Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Nej, det har mig veterligen inte tidigare skett något dåd på en skola med flera döda.
Jag tror att i Göteborg handlade det om att det var ett väldigt våldsamt dåd, som var en del av en stigande våldsspiral. Statsministern åkte dit för att visa (för sina väljare) att "nu får det vara nog". Det var det han ville visa.
Förstås kan det finnas andra typer av våldsdåd där statsministern vill visa sig än "bara" på grund av att det är barn inblandade.
Edit: Sedan är det naturligtvis behändigt för regeringen att kunna visa sig i något annat sammanhang än i debatten om flyktingkrisen, men det är i sig inte så konstigt att de åker till Trollhättan.
Jag har aldrig hört statsministern slå ett trä för att "det ska vara nog" för någon gruppvåldtäkt. Det händer ju titt som tätt.
Nu förstår jag att statsministern inte kan yttra sig om varje våldsdåd/våldtäkt eller brott som begås i Sverige. Att man däremot väljer att fokusera på enskilda händelser som visserligen är hemska, istället för att ta tag i förekommande problem, är i min mening märkvärdigt.
Jag vet att du kommer att hävda att "det inte är samma sak" med mera. Du är beredd att försvara statsministerns val av "strider" till varje pris. Det är din demokratiska rätt att göra det. Jag hoppas bara på att du förstår det absurda i det hela.