2015-10-23, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Ja, i ett mjölkrum i ladan. Sedan dumpades hon på Martorp.

Gissning: Kroppen skulle transporteras ytterligare en gång till. Kanske dumpas i sjön så den aldrig hittats igen. Det stora pådraget förhindrade dock detta.

Det fetade: Det tror jag också. Meningen var att han/de skulle gömma henne på något annat ställe, men att det blev ett så stort sökpådrag att det inte fanns tillfälle. Att GM utförde detta avancerade mord vid 35-års ålder gör att jag tror han gjort liknande saker tidigare. Kanske han är skyldig till andra flickors försvinnande i t.ex. England och Litauern. Oftast blir det väl inte så stort sökpådrag och så omfattande och så fort som det blev i detta fallet.
2015-10-23, 17:11
Medlem
Så hon blev mördad för en runks skull. Fy fan, det är uppenbart att han är skyldig när man läser fup. Hoppas han får smaka i fängelset.
Senast redigerad av KomHitSkaDuFau 2015-10-23 kl. 17:28.
2015-10-23, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Ja men hans dna finns väl inte i trosorna utan enbart fruns? Hur går det till? Han borde ju lämna spår från både sig själv och frun i så fall, eller?

Låt säga att han eller hans fru hade ett par arbetshandskar som han använde under brottet. Och dessa handskar har legat hemma, kanske placerade så att fruns DNA kontaminerat dem eller han kanske har rört vid sin fru med dem på. Frun kan också ha lånat dem. Om det alltså inte helt var hennes. Såna möjligheter gör att hans DNA finns inuti handsken men fruns utanpå. Därför kan fruns DNA finnas innanför LHs trosor.
2015-10-23, 17:12
Medlem
Jag har inte kommit så långt i FUP än, så jag vet inte om det har framgått. Men jag hoppas fan i mig att hon var medvetslös innan hon hängdes upp.. :/
2015-10-23, 17:13
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Det jag dock finner märkligt. Hur kan MGM avsätta dna från sig själv på Lisas jeans och mjukisbyxor (men inte dna från sin fru) och endast dna från sin fru på trosorna men inte från sig själv?

DNA kan lätt överföras ifrån person-person-föremål.
Hårstrå, hudavlagringar, saliv osv.

Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Jag har inte kommit så långt i FUP än, så jag vet inte om det har framgått. Men jag hoppas fan i mig att hon var medvetslös innan hon hängdes upp.. :/

Det framgår inte så tydligt. Men det verkar som hon var vid medvetande. Däremot hade han tejpat för hennes mun med silvertejp.

Trosorna och mjukisbyxorna var nerdragna till fotknölarna och tröjan över bröstet.. (Medan hon hängdes tillfredsätllde gm sig själv)
2015-10-23, 17:13
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Han vet inte vad han talar om.
Vem som helst med studier i juridik ser att dom har ett klockrent starkt mål.
Studier i juridik lämnar jag åt de utvalda
Kritiken gällde väl de andra tvås inblandning som man inte har några riktiga förklaringar till och de är därför avskrivna, spontant känns väl inte det optimalt.
2015-10-23, 17:14
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Det är inte en speciellt trolig hypotes. Men självklart inte heller omöjlig.
Eftersom polisen helt uteslutit att frun varit skyldig till mord, dråp eller medhjälp så har dom antagligen uteslutit att hon faktiskt rört lisas trosor.
Fast läser man vad som sägs om DNA:at så utesluter de inte det - de säger att det kan komma från Irina, överförts av NB eller på något annat sätt. De lämnar öppet i den delen.

Däremot så är DNA:t inte avsatt inuti trosan utan på trosans utsida ..

Sid 921

På Lisas trosa, på rätsidan av framstycket säkrades Irinas DNA. Detta kan tala för att
Irina själv har överfört sitt DNA till trosan genom kontakt med dess framstycke. Det
kan också ha skett en kontaminering från Nerijus eller på annat sätt.
Medlem
Ferry31s avatar
Börjar bli mer och mer arg när jag tänker kring motivbilden i det här fallet. Kring vissa mord kan jag ändå ha en förståelse för varför någon slaktas. Inte så att det är rätt, men att det finns ett motiv man kan förstå. Svartsjuka, konflikt om pengar, saker som sker i stridens hetta osv.

Fast i det här fallet är det fan ett bisarrt sexuellt motiv bakom. Det är fan svårt att finna ord för det. Han hänger alltså upp henne, blottar henne och drar sedan en handtralla medan hon dör. Allting bara för att han skulle få sin jävla utlösning, var det allt hon var värd för honom? Fanskapet skulle ha köpt en sexdocka eller något, hängt upp den i taket där och sen hade han kunnat stå där och dragit i sin balle hela natten om han så velat. Då hade kunnat kanalisera sina lustar genom fantasi. Samtidigt som LH kunnat fortsatt leva, samtidigt som hennes anhöriga kunnat fortsätta leva ett normalt liv utan sorg. Samtidigt som han kunnat fortsätta arbeta och inte förstört för sin familj som måste vara i spillror nu. Vilket egoistiskt och sadistiskt äckel.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nu har det visat sig att den uppgift jag erhöll vid mitt andra besök på Blomberg ang. ett "pocket call" efter SMS:et vara riktig. Även om ordalydelsen inte var den samma. Flera skribenter från ett "visst håll", ingen nämnd och ingen glömd, kom med förlöjligande kommentarer!

