2015-10-23, 12:02
Medlem
Att det var ett angrepp med vissa undertoner av rasism/nazism verkar vara svårt argumentera emot. Men det verkar inte som det kommit fram något att killen ifråga varit politiskt aktiv?

Så intrycket är att detta är en ensam kille som utan att berätta eller samarbeta med någon fick för sig att gå till en skola och utföra en skolmassaker.

Pusselbiten jag saknade var nog SVT-programmet. Hade ingen aning att tisdagens brottstema var skolmord. Det ligger så perfekt i tiden att det svarar på frågan vad som triggade honom och gav honom idéen att göra just det här.

Jag tror att i grunden så handlade det om ett sk utökat självmord. Han vill dö helt enkelt och ta med sig några hatobjekt in i döden. Eftersom offren verkar vara helt slumpmässigt valda genom förfarandet att han knackade på dörren och högg den som öppnade, så tror jag inte det finns några kopplingar mellan gärningsman och offer.

Det som jag tycker är mest jobbigt med det här är självklart det hemska som hände, men också oron att detta är något som kommer att hända igen och igen och igen, precis som i USA.

Det var inte riktigt det vi hoppades på när vi önskade bli mer lika USA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicki
Så om jag förstår tråden rätt så är man antingen Anti-SD och för fri invandring och allt vad det innebär eller så är man SD som hyllar sådana här attentat? Är folk så otroligt aftonbladet uppfostrade man är antingen eller?

Nej, så är det inte. Antingen är man fascist och tror på att skylla alla problem på invandrare i allmänhet eller muslimer i synnerhet, eller så är man demokrat och tycker att det är fel att skylla på någon som inte är ansvarig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Vad är din slutsats? Att de är psykopater utan känslor?
Att de ljuger?

Ingen slutsats. Konstaterar bara att de inte verkar skärrade öht.
Citera
Bannlyst
Alltså var försiktiga med att skriva eller länka till personer som inte har med saken att göra med en tråd över 5 miljoner visningar på en dag.

Idioter.
Citera
Medlem
Cents4s avatar
Har letat febrilt i tråden men hittar inte nationaliteter på de döda, någon som vet?
Citera
2015-10-23, 12:03
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicki
Så om jag förstår tråden rätt så är man antingen Anti-SD och för fri invandring och allt vad det innebär eller så är man SD som hyllar sådana här attentat? Är folk så otroligt aftonbladet uppfostrade man är antingen eller?

Korrekt. Antingen bär du ett delansvar för morden och har blod på dina händer eller så är du för fri invandring. Nu får du fan välja sida! Välkommen till Sverige, 2015!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forfannav
Det tragiska är när folk ska försvara ALP och lägga bild på honom som avatar, han är en hjälte i era ögon för han representerar majoriteten av svenska folket. Fega, gömmer sig bakom en mask och anklagar de oskyldiga för deras misär och rädsla. Det är det tragiska min vän.

Ja, det är tragiskt, och om folk ser honom som en hjälte, jag tycker både illa och synd synd om sådana människor; ABL är den största typ utav fegis som finns, ta sitt liv pga en eller flera anledningar inte nog med det ta med sig nån på kuppen; hade han bara tagit sitt eget liv så hade han ju fått empati och kanske fått folk att inse att något kanske måste göras.

Tror doc inte att han gömmer sig bakom masken, är ju omöjligt att veta vad han har den till, det är ju Halloween-tider nu så kanske har med det att göra, eller bara ett sätt att komma offren nära utan ge några farliga vibbar, ungefär som Breivik gjorde i sin polisförklädnad, men det är ju spekulation på spekulation.

Även om man är emot invandring så är det tamejfan inte invandrarna man skall vara bitter på utan makthavarna och dom som röstar på dom.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Har letat febrilt i tråden men hittar inte nationaliteter på de döda, någon som vet?

2 var somalier den tredje vet jag ej, arabisk talande, varav en vit.
Citera
2015-10-23, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4

Dom gick, eller arbetade, i en svensk skola och blev antingen dödade eller svårt skadade av en stolle så vad spelar det för roll vilken nationalitet dom hade?
Citera
2015-10-23, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Finns bara en Anton Lundin i Trollhättan!

Inte längre.
Citera
2015-10-23, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Ja, det är tragiskt, och om folk ser honom som en hjälte, jag tycker både illa och synd synd om sådana människor; ABL är den största typ utav fegis som finns, ta sitt liv pga en eller flera anledningar inte nog med det ta med sig nån på kuppen; hade han bara tagit sitt eget liv så hade han ju fått empati och kanske fått folk att inse att något kanske måste göras.

Tror doc inte att han gömmer sig bakom masken, är ju omöjligt att veta vad han har den till, det är ju Halloween-tider nu så kanske har med det att göra, eller bara ett sätt att komma offren nära utan ge några farliga vibbar, ungefär som Breivik gjorde i sin polisförklädnad, men det är ju spekulation på spekulation.

Även om man är emot invandring så är det tamejfan inte invandrarna man skall vara bitter på utan makthavarna och dom som röstar på dom.
Håller med allt du skriver, jag tar tillbaka det jag sa angående att det glädjer mig när svenskar råkar illa ut -- det var inte rättvist eller fint sagt...
Citera
2015-10-23, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Dom gick, eller arbetade, i en svensk skola och blev antingen dödade eller svårt skadade av en stolle så vad spelar det för roll vilken nationalitet dom hade?

Tråden handlar om gärningen och brottet. Det kan spela en jävla roll för motivet till dådet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in