2015-10-23, 08:40
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Du missade poängen lite tror jag. MSM brukar vara oerhört restriktiva med att publicera namn och bild på misstänkta gärningsmän. För han är bara misstänkt. Polisen saknar befogenheter att döma folk så vitt jag vet. Nu kommer det här av förklarliga skäl aldrig upp i domstol, så det blir väl ett polisiärt uppklarat fall.

Men för all del, ta tex IKEA-morden. Lika stort allmänintresse och ändå så fanns varken namn eller på gärningsmannen i MSM. Vi är inte alla lika inför medias uthängningsdomstol.

Hörru ditt miffo. I ikeafallet fanns det två MGMs, tänk om de hängt ut den oskyldige? Det finns dessutom en rättegång att invänta. Skärp dig.
Citera
2015-10-23, 08:40
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkitout
A jo, å andra sidan är det den första massakern vi haft på en SKOLA. Det skulle kunna spela in lite, om du tar av foliehatten?

Men jag måste säga att mediahanteringen av detta är precis lika usel som i USA. Där har psykologförbundet gång på gång varnat för effekterna av kvällstidningsjournalistiken. För att minimiera risken för efterföljare ska man:
  • Inte visa bilder på mördaren.
  • Inte visa dramatiska uttryckningsbilder med mycket poliser, blåljus och kaosartade scener.
  • Inte publicera personfixerad artiklar kring mördaren, där man beskriver vilken terror han spred och hur rädda folk var.
  • Definitivt inte framföra hans budskap, som nu där man spekulerar i hans eventuella högerextrema motiv.

Man behöver inte ge nästa dåre bränsle till elden. Säkerligen sitter någon och ser vilken berömmelse den här killen fick, och hur rädda alla var när han kom i sin mask och hjälm. Han fick verkligen fram sitt budskap, journalister idag har ingen integritet eller heder. Det är bara sensationslystnad och blodtörst.
Citera
2015-10-23, 08:43
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här är en ovanlig och avskyvärd gärning, ingen tvekan om den saken. Många gör parallellen med IKEA-morden, och det kan man naturligtvis göra:

Då finner man likheter - det handlar om marginaliserade och "oförstådda" individer som totalt tappar fattningen och verklighetskontakt, och gör det förbjudna, och struntar i konsekvenserna för egen del, så stor är förtvivlan.

Motivet kanske skiljer, men motivet är en trigger, inte en anledning eller en verklig motivation - ingen frisk, sund person misslyckas att dra gränsen mellan att ha en stark åsikt och att manifestera den i våld, mord och terror. Precis alla som kan föreställa sig hur det kan ha brustit för IKEA-mördaren bör kunna förstå eller föreställa sig hur det kan ha slagit slint i pallet på den här mördaren.

De som relativiserar händelserna eller förklarar dem utifrån rashat, alienation eller xenofobi gör det kanske onödigt krångligt. Det kan vara så enkelt att vi på båda ställena haft individer som på olika sätt pressats förbi sina personliga gränser och sedan agerat bortom all begriplighet.

Båda skall fördömas, och skillnaderna i hur eländet utlösts är kanske inte så stora som man kan tro.

Givetvis kan en okontrollerad xenofobi (läs: hets mot utlänningar) skapa elände, oavsett vilken utsiktspunkt man har: "Sverige som räddningen och min enda chans" respektive "Sverige måste skonas från den livsfarliga invandringen".

SD:s linje i invandringsfrågan har lika litet ansvar för Trollhättan och mordbränderna som Mp:s linje avseende asylmottagning har för IKEA-morden eller Elin Krantz. Att den allt större turbulensen runt frågan har betydelse och påverkar randindivider verkar dock rimligt, givet vad som hänt.

Självklart ska båda fördömas: men man glömmer en viktig detalj som gör att jag inte håller med.

I fallet på IKEA så handlar det fortfarande om en desperat individ som det brister för av reella skäl (det negativa beslutet), där brottet sker i stundens ingivelse. Och där personen saknar alternativ trygghet eller framtid.

I Trollhättan så handlar det om en svensk i trygghet som drivit sig själv till hat (eller av sin familj) - av inga andra skäl än att utlänningarna inte var svenskar.

Visst har vi haft vår beskärda del av rassenötter tidigare (läs lasermannen m.fl), men att inte tro att den senaste tidens bränder, och nu dessa skitmord, har att göra med SDs framfart och normalisering av invandrarhat är nog fel tror jag.
Citera
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Hörru ditt miffo. I ikeafallet fanns det två MGMs, tänk om de hängt ut den oskyldige? Det finns dessutom en rättegång att invänta. Skärp dig.

