2015-10-23, 22:28
Medlem
Har bara hört polis säga att han "marcherade som en militär" inte någon nazist?
Citera
2015-10-23, 22:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Enligt mitt sätt att se det så var utgången av detta det enda rätta. En galen, psykotisk knivman i en skola, då är det bara att skjuta för polisen. Jag kommer inte att ändra min uppfattning i detta.

Jag vet att det finns diverse vänsterkretsar som förespråkar en annan linje. Blommor och dialog. Men jag tror inte att det funkar i denna typ av situation. Ni kan likna det med när Hjulstabron öppnades och 2 brottslingar dog. Även då var vänstern högljudda och sa att det var fel.
Exakt samma sak nu.
Vänstern: inse att grabben knivhögg elever till höger och vänster. Att skjuta var nog det enda rätta.
Citera
2015-10-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erom
Skall se om det går att ordna mer. Men det är frågan om hur mycket blod folk är sugna på att se.

Folk vill alltid se blod, fascinerat oss sedan urminnes tider, gladiatorer osv.
Gissar man redan sett betydligt värre saker cirkulera på nätet.
Citera
2015-10-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Licencetokill
Några frågor:
- hur många sidor är FUP?
- varför åtalas inte brodern för skyddande av brottsling då det är klargjort att han ljugit för att skydda sin bror?
- någon som sett film från någon på skolan?
- kommer man åt slasken?

Hur ska någon veta hur lång förundersökningsprotokollet blir när förundersökningen endast pågått 1 dag?

Vad är klarlagt angående någon av bröderna?
Citera
2015-10-23, 22:34
Medlem
eroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stimpen
Folk vill alltid se blod, fascinerat oss sedan urminnes tider, gladiatorer osv.
Gissar man redan sett betydligt värre saker cirkulera på nätet.
Ska se vad med jag kan komma över. Varken jag eller min kontakt vill hamna i trubbel över vart materialet har läckts ut.
Citera
2015-10-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
Du kan omöjligt ha kamera material från skolan.

Som de brittiska tidnigarna skriver: "from the CC kameras" CC betyder Closed Circuit (Camera)
dvs från skolan interna videokameror.

Grejer är att det är förbjudet att kameraövervaka.

Nej.

Citat:
Det är den som är huvudman för skolan som ska visa att övervakningsintresset väger tyngre än integritetsintresset, det vill säga att det finns ett rättsligt stöd för kameraövervakningen.

Med tanke på skolans historik så är det inte orimligt att anta att det kan förekomma kameraövervakning.
Citera
2015-10-23, 22:37
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Jaktammunition? Skämtar du med mig? Det är väl emot alla krigslagar och mänskliga rättigheter etc att man inte får använda jaktammunition mot människor, endast helmantlade kulor.

Fel.
Expanderande kulor är förbjudna enbart för militär inte polis mm
Citera
2015-10-23, 22:37
Medlem
Din Morsas avatar
Citat:
Asso stämmer det verkligen? Jag vet som sagt inte men det är typ emot krigslagar etc så verkar bara konstigt att polisen i Sverige av alla ställen skulle få använda det.

Polisen använder Speer Gold dot, en omantlad kula som expanderar i kroppen vid träff (precis som nästan all jaktammunition)

Det är i krig förbjudet att använda sådan ammunition enligt internationella konventioner. Men..det här är det intressanta: Polisen för inte krig, så konventioner pch avtal mellan länder för hur krig skall bedrivas gäller inte svensk polis öht, detär andra lagar och regler som styr deras verksamhet.

När det gäller ammunitionsvalet har man istället prioriterat "verkan i målet" dvs att en träff skall göra just största möjliga skada för "stopping power" och att minimera risken för att tredje part skall skadas. Vilket i praktiken menas rikoschetter från kulor som missat, eller passerat genom kroppen på den som beskjutits. Den risken är mindre med omantlad än med helmantlad.

Så är det med den saken.

För att närma mig topic också, vet inte om det besvarats innan i tråden, men är det klarlagt vadför sorts svärd han använt? Billig katana eller har han lekt "Arn"?
Citera
2015-10-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Fel.
Expanderande kulor är förbjudna enbart för militär inte polis mm

Där ser man, shit vad skumt det är så. Tack för info.
Citera
2015-10-23, 22:38
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Licencetokill
Några frågor:
- hur många sidor är FUP?
- varför åtalas inte brodern för skyddande av brottsling då det är klargjort att han ljugit för att skydda sin bror?
- någon som sett film från någon på skolan?
- kommer man åt slasken?

Om jag inte minns fel är det intw brottsligt att "skydda" nära anhörig,mor,far,syskon...
Citera
2015-10-23, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Du som bor nära området. Har du någon uppfattning om hur många invandrare som går i den skolan? Är det en majoritet? Och hur är det med GM:s adress, är det ett välbärgat område?
Det är en skola med ca 95% invandrare, där han bodde är la ett ''normalt'' område..
Citera
2015-10-23, 22:40
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Hahaha det kan vara det roligaste jag läst i någon artikel någonsin!

I artikeln står det också att Ahmed Hassan som dödades var 15 år.. Tidigare har jag läst andra åldrar i olika tidningar.. 11 och 17 år. Hur gammal är han egentligen? Ett litet barn eller snart en myndig kille?

Men puttenutte då, det var två olika barn

Kom från somalien nyfödd 2000 men inskrevs som född 98
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in