2015-10-24, 09:24
Medlem
Trumpeters avatar
Svårt att uttala sig med säkerhet, men rimligen känns det som om bevisen som finns är tillräckliga för en fällande dom.
2015-10-24, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är mycket enklare än så:

Ombudet har att ställa sin professionella kompetens till klientens förfogande. Klienten instruerar sitt ombud och ombudet gör sitt bästa givet de instruktionerna. Om en klient bestämmer sig för att neka har ombudet att antingen följa de instruktionerna eller begära att bli entledigad, om ombudet inte anser sig kunna göra ett kompetent arbete.

Ett av de överväganden som då skall göras är att om MGM förefaller skyldig som synden, men ändå nekar, så är det inte ombudets uppgift att fälla den misstänkte eller uppmana den misstänkte att erkänna hela eller delar av brottet.

Det ena utesluter inte det andra, det är självklart att klienten bestämmer om denne vill erkänna.

Men.

Som advokat borde Rönnbäck från början ha insett brottets allvar, och tagit sig an uppdraget därefter. Att gå ut och påstå att det inte finns bevis, och utgå ifrån det offentligt, är märkligt då hon vet hur domstolar ser på bevis, eftersom hon själv varit åklagare. Du och jag och flera andra i tråden snappade upp att det fanns häktningsgrunder och att det antagligen kommer mer och mer bevis eftersom man hade hittat Lisa och brottsplatserna. I ett tidigt skede nämnde åklagaren att de hade teknisk bevisning. De frisläppta filurerna hade tydligen fått hemlängtan och gått med på att tjalla, och inte ge alibi. Vi vet ju alla att med ett vattentätt alibi; ingen häktning!

Vilken medioker advokat som helst hade nöjt sig med att tala om att klienten nekar till brott.

Nu kom spektaklet med tolkarna, som slutknorr på att det inte utförts det som borde benämnas som juridiskt arbete av advokaten Rönnbäck.

Som advokat borde hon lagt ner all tid (som hon kallar för juridiskt arbete) på att informera klienten om hur illa det kan gå och gett klienten möjlighet att avväga om han vill ha ett försvar utifrån de fakta och bevis som presenteras. Som advokat borde Rönnbäck inte säga något offentligt förrän hon och klienten gått igenom utredningen och det färdiga åtalet.

Som advokat ska hon veta bättre än att utnyttja media till att så tvivel som inte finns eller kolla i slasken efter tips från Flashbacks tokstollar.

Skulle du själv anlita henne?

Jag tänker på våldtäkts-Niklas aka Hagamannen som redan är fri och tystnaden om seriemördande finansmannen i Jönköping, uppmärksammade fall där Leif Silbersky är advokat. Advokatens inlevelse och plädering sparas åt tingsrätten! I övrigt så är det tyst!

Jag tänker också på betydelsen av att Thomas Olsson jobbade för Sture Bergwall i det tysta, medan Pelle Svenssom inte lyckades med något alls just för att han är en medial pajas.
2015-10-24, 09:30
Medlem
Angelsvilas avatar
Hej, Jag har en fundering efter att ha läst fup. Hur lyckades han få upp Lisa för hängning? hon måste ha gjort extremt mkt motstånd? Någon som kan redogöra lite kort vad ni tror?
2015-10-24, 09:31
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: Åklagarens dilemma under rättegången kommer att vara just det du skriver, nämligen att det är svårt att bevisa att frun och brodern (eller någon annan) inte är delaktiga.

Just därför kan försvaret hävda att NB inte bortom allt rimligt tvivel är skyldig till själva mordet.
Trams förstås.
Blodavsättningar på röret, DNA på rep och snara, blod på jacka, DNA på insidan av BO:s kläder.
Alltihop endast från den äldre brodern. Han har utfört gärningen ensam.
Även om det här packet, den lilla klanen är lågliv och pack från Litauen är det i princip omöjligt att finna fler personer som är så perverterade även bland det här öststatspacket.
Det här var den äldre broderns fantasier som realiserades, han nöjde sig inte längre med att stå vid fönstret och runka och lägga satsen på väggarna i ladan.
Han nöjde sig inte längre med sin lilla bildsamling på bundna kvinnor och flickor, där hämtade han sin inspiration.
2015-10-24, 09:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Svårt att uttala sig med säkerhet, men rimligen känns det som om bevisen som finns är tillräckliga för en fällande dom.

Fast ENBART DNA-avtryck kan inte heller ge en fällande dom automatiskt. För då skulle det vara väldigt lätt att ställa till det för någon annan, genom att begå ett avskyvärt brott (om man känner för det själv), se till att inget av ens eget DNA fastnar någonstans - och sedan kleta ner offret, vapnet, omgivningarna o.s.v. med sin fiendes DNA.
2015-10-24, 09:34
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Läser du i fup:n så är slutsatsen att N.B kontaminerat trosorna med I.B:s dna

Hittar du något i FUP som förklarar varför MGM´s DNA inte finns på underbyxorna?

Jag tycker det är konstigt att man INTE hittar MGM´s men väl kärringens DNA där.

