2015-10-23, 04:45
Medlem
Carcosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratpaws
Ojojoj vilken hårding du är ! Du fick väl ett redigt praktstånd när du kokade ihop den här smörjan. Var vänlig uppsök en psykolog.

Förjävla tragisk händelse...

Skulle säga att det är snudd på omöjligt att skydda sig mot sånt här

Citat:
Ursprungligen postat av knor
Fatta!

Anton, ditt eländiga missfoster. Brinn i helvetet. Länge.

Om ni letade er ut ur era homogena bubblor och insåg hur vanligt svartskallevåld gentemot vita de facto är så skulle ni dra er för att med sådan kraft avfärda ett dåd som om än inte ursäktbart ändå i sitt sammanhang kan vara förståeligt. Grabben gick i en skola med 90% svartskallar (finns länk i tråden, rektorns uttalande), och som svensk blir man då, som vi så många gånger tidigare sett, en hackkyckling av rang.

Det var därför jag frågade om det bara var blattar och smutsfolk som dog, för om så är fallet så faller bitarna på plats, och det hade gått att förstå i sitt sammanhang. Om det däremot är offer av blandade etniciteter så kan det istället framstå troligare att det handlat om blandad mobbning o. el. bara ett s. k. psykfall.

Om det var uteslutande invandrare som dog så tycker jag att det känns bra att svenskar börjar jämna ut oddsen litet grand. Alldeles för länge har utlänningar kunnat gå säkra i vårt land medan de, deras släkt och deras vänner både rånat, misshandlat, våldtagit och mördat svenskar i otal.

Två döda blattar, en skadad "flykting" och en lärare som antagligen även denne är blatte. Inte illa.
Citera
2015-10-23, 04:48
Medlem
okok1s avatar
Finns det någon mer sida på internet som är kopplad till GM förutom FB/youtube?
Citera
2015-10-23, 04:51
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
I någon äldre tråd så satt det ju folk och hejade på en ung grabb som skulle begå självmord i realtid, läste den tråden och tappade hakan, det var vidrigt att läsa, milt sagt. Vad tycker man om det i det främlingsfientliga lägret? Var det ok, det var ju till och med en svensk ung grabb. Var det ok att hetsa till det? Svara gärna på det.

Du menar tråden "hängning" av Lurifaxflux förmodar jag.

Det skall påpekas att hetsandet i den tråden blev en mediesanning efter att tidningarna valde den vinkeln. I själva verket var det hetsandet koncentrerat till den knappa timmen han startade tråden och fullbordade självmordet. Under den tiden hann det även dyka upp skribenter som försökte resonera med honom som det inte rapporterades om. Att skildra en tråd, med tusentals inlägg och miljontals visningar, som unisont hetsande blir därför lite missvisande.

Med det sagt är det naturligtvis aldrig ok att hetsa till självmord. Vår vision om folkgemenskap kan aldrig byggas på att enskilda hetsar mot landsmän (och andra) att ta livet av sig. Däremot tror vi att företeelsen är en tendens av ett samhälle som förnekat och förringat den biologiska aspekten och misslyckats med att kanalisera den frustation som detta tar sig till uttryck som, på rätt sätt.

Citat:
Det är nästan som att utnyttja svaga individer, i värsta möjliga syfte. Såna människor vill i varje fall jag inte ha omkring mig oavsett om det är en invandrare eller en svensk som gör det.

Alla försöker utnyttja en situation och optimera det i förhållande till sin egen position. Arbetskamraten i konkurrens med kollegan, arbetslösa om jobben, mannen mot mannen om kvinnan, klasskamrater för att vinna en position i andras ögon. Vi försöker bara låtsas om att det inte sker eftersom det är lite av ett tabu. I ett samhälle där man inte kan erkänna mänskliga instinkter och drivkrafter (utan istället fyller på med post-marxistiskt mumbo-jumbo) inbjuder till de fulaste aspekterna av mänskligheten.

