2015-10-24, 01:17
Medlem
LuisGaravitos avatar
Skummat igenom FUP'en, vissa saker är ändå märkliga tycker jag.

Jag förstår exempelvis inte varför godsägarens son "HJ"'s alibi inte undersöks närmre av Polisen? HJ lämnar middagen på säteriet någon gång mellan 18.05 och 19.00. "Mitt i middagen" vid kvällen för LH's försvinnande för att hämta några saker hos en vän (rullskidor uppger vännen). Denna vän bor dock endast 7 min och 15 sek bort (polisen har mätt). Han kommer dit vid 19-tiden. Men några svar på när han lämnar vännen finns ej, bara att han kom tillbaka kl 20.05 till säteriet.

De hade enligt uppgift dessutom planerat att han skulle komma till vännen vid 20.30, men han bestämde sig alltså för att lämna mitt i middagen istället?

Påstår inte att HJ på något sätt skulle vara inblandad i mordet på LH. men är det inte märkligt att polisen endast frågar vännen och Henrik vilken tid som han kom till vännen, inte vilken tid som han lämnade vännen?

Det verkar ju onekligen otroligt att HJ skulle hunnit iväg redan 18.30 vid tiden för LH's försvinnande. Men eftersom händelseförloppet under kvällen inte är klarlagt och tidpunkten för dödens inträffande inte kunnat fastlås, måste det väl ändå vara relevant att iaf fråga vännen hur länge HJ var hos honom?
2015-10-24, 01:17
Medlem
Rosa-Panterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var i FUP står det antecknat att NB har könsbehåring, borde inte också det antecknas i så fall? Möjligtvis står det antecknat, jag har inte kommit så långt än.
Om polisen inkluderat rättsintyget i fupen så bör det stå där.

Citat:
Var i FUP står det att NFC har sökt efter silikon i offrets vagina? Om man inte har sökt specifikt efter silikon så kan man inte heller ha hittat det eller kunnat avfärda det.
NFC utför inte obduktioner. De utförs av rättsläkare och deras slutsatser redovisas i det sk obduktionsprotokollet. Det är inte säkert att alla undersökningar som görs och som inte ger positivt utslag redovisas i obduktionsprotokollet.
Citat:
Mycket möjligt att man har sökt efter silikon, dock så har jag inte läst hela FUP:et.
Jag är inte insatt i de exakta rutinerna. Troligen topsar man vaginan och genomför olika analyser. De saker som inte påträffas nämns nog inte nödvändigtvis.
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Huvudregeln är väl en vecka då åtalad sitter i häkte?
Du kan ha rätt i det. Detta regleras i Rättegångsbalken men jag är för trött för att titta i den.
Senast redigerad av Rosa-Pantern 2015-10-24 kl. 01:26.
2015-10-24, 01:18
Medlem
H.Brantings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Absolut det har med kroppsfunktionerna att göra. Genom att tarmen överreagerar med sammandragningar vid anspänning och inre tryck av stressen och adrenalinpåslaget.

Finns fler lowlife som lämnat sin avföring vid sitt döda offer, tänker på MA.

Läser förhören med AB i FUP från sidan 1068 o framåt -
och undrar över det han säger om att NB och frun åkt iväg tillsammans för att handla vid 20. tiden på söndagen och sedan kommit hem igen vid 22?
Kan detta verkligen inte ses som indikation på att hon varit medhjälplig, ex vid transport av kroppen och faktiskt varit i närheten av LH och hennes trosa?
Förstår inte hur hon kunnat avföras från misstanke.
Hon har ju `skojat`om hans tvättning men gjort det utan större motstånd, att leran på kläderna kanske beror på att det är `han som har gjort det`som AB uttrycker sig. Hela detta förlopp under söndagskvällen ter sig väldigt oklart i mina ögon, än så länge - kanske kommer mer förklaringar längre fram i FUP? - vad de haft för sig under dessa ca två timmar tillsammans.

