2015-10-22, 10:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Hur folk kan rösta på KD är en gåta.

Att SD backar kan bero på det korkade utspelet Åkesson gjorde i partiledardebatten.
Man pratar inte om misstroendevotum, fälla regeringar och annan skit när Sverige har nästan 200.000 invandrare som vill in i landet. Då är man inte uppgiften mogen helt enkelt.

Snart val igen och då kan man hamra in hur mycket invandringen kostar varje arbetande svensk och fråga om en månadslön är rimligt att betala för för detta.
Det kommer man vinna många röster på.

Jag tror inte man ska övertolka den lilla nedgången för SD efter den extremt starka ökningen som de haft sedan valet. Efter en fördubbling av väljarstödet vore det extremt anmärkningsvärt om vi inte också ska få se en liten liten dipp på ca en procentenhet.

Jag köper alltså inte att det beror på vad som faktiskt har hänt den senaste månaden utan tror i huvudsak att det beror på en fult naturlig dipp som är så liten att den rimligen ligger inom felmarginalen (även om jag tror att den är verklig då flera OI har mätt upp detta).
2015-10-22, 10:56
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Hur folk kan rösta på KD är en gåta.

Att SD backar kan bero på det korkade utspelet Åkesson gjorde i partiledardebatten.
Man pratar inte om misstroendevotum, fälla regeringar och annan skit när Sverige har nästan 200.000 invandrare som vill in i landet. Då är man inte uppgiften mogen helt enkelt.

Snart val igen och då kan man hamra in hur mycket invandringen kostar varje arbetande svensk och fråga om en månadslön är rimligt att betala för för detta.
Det kommer man vinna många röster på.
"Sammantaget med kostnadsökningen inkluderad räknar nu Migrationsverket med migrationsrelaterade kostnader på 27,5 miljarder 2015 och till nästa år, 2016, beräknas kostnaden mer än fördubblas och landa på 60 miljarder för att sedan stiga till 73 miljarder 2017."

http://www.di.se/artiklar/2015/10/22/finansministern-behover-dra-in-ytterligare-77-miljarder/

Här har vi ju Migrationsverkets prognos. Utslaget på antalet arbetande i Sverige (ca 4,8 miljoner september 2015) blir det ca 27.700kr/arbetande i Sverige under tvåårsperioden 2016-2017. I direkta kostnader av migration.
2015-10-22, 11:03
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag tror inte man ska övertolka den lilla nedgången för SD efter den extremt starka ökningen som de haft sedan valet. Efter en fördubbling av väljarstödet vore det extremt anmärkningsvärt om vi inte också ska få se en liten liten dipp på ca en procentenhet.

Jag köper alltså inte att det beror på vad som faktiskt har hänt den senaste månaden utan tror i huvudsak att det beror på en fult naturlig dipp som är så liten att den rimligen ligger inom felmarginalen (även om jag tror att den är verklig då flera OI har mätt upp detta).
Det är att blunda för att folk faktiskt lyssnar på vad Åkesson säger imho.
Hade det varit någon rim och reson hade de ökat med denna invasion av flyktingar.
Det är dags för Åkesson att börja uppträda statsmannamässigt och sparka de lekstugepolitiker som stödjer trams som misstroendevoteringar och fjant som hot att fälla regeringen, och fatta att Sverige behöver en politiker som ger raka besked och stabilitet över tid.

Leka hela havet stormar och tycka det är det bästa som finns borde man ha vant sig av med under tiden på förskolan och inte ta upp de lekarna i riksdagen. Vill man bli ledare för det största oppositionspartiet och aspirera på att kunna bilda regering bör man uppföra sig som om man är mogen den uppgiften med.
2015-10-22, 11:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
"Sammantaget med kostnadsökningen inkluderad räknar nu Migrationsverket med migrationsrelaterade kostnader på 27,5 miljarder 2015 och till nästa år, 2016, beräknas kostnaden mer än fördubblas och landa på 60 miljarder för att sedan stiga till 73 miljarder 2017."

http://www.di.se/artiklar/2015/10/22/finansministern-behover-dra-in-ytterligare-77-miljarder/

Här har vi ju Migrationsverkets prognos. Utslaget på antalet arbetande i Sverige (ca 4,8 miljoner september 2015) blir det ca 27.700kr/arbetande i Sverige under tvåårsperioden 2016-2017. I direkta kostnader av migration.
Aftonbladet ger:
Citat:
Den totala kostnaden för asylmottagandet nästa år beräknas till 60,2 miljarder kronor.
Motsvarande siffra för 2017 är 73 miljarder kronor.
Det är fucking jävla ofattbart.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21627134.ab
2015-10-22, 11:49
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Aftonbladet ger:

Det är fucking jävla ofattbart.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21627134.ab

Det som SD vetat om länge och varnat för.

Kommer som en överraskning för alla andra.

Det sorgliga är att.

En majoritet av svenskar kommer att vara villiga att offra sig med mer pålagor in absurdum.

Detta kommer i framtiden enbart påverka opinionen marginellt.

Så illa är det numera i konungariket Sverige.
2015-10-22, 12:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Många skrattade också när jag skrev i DÖ-tråden för ett par veckor sedan att KD skulle fördubbla sina siffror om de lämnade DÖ.

