2015-10-24, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Självklart är det godtyckligt, det är ju poängen. Dock är detta inte utdraget, det är helt orimligt sammanpressat enligt min mening och jag har gått efter vad jag uppskattar vara kortast möjliga men ändå i någon mån genomförbara tid.

Det är också vad juristexperten omedelbart framhöll och en rekonstruktion skulle med all säkerhet understryka detta. Det går helt enkelt inte att anföra att det är sannolikt att genomföra sånt här på såhär kort tid. Möjligen kan man hävda att det inte är omöjligt (om man utgår ifrån att Skype-samtalet inte gjorts av den åtalade).

Tittar man på de tider du ifrågasätter så måste ju någon from av pacificering ske innan man kan påbörja en upphängning av personen. Självklart kan den biten gått något snabbare även om det motsatta är det sannolika eftersom man inte sett några skador som tyder på snabb pacificering.

Kvävning/hängning tar den tid det tar innan döden säkert inträder även vid helt avbrutna luftvägar och blodflöden, tejpen kan knappast ha påverkat detta. Att ge 8 minuter ta ett lik ur en bil in i en bod och trycka in den i ett väldigt smalt skåp och försäkra sig om att det är stängt och inte syns och sedan vara tillbaka i bilen uppfattar jag som osannolikt kort tid (inte lång). Detta helt oavsett att man då inte har någon tid att försäkra sig om att man inte gjort misstag, lämnat spår, blir sedd etc. Och så är det ju på varje punkt.

Men som sagt, det kommer kräva en duktig advokat för att göra något bra av dessa omständigheter, vi får väl se vad som händer. Så här långt kan jag bara konstatera att en erfaren jurist som framträdde med namn som expert gjorde precis samma bedömning som jag gör kring detta och framhöll att det rimligen inte kan ha gått till som åklagaren hävdar (vilket alltså inte är detsamma som att den åtalade inte skulle vara skyldig).

Det där där en subjektiv bild.. vad en man med mycket adrenalin i kroppen gör..är en helt annan sak.
Vad vet du om att han inte förberett detta innan? Snörets form runt det dammiga röret tyder på att det kan varit så..mer troligt att han bundit henne med silvertejp och sedan hängt upp henne..att snöra in någon i silvertejp kan väl knappast ta lång tid.
2015-10-24, 14:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Teorin är att han ljuger om denna tidpunkt.

Detta var ju i förhöret när han tog tillbaka lögner. Varför skulle han då säga typ "han tvättade byxorna vilket jag tyckte var väldigt konstigt " men ge tidsangivelsen 3 timmar fel...
2015-10-24, 15:00
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Ja, alibit spräcks.
Ja brodern spräcker alibit redan den 14 juni och frun spräcker alibit den 15 juni.
2015-10-24, 15:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pratade på svenska och engelska - dåligt!

Citat:
Varför skulle hon svara på svenska när han inte kan svenska..utan kommunicerar på engelska?

Då tjejerna lämnade runt kl 18:20 ( de vet inte exakt tiden) så är det väl mer troligt att hon samtalr med någon av tjejerna. Tjejerna kan inte förneka detta enligt vittnesmål.

NB kan visst svenska men dåligt. Han pratade även dålig engelska. De jag pratade med menade att han dock pratade något bättre engelska än svenska.
2015-10-24, 15:01
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag läste i broderns förhör att byxtvätten var 16:30, vad är sant?

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Teorin är att han ljuger om denna tidpunkt.
Nej, brodern anger senare att han inte alls är säker på tidpunkten och att den av frun angivna tidpunkten som ligger senare på kvällen troligen stämmer.
2015-10-24, 15:02
Avslutad
Citat:
Missing People var i krokarna..samt GM och hans bror. Bröderna sade att området redan var undersökt men Missing People fortsatte att söka..samtidigt som de larmade polisen. Man hittade bla hjälmen i en rishög. Denna rishög låg 20 m från boden. Sedan gick polisen in i boden. Boden ligger bakom ladugårdskomplexet..ganska diskret.
Lägger lite tillrätta här: endast NB talade med Missing People. Han påstod mycket riktigt att området redan var avsökt militären. När NB sedan förhördes om denna uppgift medgav att han att han sagt så till Missing People, och sa att Lars Åslund sagt det till honom dagen innan. Lars Åslund nekar till detta.
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Eftersom det råder förvirring ang dödsorsaken och inget fullständigt protokoll finns med från rättsläkaren då det är sekretessat så vore tacksamt om någon tar en skärmdump eller länkar detta!!

