2015-10-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det blir livstid.

För att kunna nå framgång med en sådant påstående måste det finnas stöd av omständigheter som talar för att det skulle ha kunnat ske.

Ett blankt påstående från den tilltalade om att hans DNA måste ha planterats dit av någon annan särskilt som det inte heller något utrymme för att tro att det kunnat hamna där av någon annan rimlig förklaring så kommer det bara att lämnas utan avseende vilket kommer att ske i det här fallet.

I denna tråd ser vi på saken ur samma perspektiv.

Min tanke är att det sitter många mördare i fängelse på livstid som dömdes innan DNA tekniken, och det är inte oskyldiga det handlar om!

Det finns annan bevisning än DNA som kan fälla en mördare, och i detta fall så är just platsen för mordet och olika iakttagelser från vittnen som också är viktiga bevis. Frånvaron av alibi eller, alternativa gärningsmän, och avsaknaden av rimliga förklaringar i förhör på olika frågor är också omständigheter som binder Litauern till brottet.

När man diskuterar om bevisningen räcker för en fällande dom, så är det viktigt att tänka på hur domstolar ser på bevis och inte på vad olika folk tycker.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
När det gäller de rättsmedicinska detaljerna får experter uttala sig om. Vad händer om en filt,trasa klädesplagg från IB finns med i bilden som ligger på trosan? Kan vara vid forslandet i fordonet.

Vad som hänt är att Lisa hittades i klädskåpet med både jeans och träningsbyxa neddragna. Således är det mycket möjligt att man skyllt över kroppen med någon filt eller något annat..och där fanns IB DNA.. bara en spekulation.

Man kan naturligtvis inte utesluta medhjälp men då borde det funnits mer träffar. Detta handlar med stor sannolikhet om kontaminering. Det viktiga är att det står utan all tvivel att NB är förövaren.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vilka vittnen? Jag trodde att de sista som såg Lisa i livet var arbetskamraterna som såg henne runda hörnet på cafeet för att gå till moppen. Då var klockan i närheten av 18.20.

Läs dom första 350 sidorna i FUP !!!
2015-10-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Om alla män som tittar på våldsporr vore mördare vore det jobbigt i Sverige... om alla män som onanerar på sin arbetsplats vore mördare vore det lika jobbigt... Om man skulle ta vem som helst i SVerige och vända ut och in på personen som man gjort på NB tror jag man skulle hitta en hel del...
Håller med, ganska många i tråden skulle stämma bra ihop med en gärningsman med tanke på hur dom skriver (dumhet, hat och aggressioner). Men visst kan man hålla med lynchmobben på vissa sätt, han framstår inte som en svärmorsdröm direkt.

Tragisk läsning FUP, stackars, stackars lilla flicka och jag lider med hennes föräldrar. Sen får man en inblick i en gästarbetares liv, det också tragiskt på ett annat sätt. Dom är också verkligen ovana med polis och riktigt rädda.

Man hinner inte läsa här längre, det går undan och FUP är intressantare för tillfället men man kan ju hålla med LGWP om utredarna. Dåliga förhörsledare, usla tolkar och en hel del luckor. Det bådar inte gott för en fällande dom. Teknikerna hos polisen verkar ha gjort ett gott jobb men sedan, vad har man gjort med det? Bevisningen är sådan som jag nu uppfattar det ganska lätt att förklara för en smart advokat men den är lite bättre än jag trodde ska erkännas.

Man får forsätta att läsa och analysera och det ska bli intressant att återkomma med lite bollar (det finns en hel del)...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Då är det ju möjligt att han stått och onanerat till tjejerna innan han släpade med Lisa in i slaktrummet ?

Japp, fast där finns mycket besudlingar i detta rum, inte bara vid det fönstret.
Jag har inte hittat någon uppskattning i bevisningen på när dessa hamnat där.
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Dog Lisa av kvävning? av teip kring mun och näsa, eller av hängning? vilket då skulle vara bruten nacke eller strypt blodtillförsel till hjärnan. Om det var kvävning då var hon redan död när hon hängdes.

Har försökt förstå vad som händer i kroppen vid hängning, hittade följande sida:

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=430&j=1

Där står, under rubriken hängning "obduktionsfynd: frakturer på tungbenet och på sköldbrosket (baksidan)"

Under rubriken strypning med händer: "ofta kraftig stas i huvudet och petekier i ansiktshuden, conjunctivae och munslemhinnan "

Kan det vara så att de karakteristiska punktformade blödningarna i ögon och ansikte uteblir vid hängning? Att de endast uppkommer vid (ett utdraget) strypande?