Och döda människor ska inte få sin rätt prövad menar du? Så hade man skjutit ihjäl IKEA-mördaren så hade han blivit skyldig per automatik? Jag hoppas du själv inser dina intellektuella brister i ditt resonemang här men jag betvivlar det,
Citera
Medlem
Jag förstår verkligen att det finns svenskar som flippar. Det som pågår i Sverige är sjukt och det gör folk sjuka. Man ser sitt land våldtas av politikerna, av araber och somalier. Jag kan förstå om GM till slut kände att det inte går längre, att han inte vill leva bland alla dessa zombies av muslimer, att han inte vill se sina framtida barn växa upp i den här världen där muslimerna sprider sig som kackerlackor. Titta hur det ser ut där i Trollhättan för i helvete. Är det Somalia eller Sverige? Det kommer nog komma fler sådana här vansinnesdåd. Jag tycker inte det är ok, för vi ska inte falla på samma nivå som de muslimska barbarerna och döda oskyldiga. Däremot hade GM gärna fått klippa några politiker. Det är dom som är de verkliga landsförrädarna. Det är de som ser till att muslimerna får fortsätta välla in här och utnyttja vårt land.

Sen är det bara löjligt också med hitlerhyllningarna. Hitler är inte relevant längre. Han var en muslimkramare och lika stor förrädare. Det är Israel vi ska vända oss till i dag. Det är de som står i frontlinjen i kriget mot barbarerna.
Citera
2015-10-23, 08:44
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag förstår inte varför dom dödade GM. Räckte det inte att skjuta i vardera lår? Hade han skjutvapen också?

Troligt scenario är att polisen hittar GM, han står stilla och polisen säger släpp vapnet osv. Polisen närmare sig med riktade vapen, GM gör då ett utfall mot den polisen som är närmast med höjt vapen. Reaktionen blir snabb ett varningsskott och sedan blir GM skjuten utan någon som helst tanke bakom var skottet träffas.
Citera
2015-10-23, 08:44
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Eller så lyder man order uppeifrån. Det har nog kommit ett lite dekret ifrån Polischefen om mördaren skall målas ut om. Efter IKEA mordet och den extrema stora inflöde av lyxflyktingar, så behöver Löfven ett litet rasistisk "mord" , så man kan anordna lite fackeltåg och annan kollektiv hjärntvätt.
Berätta gärna varför, med all konstig skit som existerar, det är så oerhört osannolikt med ett rasistmotiv att det bara måste vara så att landets regering i konspiration med polismyndigheten använder en 21-åring som politiskt slagträ? Berätta också gärna varför du tror att 21-åringens familj och vänner låter det fortgå? Har dom blivit rundligt betalda eller vänta nu, de är ju förstås med på konspirationen själva! De har förstås instruerat killen att gå till attack mot invandrare för att svärta ner SD! Nu vet jag hur du tänker kompis!
Citera
2015-10-23, 08:47
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arialo
Jag förstår verkligen att det finns svenskar som flippar. Det som pågår i Sverige är sjukt och det gör folk sjuka. Man ser sitt land våldtas av politikerna, av araber och somalier. Jag kan förstå om GM till slut kände att det inte går längre, att han inte vill leva bland alla dessa zombies av muslimer, att han inte vill se sina framtida barn växa upp i den här världen där muslimerna sprider sig som kackerlackor. Titta hur det ser ut där i Trollhättan för i helvete. Är det Somalia eller Sverige? Det kommer nog komma fler sådana här vansinnesdåd. Jag tycker inte det är ok, för vi ska inte falla på samma nivå som de muslimska barbarerna och döda oskyldiga. Däremot hade GM gärna fått klippa några politiker. Det är dom som är de verkliga landsförrädarna. Det är de som ser till att muslimerna får fortsätta välla in här och utnyttja vårt land.

Sen är det bara löjligt också med hitlerhyllningarna. Hitler är inte relevant längre. Han var en muslimkramare och lika stor förrädare. Det är Israel vi ska vända oss till i dag. Det är de som står i frontlinjen i kriget mot barbarerna.
Märks att du inte har invandrar vänner då du kallar dom för zombies. Det som gör dig och GM lika är att ni saknar verklighetsförankring. Tycker det är obehagligt att folk som dig går lösa i samhället. Det är ni som utför dessa illdåd.
Citera
2015-10-23, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Berätta gärna varför, med all konstig skit som existerar, det är så oerhört osannolikt med ett rasistmotiv att det bara måste vara så att landets regering i konspiration med polismyndigheten använder en 21-åring som politiskt slagträ? Berätta också gärna varför du tror att 21-åringens familj och vänner låter det fortgå? Har dom blivit rundligt betalda eller vänta nu, de är ju förstås med på konspirationen själva! De har förstås instruerat killen att gå till attack mot invandrare för att svärta ner SD! Nu vet jag hur du tänker kompis!

