2015-10-24, 12:12
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
s 1293. Mmm, men du säger att han eventuellt är hemma runt nitton, när är det i förhållande
---till när han sitter på trappan och röker?

s1312 Irina uppger att när hon tidigare sagt på det viset, så var hon förvirrad. Nu har hon återfått
medvetandet. Hon säger att Nerijus pratade med sin mamma vid 19-tiden. Även Gustav har
sett Nerijus vid 19-tiden. Därför måste Nerijus varit hemma redan kl 19:00.

NB bekräftar detta. Även GJ bekräftar detta i FUP sedan.

Så då hade det såklart varit bra att ta del i FUP om NB mobil. IB:s mobil finns med. AB:s mobil finns med. För att kunna dementera eller bekräfta NB:s samtal med sin mor runt 19:00.
Men NB:s registering av mobil finns inte med i FUP. Varför?
Irina är i det sista förhöret i Litauen säker på att NB pratade med sin mor 19:00 150607. Jag ville bekräfta utesluta detta genom att läsa FUP. NB:s mobil nämns överhuvudtaget inte! Står det något om ett mobilsamtal kl 19:00 till sin mor då kanske?) Läser jag fel?
Detta är av stor vikt anser jag. För då ger det NB ca 30min på sig att göra allt han ska ha gjort. Orimligt som jag ser det(?), iallafall själv. Cafeet, tejp, hängning, inplastning av LH? (inga fynd i bilen), kör till sista huset i längan? in i garaget, ut ur garaget, kastar ev id, visa kort m.m, längs med kort sträcka?, till Martorp, ut med liket ur bilen, in i byssan, av med plasten, trycka in liket i skåpet, gå till bilen, köra hem till hemmet. Hej mamma!

Du hittar tidpunkten för skype-samtalet i ett av förhören med NB.
2015-10-24, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Om jag minns rätt så startade uppkopplingen på skype 19.35 och fortsatte till 19.51 - han måste kastat sig över datorn då han kom hem.
Ja, och det vore väl i så fall inte så konstigt eftersom han förstås ville skaffa ett alibi. Men vet man att det var han som ringde upp?
2015-10-24, 12:13
Medlem
kardashanarsels avatar
Misstänker att han tejpade henne direkt han övermannade. Då hon inte kan skrika. Då tappar man kraft pga syrebrist och han kunde göra vad han ville. Dödsstraff tycker jag
2015-10-24, 12:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Angående min tidigare kommentar kring att juristen hävdar att tidslinjen är orimlig ger en egen enkel skattning av hur detta skulle kunna ske något i den här stilen:

18:30-18:33 oplanerat möte/överfall efter denna tidpunkt (han kan inte vetat att hon skulle bli ensam eller ta sig hem på det här sättet), överfall, bråk eller olycka.

18:45 oskadliggjord/medvetslös/pacificerad i ladan

19:00 hängning/kvävning igång efter att rep etc plockats ihop, trätts runt hals på det levande (möjligen avvärjande) offret och arrangerats i relation till rör etc

19:20 offret avlidet genom kvävning/hängning (ungefärlig minimi tid som kvävningen kan ha tagit om hon verkligen skall vara avliden av detta)

19:30 avfärd från platsen efter skenhängning avbrutits och hon plockats ner, knutits loss och flyttats till bil etc

19:35 ankomst vid bod

19:43 intagen i bod och intryckt i skåp

19:47 hemma

19:54 avfärd butik efter att ha hämtat upp och talat med frun

20:04 ankomst butik

Problemen med denna tidslinje:

· Ingen tid för substantiellt samtal/interaktion med offret före eller i samband med brottet

· Ingen tid för insamling av hennes prylar på brottsplatsen/brottsplatser med efterföljande spridning etc

· Ingen tid för undanröjning av spår överhuvudtaget

· Ingen tid för byte av gärningsmannens kläder eller avtvagning av blod etc (och ingen tid för inspektion av om det behövdes kan heller ha genomförts)

· Ingen tid för Skype-samtalet med mamman (var väl en kvart enligt åklagarsidan)? Denna punkt gör ju att tidslinjen som förslag på faktiskt händelseförlopp inte bara är ytterst osannolik utan snarare omöjlig.

· Ingenting kan ha gått fel eller tagit en minut extra utöver vad som verkligen krävs för att ens hinna göra varje steg i målinriktad stress utan någon som helst hickup (typ att det är svårare än väntat att flytta offret till ett skåp eller att få upp ett rep över ett rör e d)

· Ingen tid för någon som helst eftertanke eller planering av nästa steg någonstans, och detta för ett brott som i grunden måste varit i allt väsentligt oplanerat när det gäller tidpunkt etc

· Denna enormt effektiva (och till synes helt meningslösa eftersom han näppeligen kan ha haft tid att utföra något sexualrelaterat) målmedvetenhet bara för att hinna hem och genast ta med frugan för att köpa pizza (inte ens då när han är hemma stannar han upp och funderar på om han behöver dölja spår av sitt brott eller dylikt utan drar direkt iväg med frugan då hon föreslår det)*

Det här är i mina ögon definitionen av en ”orimlig tidslinje”. I praktiken skulle gärningsmannen förmodligen inte ens ha hunnit genomföra det som de hävdar ha gjorts i ladan innan han skall dyka upp på butikens bilder.

