2015-10-24, 01:56
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuskig
Det snackas på orten om att Jönsson hade besök just den helgen, eller att det var nån de kände löst som hyrde eller bodde i en nån kåk i närheten. Och Jönssons säger att snubben åkt hem tidigt på söndagen, men FOLK i trakten säger atgt de sett honom i Blomberg på kvällen! Han var kvar men polisen har INTE hört honom.
OK ett rykte men några tjejer säger att han gett dem fräcka förslag.

Jag bor inte där men jag känner folk Götene och lite runt omkring.
Varför är han inte hörd? Finns inte i FUP.

Men snälla du? Varför ens bemöda dig med helt ovidkommande saker. Det märks ju tydligt att du inte läst FUP och alla förhör. Snälla läs alla förhör innan du ens uttalar dumheter i tråden. Nu när vi har så mycket material att tillgå så snälla sluta snacka skit
2015-10-24, 02:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Men snälla du? Varför ens bemöda dig med helt ovidkommande saker. Det märks ju tydligt att du inte läst FUP och alla förhör. Snälla läs alla förhör innan du ens uttalar dumheter i tråden. Nu när vi har så mycket material att tillgå så snälla sluta snacka skit

Du vet väl inte hur många som deltog i mordet, eller gör du? Vem är du att påstå att något i den här tråden är ovidkommande. Vad skulle du säga till ditt försvar om det visar sig att NB endast har varit en mördare behjälplig?

Fråga chrisemil här i tråden hur det kan gå när man är en sådan översittare som du är just nu.

Läs alla förhör och se helheten så slipper du risken att behöva pudla, dummerjöns.
2015-10-24, 02:04
Medlem
Grandiosos avatar
Någon eller några har uttryckt skepsis inför möjligheten att NB ensam gått i land med
det han gjorde. Skulle det vara så oerhört besvärligt för denne välbyggde och starke
kroppsarbetare att rå på och hantera en ung flicka som var så pass späd och kortvuxen
som Lisa? Titta: https://www.youtube.com/watch?v=F6g_JVxyGgM

Tror inte det. Hur hon än kan ha kämpat emot så var hon nog ändå en relativt lätt match för
den onde, målmedvetne balten att få i sitt våld och utföra det hemska mot henne som skedde
därinne i mjölkrummet.
Får grepp om hennes armar i ett tidigt skede och kanske bara lyfter in henne i rummet
och sedan kan man nog föreställa sig resten själv. Det sker snabbt och obönhörligt.
Hon är chanslös mot den här djupt störda besten som traktar efter hennes liv och tar det
också medan han utför sitt sjuka med sig själv.

Går han fri från detta mot all rimlig förmodan så kommer det kanske att upprepas
förr eller senare väl hemma i sitt Litauen. För denna störda drift han
har inom sig som resulterade i detta makabra vansinne i Blomberg låter sig knappast
avlägsnas så där utan vidare. Den torde göra sig påmind. Eller var gärningen mot Lisa
nog för honom? Nu kan han när de perversa lustarna pockar på återuppleva skeendet
och det räcker. Han har till slut genomfört det han så länge fantiserat om och med det
är han nöjd?

Åter ansätts jag dock av ett visst tvivel på att detta var hans första offer. Jag undrar om inte
det finns offer att söka i hans förflutna någonstans. Illdåd från vilka han lyckades gå fri.
2015-10-24, 02:04
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ahh, något att se fram emot imorgon alltså. 1100 sidor idag får räcka.
Skönt att det finns fler som verkligen LÄSER fup! Gott att se dig
Håller på att läsa själv och läser ALLT och tar kopior på det som är viktigt så jag kan diskutera utan att komma med en massa påståenden utan grund.

Det så kallade ficksamtalet låter som det kommer när dom håller på att stänga.

Sid 69 i fup
Klockan 18.22 fick Stefan ett sms från Lisa där hon skrev " nu åker jag".
Klockan 18.26 fick han ett samtal från Lisa där hon "ringer från fickan" sa Stefan. Han sa att
han kom ihåg att Lisa sa "Det är klart" samtidigt som någon svarade något som han inte
hörde. Stefan ropade samtidigt "hallå" för att Lisa skulle höra honom. Han var då inte helt
fokuserad på de andra rösterna. Han var osäker på om det var han som tryckte av samtalet
men han trodde att det bara slutade eller att Lisa stängde av det.
Han hade också hört ett "metalliskt ljud" under samtalet. Det kunde ha låtit från det att Lisa
skulle kicka igång mopeden eller från en dörregel som stängdes.
Han hörde också andra röster än Lisas. En av rösterna kunde vara en ljusare mansröst men
Stefan var inte säker på detta. Han sa att det kunde ha varit två röster förutom Lisas. Han sa
att det kunde ha varit de andra tjejernas röster. Han störde sin egen hörsel då han ropade
"Hallå" under samtalet. Lisas tonläge var avslappnat när hon sa "det är klart".