Ja var han verkligen ensam? Det verkar ju ha varit så med tanke på vad som nu har framkommit.

Fast det skulle inte förvåna mig om lillebror fanns med någonstans åtminstone efter själva lustmordet.

Troligast inte ensam, brodern och frun är involverad.
Dom kommer inte och vill helst att bara han sitter även
fast dom har haft med Lisas död att göra.
2015-10-23, 17:15
Medlem
MrFolds avatar
Har än så länge bara gått igenom stämningsansökan översiktligt, innehållsförteckningen i själva FU-protokollet och tittat lite på olika ställen.

Vad jag ändå tycker mig kunna säga redan nu är att det här ser ut att vara en föredömligt dokumenterad och strukturerad utredning! Bättre än någon annan FUP jag sett. Det är t ex mycket tydligt och pedagogiskt upplagt vilka uppgifter som kommer att åberopas i rättegången i stämningsanskan. I själva FU-protokollet verkar materialet också vara väldigt väl strukturerat med underrubriker i innehållsförteckningen som visar vad olika avsnitt handlar om. Det känns också som att det finns en logisk ordning på materialet som så långt det går följer utredningens kronologiska tidslinje.

Nedslag i materialet tyder också på att oerhört grundligt förundersökningsarbete. Man verkar ha gått till botten med både stort och smått. Exempelvis hittar jag långt bak i FUP:en att man undersökt "nedräkningsklippet" som det var sånt liv om här i tråden och gjort egna experiment som konstaterade att det var lätt att byta namn på ett tidigare uppladdat klipp. Man har hållit förhör med alla familjemedlemmar i familjen Jönsson och öht - verkar det - alla som uppehållit sig kring relevanta platser vid tidpunkten för och kring brottet.

Ska fortsätta genomläsningen, men så här långt kan jag som själv sysslar med ganska kvalificerat utredningsarbete (om jag får säga det själv) bara lyfta på hatten för Lars Göran Wennerholm, Lars Johansson och deras kollegor. Så här ska en riktig, professionell utredning se ut!

Detta visar också med all önskvärd tydlighet hur fullständigt grundlös kritiken i tråden mot utredarna var. Jag och många andra påpekade gång på gång att man helt saknade underlag för att kunna bedöma hur utredningen bedrevs och bedrivits. Detta hindrade inte ett antal idioter (jag tvekar inte att använda ordet) med fjanten Nopomil i spetsen att sitta och kasta skit på förundersökningsledarna i inlägg efter inlägg. Värda ett inverterat hedersomnämnande här är även theForeigner och förstås leGrandMaitre. Vanstyretstid har också bidragit, men har numera tagit sitt förnuft till fånga och förstått att rätt GM sitter.

Sen har förstås även vår lilla transa Xenia på sitt alldeles speciella sätt bidragit till misstänkliggörandena och smutskastningen av såväl utredarna som utredningen. Jag räknar dock henom som en mer seriös debattör (allt tjafsande till trots) och vill därför ge personen en chans att ärligt be dessa statstjänstemän som säkert slitit hårt under dessa månader om ursäkt för alla insinuationer och påståenden om hur dålig och tunn utredningen skulle vara.
2015-10-23, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotoriousBIGGIE
Blir nog inte så svårt att döma MGM.

Tanken som slog mig var att den där tejpningen inte är olik den som enligt polis användes vid ett dubbelmord som är olöst. Minns inte vilket..var det brattås?

Jag tänkte faktiskt samma sak. Det är liknande tejpning i Långared-fallet och Kalamarksmorden. I Långared var det väl ett par polacker som dömdes, och i kalamarksmorden är det eventuellt en oskyldigt dömd. Det man har misstänkt är att det är en person som varit med vid båda morden, eftersom tejpningarna varit så lika varandra. Det återstår väl att se om någon annan ser likheterna. Vore väl kanske intressant att kolla vad MGM gjorde vid tiden för dom morden.

Dock var det inget vid dom andra fallen som tydde på ett sexuellt motiv, och allt annat utöver det verkar inte direkt ha några likheter med det här fallet.
2015-10-23, 17:16
Medlem
Citat:
Han vet inte vad han talar om.
Vem som helst med studier i juridik ser att dom har ett klockrent starkt mål.

Precis. Jag måste säga att jag är imponerad av polisens och åklagarens arbete i detta fall av det jag hunnit läsa av FUPen. Jag är övertygad om att åklagaren kommer uppfylla bevisbördan till en fällande dom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in