2015-10-24, 08:35
Medlem
Hej alla glada. Jag är bosatt och skriven i Norge och har tänkt köpa en svenskreggad bil.
Har hört att man måste uppge en svensk adress vid ägarbytet, vilket jag inte har. Har ingen anhörig som ställer upp med det.
Finns det någon här på fb som har en lösning på mitt problem så vore det toppen.
Övriga tips gällande detta är också välkomna.

Man ska tydligen ha ett svenskt körkort och ha en svensk adress.
Citera
2015-10-24, 08:38
Medlem
Timmervargens avatar
Skall du importera den till Norge?
Citera
2015-10-24, 08:43
Medlem
Nej, det lär bli svindyrt. Jag ska ha den svenskreggad.
Citera
2015-10-24, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Hej alla glada. Jag är bosatt och skriven i Norge och har tänkt köpa en svenskreggad bil.
Har hört att man måste uppge en svensk adress vid ägarbytet, vilket jag inte har. Har ingen anhörig som ställer upp med det.
Finns det någon här på fb som har en lösning på mitt problem så vore det toppen.
Övriga tips gällande detta är också välkomna.

Man ska tydligen ha ett svenskt körkort och ha en svensk adress.

Læs på www.grensetjansten.com . Har mycket bra informasjon før svenskar i Norge.

http://www.grensetjansten.com/sv/flytta/flytta-till-norge/svensk-bil-och-korkort-i-norge/
Citera
2015-10-24, 10:06
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Nej, det lär bli svindyrt. Jag ska ha den svenskreggad.
Du har koll på att det är olagligt för folk skrivna i Norge att köra utländska bilar i Norge? Tvpngsregidtrering + straffavgift väntar; extremt dyrt. Hundratusentals kronor ej ovanligt.
Citera
2015-10-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Du har koll på att det är olagligt för folk skrivna i Norge att köra utländska bilar i Norge? Tvpngsregidtrering + straffavgift väntar; extremt dyrt. Hundratusentals kronor ej ovanligt.

Den risken är försumbar.
Citera
2015-10-24, 10:30
Medlem
Citat:
Den risken är försumbar.

Nej, den är faktiskt inte försumbar.

Polisen gör inte så sällan kontroller av utlandsreggade bilar som susar omkring i deras distrikt, just för att kolla att det inte är en bil som brukas otillåtet i landet.
Citera
2015-10-24, 10:42
Medlem
SockerKartongens avatar
Jämfört med Sverige där trafikövervakning snart bara består av ett ord i akademins ordlista så är norska polisen högst aktiv ute på vägarna. Fråga min kompis boende i Norge som blev av med körkortet i 6 månader och 12000 i böter när han körde för fort på ett mindre lämpligt ställe klockan halv sex en söndag morron på väg hem från arbetet. Hastighets kontroll en tidig söndags morron, jo jo, det skulle vara i Sverige det...
Citera
2015-10-24, 11:12
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SockerKartongen
Jämfört med Sverige där trafikövervakning snart bara består av ett ord i akademins ordlista så är norska polisen högst aktiv ute på vägarna. Fråga min kompis boende i Norge som blev av med körkortet i 6 månader och 12000 i böter när han körde för fort på ett mindre lämpligt ställe klockan halv sex en söndag morron på väg hem från arbetet. Hastighets kontroll en tidig söndags morron, jo jo, det skulle vara i Sverige det...
Exakt, i Norge är trafikkontroller både från tullen och polisen något vardagligt och aktuellt. Gör inte misstaget att likställa situationen med Sverige.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2015-10-24 kl. 11:14.
Citera
2015-10-24, 11:12
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Den risken är försumbar.
Ah, dåså. Då tycker jag du försöker ordna en svensk bil fortast möjligt. Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, den är faktiskt inte försumbar.

Polisen gör inte så sällan kontroller av utlandsreggade bilar som susar omkring i deras distrikt, just för att kolla att det inte är en bil som brukas otillåtet i landet.
Precis, blev själv tokförhörd och nästan avslöjad när jag bodde i Norge. Förföljd i smyg av en civil tull bil hela vägen hem...
Citera
2015-10-24, 12:04
Medlem
ozznujens avatar
De har flygande kontroller vart som helst i Oslo. Senast såg jag dem stå vid stora ingången på Frognerparken vid Kirkeveien. Det är exakt 1 vecka sen.
Citera
2015-10-24, 22:32
Medlem
En veteranbil, dvs >30 år, kostar bara ca 3000 NOK + moms att ta in i Norge. Billig försäkring och skatt. Köp en lågmilad Volvo 240/740/760 från 1985 (jag förutsätter då att du inte är ngn posör som bryr sig om huruvida bilen är fräck eller inte...)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in