Citat:
Och då händer sånt här som vi såg idag, ung kille som mår som en skit och agerar utåt i sin miserabla värld, och drar med sig helt oskyldiga människor i sin sjuka verklighet.

Precis. Han mådde antagligen skit och i ljuset av det bleknar "högerextremismen" bort. I relation till det egna välbefinnandet (eller bristen på det) måste du i slutändan alltid vara kapabel till att utföra sådana dåd och då ligger det alltid till hands att dra slutsatsen att han varit mottaglig för varje influens som kunnat vara motiv nog till en sådan gärning. GM hade i detta mycket gemensamt med övriga gärningsmän som slagit till på skolor i val av musik, populärkulturellt intresse (sci-fi) osv.
Senast redigerad av NS_14 2015-10-23 kl. 04:57.
Citera
2015-10-23, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinsBror
Den möjligheten känns väldigt logisk att han kände någon/några i de närliggande skolorna. Kanske t.o.m. ett syskon som var elev där. Han kan också ha haft tillräcklig sinnesnärvaro att känna att det han gjorde inte skulle uppskattas av alla hans närmaste och ville inte utföra dådet på sin egen "bakgård".

Om han letade efter specifika mål på en skola med yngre elever än honom själv så tror jag inte att en eller flera specifika elever skulle vara måltavlan. Då tror jag mer på att en speciell lärare var måltavlan. Samtidigt så även om en psykiskt instabil person inte tänker klart känns det som att han ändå skulle kunnat räkna ut att en lärare skulle vara enklare att nå vid lärarens bostad eller när han kommer ut vid skolans slut.

Förhoppningsvis finns det ledtrådar i GMs hem som förklarar varför han gjorde detta.

Jag är osäker på om GM hade en yngre lillebror. Detta har tagits upp i tråden men är inte bekräftat. Skulle GM ha ett yngre syskon kan det mycket möjligt vara så att denne är i rätt ålder för att vara en elev på någon utav dessa skolorna då det inte finns någon yngre än GM på adressen. Personer från ungefär 16 och nedåt syns ju sällan på sådana sökningar.

Skulle GM inte ha ett syskon på någon av närliggande skolor är risken ändå väldigt stor att han känner någon där och valde att inte utföra attacken där av logiska skäl.

Nej, elever är förmodligen inte måltavlan om det är så att han har haft specifika personer han velat attackera. Elevassistenten ligger väldigt nära i ålder men det verkar konstigt att han höll sig kvar på skolan i och med att EA var den första han dödade. Han kanske kom in i ett flow och fortsatte. Eller så var det den äldre läraren. Eller ingen av dem han högg. Han gick ju och knackade på i olika klassrum, han kanske inte hade hittat den han letade efter. Är det så att någon har haft anledning att vara specifik måltavla för GM kommer det nog att komma ut i media snart.
Citera
2015-10-23, 04:53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcosa
Om ni letade er ut ur era homogena bubblor och insåg hur vanligt svartskallevåld gentemot vita de facto är så skulle ni dra er för att med sådan kraft avfärda ett dåd som om än inte ursäktbart ändå i sitt sammanhang kan vara förståeligt. Grabben gick i en skola med 90% svartskallar (finns länk i tråden, rektorns uttalande), och som svensk blir man då, som vi så många gånger tidigare sett, en hackkyckling av rang.

Det var därför jag frågade om det bara var blattar och smutsfolk som dog, för om så är fallet så faller bitarna på plats, och det hade gått att förstå i sitt sammanhang.

Så om en neger på en uteslutande vit skola, går samma typ av bärsärkargång, så kommer du ha lika stor förståelse för DET?

