2015-10-20, 22:52
Medlem
Hur kan man ens diskutera ekonomi idag utan att/och inkludera spekulationen om vad världens centralbanker kan tänka sig styra/göra/ingripa/besluta i framtiden?

Har vi verkligen en fri marknad idag, eller jobbar vi alla för centralbankerna idag, åt centralbankerna, och fattar våra investeringsbeslut efter deras beslut, som verkar styra oss alla var de vill. Blir vi utnyttjade och manipulerade allt mer eller inte? Finns en fri marknad fortfarande?
Citera
2015-10-20, 23:08
Medlem
Här verkar få veta vad man ens pratar om. Kanske ska tråden flyttas till Nationalekonomi, där finns åtminstone idioter som "kan" bortförklara allt. Även neurovetenskapen av när de blir påsatta av systemet. Ser emot vetenskapliga argument.
Citera
2015-10-20, 23:28
Medlem
Key.s avatar
Nej vi har absolut inte en fri marknad i dag den är styrd av centralbankerna.

Jag tycker det är väldigt konstigt att folk inte reagerar på detta, men som du säger är många akademiker för indoktrinerade och trångsynta för att se hur hela systemet hänger ihop egentligen.

Det neurovetenskapliga är förmodligen att ju större en lögn är och ju oftare den repeteras desto lättare tar folk in det som deras "sanning".

Handlar egentligen om att våga stå ut och ha andra åsikter än vad som det kontrollerade samhällssystemet vill kröna som "konventionellt".

Adolf Hitler sa ju själv en gång i tiden

Citat:
"If you tell a big enough lie and tell it frequently enough, it will be believed."

Detta summerar väldigt bra samhället vi lever i nu.

Sanningen är att vi inte behöver centralbankerna och att den fria marknaden klarar sig mycket bättre utan dem.

Centralbankerna påstår att marknaden är vild utan dem men det är exakta motsatsen, för det är tack vare dem och deras finanspolitik som bubblor i marknaden uppstår.

Marknaden vet hur den ska självreglera sig och söker alltid equilibrium (jämvikt) och behöver inte centralbankernas intervention som är som parasiter på hela världsekonomin.

Om du undrar vart alla pengar av riktigt värde som produceras i samhället försvinner någonstans så är det just till centralbankerna via bland annat inflation, marknadsbubblor och räntepolitisksstyrning.

Den som har svårt att se hur alla dessa saker hänger ihop behöver titta tillbaka i tiden/historien och inse att all ekonomisk tillväxt (till den största delen) skedde under fria marknader och inte reglerade.

Den fria marknaden vet alltid det rätta priset och är rationell.
Senast redigerad av Key. 2015-10-21 kl. 00:01.
Citera
2015-10-20, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Nej vi har absolut inte en fri marknad den är styrd av centralbankerna.

Fan...Jag trodde att folket här var dummare än så, att jag skulle förklara och skit... ah ok... glöm det
Citera
2015-10-21, 23:20
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Den fria marknaden vet alltid det rätta priset och är rationell.

Och marknaden vet det rätta priset givet alla faktorer som man behöver ta hänsyn till, inklusive centralbankers agerande och förväntade agerande. Penningpolitik är inte en reglering eftersom att det finns inget som tvingar marknadens aktörer att agera på ett visst sätt i och med centralbankens agerande.

På samma sätt som att marknaden justerar aktiepriset när bolags Xs VD går ut och säger att man ska förändra bolagets strategi justerar marknaden priserna när ECB går ut och säger att man ska köpa tillgångar.
Citera
2015-10-21, 23:38
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Och marknaden vet det rätta priset givet alla faktorer som man behöver ta hänsyn till, inklusive centralbankers agerande och förväntade agerande. Penningpolitik är inte en reglering eftersom att det finns inget som tvingar marknadens aktörer att agera på ett visst sätt i och med centralbankens agerande.

På samma sätt som att marknaden justerar aktiepriset när bolags Xs VD går ut och säger att man ska förändra bolagets strategi justerar marknaden priserna när ECB går ut och säger att man ska köpa tillgångar.
Fel. CBs enda uppgift ar att blasa bubblor, eftersom de tro att de kan utjamna konjunkurcykler. Det kan de inte utan de slutar bara med att blaser nya bubblor. Du kan inte kalla en marknad med en aktorer som CBer fri. Rantan hade aldrig varit negativ i Skandinavien utan inflytande av CBerna. Kommer bli jobbigt nar denna bubbla spricker dock, eftersom de lurat in folk i overprisat boende, som aven anvants som bankomat, nar det blir klart att de inte kan styra konjunkturen och rantorna stiger.
Citera
2015-10-22, 22:26
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Fel. CBs enda uppgift ar att blasa bubblor, eftersom de tro att de kan utjamna konjunkurcykler. Det kan de inte utan de slutar bara med att blaser nya bubblor. Du kan inte kalla en marknad med en aktorer som CBer fri. Rantan hade aldrig varit negativ i Skandinavien utan inflytande av CBerna. Kommer bli jobbigt nar denna bubbla spricker dock, eftersom de lurat in folk i overprisat boende, som aven anvants som bankomat, nar det blir klart att de inte kan styra konjunkturen och rantorna stiger.

