2015-10-24, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridayfreedom
Livstidsstraff i Sverige innebär inte "inlåst för all framtid".

Nej - inte per automatik - i detta fallet - jo. Det är jag ganska säker på. Detta är verkligen ett avskyvärt mord. Det finns ju fall som varit betydligt "mildare" och där den skyldige har dömts till livstid men inte fått tidsbestämt straff trots detta. Sen spelar ju fler faktorer roll in än brottets art och natur - typ hur man skött sig under tiden som inlåst et cetera
Senast redigerad av Nic84 2015-10-24 kl. 11:28.
2015-10-24, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
C. Enligt FUP så är man säkra på att hon hängts. Både DNA från Lisa/GM finns på snören, rör, hårstrå finns 1,97 cm ovanför marken..vid röret.. Detta är ett mord, vad är det du inte fattar?

Alla förstår att det är ett mord. Men vi vet inte vem som gjort det.
2015-10-24, 11:26
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Litauern är körd, DNA, blod, lögner, motiv och tillfälle, allt finns.
Frågan är bara livstid eller 18 år?

Det blir livstid.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
En svensk domstol köper inte konspirationer om planterat DNA. DNA på ett brottsoffer kan räcka gott och väl som bevis och fälla en brottsling.

Jag har inte hört talas om åtalade IRL som har blivit ditsatta av sina fiender som kletat ner brottplatser med DNA!

Och hur skulle en fiende få tag på brottsoffret (Lisa)? Och dessutom Litauerns sperma och blod, och fruns trosor? Och veta vilka begränsade utrymmen Litauern också har tillgång till?

Tänk ett varv till!

För att kunna nå framgång med en sådant påstående måste det finnas stöd av omständigheter som talar för att det skulle ha kunnat ske.

Ett blankt påstående från den tilltalade om att hans DNA måste ha planterats dit av någon annan särskilt som det inte heller något utrymme för att tro att det kunnat hamna där av någon annan rimlig förklaring så kommer det bara att lämnas utan avseende vilket kommer att ske i det här fallet.
2015-10-24, 11:27
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:

Jo, det gör det. Däremot är det vanligt att livstidsstraff omvandlas till ett tidsbestämt straff.
2015-10-24, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Kan förstå att det är svårt att datera tidpunkt för döden hos en kropp som legat i sommarvärme i flera dagar. Men vittnar inte rep och tejp om dödstillfället då det inte finns utrymme för att hon skulle kunna ha hängts i röret i kakelrummet vid något annat tillfälle än just den där timmen söndag den 7e juni.

Folk kommer till platsen på söndag kväll och från och med då är ladan under ständig uppsikt.

Det ju trots allt fastställt att hon har hängt där, från röret, det vittnar hårstrået om.
Logik !
Det är som MrFold brukar betona helheten som ska bedömas. Rättsläkaren uttalar sig bara om vad han ser framför sig. Tur är väl det, för annars blir det som i Quick-målet, där åklagaren var domare, försvararen och spaningsledaren kvackade som terapeuter, psykiatrikern var privatspanare...
2015-10-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Jo, det gör det. Däremot är det vanligt att livstidsstraff omvandlas till ett tidsbestämt straff.

Exakt - och detta kommer inte ska för NB vill jag bestämt hävda. Se modifierat inlägg ovan - tror jag lämnar just denna diskussionen då det bara leder till onödiga spekulationer...
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Åklagarsidan hävdar såvitt jag förstår att den åtalades fru aldrig träffat Lisa, ändå säger den tekniska bevisningen motsatsen. Det är så att säga poängen, tack för det tydliga åskådliggörandet. Detta är ett ganska unikt problem i det här ärendet, det blir intressant att se vad försvaret kan göra av det och hur det bedöms av rätten.

Vad jag personligen gissar kommer bli utgången i rätten har jag redan skrivit.

Du hänvisar till någon juristexpert i någon livestudio. Preliminära kommentarer utan att han läst FUP.

Läs sidan 492-494 i FUP ( för du har säkert inte ens laddat ner den).

Har du hört talas om kontaminering?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter

Och vi har utlämningsavtal med Litauen så han kommer med all säkerhet få skaka galler i Litauen
2015-10-24, 11:31
Medlem
Furbo-mans avatar
Citat:
Jo, Sverige är ett av få länder där livstid faktiskt är livstid. Men ofta bestäms i ett senare skede ett datum för livstidsdömda.
2015-10-24, 11:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Har tyvärr inte läst FUP och inte heller så mycket i tråden de senaste dagarna, men jag undrar om detta tagits upp:

Fruns DNA har som jag förstått troligtvis kunnat påvisas på Lisas kropp. Kan han ha tagit med sig en trosa (som frun haft på sig) eller trasa som frun hållit i (vid tvätt) och torkat t ex fittsafter med för att ha att lukta på vid senare tillfälle? Jag vet att det låter makabert, men det finns ju män som gillar att stjäla/köpa använda trosor. Han kanske inte vågade gå hem med Lisas trosor i fickan, så han använde ett substitut.
2015-10-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror i och för sig att det KAN vara han, men jag anser att det är extremt viktigt att vi inte börjar döma människor utan ordentliga bevis. Hellre fria än skyldig än sätta en oskyldig i fängelse. Och det är ju ännu viktigare när det är ett så hemskt och skämmigt brott.

Ditt svar är en sunkig argumentation för att rättfärdiga allt trams som framförs av dig och dina gelikar, i denna sak. Tror du verkligen på att du framstår som en person som värnar om rättssäkerhet?
2015-10-24, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Åklagarsidan hävdar såvitt jag förstår att den åtalades fru aldrig träffat Lisa, ändå säger den tekniska bevisningen motsatsen. Det är så att säga poängen, tack för det tydliga åskådliggörandet. Detta är ett ganska unikt problem i det här ärendet, det blir intressant att se vad försvaret kan göra av det och hur det bedöms av rätten.

Vad jag personligen gissar kommer bli utgången i rätten har jag redan skrivit.

Kontaminering. Sedan var INTE träffen högst upp på skalan. Detta är en fråga för rättsmedicinska experter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in