Fast, Du trodde väl inte att KD skulle lämna DÖ. Vill minnas att vi diskuterade detta. Att KD skulle öka i opinionen var nog rätt givet, men frågan är förstås om det håller i sig, om väljarna inte märker av någon skillnad. Besvikna alliansväljare griper efter halmstrå nu för att hålla sig till något parti som är oppositionellt, utan att vara SD.
2015-10-22, 13:52
Medlem
Intressant att KD gick fram så pass trots att DÖ knappast är död. Kanske vill folk skicka en signal om vad de tycker om DÖ. Skulle vara intressant att se hur mycket KD skulle vinna om de gör något på allvar. Till exempel som ensamt alliansparti försöker fälla regeringens budget.
2015-10-22, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet/Inizios senaste väljarbarometer utförd mellan 12-20/10, 2256 personer tillfrågades via webbundersökning.

S 26,2% (+0,6)
V 5,7% (-1,3)
MP 5,3% (+0,1)

SD 20,5% (-0,7)

M 20,8% (-1,2)
C 8,4% (+-0)
FP 4,2% (-1,0)
KD 6,6% (+3,1)

FI 1,4% (-0,5)
Övriga partier 0,9% (-0,2)

S+V+MP 37,2% (-0,5)
M+C+FP+KD 40,0 (+0,9)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21623399.ab

KD fördubblar i princip sitt väljarstöd efter de beslutat att riva upp Decemberöverenskommelsen + 3,1% fast det är nog bara en tillfällig boost tror knappast det håller i sig över tid.

Sådärja.

Då har dom mest lättlurade väljarna ur Allahiansen samt att vissa smygmoderater från SD flyttat över till KD. FP tar över jumboplatsen inom Allahiansen; den enes bröd, den andres död.

Att låtsas att skrota "dö" gav klirr i kassan hos KD; ibland är desperation uppfinningarnas moder.

Sedan händer ingenting mera och politiken förblir den samma.

--------------

Sverige har en kraftig borgerlig majoritet. Men dom är icke regeringsdugliga pga att Imam Reinfeldt förstörde Sverige. Istället får en vingklippt minoritetsregering försöka ta ansvaret för kaoset.

Imam Reinfeldts år vid makten blir fatala för Sverige.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2015-10-22 kl. 19:24.
2015-10-22, 19:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Fast, Du trodde väl inte att KD skulle lämna DÖ. Vill minnas att vi diskuterade detta. Att KD skulle öka i opinionen var nog rätt givet, men frågan är förstås om det håller i sig, om väljarna inte märker av någon skillnad. Besvikna alliansväljare griper efter halmstrå nu för att hålla sig till något parti som är oppositionellt, utan att vara SD.

Jo, det trodde jag nog var ganska sannolikt. Annars hade jag inte startat tråden om detta.

Dock blev jag som många andra tagen på sängen av att M snabbt hakade på och också lämnade DÖ. Just därför är det lite märkligt att jag trots allt fick rätt om KD:s raketuppgång. Man skulle ju tro att M:s snabba kast borde ha förhindrat en väljarflykt till KD.

Min tolkning är att KD trots allt fick äran av att ha knäckt DÖ i måga väljares ögon. .
2015-10-22, 19:27
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jo, det trodde jag nog var ganska sannolikt. Annars hade jag inte startat tråden om detta.

Dock blev jag som många andra tagen på sängen av att M snabbt hakade på och också lämnade DÖ. Just därför är det lite märkligt att jag trots allt fick rätt om KD:s raketuppgång. Man skulle ju tro att M:s snabba kast borde ha förhindrat en väljarflykt till KD.

Min tolkning är att KD trots allt fick äran av att ha knäckt DÖ i måga väljares ögon. .

Min gissning/tolkning är att det är pga att framförallt Skyttedal visat framfötterna (iofs med EBTs goda minne). AKB hakar mest opportunistiskt på tåget när tillfälle ges - men har ju iövrigt inte visat någon form av intressa att driva opposition.

Därmed utgör KD i en del högerspökens ögon ett möjligt embryo till ett riktigt borgerligt/konservativt alternativ, när moderaterna forsätter agera som andefattiga nyliberaler.

KD har dock mycket kvar att bevisa, imo. Men ett bra första steg.

Finner det dock, med risk för att upprepa mig, intressant att man primärt kannibaliserat på allianskollegor.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-10-22 kl. 19:30.
2015-10-22, 20:48
Medlem
Värt att notera att KD har olika falanger. Snällist-falangen runt Hägglund, och med Jönköping som bas, har kontrollerat partiet under lång tid, inkluderat regeringsåren. Men det vi ser nu är att högerfalangen stärker sitt grepp. Det började under Charlie Weimers tid då högern tog total kontroll över KDU. Nu har det spritt sig till moderpartiet. Det antyddes redan i våras då partiledningen försökte föra fram Forssmed, men distrikten röstade överväldigande på Busch Thor.

Jag tror inte att dessa siffror beror enbart på DÖ-döden. Ebbas insats i partiledardebatten i svt, samt utspelet om gemensam Alliansbudget, spelar säkert också in.
2015-10-22, 21:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Min gissning/tolkning är att det är pga att framförallt Skyttedal visat framfötterna (iofs med EBTs goda minne). AKB hakar mest opportunistiskt på tåget när tillfälle ges - men har ju iövrigt inte visat någon form av intressa att driva opposition.

Därmed utgör KD i en del högerspökens ögon ett möjligt embryo till ett riktigt borgerligt/konservativt alternativ, när moderaterna forsätter agera som andefattiga nyliberaler.

KD har dock mycket kvar att bevisa, imo. Men ett bra första steg.

Finner det dock, med risk för att upprepa mig, intressant att man primärt kannibaliserat på allianskollegor.

Sara Skyttedal imponerar. Synd bara att hon frotterar sig med den nykonservativa bombhögern. Man får hoppas att hon blir klokare med åren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in