Nej givetvis är inte marknaden fri, marknaden är högst reglerad. Dock är det inte centralbankers agerande som reglerar marknaden. Aktörer på marknaden på bästa möjliga sätt givet alla andra aktörers (inklusive centralbanker) agerande. Att euron faller när Draghi pratar är endast en reaktion på marknadens tro på hur ECB kommer agera i framtiden, det finns inget tvång på att euron ska sänkas.
Citera
2015-10-22, 22:41
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Nej givetvis är inte marknaden fri, marknaden är högst reglerad. Dock är det inte centralbankers agerande som reglerar marknaden. Aktörer på marknaden på bästa möjliga sätt givet alla andra aktörers (inklusive centralbanker) agerande. Att euron faller när Draghi pratar är endast en reaktion på marknadens tro på hur ECB kommer agera i framtiden, det finns inget tvång på att euron ska sänkas.

Så om jag tar en pistol mot ditt huvud och säger jag ska printa fler pengar så att jag kan devalvera din valuta (för att jag har den exklusiva rätten att göra det om jag vill) varken du vill det eller ej så är det inget tvång och ett frivilligt val för dig? Lol!

Vart är den "fria marknaden" någonstans då?

Det finns bara en aktör och det är centralbankerna alla andra är tvungna att följa efter dem eftersom de tvingar alla att göra det för de tar sin makt över marknaden med våld och manipulation.
Senast redigerad av Key. 2015-10-22 kl. 22:47.
Citera
2015-10-22, 23:28
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Så om jag tar en pistol mot ditt huvud och säger jag ska printa fler pengar så att jag kan devalvera din valuta (för att jag har den exklusiva rätten att göra det om jag vill) varken du vill det eller ej så är det inget tvång och ett frivilligt val för dig? Lol!

Vart är den "fria marknaden" någonstans då?

Det finns bara en aktör och det är centralbankerna alla andra är tvungna att följa efter dem eftersom de tvingar alla att göra det för de tar sin makt över marknaden med våld och manipulation.

Utveckla gärna parallellen med pistolen.

Köper att det inte är så lätt att förstå vad QE innebär men du kan väl anstränga dig lite, läs någon lättläst guide i DN eller något.
Citera
2015-10-23, 00:07
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Utveckla gärna parallellen med pistolen.

Köper att det inte är så lätt att förstå vad QE innebär men du kan väl anstränga dig lite, läs någon lättläst guide i DN eller något.

Visst ett pistolhot måste utvecklas.

Allting måste utvecklas med dig va, går inte på dina argumentationstekniker.

Alla som förstår vet att slutresultatet av QE är en ökad penningmängd = Printing money

QE är också en annan form av bail out där skattepengar används för att köpa upp bonds på marknden som de övriga bankerna redan äger och vill bli av med.

Med andra ord använder de centralbankerna för att köpa upp uppblåsta värden på värdepapper de blåst upp för att sälja tillbaka "till sig själva" på bekostnad av samhället.
Senast redigerad av Key. 2015-10-23 kl. 00:18.
Citera
2015-10-23, 00:44
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Visst ett pistolhot måste utvecklas.

Allting måste utvecklas med dig va, går inte på dina argumentationstekniker.

Alla som förstår vet att slutresultatet av QE är en ökad penningmängd = Printing money

QE är också en annan form av bail out där skattepengar används för att köpa upp bonds på marknden som de övriga bankerna redan äger och vill bli av med.

Med andra ord använder de centralbankerna för att köpa upp uppblåsta värden på värdepapper de blåst upp för att sälja tillbaka "till sig själva" på bekostnad av samhället.
Helt ratt, forutom att QE inte okar penningmangden. QE forflyttar bara risken fran bankernas balansrakning till folket eftersom forluster, om rantan stiger nu ar kollektiviserade (hos CBer), istallet for pa bankernas balansrakningar.
Citera
2015-10-23, 00:55
Medlem
Phatcherocs avatar
Mycket bra förklarat Key.

Nån som kommer ihåg den här rackaren!? Money Creation and Fractional Reserve Banking

Också bra förklarat

edit: Pengar = Skuld
Senast redigerad av Phatcheroc 2015-10-23 kl. 01:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in