2015-10-23, 17:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Debut vid 35 års ålder?

Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Läste att Oisin Cantwell skrev att den misstänkte är helt ostraffad.
Är det helt säkerställt?
Sökte i tråden men finner inget annat än kvällspressuppgifter kring det.
Att man är ostraffad betyder förstås inte att man aldrig gjort något innan men det är ju mycket ovanligt att man begår ett sådant sexualmord som 1:a gärning.
Att arrangera en hängning och kvävning på detta vis och sedan så väl gömma kroppen tyder inte på en "nybörjare".
Det borde finnas ofredande och liknande på en eskalerande skala. Kanske att anmälningsfrekvensen på sådant i Litauen är lägre men den som gjort detta har skadat tidigare.
Tycker också att när hustrun inte ger alibi tyder det på att hon typ resignerat, saker har hänt tidigare. Hade hon varit övertygad om att han var oskyldig skulle hon göra det.

Nej verkligen inte vad jag i a f känner till.

Innan Blomberg var han ju i England under fyra års tid. Efter ett år hemma i Litauen så var han några år i Göteborg med omnejd innan han hamnade på säteriet.

Att någon skulle debutera med ett sådant här fruktansvärt och vidrigt brott i en ålder av 35 år låter verkligen underligt!
2015-10-23, 17:22
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det fetade: Det tror jag också. Meningen var att han/de skulle gömma henne på något annat ställe, men att det blev ett så stort sökpådrag att det inte fanns tillfälle. Att GM utförde detta avancerade mord vid 35-års ålder gör att jag tror han gjort liknande saker tidigare. Kanske han är skyldig till andra flickors försvinnande i t.ex. England och Litauern. Oftast blir det väl inte så stort sökpådrag och så omfattande och så fort som det blev i detta fallet.

Exakt och då känns Vänern som en vettig gissning. Ligger i närheten av Lidköping.

Ja, det kan vara hans brottsdebut men det är inte så otroligt sannolikt i alla fall. Han slarvar en del och lämnar spår efter sig, men tror han kan ha begått liknande handlingar förut men bara kommit undan med det. Troligtvis andra länder som exempelvis Litauen. Sen trodde han att det skulle gå som en walk in the park här också.
2015-10-23, 17:23
Avstängd
micro113s avatar
Givet att han hade en "svårartad psoriasis" enligt den ena polisen som pratade med honom första natten så kan blod komma från psoriasisen och behöver inte komma från en uppkommen skada..

På jeansbyxan och träningsbyxan som vid anträffandet bars av Lisa säkrades Nerijus
blod och DNA. Vid knäppningen framtill och i den övre delen på jeansbyxans rät-och
avigsida, både på framstycket och bakstycket säkrades Nerijus DNA. Detta talar för att
Nerijus knäppt upp Lisas jeans och dragit ned dem. Vid vänster framficka på jeansen
säkrades Nerijus blod, detta talar för att Nerijus hade en blödande skada.
På träningsbyxan säkrades Nerijus DNA i den övre delen av byxans rät- och avigsida,
dessa satt över jeansen och DNA:t placering korrelerar med DNA:t placering på
jeansen.
2015-10-23, 17:24
Medlem
jag ahr sagt det förr jag säger det igen, okej vi förstår att din fru inte knullade dig- att du inte vågade berätta om din BDSM fantasier osv...men varför kunde du inte betala prostituerade i hemlandet? Speciellt då du tjänade bra här i Sverige.
Medlem
Parkours avatar
Skönt att se att tråden håller en hög nivå på inläggen åtminstone.. Trådar av den här karaktären brukar svämma över av människor som gottar sig i andras sorg.. Stor eloge till moderatorerna

Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Herregud alltså. Det här är så fruktansvärt jävla vidrigt. Jag får kväljningar.

Du är inte ensam Vill inte ens föreställa mig hur föräldrarna och hennes anhöriga mår.
Tänk om det varit en syster, dotter eller nära vän till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
GM har sannolikt begått vålds- och sexualbrott tidigare. Det kan absolut inte uteslutas att han mördat hemma i Litauen. Makt är det som ger honom lustkänslor. Ofta börjar empatistörda, maktlystna personer med genetisk sårbarhet för våldsbrottslighet - ja, sådana existerar - att plåga djur redan i barndomen, varefter en successiv upptrappning sker i takt med att färdigheter och fantasier utvecklas. Att begå ett spektakulärt, mer eller mindre överlagt lustmord ur intet är extremt ovanligt. Lisa är kulmen av något som pågått fruktansvärt som under en längre tid jäst och möglat i litauerns hjärna.

Är det bara jag som anser mordet vara lite taffligt i sin bestialitet? GM lämnar begår brottet i en liten ort på en plats andra känner till och har tillgång till, lämnar DNA överallt och kladdar på hennes kläder, stoppar in henne i ett skåp, till råga på allt har han skitit i ett hörn (!). Det antyder 1) impulsstyrdhet och låg grad av planering, i sin tur en indikation på 2) ganska låg eller medelmåttig intelligens. Förvisso står ingetdera i kontrast till den totala empatilöshet som utmärker brottet.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det skulle inte förvåna mig om IB och NB har gjort det här tillsammans, NB dominerar och tvingar sin fru att röra vid offret.

Hur som helst, med facit i hand(de fragment som jag har tagit del av), så är mordet makabert.

Absolut ingen omöjlighet. Men det mesta tyder ju faktiskt på att han var ensam GM (Helt utan MGM)

Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Jag finner inga ord. Hoppas svinet lider livet ut.

Amen
Medlem
Strombolizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
GM har sannolikt begått vålds- och sexualbrott tidigare. Det kan absolut inte uteslutas att han mördat hemma i Litauen.