Nej, jag är inte kriminaltekniker så jag undrar.
2015-10-24, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Du vill ha en film på gärningen och mordet i realtid?
Det kanske stod ett spöke bredvid och passivt tittade på.
Med din barnsliga logik skulle alla mördare gå fria, även om de har DNA spår på BO.
Han döms solklart för mord till livstids fängelse utom rimligt tvivel, det enda som skulle kunna ge ett annat utfall är att han bedöms vara för psykiskt skadad i pallet för att kunna avtjäna fängelsestraffet.
Att han är sjuk i huvudet råder det inga tvivel om.
Skiter och runkar i ladan, duschar en gång i månaden. Vidrig människa.
Det blir nog inte fler gästarbetare från öststaterna i den trakten.
Trådens foliehattar kämpar på.

Det råder inget tvivel om att runkapelle åker in på livstid den jävla illaluktande grisen.
2015-10-24, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast ENBART DNA-avtryck kan inte heller ge en fällande dom automatiskt. För då skulle det vara väldigt lätt att ställa till det för någon annan, genom att begå ett avskyvärt brott (om man känner för det själv), se till att inget av ens eget DNA fastnar någonstans - och sedan kleta ner offret, vapnet, omgivningarna o.s.v. med sin fiendes DNA.

En svensk domstol köper inte konspirationer om planterat DNA. DNA på ett brottsoffer kan räcka gott och väl som bevis och fälla en brottsling.

Jag har inte hört talas om åtalade IRL som har blivit ditsatta av sina fiender som kletat ner brottplatser med DNA!

Och hur skulle en fiende få tag på brottsoffret (Lisa)? Och dessutom Litauerns sperma och blod, och fruns trosor? Och veta vilka begränsade utrymmen Litauern också har tillgång till?

Tänk ett varv till!
2015-10-24, 09:48
Medlem
JH1960s avatar
frejmad?

Jag är för gammal för att veta vad det betyder, snälla upplys mig.

Den enkla slutsatsen är att någon sjuk person gjorde det, det finns galningar, Brevik var (hoppas att tempus är rätt)) en sån. Det finns alltså riktiga tokar som tyvärr är riktigt sjuka, så enkelt är det.

Sen älskar jag Flashback för sexinformation, men mord är inte min grej, om jag säger som så tror du förstår!
2015-10-24, 09:49
Medlem
Sunimods avatar
Saker som är utspridda längs vägen enligt bilden på Aftonbladets nyhetspod

Kan vara olika anledningar

1. Om LH levde under transporten och kastat ut saker för att lägga ett spår.

2. LH har fraktats i en öppen transport, lastarens skopa eller dylikt och lösa delar legat upp och det blåste kraftigt den kvällen så de blåst ut.

3. MGM har rensat och slängt sakerna längs färden, mindre troligt.
2015-10-24, 09:51
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Litauern är körd, DNA, blod, lögner, motiv och tillfälle, allt finns.
Frågan är bara livstid eller 18 år?
2015-10-24, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har rätt om att hennes roll är att göra allt för klienten.

Det jag poängterat från första stund är att advokaten Rönnbäck har sett till att arbeta mot sin klients intressen och garanterat honom livstids fängelse. Hennes agerande har från första stund varit underligt. Men efter att det i fup framkommit att detta äckel till klient är en lustmördare som skiter som ett odjur, likt en fähund som inte är rumsren, blir inte jag förvånad.

Det finns folk i alla kategorier som skiter där de äter, som Litauern och hans advokat. De förtjänar varandra.

Detta är inte ett mål där man går ut offensivt och pladdrar okontrollerat. En advokat framför inte i media att klienten blånekar innan rättegången. Som jurist vet hon att det finns flera olika bevis som ensamma skulle fälla Litauern. Det är så märkligt att hon inte inväntade utredningen, innan hon låste in klienten på livstid, före de ens varit i tingsrätten.

Det var uppenbart efter häktesförhandlingarna att rätt person var häktad, med många ledtrådar som många av oss lyckades tolka. Ledtrådar som visade på att de hade rätt gärningsman. Nu när fup är offentlig vet vi alla att det varit en gedigen och proffsig utredning. Min tanke är att åklagaren gav sin f.d. kollega vad hon förtjänade. Det finns komponenter i detta rävspel som är personliga.

Det kan väl ändå inte vara så illa att advokaten Rönnbäck vet att det är kört, och därför inte bryr sig mer om detta case än att hon själv ska komma i rampljuset? Och att det i övrigt är så väl att det finns en gud som sett till att Litauern får det bristande försvar han förtjänar.

Att en människa kan vara så enfaldig. Jag trodde inte det var möjligt jag. I inlägg efter inlägg sitter du
och fantiserar att Rönnbäck strypt sin egen klient. Varför kan man undra och svaret är förstås att du
inte fattar bättre. Du tror alltså på fullaste allvar att IR går sin egen tro och förbiser sin klient och kör sitt
eget race. På riktigt? Hon har ett jobb att sköta och det sköter hon. Klienten nekar. Varken mer eller mindre. IR gör detsamma åt denne, läs på om en försvarares jobb, lojalitetsplikt osv blir mitt råd istället för att citera mitt svar, finns inget svar här nämligen. Bara att tacka och ta emoti infonn att du är i detta fall är en komplett idiot. Jag brukar inte brusa upp men att se din naiva tro får mig förbannad. Har du nån personkännedom/avkodning alls så skall du se på IR, inte endast läsa vad media skriver. Att sen påstå att du ser en försvarare som går sin egen väg förbiser sin egen klients bästa ja då fan skall du ringar advokatsamfundet. Självklart kommer du inte att ringa, det finns hopp om dig med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in