Kan inte Hamilkar komma in och förklara detta!?
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hittade det i FUP sid. 476

TACK allegrageller , kan du vara snäll att kopiera den delen och posta det här i tråden ?
2015-10-24, 11:52
Medlem
Ska bli intressant att se vad litauiska tidningar/media nu kommer skriva om det hela.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det är en sak som stört mig redan från början.

Snittslandet av Lisas ägodelar till förvaringsplatsen. Och gömmandet av hjälmen i en rishög nära fyndplatsen. Eller att man efteråt går ut och visar vägen.

Kan inte påminna mig att detta hänt tidigare i brottshistorien.

Antingen lämnar man allt på brottsplatsen tillsammans med liket, eller slänger det på vägen tidigt som man lämnar, eller tar trofeer som behålls.

Enligt mig är detta förfaringssätt unikt.

Man åker inte till en byggnad för att gömma ett lik, samtidigt som man slänger offrets ägodelar på vägen som ledtrådar, där samtidigt offrets ägodelar inte anses få plats i likets förvaringsplats.

Brottet är inte unikt. Men beteendet på flyktvägen.
Det kan ju vara så att Lisas ägodelar på något sätt tappats ur bilen av mördaren på väg mot Martorp. Att det inte skett med avsikt. En annan teori är att NB faktiskt tagit saker som trofeer och att hustrun/brodern hittat dem och gjort sig av med dem.
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hedersknyffeln" NB!

Citat:
Ursprungligen postat av Nic84
Bland annat att larmet gick när pappan flyttade mopeden.. Och att där har varit en del aktivitet på kvällen tror jag han syftar på!

Ja där ser man!

Då var alltså riktiga uppgifter jag erhöll. NB var inte den hedersknyffel man har velat göra honom till.

En del av "alternativgänget" som hånade och försökte förlöjliga mig menade t o m att jag aldrig ens hade varit där. Som "turist" får man inte fram några riktiga uppgifter. En annan kallade mig för "viktigpetter" vid två tillfällen. Ingen nämnd och ingen glömd!

Kan se att "allternativgänget" har lugnat ner sig efter FUP vilket är glädjande att slippa deras evinnerliga harvande om allt ointressant skit. Fast en del försöker fortfarande så gott de kan.

MGM är helt säkert, vilket jag har trott hela tiden, rätt GM. Även AB och IB har funnits med även om de inte har utfört själva mordet. Även dessa två skulle åtalas.

En sak som förvånar mig mycket är hur skitig NB var. Han var ingen större vän av tvål och vatten - förutom den 7 juni förstås. Ändå hade han ett sådant arbete där man smutsar ner sig samt att han hade psoriasis.
2015-10-24, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja där ser man!

Då var alltså riktiga uppgifter jag erhöll. NB var inte den hedersknyffel man har velat göra honom till.

En del av "alternativgänget" som hånade och försökte förlöjliga mig menade t o m att jag aldrig ens hade varit där. Som "turist" får man inte fram några riktiga uppgifter. En annan kallade mig för "viktigpetter" vid två tillfällen. Ingen nämnd och ingen glömd!

Kan se att "allternativgänget" har lugnat ner sig efter FUP vilket är glädjande att slippa deras evinnerliga harvande om allt ointressant skit. Fast en del försöker fortfarande så gott de kan.

MGM är helt säkert, vilket jag har trott hela tiden, rätt GM. Även AB och IB har funnits med även om de inte har utfört själva mordet. Även dessa två skulle åtalas.

En sak som förvånar mig mycket är hur skitig NB var. Han var ingen större vän av tvål och vatten - förutom den 7 juni förstås. Ändå hade han ett sådant arbete där man smutsar ner sig samt att han hade psoriasis.

Håller med (även om jag tydligen också varit lite naiv i vissa uttalanden).
Fast jag har hela tiden varit tveksam till att de båda bröderna varit guds bästa barn.
NB är ju t.ex bevisligen väldigt glad för kröket och AB har alltid en massa öl i sitt rum.
NB ska ha slått sin förra fru och visar tendenser till detsamma mot sin nuvarande, på fyllan.
2015-10-24, 11:56
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Står utan alla tvivel att NB hängde Lisa.

Nix!!! Om du inte såg min tidigare inlägg s lyssna här:

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/95726

Rättsläkaren: Magra fynd som inte utesluter annan dödsorsak

+ FB medlem "allegrageller" postatde att det finns info angående frånvaro av punktformade blödningar i Lisa's ögon: FUP sidan 476

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in