2015-10-23, 12:19
Medlem
Mextremes avatar
Läste att Oisin Cantwell skrev att den misstänkte är helt ostraffad.
Är det helt säkerställt?
Sökte i tråden men finner inget annat än kvällspressuppgifter kring det.
Att man är ostraffad betyder förstås inte att man aldrig gjort något innan men det är ju mycket ovanligt att man begår ett sådant sexualmord som 1:a gärning.
Att arrangera en hängning och kvävning på detta vis och sedan så väl gömma kroppen tyder inte på en "nybörjare".
Det borde finnas ofredande och liknande på en eskalerande skala. Kanske att anmälningsfrekvensen på sådant i Litauen är lägre men den som gjort detta har skadat tidigare.
Tycker också att när hustrun inte ger alibi tyder det på att hon typ resignerat, saker har hänt tidigare. Hade hon varit övertygad om att han var oskyldig skulle hon göra det.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllersW
Skulle han fått mildare straff om han erkänt brottet?
Annars är det väl klart han nekar!

Nej, man kan endast få strafflindring om man t.ex. anmäler sig själv eller bidrar i övrigt till att målet klaras upp och att man gör så på ett tidigt skede, men ett erkännande i sig är inget som ger strafflindring.
Medlem
Xfiless avatar
"När Lisa Holm hittades stod dörren till klädskåpet vidöppen. Där återfanns kroppen "gömd" under flera kläderplagg. Utanför skåpet stod en dunk med tvåtaktsbränste. När Lisa hittades hade hon sina trosor och byxor hängades kring det ena smalbenet. På trosorna har man inte kunnat hitta DNA från 35-åringen. Däremot har man på byxorna hittat blodspår som enligt polisens undersökning extremt stark machar 35-åringen DNA"

http://www.skovdenyheter.se/article/live-vi-rapporterar-live-ur-forundersokningen/
2015-10-23, 12:20
Medlem
Kommentar från håkan
Hur lång är FUP:en? Antal sidor.

Joel Jonsson:
1 963 sidor ett tillägsprotokoll på 39 sidor.

http://www.skovdenyheter.se/article/live-vi-rapporterar-live-ur-forundersokningen/
Medlem
jadrapatrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
En lustmördare som onanerar då han hänger en ung flicka under hennes dödskamp är en sexualsadist.
Vad annars, en gemytlig alldaglig prick? Det är perversion och sadism.
Skulle vara intressant att få veta om han hade vanligt sexuellt umgänge med sin tjocka fru, kanske var han öförmögen, impotent att fungera normalt

Jo håller med, såg nu precis efteråt nya inlägg där länkar till olika bilder från brottsplatsen, spermafläckar osv.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
http://cdnmo.coveritlive.com/media/image/201510/phpxo0cgoskarmavbild_2015-10-23_kl.png

skåpet kroppen hittades i

Som någon sade, http://www.skovdenyheter.se/article/live-vi-rapporterar-live-ur-forundersokningen/ de lägger upp grejer i sin blogg under tiden de skummar igenom den.

Mätte faktiskt på mig själv, 23 cm brett. jag hade fått plats där sittandes med god marginal så, så mkt kraft kan han inte ha använt. men de e fruktansvärt, helt sjukt. Konstigt att denna människa inte förklarades sjuk i hövvet
Bannlyst
Enligt Expressen hade man hittat sexuella bilder på kvinnor som hände i rep i GM:s dator.

Låter som en sexualsadist på lång väg. De tänker ofta som pedofiler. Frågan är dock hur han har kunnat gå under radarn om han var så här sjuk? Finns det ingen psykvård i Litauen? Vi vet ju redan att den är helt underprioriterad i Sverige!
Medlem
"Polisen har gått igenom en av 35-åringens datorer och hittat bilder sexuella bilder med bundna kvinnor, som kopplas till det sexuella motivet."

http://www.expressen.se/gt/sa-mordades-lisa-holm--har-ar-bevisen/
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Fy fan vilken PSYKOPAT SKITZOID DJÄVEL!

Kvinnan som joggat förbi när NB kört förbi
kvällen innan skulle blivit offret, men hon
ville inte hoppa in i hanns bil.
Med de bevismaterial som åklagare har
är det rätt djävel ingen tvekan, fy fan vilken ögon tjänare
Fy fan, Fy fan så sjukt!

Men rent teoretiskt kan han ha varit på jakt efter en kvinna - på uppdrag av någon annan.

(Jag säger inte att det är så, men händelsen den 6 juni bevisar i sig inte att han de facto begick mordet på LH).
Medlem
Örhängen, nycklar, bankkort och allt annat, varför dessa spår som pekar ut fyndplats.
Hjälm, jacka och annat 50 meter ifrån boden där kroppen finns?
Kökskniv av en snickare?
Var hittades träningsbyxorna? Var dom inte avdragna?
Sperma finns i angränsande utrymme? varför det, var inte hängningen målet?
Hängas då man kvävs av tejpat mun/huvud/näsa/ögon?
etc etc ...

MGM måste vara utvecklingstörd, vad är detta? Rörigare och värre än jag trodde så polisen och åklagaren har inte haft det lätt och det var en bra framställan av åklagaren. Dom har hyfsade bevis mot MGM och kan väl inte annat än att åtala det kan man hålla med om. Men återigen kan man verkligen vara så korkad och fungera som snickare? och någon panik existerar inte här då han sjukt och lugn hängt henne.

Jag som nästan hoppades att slippa läsa FUP och lämna detta, förbannat, historien och omständigheter är mer bisarr än önskvärt. Ser mer ut som djupt hat än sexuellt trots omständigheter.

Är det MGM så är han riktigt korkad och sjuk i huvudet utan att det märks väl. Är det annan GM så är han otäckt ondskefull och beräknande så man får väl hoppas på det första så inte en sådan människa går lös.

Ja, jag vågar fortfarande ha avikande åsikter era hatfulla och aggressiva människor. Så, då slipper jag svara och kan leta fram FUP och börja läsa.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverFang91
Vad är anledningen till att man inte delar ut FUP:en via mail eller digitalt ?

Det är sannolikt hur polisens jurister tolkar de förordningar som styr utlämnande av allmän handling inom just deras verksamhet. De är ofta tillkomna före digitaliseringen av samhället tog fart på allvar och skrivna på ett sätt som tolkas som att det inte är okej att skicka ut grejer på mejl till allmänheten.
Medlem
Fy Faan! Har följt tråden i tysthet. Det här var värre än vad jag väntat mig. Med vad som hittills kommit fram, vad tror ni, var Lisa död när hennes mobil stängdes av, 18:26?

Mina tankar går till Lisas familj.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in