Ur FUP:

UTLÅTANDE OBDUKTIONSPROTOKOLL

Där står bland annat:

Skadornas uppkomstsätt:
Utseendet av skadorna på halsen talar starkt för# att skadorna orsakats av åtstramning av den aktuella snaran mot halsen.

Dödsorsak: Fynden talar starkt för# att döden orsakats av hängning-

Dödssätt: Fynden och omständigheterna visar att döden orsakats av annan person.

mina # - #Talar starkt för i skalstegen 9 är 8 - att fynden_resultaten har karakteristika som är typiska- Sannolikheten för alternativ är mycket liten. __________________

Jag vet inte hur relevant det är för fallet. Men man skulle vilja fråga rättsläkaren "Kan man helt utesluta att BO först kvävts till döds och sedan hängts?"
Det är nog inte så lätt att göra.

Det är kanske möjligt att BO gjordes groggy genom tejpningen och därmed enklare kunde hängas. Usch vad hemskt.

Att MGM vore så korkad att han trodde sig kunna fejka ett självmord genom hängning men sedan kom på att det inte skulle vara trovärdigt och skar ner kroppen, verkar helt osannolikt. Fejkade självmordshängningar finns ju ANNARS.
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nej du har nog inte helt fel. Åtminstone inte vad gäller hennes VISA-kort. (Som också ingick i de längs grusvägen uppfunna LH-ägodelarna).

Där togs, enligt uppgift, inte DNA- eller fingeravtryck. Se www.flashback.org/sp55138481. (Där finns referens till materialnr., så sidan i FUP bör kunna hittas utifrån detta).

Frågan kvarstår i så fall varför uppdragsgivaren (polisen) valde att inte ta prover på samtliga upphittade föremål.

Måste kolla om det alltså finns ett fel i FUP.

På ett ställe finns en lista där Swedbank/Visa-kort finns med. G105
Sida 771 (angivet på skannat blad ej PDF-läsarens numrering)

Citat:
Resultat
Samtliga gods har undersökts av NFC2 med avseende på fingeravtryck och DNA. På
G007 (del av skyddsfodral) samt G226 (skärm till mobiltelefon) säkrades DNA från
Lisa Holm, se sakkunnigutlåtande från NFC.
Senast redigerad av profundersam 2015-10-24 kl. 15:05.
2015-10-24, 15:03
Medlem
Något jag inte förstår är varför man lämnar allt så synligt? Varför gömmer man inte en kropp å tillhörigheter i jorden tex flera mil ifrån?
2015-10-24, 15:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ur huvudprotokollet:

Det kan väl inte vara så illa att hon fortfarande var vid liv när hon skuffades in i skåpet..?
2015-10-24, 15:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Namnet har du i alla fall fått om bakfoten. Adrian* *a

Ja! Fel där, måste så fall var en dotter som antigen är biologisk dotter
eller styvdotter (denna kvinnan, ca 30 år, skulle också kunna vara barnbarn)
till Arn* Jönsson.

Tack Pungont!
2015-10-24, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Det kan ju varit en svensktalande person med i bilen. Vittnen säger att det satt två män i en silvrig bil vid 17.30-tiden. Den svensktalande frågar om någon sorts hjälp. LH svarar "det är klart" utan oro i rösten eller tonfallet. Kanske var det någon hon kände igen. Sonen?
Likagärna en vilse och därför också nervös liten Neijus med radion på i bakgrunden och ett liten dam som i hjärtlig värme svarar - Ja det är klart - villig att hjälpa den vilsne. Sedan ett metalliskt läte av en dörr som slår igen och låser sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in