Det vore en utomordentligt bra och neutral inställning av dig. Kudos.
Senast redigerad av Trolltestet 2015-10-23 kl. 04:57.
Citera
2015-10-23, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Ja oj vad synd det är om mussen Ahmed, seriöst? Han hade 8 syskon, äckliga jävla parasiter som överbefolkar planeten.
FB har sina bra och dåliga sidor.. En bra sida enligt mig är att man ställs inför verkligheten av avskyvärda människors åsikter och därmed verkligen inser att ren ondska finns..
Citera
2015-10-23, 04:56
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Det skulle i så fall vara den där 4chan-tråden vars screenshot länkats, men dess äkthet har ej ännu fastställts, vad Jag vet (jag lämnade dock tråden under ca 6 timmar då här förekom alldeles för mycket TRAMS för mitt tålamod). Jag vet således inte om tråden validerats eller avfärdats under denna tid.
Citera
2015-10-23, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Säkert. Det är dock ingenting som det finns några uppgifter om i nuläget. Om media är inne på rätt spår vad gäller rasistiska motiv har GM säkerligen konton både här och på diverse främlingsfientliga medier. Det som har kunnat skummas fram av hans Facebook och YouTube räcker inte för att anta att han hade rasistiska motiv, då har han förmodligen fått utlopp och uppeldning från andra medier.

Skulle han varit aktiv på andra medier varesig det diskuterats rasism, hatbrott, självmord eller massmord lär vi få reda på det först när polisen gått igenom GMs dator.
Citera
2015-10-23, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det skulle i så fall vara den där 4chan-tråden vars screenshot länkats, men dess äkthet har ej ännu fastställts, vad Jag vet (jag lämnade dock tråden under ca 6 timmar då här förekom alldeles för mycket TRAMS för mitt tålamod). Jag vet således inte om tråden validerats eller avfärdats under denna tid.

Tråden har avfärdats. Det finns ingenting i arkiven som tyder på att den skulle vara äkta. Det finns dock en tråd där man kunnat urskilja vart personer har kunnat klippt ihop det påstådda inlägget ifrån. Så det är extremt otroligt att det skulle finnas någon sanning i de uppgifterna.
Citera
2015-10-23, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Polisen i Sverige skjuter i princip aldrig för att döda. Tyvärr ger den ammunition som nu används bestialiska skador, varpå risken för dödlig utgång är extremt hög såvida man inte prickar gärningsmannen i vänster ben.

Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Hej skrev ju att polisen inte skjuter i SYFTET att döda,men att det är stor risk för dödlig utgång om man inte bara blir skjuten i benet.

Även skott mot benet kan innebära döden om skottet träffar de stora blodkärlen i något av benen (låren), då förloras så mycket blod så fort att den skjutne aldrig vaknar. Svårt att stoppa blodflödet är det också,
Skott som träffar någon av skinkorna, ljumskarna kan också bli farligt pga blodförlusten.

Ibland är blodförlusten så stor att det inte lönar sig att ta den skjutne till sjukhus även om det bara ligger ett par kvarter bort.

Skott mot någon av vaderna kan den skjutne klara sig ifrån, om man kan komma åt att begränsa blodflödet. Skott mot någon av armarna medför sällan döden, om man kan komma åt att stoppa/bromsa blodflödet.

Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Han blev väl skjuten i buken vilket måste ses som ett dödligt skott?

Ja i regel så är det det, träff mot levern, njurar, aorta (= kroppspulsådern), hjärtat kan innebära döden rätt kvickt, - det finns dock gott om exempel på att den skjutne klarat sig om sjukhus finnes nära, Dock att bli skjuten i aorta eller hjärtat medför nästan alltid ögonblicklig död, jfr tex mordet på Olof Palme

Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Hej skrev ju att polisen inte skjuter i SYFTET att döda,men att det är stor risk för dödlig utgång om man inte bara blir skjuten i benet.

Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Nej han skrev att det var ammunitionen som medförde att gärningsmannen dog eftersom han inte blev träffad i benet, att skjuta någon i buken oavsett ammunition (så länge vi inte snackar ärtbössor) har förstås en hög riskfaktor för dödlig utgång.

Ja det är alltid mycket farligt att bli skjuten någonstans i torson, oavsett ammunition. Spekulationer om bakterier i tarmen osv, kan man avfärda när detta förloppet gick så fort.

Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Blev väl slarvsylta av tarmen då och en massa avföring som började sprida sig i kroppen. Han hade tur som avled så fort, är otroligt smärtsamt att dö på det sättet.

Det tar rätt lång tid, många timmar innan bakterierna startar en livshotande bukhinne-inflammation. Den skjutne kan leva upp till en vecka med bukhinne-inflammation om man befinner sig på sjukhus. Om antibiotikan tar som den ska kan den skjutne överleva.

Om den skjutne inte befinner sig på sjukhus och har bukhinneinflammation kan denne klara sig kanske 1-2 dygn innan döden inträffar. Pågående bukhinneinflammation medför ofta en sepsis, dvs blodförgiftning, denna sprider sig per automatik snabbt till bla njurarna och lungorna, kroppen "ruttnar" så att säga inifrån, Men patienten är då så omtöcknad och yr av feber och oftast medvetslös att denne inte känner mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Polisen är utbildad att ta hand om anfallande gärningsmän. Vad man försöker få till är att oskadligöra angriparen så han faller till marken o attacken stoppas, detta görs antingen att man skjuter mot benen, dvs låren, eller mot huvudet, vilket är dödande.

Antar att det skottet som missade var mot benen.

Om gärningsmannen är narkotikapåverkad, psykotisk eller ällmänt stark så kan han ta flera skott och ändå utföra fler attacker. Därav är det nödvändigt med korrekt riktade skott.

Skott mot benen (låren) kan innebära döden pga blodförlusten. Det är svårt att både hinna sikta och avlossa i rätt ögonblick om GM rör sig hastigt, dels så har pistolerna så kort pipa att det är svårare att rikta annat än på kort avstånd, rekylen ställer också till det, pistolen brukar sparka "bakåt-uppåt" utav rekylen beroende på hur den hålls i handen. Benen utgör dessutom en ganska liten träffyta, och finns det ingen siktetid/betänketid alls så är det bättre att sätta ett stoppande skott direkt i torson, detta pga att det trots allt tar minst en knapp sekund att få iväg nästa skott.

Trots en direktträff i vitala delar så kan GM hinna ta flera steg innan denne sjunker ihop.

Narkomaner har i allmänhet så dålig fysik att deras utåtagerande sätt är mest bara skådespeleri, de har sällan någon större kondis/uthållighet att tala om, två stora starka vältränade poliser brukar lätt kunna brotta ner dem.

Men vilken GM som helst som har stickvapen är naturligtvis farlig oavsett om denne är en klen narkoman eller inte.

Man kan ju alltid i efterhand konstruera om händelsen till att poliserna skulle gjort si eller så. Polisen vill gärna ha ett säkerhetsavstånd om en kanske 5 meter just i och med att GM kan hinna ta flera steg innan denne sjunker ihop.
Blir de trängda så måste de reagera på ett eller annat sätt.

Oavsett motivet kring det här dådet så är det ju tydligt att det behövs fler poliser, skolbarn ska ju kunna känna sig trygga.
Citera
2015-10-23, 05:22
Medlem
Vasterass avatar
Torde vara hyfsat exceptionellt att en nordisk kille i denna ganska låga ålder ensam begår ett dylikt "vansinnesdåd". Tycks ligga långt utanför statistiken, men nya levnadsförhållanden ger nya resultat.

Det är onekligen en förändring i Sverige nu, jag misstänker att vi nått en "balanspunkt" där det väger över och i princip spårar ur. Som jag sagt tidigare, desperata människor är farliga människor.
Citera
2015-10-23, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Torde vara hyfsat exceptionellt att en nordisk kille i denna ganska låga ålder ensam begår ett dylikt "vansinnesdåd". Tycks ligga långt utanför statistiken, men nya levnadsförhållanden ger nya resultat.

Det är onekligen en förändring i Sverige nu, jag misstänker att vi nått en "balanspunkt" där det väger över och i princip spårar ur. Som jag sagt tidigare, desperata människor är farliga människor.
Vilken balanspunkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in