Att Lisas röst är avslappnad när hon säger "det är klart" tyder ju på att det är innan överfallet.
2015-10-24, 02:07
Medlem
Beatriceaurores avatar
[quote=Tycker|55134208]Om nu fruns DNA finns på Lisas trosor...... Vad är det som säger att MGMs DNA inte hamnat där på samma sätt? Lutar mest åt att trosorna blivit kontaminerade i klädskåpet där det förmodligen även fanns annat som såväl frugan som mannen och kanske andra varit i kontakt med.

Det kan vara så att gärningsmannens extremt sexuella upphetsning (som hela den här historien handlar om) fört med sig att att han efter dådet ville behålla den upphetsade känslan så länge som möjligt och därför låg med hustrun i omedelbar eller nästan omedelbar anslutning till det för honom oerhört tillfredsställande våldsdådet. Därav hustruns spermakontaminerade trosor.
Det kan förstås även handla om beräkning, påstående om att "vanemässig och intensiv sex med den relativt unga hustrun förklarar sperma både hemma och på arbetsplatsen".
2015-10-24, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonPengstrom
Missuppfattade din kommentar Parkour, ber om ursäkt. Finns väl ingen direkt tidslinje över själva händelseförloppet, men mycket information i FUPen.

Det som är konstaterat är att hon mördades (genom hängning) i ladan mittemot caféet, och därefter fördes bort till arbetsboden där hon gömdes i ett smalt klädskåp där hon senare också hittades. Ingen sexuellt övergrepp, men likväl ett sexuellt motiv ligger bakom. GMs sperma har hittats i ladan vilket antagligen tyder på att han onanerat när Lisa varit hängd i snaran (?). Ett gäng bilder från GMs internethistorik har publicerats vilka indikerar på att han varit intresserad av bland annat strypsex.

Händelseförloppet har också gått väldigt fort, för cirka 1,5 timme efter försvinnandet köpte GM och hans fru pizza på den lokala pizzerian (rätta mig gärna om jag har fel angående tiden här) .

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Varför det? Han kan ju ha stått där och smygrunkat en annan gång eller rent av knullat med nån.

Inte för att det är känt vilken kanon han har mellan benen men med tanke på träffytorna i rummet och ett skott i lampkupan i handfatet så har det nog skett mer än en gång. Han har dessutom hunnit "kacka" ute i ladan vilket sannolikt skett i samband med enormt adrenalinpåslag då hon är avliden.

Det är inte alls säkert att han hunnit med att dra iväg en laddning för jag tror han har haft fullt upp med annat när han väl tagit kommandot över offret i ladan (slaktrummet), dock är osvuret bäst gällande de olika skotten och när de avlossats.
2015-10-24, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hon är professionell. helt enkelt. Hennes arbete (och viktiga roll) är att göra vad som kan göras för sin klient, och om denne blånekar gäller det att skrapa samman varje litet halmstrå till klientens fördel.

Nu när FU-protokollet är ute (tack till vederbörande, ni vet vilka ni är) så går det väl att sammanfatta något litet:

Det verkar som en solid utredning, där man undersökt de flesta rimliga och självklara aspekter.

Kopplingarna mellan MGM och brottsoffret är tydliga och väl belagda.

DNA på brottsoffret, DNA på diverse identifierade brottsredskap och hårstrån, tillsammans med lämningar från MGM i lokalen ger en tydlig bild av vad som hänt.

Några obegripligheter kvarstår att reda ut, och kanske kommer detta att komma fram i rättegången. Men det verkar klokt av både hustrun och brodern att hålla sig så långt det går från svensk rättvisa framöver.

Det enda som känns bra i detta är nu att det med största säkerhet innebär att rätt person sitter i häktet tills vidare och det har ju ett värde, rent allmänpreventivt. Vilket värde det innebär för de närmast drabbade vet jag inte.

Du har rätt om att hennes roll är att göra allt för klienten.

Det jag poängterat från första stund är att advokaten Rönnbäck har sett till att arbeta mot sin klients intressen och garanterat honom livstids fängelse. Hennes agerande har från första stund varit underligt. Men efter att det i fup framkommit att detta äckel till klient är en lustmördare som skiter som ett odjur, likt en fähund som inte är rumsren, blir inte jag förvånad.