Ja vänta bara till avslutande förhör med IB. Där tar hon tillbaka det mesta som hon vid upprepade tillfällen sagt under sverigeförhören. Verkar blivit riktigt stursk när hon kommit hem. Osar lite katt faktiskt. Utesluter inte helt att det skulle kunna vara så att hon hängt med och "städat" upp samt flyttat saker.
Medlem
Jag blir uppriktigt sagt ganska förbannad och illa berörd när jag läser denna FUP. Min uppfattning, efter att ha läst stora delar av FUP:en, är följande:

1. MGM är skyldig till brottet - jag både tror och hoppas att bevisningen håller för att döma honom - mest troligt snackar vi livstid. Skulle han få rättspsyk. vård så lär han aldrig komma ut.

2. MGM verkar mycket bestämd och vara familjens "överhuvud". Definitivt den dominanta av de båda bröderna. Dessutom verkar han mycket manipulativ och är inte typen man direkt ifrågasätter i första taget.

3. Lillebror har inte vetat om något även om han har haft starka skäl till att misstänka att något inte har stått rätt till. I mitt tycke framstår han som lite efterbliven i förhören, detta kan dock förklaras av den språkliga processen med tolkens inblandning et cetera. Jag tror att han helt enkelt har litat på sin bror och inte trott att MGM är skyldig till detta - till slut blir han överbevisad och inser att det nog är dags att tala sanning. Även för att rädda sitt eget skinn.

4. Hustrun - oj som jag retar mig på henne och hennes försök att rädda sin man. Hon drar "jag-är-en-ensam-stackars-kvinna-i-ett-främmande-land-och-blir-psykiskt-pressad-kortet". Detta är för dåligt - hon ljuger och det är helt uppenbart. För mig är det ofattbart hur hon skulle vilja försvara sin man och det som han mest troligt är skyldig till.

5. Storebror sitter som någon pajas i förhören och försöker "finta" polisen med en massa "smarta resonemang". "Ja, men, ja, jag pratade med min mamma".

I övrigt - pluspoäng till polisen. Smarta förhör - grundliga och man ser att de har sökt av alternativa gärningsmän. Den enda svagheten jag kan se i åtalet är att de inte vet hur LH har förflyttats från plats A till plats B - i det stora helt tror jag inte att det spelar någon roll i slutändan.
Senast redigerad av Nic84 2015-10-24 kl. 01:24.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Han behöver ju inte slagit henne medvetslös. Han kan ju ha slagit till henne så hon blev groggy och tappade kontrollen över sina ben t.ex. Det är fullt möjligt att göra utan att blodet sprutar. Det beror helt på var man slår. Boxare brukar t.ex. ha kunskaper var de ska slå för att få sin motståndare ur balans. GM kanske har samma kunskap?

Menar du att NB chansade? Han hade ett tillfället att genomföra något som han fantiserat om, slår offret och chansar på att hon hamnar i det ultimata tillståndet? Lyckligtvis så slog han rätt, allt blev som han hade tänkt sig, the lucky guy?
2015-10-24, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Ursäkta om upprepning, har ej hunnit läsa ikapp. Två små frågor:

...

Han (de?) brukade tydligen ha livesex framför kamera. (Tre såna webbprofiler fanns i FUP om jag minns rätt). Någon som kollat upp dessa?
Sid 965. Det har även påträffats internethistorik som kan kopplas till sk Livecamsexsiter
där det finns möjlighet att se eller ha sex ”Live” med personer via kamera.
Flera webbplatser där denna typ av tjänster erbjuds förekommer i den
aktuella datorn, såsom: chaturbate.com, cams.com och runetki.com.
Jag har ej kollat.
2015-10-24, 01:20
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Han behöver ju inte slagit henne medvetslös. Han kan ju ha slagit till henne så hon blev groggy och tappade kontrollen över sina ben t.ex. Det är fullt möjligt att göra utan att blodet sprutar. Det beror helt på var man slår. Boxare brukar t.ex. ha kunskaper var de ska slå för att få sin motståndare ur balans.

Det fanns blod från LH på insidan av hennes hjälm så inte otroligt att hon fått ett slag över näsan o blödde näsblod.