Nej det kan inte uteslutas men man ska inte underskatta det faktum att det sker här på svensk mark där han kommer få en trevlig hotellvistelse i fängelset. Det är nog inte sista gången vi ser utbölingar komma hit och iscensätta sina sjuka fantasier i verkligheten.
2015-10-23, 17:25
Avstängd
konstapels avatar
Nu har jag bara läst ett par sidor i FUP:en främst för att undvika bilder, jag vill inte ha LH:s döda kropp på min näthinna (om det nu finns där, någon kanske kan berätta vad det är för bilder i FUP:en) men såvitt jag tolkar FUP:en så har han alltså dragit av henne kläderna och onanerat när hon var halvnaken och upphängd och på väg att dö? Sedan har han klämt en kabel i ett hörn och skaffat undan kroppen som vore hon nåt kolli.

Någon annan som gör samma tolkning eller är jag helt fel ute?
2015-10-23, 17:25
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Advokatens jobb är att företräda sin klient.

Men det kan ju göras på lite olika sätt. Jag är förvånad över hur hon genom media bedrivit sitt försvar, trodde att hon hade lite mer som talar för MGM:s oskuld.
Jag kan bara instämma där. Advokatens jobb är att företräda sin klient - men med hänsyn till att hon bör haft kännedom om viktiga fynd i utredningen så är sättet hon försökt göra det på minst sagt förvånande..

Det enda skäl jag kan se till hennes sökande i slasken efter alternativ/ytterligare GM är att GM faktiskt berättat för henne att det finns ytterligare en inblandad - men förbjudit henne att yppa det som en uppgift från honom ...
2015-10-23, 17:26
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Givet att han hade en "svårartad psoriasis" enligt den ena polisen som pratade med honom första natten så kan blod komma från psoriasisen och behöver inte komma från en uppkommen skada..

På jeansbyxan och träningsbyxan som vid anträffandet bars av Lisa säkrades Nerijus
blod och DNA. Vid knäppningen framtill och i den övre delen på jeansbyxans rät-och
avigsida, både på framstycket och bakstycket säkrades Nerijus DNA. Detta talar för att
Nerijus knäppt upp Lisas jeans och dragit ned dem. Vid vänster framficka på jeansen
säkrades Nerijus blod, detta talar för att Nerijus hade en blödande skada.
På träningsbyxan säkrades Nerijus DNA i den övre delen av byxans rät- och avigsida,
dessa satt över jeansen och DNA:t placering korrelerar med DNA:t placering på
jeansen.

Så ofantligt korkat att begå våldsbrott om man själv går runt och riskerar att droppa blod här och var. Det är mycket som är förfärligt och fortfarande märkligt med detta fall men det går inte att förklara bort hur hans DNA påträffats på insidan av hennes kläder.
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Precis. Men ändå en person son lyckats förklä sig bra, en ulv i fårakläder helt enkelt. Jag tror knappast folk runtom som pratat med honom har misstänkt något. Utåt tvivlar jag inte på att han betett sig hur trevlig som helst, men få vet nog om att snubben bär ett odjur inom sig. Kanske hans fru och bror i så fall, men tror inte ens de trodde att han var kapabel till sånt här.

Är det så att brodern, mamman, hustrun osv är helt normala och därmed oskyldiga så tycker jag helt ärligt synd om dem. Det kan helt enkelt vara så att det enbart är NB som är en riktig knäppgök. Familjens svarta får.

Kan någon komma på ett mord som ni berörts mer av än det här? Jag kommer fan inte på något. Jag är tämligen oberörd oftast, men just detta fall har jag fällt några tårar till ibland. Allt från utförandet, att mordet är så rått (vilket vi fick veta idag och befarat innan), till en enorm sympati med offret. Ung, svensk tjej med hela livet framför sig. Verkade glad, social och livfull av den information man fått. Jobbade precis innan vilket vittnar om att det var en tjej som redan tog ansvar och ville tjäna pengar. Fyfan alltså. Tror aldrig jag riktigt skulle lyckas tillbaka om det hade varit min egen syster som råkat ut för något sånt.

Jag tror också att det berör lite extra då jag har ganska stark anknytning till platsen. Var mycket på Kinnekulle som liten osv

Samma här, har aldrig varit så berörd av ett fall tidigare. I mitt fall är det för att jag har en syster i Lisas ålder samt det du skriver.

Tror jag aldrig skulle ha klarat att leva om det inträffade min familj, all stryka till LH anhöriga och vila i frid Lisa alltid saknad i våran hjärtan!

Får kalla rysningar och mår dåligt, när jag läser FUPen.
Medlem
angladotters avatar
I det sista, oavsiktliga, samtalet till pappan (fickringningen några minuter efter sms:et där hon skrev att hon just skulle åka hem) hörde han Lisa säga: "Det är klart". Kan det ha varit hennes jakande svar på en fråga från en person - killen som hon sett jobba på ladan tvärs över vägen och som hon därför upplevde som "bekant" och ofarlig - om hon kunde komma och hjälpa honom lite grand med en sak? Det skulle förklara varför hon lämnade mopeden med nyckeln i tändningslåset och intet ont anande följde med honom över till ladan - där han övermannade henne.
2015-10-23, 17:27
Medlem
Lite oklarheter, orkar inte finkamma hela dokumentet

1. Varför har man släppt frugan när man med största sannolikhet hittar hennes dna på bl.a Trosor?
Även om GM har gett henne trosorna, för tvätt eller vad som, varför undanhåller hon detta från polis?

2. Står det något om penetration/våldtäkt eller har han hängt henne bara sådär?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in