Citat:
Ursprungligen postat av
--aa--
Hur fan förklarar Nerijus advokat att hans blod fanns på slangen där snaran hängde och Lisa Holms hårstrå hittades? Det är ju helt omöjligt att förklara bort det eller? Hans DNA fanns ju även på snörena. Döms han inte för detta hoppas jag att han får besök i Lettland.
Han kommer att dömas, var lugn för det.
Advokaten gör sitt jobb. En engagerad advokat med en klient som hävdar oskuld måste försöka stå bakom det uttalandet och vara mycket försiktig med yttranden som går i motsatt riktning. Det tillhör nog yrkesrollen kan man säga att man ibland får stå och påstå saker som man själv naturligtvis inser är rena tramset. Orimliga ifrågasättanden, tramsiga och osannolika bortförklaringar.
Vi har diskuterat en hel del i tråden var gränsen går. Det är en sak att säga "Min klient hävdar att han är oskyldig" - en helt annan att säga att man själv är övertygad om klientens oskuld. Vi har grävt fram en del exempel på advokater som man kan undra om de gått vilse i verkligheten i sin iver att försvara klienten. Exempelvis påstod en av lasermannens advokater att han var övertygad om sin klients oskuld.
Jag förstår mig inte riktigt på Rönnbäck, men hon är helt uppenbart engagerad i sin klients försvar och det bör hon respekteras för. Sen är det klart att nånstans går det en gräns. Börjar hon babbla om plantering eller något liknande i domstolen så riskerar det ju att dra ett löjets skimmer över henne som i värsta fall kan påverka framtida klienter hon ska företräda i rättssalar.