Finns verkligen alla skador medtagna i denna delen av FUP. De bör väl hänga ihop med det sekretessade obduktionsprotokollet?

Någon som vet vilka sidor i så fall förutom de som beskriver det dödliga våldet?

Letar också efter protokoll över kroppen när den hittades vid skåpet. Är det också sekretessat?
2015-10-24, 01:21
Medlem
Citat:
Att få är inte liktydigt med att NB ville knulla sin fru, inte ens säkert att han tänder på henne.

Jo då, det finns ord för det här, dock så är vissa här i tråden överkänsliga och tål inte att höra sanningen utan omskrivning.

I övrigt så håller jag med dig, jag tror att NB tänder på maktutövning. Var det inte någon här i tråden som hade hittat något i FUP:et som antydde att NB dominerade sin bror?

Jag förstår att han inte tände på sin fru, hon var ju levande. Nekrofiler tänder på döda. Sen att stå och runka med ett lik i klädskåpet vet jag inte vad det kallas för i juridiska termer.
Senast redigerad av April62 2015-10-24 kl. 01:26.
2015-10-24, 01:23
Medlem
Rosa-Panterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Sid 965. Det har även påträffats internethistorik som kan kopplas till sk Livecamsexsiter
Jag har ej kollat.
Sådana sajter kommer i och för sig ofta upp ifall man infekterats av adware eller ifall man surfar lite skumma sajter. Vanligast är väl livejasmin.com.

Är de där sajterna någon form av våldsporr?
Citat:
Menar du att NB chansade? Han hade ett tillfället att genomföra något som han fantiserat om, slår offret och chansar på att hon hamnar i det ultimata tillståndet? Lyckligtvis så slog han rätt, allt blev som han hade tänkt sig, the lucky guy?
Jag tror inte han planerat det här dådet en längre tid. För många spår. För panikartad gömning av kroppen. Han kan haft tur med slaget helt enkelt.
2015-10-24, 01:23
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag tror inte alls att han planerat att genomföra en "vanlig" våldtäkt, ett samlag, med kondom för att undkomma bevis. Den här sjuka killen ville inte ha ett samlag (det får han hemma hos frugan).
Han ville ha det just så här som han säkert drömt om länge när han spanat på den vackra sjuttonåringen: Långsamt kväva henne, titta på medan hon hänger sig själv när hon inte längre orkar stå på tå med fasa i ögonen, alltmedan han runkar för allt vad han är värd och får utlösning i hennes dödsögonblick.
Det finns inte ord för detta, det går inte att beskriva detta monsters fruktansvärda brott mot en oskyldig tonåring, ett barn i lagens mening.
Arma, arma föräldrar.

Det scenario är så nära sanningen som man kan komma och förklaringen varför han tok nekar sina handlingar.

Ingen kan med öppna ögon acceptera sig vara ett sådan vidrigt monster utan att tvingas till självmord.

Under förutsättningen att man inte är en hardcore psykopat förstås...

Och är det så, har han med största sannolikhet gjort det flera gånger tidigare eller kommer att göra det igen, om han få chansen till det...........
2015-10-24, 01:24
Medlem
Beatriceaurores avatar
Till dem som tvivlar på att det skulle kunna vara han som är gärningsmannen eftersom han ser så trevlig ut och-framförallt- har en alldeles egne fru och ett normalt ? samliv:
Ingen vet hur många presumtiva såna här gärningsmän det finns. De flesta tycks kunna bromsa sig och leva ut sina fantasier i runkorgier framför datorn på kammaren.
Jämför med köpare av prostituerade som åker fast, mycket ofta är de männen gifta familjefäder, relativt unga, skötsamma, omtyckta och med fast jobb, Volvo, villa, vovve.
Frun har nog i många fall inte en aning.
2015-10-24, 01:29
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag har ej kollat.
Ok tack, ska kolla dem sen..

Det har väl inte kommit fram vad skadorna/blånaderna på hennes ben var? (Såvida de inte uppstått då han tryckte in henne i skåpet)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in