får ett medgivande.
Det är svårt att se alla möjligheter bara genom att undersöka ett lik.
2015-10-24, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Stört att snubben la en kabel i ladan och sprutar säd i lampor och på väggar. Fan sysslade han med?
Avföringen var förmodligen att han drabbades av en stressreaktion efter mordet o inte hann ut.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Eller slänger i sjön och då helst med tejpen avlägsnad. Poff! Alla spår borta. Skulle kunna tro att NB begått brottet under pistolhot. Kan någon ens vara så dum som NB framstår?

Ja och alltså i en garderob av alla ställen. det måste ju luktat lik redan efter några dagar kan man tycka sen är det ju som att han skulle återgå till boden när allt lugnat sig eller något. allt verkar så konstigt. måste ju varit att han haft nån slags panik å inte tänkt ut allt eller att han helt enkelt inte hade planerat att hon skulle dö utan mer en sexuell handling som gick för långt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Bra mycket större risk att han hade observerats om han skulle dumpa i en sjö. Han valde en plats som han visste att han kunde köra ändå fram till, och där inte en människa skulle leta i första taget. Samt där han hade kunnat förklara sin närvaro om t ex hans bil blivit observerad där. Så korkat var inte gömstället. Det som var korkat var dumpningen av jackan o hjälmen.

Man hade väl hittat någon bränsledunk i boden, betyder antagligen inte mer än att den användes till fordon/maskiner på gården men kan varit så att han tänkte tända eld på rishögen kanske, vem vet. Låter dock väldigt otroligt och dumt.
2015-10-24, 15:16
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Avföringen var förmodligen att han drabbades av en stressreaktion efter mordet o inte hann ut.

Fortfarande riktigt sjukt..och varför la han av en sats i en taklampa? Rubbat ju..
2015-10-24, 15:16
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfaaan
Du mumlar iväg på massa onödiga spår. Han gjord detta själv.

Det enda man sneglar på är fruns DNA med skalan +3 på Lisas trosor. Men inget man idag lägger vikt på, utan man ser till att fälla NB, förmodligen att det var planerat och då blir det garanterat livstid.

När man läser FUP så framgår det med all tydlighet att den häktade gärningsmannen är skyldig.

Men, jag tycker att FUP lämnar utrymme för möjligheten att den häktade inte var ensam....då menar jag inte att det måste finnas en medgärningsman.

Med detta så tror jag att utredarna och åklagaren har målat in den häktade gärningsmannen och dennes advokat i ett hörn......utredningen är så gedigen att advokaten inte grejar att hävda en alternativ gärningsman.....den enda möjligheten som kvarstår är att den häktade gärningsmannen under rättegången uppger en medgärningsman som man försöker att tippa över en del av skuldbördan på!

FUP ger mig känslan att man har en sådan strategi.
2015-10-24, 15:17
Medlem
Hundarna(lik, blod, sperma) markerade ett antal fynd vid Blomberg gård 10.
Jag förmodar att dessa DNA testades. Någon som vet var svaret på detta finns i FUP?
2015-10-24, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Man hade väl hittat någon bränsledunk i boden, betyder antagligen inte mer än att den användes till fordon/maskiner på gården men kan varit så att han tänkte tända eld på rishögen kanske, vem vet. Låter dock väldigt otroligt och dumt.
En annan av arbetarna på gården brukade ju elda upp skräpet vid rishögen regelbundet, han kanske räknade med att detta skulle hända.
2015-10-24, 15:19
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Men snälla, har du läst sista raderna och hela utlåtandet i FUP?

uppenbarligen har det räckt för att fastslå, vilket är tillräckligt på skalstegen

att fynden_resultaten har karakteristika som är typiska- Sannolikheten för alternativ är mycket liten. __________________Självklart mycket viktigt för hela åtalet och för straffskalan för mord.

Men lyssna på docent Peter Krantz i rättsmedicin som läst rapporten. Frågetecknen är offentliggjorda. Längst ner på sidan:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21635968.ab
2015-10-24, 15:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Fortfarande riktigt sjukt..och varför la han av en sats i en taklampa? Rubbat ju..
Sjukt o sjukt, att sexmörda nån är ju en rubbad handling i sig. Att få en stressreaktion av detta o snudd på bajsa på sig är väl det enda sunda handlingen i hela skeendet...

Taklampan var en plafond som var nertagen o fungerade som en skål. Han tyckte väl att städningen blev enklare om han använde den...
2015-10-24, 15:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Eller slänger i sjön och då helst med tejpen avlägsnad. Poff! Alla spår borta. Skulle kunna tro att NB begått brottet under pistolhot. Kan någon ens vara så dum som NB framstår?

Det går inte ens i praktiken att vara så slarvig/klumpig/sjuk
och samtidigt var en verksam noggrann hantverksrestaurerare
som AJ påstår, närmast ingenjör i att restaurera sitt
mäktiga 1700tals Högsäte.

Här är odören från frukost ostronen så stark att gräset gulnar!
2015-10-24, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Hänvisa gärna till ett fall där någon dömts där en annan möjlig gärningsperson som inte dömts DNA (men INTE den dömde/dömda gärningspersonens DNA) återfunnits på insidan av offrets underkläder, eller på annat motsvarande besvärande plats.

Detta utan att den andra möjliga gärningspersonen skall ha träffat offret eller befunnit sig på platsen där fyndet med DNA gjordes i anslutning till brottet.

Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett något sådant, men det är ju inte detsamma som att det inte skulle finnas så jag tittar gärna på exempel därvidlag.

När det gäller blodspåret du nämner så måste man ju börja att fastställa att det inte helt enkelt kommer från repet som ju den åtalade kan ha blodsbesludlat naturligt vid vilket tillfälle som helst om det funnits på arbetsplatsen där han säkert skadat sig många gånger. Det är ju en betydligt mindre konstlad och ovanlig förklaring än den som krävs för fruns DNA-spår. Notera dock att det inte är detsamma som att den inte är konstlad - det är den - men fruns DNA uppfattar jag alltså som helt osannolikt enligt vad vi tidigare vet om hur DNA avsätts och vilka antaganden man i svenska rätter brukar göra om detta.

Detta - och att åklagaren måste hantera den problematiken om försvararen gör ett gott jobb - är poängen.

Poängen är att åklagaren kommer in med ett åtal som vi alla med en droppe erfarenhet av brottmål, sväljer med hull och hår. Det är det som är poängen!

Det åklagaren och polisen åstadkommit ser väldigt bra ut och kommer presenteras på huvudförhandlingen utan att Rönnbäck kommer kunna göra ett skit för sin klient, för alla rimliga tvivel har advokaten ältat med flashbacks konspirationsfoliehattar! Som också åklagaren och polisen undersökt och avfärdat, och kan ge svar på tal om, i det fall det skulle bli någon synpunkt om det.

På huvudförhandlingen är det ingen som grottar ner sig i detaljer, eller läser överkurser utöver åtalet, i olika teorier för att utreda på egen hand hur döden inträffade. De nöjer sig alla att lita på rättsläkaren vittnesmål och på att obduktionsprotokollet talar för att Lisa mördats av Litauern.

Så enkelt är det.

Det som jag påtalat är att Litauern saknar försvar, hans advokat har sålt ut honom för 15 minuter i rampljuset och ett miljonarvode.

Jag skulle tro att alla bara är roade eller besvärade nu över Inger Rönnbäck, och hon har säkert också fått domstolen emot sig. Det är skador som denna advokat inte kan reparera genom att dyka ner i slasken eller genom att smutskasta oskyldiga människor.

Det juridik och rättegångar handlar om är trovärdighet och vem man tror på!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in