Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Nej verkligen inte vad jag i a f känner till.
Innan Blomberg var han ju i England under fyra års tid. Efter ett år hemma i Litauen så var han några år i Göteborg med omnejd innan han hamnade på säteriet.
Att någon skulle debutera med ett sådant här fruktansvärt och vidrigt brott i en ålder av 35 år låter verkligen underligt!
Dock: Här är ett utdrag ur Niklas Långströms svar på kkom Lars Johanssons frågor:
Citat:
Forskningslitteraturen indikerar att en betydande minoritet av förövare av dödligt våld med sexuella motiv inte har någon tidigare känd/dokumenterad kriminalitet.
En ännu större andel har inte någon
tidigare känd/dokumenterad vålds- eller sexualbrottslighet.
Trådens alternativteoretiker har egentligen bara byggt sitt motstånd mot att Nerijus Bilevecius skulle vara skyldig på en enda sak: De tyckte att han inte verkade vara någon "typisk" gärningsman.
Ingen har förnekat att det förhåller sig så, men här ser vi att även om det inte är det vanliga så är det heller inte på något vis ovanligt ("betydande minoritet") att förövare av denna typ inte öht är kända av polisen. Som de flesta andra som inte är det kan man utgå från att de då även utåt ofta levt ett välordnat liv.
Istället för att invänta förundersökningen har man då suttit och kokat sin alternativteoretiska soppa på denna enda lilla spik, som vid närmare granskning bara visar sig vara en liten nubb. Och nu visar det sig att alltså att den praktiskt taget obefintliga bevisningen (enligt vissa) i själva verket är en tät väv av omständigheter och tekniska fynd som torde vara i stort sett omöjliga att förklara bort.
Din uppgift om moppen visade sig också stämma om jag förstod saken rätt. Vi får se om någon av dem som misstänkliggjorde dig i tråden har ryggrad nog att be om ursäkt. Jag tvivlar iofs på det.