För att förekomma onödiga kommentarer om att detta skulle visa (eller innebära att jag hävdar) den åtalades oskuld är så självklart inte fallet. Dock är det ett stort problem för åklagarsidan att ett påstått brott inte gärna kan ha gått till som de hävdar. Det kommer att bli intressant att se vad (om något) försvaret kan göra av denna problematik.

Skarpt !

Och så kan man ju lägga till:

Att Lisa sets vid cafeet, av flera vittnen (FUP),så sent som 18:45 stå vid sin moped

Och inget Lisa DNA i MGMs bil.
Medlem
http://www.expressen.se/gt/visade-bild-pa-lisa--da-brot-hustrun-ihop/

Citat.
När hustrun släpptes den 13 juni, som fortsatt misstänkt för grovt skyddande av brottsling, visade det sig att hon kunde kvittera ut både sin egen mobiltelefon, den huvudmisstänkte makens och hans brors – utan att telefonerna hade undersökts i utredningen.

Efter häktets blunder lämnade hustrun makens och hans brors telefoner till en person i Blomberg, och bad denna att ge tillbaka dessa när duon skulle bli fria.

Personen har lämnat mobiltelefonerna till polisen.

Sin egen telefon behöll hon. Polisen upptäckte fadäsen precis när hustrun skulle flyga till Litauen den 24 juni – och hon stoppades på Arlanda där telefonen beslagstogs och hon utsattes för kroppsbesiktning.

Detta var tur de upptäckte blundern med mobiltelefonerna.
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, och det vore väl i så fall inte så konstigt eftersom han förstås ville skaffa ett alibi. Men vet man att det var han som ringde upp?
Vet inte om det framgick i förhöret men det borde man kunna se. Minns att det inte förekommit andra skype-samtal under dagen, vare sig innan eller efter detta som pågick en kvart (och inte i 40 minuter som NB påstod i förstone).
Medlem
Citat:
Dömdes gärningsmannen för mord där? Vad blir utfallet i detta ärende om rätten skulle göra en liknande bedömning som i det fallet?
KJ dömdes för styckdråp (knäppskallerabatt). Det är väl få som inte tror att NB på något sätt är inblandad i det här mordet, antingen som GM eller medhjälpare/städare. Är han bara städare är det nog bäst för honom själv att han öppnar brödkrossen. Gör han inte det utan fortsätter att hävda att han aldrig träffat Lisa är det inte alls synd om honom utan han får stå sitt eget kast och riskera att bli dömd för mord.
Medlem
GJ

GJ:s uppehälle under söndagen. Han uppger att han kollade på formel 1 från 20:00-22:00.
Läs vittnesmålen angående kvällen hos Arne. Han var aldrig med och tittade på Formel 1 som han uppger? Han var enbart på gården i ca 15min?

Irina säger att Gustav åker från!! gården 19:00.
"s. 1293. Mmm, men du säger att han eventuellt är hemma runt nitton, när är det i förhållande
---till när han sitter på trappan och röker?
---Ja, jag går ut och han sitter där och röker, och jag gick ut för att röka också och ((Gustav han
---var på väg därifrån))!! och hans byxor, och då såg hans byxor
----Vem var på väg därifrån?
---Gustav
----Var Gustav på väg därifrån?
----Arne Jönssons äldsta son
Okej, var dom tillsammans?
Ja, Gustav och med sin fru dom var på väg därifrån, eller inte frun men någon var med
honom och bilen
Me, med Gustav?
Mhm"

1268 Är du säker
Gustaf Fam Jönssons son ville att han skulle hjälpa till och jag var närvarande när Nerijus
fick uppdraget och det var på hans fritid
Bannlyst
Citat:
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/95726

Lisa hittas med en snara runt halsen, brott på tungbenet..finns spår av snaran på Lisas hud runt halsen enligt obduktionsprotokollet. Silvertejp hittas över snaran..både mun och näsa, samt delar av ansiktet finns silvertejp.

Denne rättsläkare kan bara läst själva obduktionsprotokollet. Intervjun lades ut kl 16:24 igår så han har nog inte hunnit med att läsa så mycket.

Tycker hans uttalande säger mer om honom än själva händelsen.
2015-10-24, 12:15
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Frugan som skypeade.
Står i förhöret att de "alltid använde hustruns konto" när de skajpade.
2015-10-24, 12:16
Medlem
Varför är inte Visa kort mm uppkollade på DNA, fingeravtryck??
Var är NB mobil registering i FUP?
Kunde dom inte under alla dessa olika förhör på olika dagar haft en riktig tolk?
Tovar av ljusa huvudhår i trosorna
2015-10-24, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Har försökt förstå vad som händer i kroppen vid hängning, hittade följande sida:

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=430&j=1

Där står, under rubriken hängning "obduktionsfynd: frakturer på tungbenet och på sköldbrosket (baksidan)"

Under rubriken strypning med händer: "ofta kraftig stas i huvudet och petekier i ansiktshuden, conjunctivae och munslemhinnan "

Kan det vara så att de karakteristiska punktformade blödningarna i ögon och ansikte uteblir vid hängning? Att de endast uppkommer vid (ett utdraget) strypande?

Kan inte Hamilkar komma in och förklara detta!?

För femtielfte gången: Rättsläkare avgör utan vidare om det är fråga om hängning och strypning, de tar helt enkelt inte fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in