Det finns folk i alla kategorier som skiter där de äter, som Litauern och hans advokat. De förtjänar varandra.

Detta är inte ett mål där man går ut offensivt och pladdrar okontrollerat. En advokat framför inte i media att klienten blånekar innan rättegången. Som jurist vet hon att det finns flera olika bevis som ensamma skulle fälla Litauern. Det är så märkligt att hon inte inväntade utredningen, innan hon låste in klienten på livstid, före de ens varit i tingsrätten.

Det var uppenbart efter häktesförhandlingarna att rätt person var häktad, med många ledtrådar som många av oss lyckades tolka. Ledtrådar som visade på att de hade rätt gärningsman. Nu när fup är offentlig vet vi alla att det varit en gedigen och proffsig utredning. Min tanke är att åklagaren gav sin f.d. kollega vad hon förtjänade. Det finns komponenter i detta rävspel som är personliga.

Det kan väl ändå inte vara så illa att advokaten Rönnbäck vet att det är kört, och därför inte bryr sig mer om detta case än att hon själv ska komma i rampljuset? Och att det i övrigt är så väl att det finns en gud som sett till att Litauern får det bristande försvar han förtjänar.
2015-10-24, 02:14
Medlem
Har inte följt tråden nu och vet inte era spekulationer..

Men om fruns DNA fanns på trosor, vore väl ett troligt scenario, som de i och för sig, borde tittat på kunna vara att;

Frugan och MGM gjorde det tillsammans. Därför fanns inga sexuella spår på LH, då frugan tog hand om den biten..

Vore inte första gången det hänt i historien.
2015-10-24, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotoriousBIGGIE
Har inte följt tråden nu och vet inte era spekulationer..

Men om fruns DNA fanns på trosor, vore väl ett troligt scenario, som de i och för sig, borde tittat på kunna vara att;

Frugan och MGM gjorde det tillsammans. Därför fanns inga sexuella spår på LH, då frugan tog hand om den biten..

Vore inte första gången det hänt i historien.

Det gjorde hon säkert, men det dög tydligen inte när man ser till spåren i ladan.
2015-10-24, 02:20
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coatmeal
Ursäktar om jag ställer fråga som ev. finns besvarad tidigare i tråden eller i FUPen men har letat och ej funnit något.
Hur många bilar har man tagit in och undersökt? Låter ju extremt skumt att inget DNA fanns i NBs bil men hur är det med resterande människor i martorpgårds-kresen och deras bilar? Är de kollade? Cirkulerar ju en del skumt snack om de dära Jönssons har jag både läst och hört. Om fler pers är inblandade så är ju det absolut intressant, även om jag är relativt övertygad om NBs skuld. Mycket bra bevisning i förundersökningen!
Om NB planerat detta dåd länge vilket är extremt troligt, varit vanemässigt inne på nätet där han sett och läst om kvävningssex och annan sexsadism så har han säkert också tagit till sig hur man kommer undan. Svårare än så är det inte, bara att följa manualen.
2015-10-24, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det gjorde hon säkert, men det dög tydligen inte när man ser till spåren i ladan.

Fast "satserna" i ladan kan ha kommit dit när som. Det kan ju lika gärna ha varit en grej för honom att stå i fönstret och se på folk.

Så just den biten BEHÖVER inte vara direkt kopplad till just LH.

Sen rent potentiellt kan det väl hänt fler saker där inne tidigare som de kommit undan med?

Verkar minst sagt underligt att det där ska vara ett förstagångs brott..men det är väl en ren spekulation.

De borde jämföra tejpningen med det där brattåsmordet..
2015-10-24, 02:27
Medlem
Alltså jisses... suttit nu i någon timme och läst igenom FUP, hjärnan känns helt bortkopplad.

Jag hoppas verkligen han ger upp och erkänner, att pressen blir för stor, så vi får reda på hur han har tänkt.

Förresten, vad betyder "framskriden förruttnelse"? Förstår ju att det är just framskridet men ungefär hur många dagar handlar det om, och hur kan en kropp se ut?

Stackars förmannen på Martorp som faktiskt var inne i byssjan och kollade, när hon faktiskt låg där i ett skåp. Men då hade det ju inte börjat lukta. Han har ju uttryckt ångest och en undran, om han hade hittat henne där, då, hade hon kunnat överleva? Men hon var ju död en bra stund innan hon lades där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in