2015-10-22, 16:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det är inte alls självklart att man lägger på minnet när man kom hem och minns det varje dag efteråt då sökandet är igång.

Han hade ändå sin enda lediga dag. Men närminne är svårt för vissa.
2015-10-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är inte tolkarna som avgör hur rättssäker denna sak är!

Det är som att sila mygg och svälja kameler, en problematik som alltid dyker upp när juridiska frågor diskuteras!

Varför ifrågasätter inte du att Litauern har haft en advokat närvarande under alla förhör utan att hon reagerat på språkförbistringar?

Det spelar ingen roll vem som tar upp frågan, det som spelar roll är hur dessa olika frågor bemöts och hanteras.
Vad betyder "sila mygg och svälja kameler" i detta sammanhang eller används bara ordspråket då man blir osäker (har sett det ofta då det blir svajigt)?

Hur ska advokaten veta det, hon kan ju inte språket? Ska man inte lita på att polisen eller TR ser till att det är auktoriserade tolkar? Kan man lita på att förhörsprotokollen nu stämmer i detalj. En ny tolk som får lyssna av band och godtjänna eller förhör göras om? Kan man nu lita att denna polis gör rätt på andra områden? Ingen FUP imorgon? Det vore trist.
2015-10-22, 16:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
SR P4 Skaraborg: Lisa Holms misstänkte mördare har uppgett alibi som inte håller

Det var just den slutsats jag drog efter att de hade förhörts.
2015-10-22, 17:03
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Det kan brista i minnet om tidpunkter fem dygn senare. Karatetränaren och hans fru kom hem med samma taxi med en timmes mellanrum samma kväll som Vatchareeya försvann. Ljög någon av dem?

Minns du vilken tid du kom hem i lördags?

Du vet alltså med säkerhet när dessa förhör med frun och brodern hölls?!
2015-10-22, 17:03
Medlem
Vad kostar det att hämta ut FUP'n?
2015-10-22, 17:04
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Nej, det räcker med att NB:s minne brister för att han ska svara fel.

Källa på att NB:s minne har brustit?Tänka sig att hans minne skulle blivit så dåligt i precis det läget så att det inte stämmer med vad hans fru och bror har sagt.Är det inte en slump som heter duga i sammanhanget?Halmstråna blir bara kortare och kortare eller vad säger farbror?Hur har farbror det med minnet själv som ska hålla ordning på flera personer samtidigt?
2015-10-22, 17:04
Medlem
CatTheHunters avatar
är det någon hr ute som hört om han fått frågan om vad han gjorde med stardoll och även tjejen som var så lik LH på hans FB-sida? Filosoferade bara.....
2015-10-22, 17:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Du vet alltså med säkerhet när dessa förhör med frun och brodern hölls?!
Inledande förhör, stod det. Jag kan inte tänka mig att det var natten efter försvinnandet, under dörrknackning efter en försvunnen person, så det bör rimligtvis vara efter att de hämtats till förhör 12 juni.
2015-10-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Han hade ändå sin enda lediga dag. Men närminne är svårt för vissa.
Efterson NB nekar till brott kan det ju vara så enkelt att han helt enkelt glömt brottet om närminnet sviktar på grund av begynnande demens.
2015-10-22, 17:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
SR P4 Skaraborg: Lisa Holms misstänkte mördare har uppgett alibi som inte håller

Citat:
Vid tidpunkten för Lisa Holms försvinnande, alltså strax före klockan halv sju på söndagskvällen, uppger mannen i polisförhör att han inte var vid ladan och kaféet utan hemma i sin bostad tillsammans med sin fru och sin lillebror.

Varken brodern eller frun styrker den uppgiften. Enligt en källa säger de i de inledande förhören att 35-åringen inte var i hemmet vid tidpunkten

Tja, det här trodde ju ganska många inklusive jag själv när NB:s advokat i ett ganska tidigt skede gick ut och försökte misstänkliggöra uppgifter som de AB och IB lämnat i förhör. Avsaknad av alibi gissade jag var minimum. Kanske är det dock så att det inte finns så värst mycket mer. Uppenbarligen tyckte då advokaten att det var tillräckligt illa för att försöka dra hans släktingars uppgifter i tvivelsmål.

Att försöka ljuga ihop ett alibi är inget direkt bevis för skuld. Man kan inse att man sitter illa till av olika skäl och försöka rädda sig från att bli oskyldigt misstänkt genom att försöka fejka ett. Men naturligtvis blir det faktum att han uppenbarligen ljugit här en länk i indiciekedjan mot honom (Hur stor vikt åklagaren tänker lägga vid det vet jag dock inte - det är naturligtvis inte till hans fördel att NB:s anhöriga inte vill vittna om detta. Rätten är dock fri att ta hänsyn till uppgiften ändå om åklagaren väljer att lägga fram den)
2015-10-22, 17:12
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är komprometterande för NB tycker jag om uppgiften är sann.

Att ljuga om var han befann sig kan knappast betyda annat än att han har med mordet att göra anser jag.

Lägg märke till att det påpekas att det är "i dom inledande förhören" at hustrun och lillebrodern inte styrkte MGMs alibi, att han var i hemmet vid tidpunkten då Lisa försvann.

Hur var det med alla dom efterfölgande förhör då???
Och hur var det i Litauen då dom förhördes där? kommer ni ihåg det ?
Jo...åklagaren åkte helt til Litauen för "att försöka knäcka MGMs alibi" det var taktiken!
VARFÖR åka hela vägen till Litauen för att knäcka ett alibi om det redan var knäkt (i dom initiala förhör ???)

Nja det var nog bara så att hustrun och brorsan, vid de initiala förhör den 12 Juni, helt enkelt inte kom ihåg vilken exakt tid det var, eller inte var att han var hemma.
Det var 5 dagar tillbaka dom skulle komma ihåg och så var dom var väldigt upprörda ?
kanske bytte dom om på två olika dagar i dom initiala förhör.

Så tror jag att det hänger ihop för annas skulle dom aldrig åkt ända bort till Litauen
för man försöker inte att knäcka ett alibi om det redan är knäckt.

Och små marginaler måste det röra sig om iom dom åkte efter pizza kl ca 19:20 och Lisa var vid liv kl ca 18:23 så det rör sig alltså om en "knivspetts" på 1 timma, det kan man ju lätt ta fel av 5 dagar senare skulle man tycka.
2015-10-22, 17:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det kan brista i minnet om tidpunkter fem dygn senare. Karatetränaren och hans fru kom hem med samma taxi med en timmes mellanrum samma kväll som Vatchareeya försvann. Ljög någon av dem?

Minns du vilken tid du kom hem i lördags?

Den här lördagen minns jag faktiskt, men visst du har rätt i att det kan vara lite si och så med att minnas exakt var man befann sig och vid vilken tid fem dygn efteråt. Ibland har man händelser att referera till vissa dagar och kan räkna ut vad klockan var och vart man befann sig.

Jag noterar att någon har postat att om NB minns rätt så minns två andra personer fel, det är i och för sig ingen omöjlighet, dock så väger jag in övriga påståenden om bevisning som har offentliggjorts för att bilda mig en uppfattning om sannolikheten för att just NB:s utsaga skulle vara sann. Nej, jag tror inte att NB talar sanning om var han befann sig vid 18:30 den där kvällen som offret försvann.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in