2015-10-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag skämtar inte. Polisen HAR ammunition som är förbjuden i strid. Den är en form av dum-dum kula som används, en kula som expanderar i kroppen och sliter därmed sönder vävnad och orsaka massiva skador och stor blodförlust. Jag uppfattar det som att svenska polisen har dispens på ammunitionen. Enligt mig hade det varit betydligt bättre polisen använde vanlig ammunition och så hade el-pistol istället. Då hade denna GM förmodligen inte varit död.
men set är just för sådana här händelser det är bra med exanderande ammo. Skjuta utan risk att kulan går rakt igenom som dödar någon annan. Kulan stannar i härningsmannen. utan att riskera tex skolbarn
Citera
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
Polisen använder Speer Gold dot, en omantlad kula som expanderar i kroppen vid träff (precis som nästan all jaktammunition)

Komplettering: Svensk polis är inte ensamma om att använda denna typ av ammunition. http://polistidningen.se/2014/06/expanderande-ammuntion-kan-bli-nordisk-norm/
Citera
Medlem
Det finns bilder på en rejält långhårig Anton.
Är det någon som vet när han kapade av håret, och varför?

Ren nyfikenhet.
Citera
2015-10-23, 22:42
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag skämtar inte. Polisen HAR ammunition som är förbjuden i strid. Den är en form av dum-dum kula som används, en kula som expanderar i kroppen och sliter därmed sönder vävnad och orsaka massiva skador och stor blodförlust. Jag uppfattar det som att svenska polisen har dispens på ammunitionen. Enligt mig hade det varit betydligt bättre polisen använde vanlig ammunition och så hade el-pistol istället. Då hade denna GM förmodligen inte varit död.

Jag repeterar,förbjuden att användas av soldater i krig men tillåten att användas av polis tex.
Det är inte en dum dum kula,som är nämligen tänkta att gå i bitar i kroppen,fragmentering.
Polisens kula expanderar men är tänkt att hålla ihop.
Citera
2015-10-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
Polisen använder Speer Gold dot, en omantlad kula som expanderar i kroppen vid träff (precis som nästan all jaktammunition)

Det är i krig förbjudet att använda sådan ammunition enligt internationella konventioner. Men..det här är det intressanta: Polisen för inte krig, så konventioner pch avtal mellan länder för hur krig skall bedrivas gäller inte svensk polis öht, detär andra lagar och regler som styr deras verksamhet.

När det gäller ammunitionsvalet har man istället prioriterat "verkan i målet" dvs att en träff skall göra just största möjliga skada för "stopping power" och att minimera risken för att tredje part skall skadas. Vilket i praktiken menas rikoschetter från kulor som missat, eller passerat genom kroppen på den som beskjutits. Den risken är mindre med omantlad än med helmantlad.

Så är det med den saken.

För att närma mig topic också, vet inte om det besvarats innan i tråden, men är det klarlagt vadför sorts svärd han använt? Billig katana eller har han lekt "Arn"?

Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
men set är just för sådana här händelser det är bra med exanderande ammo. Skjuta utan risk att kulan går rakt igenom som dödar någon annan. Kulan stannar i härningsmannen. utan att riskera tex skolbarn

Tack för info, visste inte om att polisen hade det och låter ju vettigt.
Citera
2015-10-23, 22:43
Medlem
någon som kan förklara varför polisen inte går ut med hans "avskedsbrev"?

men att kalla mannen för nazist och rasist går för sig, men att dölja hans egna ord det får ingen läsa i "öppna Sverige".
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
Du kan omöjligt ha kamera material från skolan.

Som de brittiska tidnigarna skriver: "from the CC kameras" CC betyder Closed Circuit (Camera)
dvs från skolan interna videokameror.

Grejer är att det är förbjudet att kameraövervaka.

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervakningslagen/kameraovervakning-inomhus-i-skolor/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Om jag inte minns fel är det intw brottsligt att "skydda" nära anhörig,mor,far,syskon...

Du tittar en del på amerikansk film. Vad får dig att tro att svensk rätt fungerar i vad du har fått i dig sedan tidiga 1990 talet???
Citera
2015-10-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Om jag inte minns fel är det intw brottsligt att "skydda" nära anhörig,mor,far,syskon...

Du minns fel. Däremot är man inte tvungen att vittna mot en familjemedlem.
Citera
2015-10-23, 22:44
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Har också problem med ögonkontakt, har asperger själv. Tror bara han inte ville att folk skulle se vem han var, medans han dödade. Kan också var att han avskydde att folk tittade på han, det gör jag också, han verkar ha haft aspergers iaf, masken kan ha gjort han mindre nervös. Är dålig på att uttrycka mig men hoppas du förstår hur jag tänker.

Jag förstår vad du skriver och det kan helt klart vara som du säger. Jag tänkte också skriva att GM misstänks haft Asperger. Det är ganska ofta personer med autismtillstånd begår sådana här lite märkliga, svårbegripliga brott.

Det beror på inte på att personer med denna psykiska avvikelse skulle vara farlig. Det sägs bero på att när personer med autismtillstånd blir sjuka då verkar dom tyvärr ha anlag för att begå vansinnesdåd, utifrån olika skäl. Jag har hört detta utifrån brott i USA som exempelvis skolskjutningar där.

Citat:
Ursprungligen postat av stimpen
Asso stämmer det verkligen? Jag vet som sagt inte men det är typ emot krigslagar etc så verkar bara konstigt att polisen i Sverige av alla ställen skulle få använda det.

Citat:
Polisens kulor expanderar nämligen när de når sitt mål, och orsakar massiva skador. Denna typ av kulor, kallade dumdum-kulor, är sedan över hundra år förbjudna i krig på grund av att de orsakar så fruktansvärda skador. Men den svenska polisen har den som standard sedan 2003.
Källa:
www.svd.se/polisens-kulorBreivik-light version av ett brott-en-skam-for-sverige

Så här ser kulan ut när den expanderat i kroppen:
http://sverigesradio.se/sida/images/1637/3351339_2048_1152.jpg?preset=article-slider
Senast redigerad av Hegamon 2015-10-23 kl. 22:59.
Citera
2015-10-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervakningslagen/kameraovervakning-inomhus-i-skolor/
Saken är förklarad. tack
Citera
2015-10-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Det finns bilder på en rejält långhårig Anton.
Är det någon som vet när han kapade av håret, och varför?

Ren nyfikenhet.

Klassiskt fall av nörd som försöker vara cool? Kändes även som att han såg bättre ut på bilden som cirkulerar i media än de andra bilderna. Fanpic ala Breivik, tror även det är orsaken till att han lät sig fotas med några.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in