2015-10-22, 20:06
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Syfte var att knäcka alibit, fixa alibit, få litauerna att sätta dit brodern, utöva utpressning för att få dem att gå emot brodern osv. Exakt ordlydelse är ointressant - syftet är det väsentliga. Polisen läckte till media inför Litauenresan men de misslyckades med sitt syfte.
Men det står ju inte vem som har sagt att målet var att knäcka alibit. Journalisten skriver det men hänvisar aldrig till någon, typ "en källa uppger" eller "polisen bekräftar" osv.

Citat:
Reder ut alibi
Utredarnas strategi tycks vara att försöka få duon att vända sig mot sin familjemedlem – och bli vittnen i stället för misstänkta.
Att kunna bena ut tidsaxeln, ner på minuten, om vad 35-åringen hade för sig under Lisa Holms försvinnande är av yttersta vikt för mordutredarna. Men även hur han betedde sig under de fem dagarna som förflöt tills flickan hittades och han blev mordmisstänkt är väsentlig information.
Hur reagerade han på Lisa Holms försvinnande? Betedde han sig annorlunda? Var han nervös? Det är viktiga frågor för indiciebevisningen.
35-åringens fru och den yngre brodern sitter med nyckeln. Sin lediga tid tillbringade trion med varandra, mestadels i deras hem: Slottsflygeln.
Advokat Peter Falck fick en speciell känsla under förhöret:
– Jag kände i luften att de befann sig i ett slutskede av utredningen.

Journalisten skriver att utredarnas strategi tycks vara... Men sen fortsätter texten med massa påståenden och frågeställningar som endast verkar vara journalistens. Det står inte att polisen har läckt det som du påstår.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
SR P4 Skaraborg: Lisa Holms misstänkte mördare har uppgett alibi som inte håller

Jodå, han använde sig av sitt taffliga alibiförsök med kaffedrickandet. Så jäkla korkat!! Eventuellt svarade frun jakande till alibit först och blev häktade för skyddande av brottsling, ändrade sig sedan och blev släppt tillsammans med brodern. Hon kanske gjorde en deal med åklagaren.

Det var ju så tydligt att han försökte använda sin mor som språkrör först. Hon hade ju ringt folk, sa hon, som kunde verifiera att han druckit kaffe på verandan. Lufttomtar naturligtvis.

Du menar att han skulle sagt åt sin mor ljuga ihop en historia för att skaffa sig ett alibi?
Det är ju som att erkänna för sin mor. Jag tror inte att han skulle göra det.

"Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden."

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
Medlem
Citat:
Det där tvättsnacket är så dumt. Bor man i hus och kan tvätta när som helst och är TRE vuxna människor (som kanske heller har så mycket kläder) så nog 17 slänger man in ett tvätt när som helst. Tvättar aldrig de som kommenterar här? Eller gör era fruar det? Inte undra på att ovidkommande detaljer får såna proportioner. Det är därför utredande polisgrupper inte ska vara sammansatta av medelålders vita män. De har en alldeles för snäv verklighetsuppfattning.

Menar du med detta att om gruppen hade haft en annan sammansättning så skulle man inte fattat några misstankar mot en person som tvättat kläder åt en annan person som är starkt misstänkt för mord som denne kan ha haft på sig vid tidpunkten för mordet? Lite naiv verklighetsuppfattning i så fall kan jag tycka.
2015-10-22, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Har det sagts något om "terrängen" som jackan och hjälmen hittades i? Skulle det kunna vara så att "terrängen" helt enkelt är vatten som tillhörigheterna låg och flöt i? Att gm befunnit sig vid ett vattendrag och "fiskat" och samtidigt passat på att rulla in en sten i jackan och placerat en i hjälmen för att sedan dumpa det i sjön. Men att det inte blev helt lyckat och det flöt upp till ytan igen.

Sitter och läser Rohnas gamla inlägg igen, vilket fick mig att fundera kring detta.
Det sas att föremålen låg "helt synliga i terrängen".
Jag tror inte man skulle uttrycka sig så om dom hittats i vattnet.
2015-10-22, 20:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Men det står ju inte vem som har sagt att målet var att knäcka alibit. Journalisten skriver det men hänvisar aldrig till någon, typ "en källa uppger" eller "polisen bekräftar" osv.
Journalisten skriver att utredarnas strategi tycks vara... Men sen fortsätter texten med massa påståenden och frågeställningar som endast verkar vara journalistens. Det står inte att polisen har läckt det som du påstår.
... Exakt vad jag försöker säga. Det är en journalists ord. Ej direkta citat, ej hänvisning.
2015-10-22, 20:10
Medlem
Citat:

Kvällspressens journalister går helt i polisens ärenden - ända sedan Polisområdeschefen Trolläng (dagen efter LH hittades) gick ut i media och skrämde journalister från att närma sig poliser genom att hitta på händelser som inte hade hänt.
2015-10-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vi får väl se om han minns pizzainköpet då.

Vi får väl se om övervakningskameran minns honom.
2015-10-22, 20:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Kvällspressens journalister går helt i polisens ärenden - ända sedan Polisområdeschefen Trolläng (dagen efter LH hittades) gick ut i media och skrämde journalister från att närma sig poliser genom att hitta på händelser som inte hade hänt.
Men du saknar ju förankring i ditt ylande. Jag har bett dig flera ggr att ge länkar - när du väl kommer med nåt så är det inte ens relevant.
2015-10-22, 20:14
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
Det sas att föremålen låg "helt synliga i terrängen".
Jag tror inte man skulle uttrycka sig så om dom hittats i vattnet.
Möjligt. Dock så har man, i och med yppandeförbudet, uttryckt sig väldigt kryptiskt och oklart genom hela utredningen kan jag tycka.
2015-10-22, 20:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Har du inget i sak att komma med kommer jag ignorera dig.
Personangrepp visar bara din avsaknad av argument.

Oavsett s håller jag med mrfix.
Du kastar alltid ur dig en massa grundlösa påståenden utan att sen besvara motfrågor om dessa.

Jag tycker att det är allvarligt att du beskyller P4 Skaraborg för att läcka ur FUP:en. Så det minsta du kunde göra är väl att lämna en pålitlig källa som bevisar "strategiskt läckage".
2015-10-22, 20:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vi får nog en dos Aro istället ikväll. TV4 kl 21:00 Brottsplats Sverige.

I trailern, brottskvarten eller vad det heter, sa han att uppgiften om att MGM motat bort MPS trodde han inte på.
2015-10-22, 20:17
Medlem
Citat:

fortsätt du med dina teorier. de som vill tro dig får väl gör det då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in