Du inte begåvad, att du dra upp SD i den här diskussionen visa att du i en annan tid skulle suttit inlåst på en så kallad femfemma.

Om du läser det inlägg du kommenterade, så förstår du hur jag resonerar. Ett lite tips är att Polischefen har samma partibok som Löfven.
Citera
2015-10-23, 08:49
Medlem
tobyges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Finner det intressant att ingen tycks reagera på hur beteendet av media och polis skiljer från andra fall.
SVT började direktsända snabbt som fan. Polisen I Trollhättan hade väldigt stora resurser att tillgå direkt.
statsministern skenar som en påtänd travhäst till Trollhättan.
Inom 12 timmar efter "dådet".
Är GM är död namngiven och motivet klart.
Att folk sväljer detta, utan minsta kritiskt tänkande är skrämmande.

Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Jodå,visst har man tänkt på det.
Fallet har samtliga ingredienser för en false-flag.
Ungefär samtidigt som att Migverket släpper en katastrofrapport, Löfven har det riktigt tungt.
"Titta där och inte här" sen skyller vi på högerextremister så folk tar avstånd och har förståelse för den stora invandringen.

Vilka "andra fall" är det ni jämför med? Senast vi hade en liknande skolattack var ju 1961 i Kungälv. När statsministern inte fanns på plats vid IKEA-morden så var inte det bra, nu när han lärt sig av den incidenten och var på plats i Trollhättan så är inte det häller bra, klassiskt "konfirmeringsbias" där ni selektivt uppmärksammar er på sådan information som bekräftar er egna uppfattningar!
Dessutom är det en liten het potatis just nu med skolattacker i och med att USA har haft 22st skolskjutningar och totalt 16 personer har dött under bara 2015 (den senaste för bara 2 veckor sedan).
Men om man nu skall jämföra detta fallet så skulle väl ett exempel vara Lisa Holm-fallet, då media drog i gång en gigantisk mediabevakning!

Så mina frågor till er:
- Vad är felet med att polisen fick tillgång till stora resurser när en mördare går lös med svärd på en grundskola?
- Varför är det konstigt att media direktsänder så snabbt i ett sånt här fall och varför skulle dom vänta?
- Varför skall statsministern vara närvarande i andra attentat som IKEA-fallet och inte på detta?
- Polisen har skjutit en Gm på bar gärning med svärdet i handen, varför tvivla på att det skulle vara någon annan?
Citera
2015-10-23, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomannen
Svensk gärningsman, importerade offer: GM skjuts ihjäl av polis och hängs ut med namn och bild i media. Statsministern besöker direkt.
Jämnfört med Lisa Holm; Svenskt offer, importerade gm: Media är väldigt noga med att pixla alla bilder och inte avslöja något namn. Var var Löfven?

Och 7-klövern fattar fortfarande inte att precis allt de gör fortsätter att driva folk till SD.. Det är skrämmande.

När ska folk sluta jämföra dessa fall?
Den enda gemensamma nämnaren är döda kroppar. Resten är foliehatt-snack.
Så fort det konstaterades att Taimour Abdulwahab dött, så kablades bilder ut över hela världen på hans uppsprängda kropp. Där finner vi likheter i detta fall också — gärningsmännen dog.

Så likheten mellan Lisa Holm-fallet samt IKEA-morden är att gärningsmännen är vid liv. Då ska du ha klart för dig att Abraham Ukbagabir INTE är dömd ännu — ändå cirkulerar bilder och namn på honom i "PK-Media". Lägg ner dessa barnliknande teorier.
Senast redigerad av SirFrankLucas 2015-10-23 kl. 08:52.
Citera
2015-10-23, 08:51
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Du missade poängen lite tror jag. MSM brukar vara oerhört restriktiva med att publicera namn och bild på misstänkta gärningsmän. För han är bara misstänkt. Polisen saknar befogenheter att döma folk så vitt jag vet. Nu kommer det här av förklarliga skäl aldrig upp i domstol, så det blir väl ett polisiärt uppklarat fall.

Men för all del, ta tex IKEA-morden. Lika stort allmänintresse och ändå så fanns varken namn eller på gärningsmannen i MSM. Vi är inte alla lika inför medias uthängningsdomstol.
Jo bild på gärningsman vad gäller ikea dådet publicerades så fort man kunde bevisa att han var GM. Så där har du fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in