2015-10-22, 01:31
Medlem
Mitt problem är att min hjärna går i tankegångarna av att jag ska raka mig.
Bakgrund: jag har varit rakad, huvud och skägg i princip 15 år. alltid rakat huvud men skägget har fått växa ibland.
Nu är det så att jag valt att spara ut hår och det har blitt ganska najjs men jag har också velat lagt rakhyveln på hyllan och spara skägget för att slippa raka mig. men Min hjärna säger åt mig att raka mig. kan ske mitt i natten, på morgon, kväll, efter lunch. ja. flera gånger om dagen försöker hjärnan skicka in mig i badrummet för att raka skägget.

någon som känner igen sig? förr har jag haft samma problem fast med huvudet. men nu när jag skippar rakning på huvud så tjatar hjärnan på att jag ska raka av mig skägget.

Aja. Några råd på hur jag ska gå till väga? jag vinner över tvångstankarna men tycker de endå är jobbiga för jag vill tänka på annat än att raka mig om dagarna.
Citera
2015-10-22, 01:53
Medlem
plasticitets avatar
Det kommer avta med tiden om du bara låter bli att raka dig, till slut kommer du inte orka tänka på det för du kommer ändå aldrig raka dig. Hjärnan kommer tröttna på dig.
Citera
2015-10-22, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Det kommer avta med tiden om du bara låter bli att raka dig, till slut kommer du inte orka tänka på det för du kommer ändå aldrig raka dig. Hjärnan kommer tröttna på dig.

Tror det jag med, hade tvångstankar på att skära mig förr, ville inte göra det och mådde inte dåligt psykiskt utan det var nått hjärnan försökte lura i mig.
Gjorde det givetvis inte.

det har iaf släppt.

Varför vill hjärnan jävlas med mig?
Citera
2015-10-22, 02:04
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenasnygging
Tror det jag med, hade tvångstankar på att skära mig förr, ville inte göra det och mådde inte dåligt psykiskt utan det var nått hjärnan försökte lura i mig.
Gjorde det givetvis inte.

det har iaf släppt.

Varför vill hjärnan jävlas med mig?
Jadu, vet inte riktigt hur tvångstankar uppstår, kan väl delvis vara genetisk defekt sam att man ha haft en jobbig uppväxt.
Citera
2015-10-22, 02:11
Medlem
Citat:
Jadu, vet inte riktigt hur tvångstankar uppstår, kan väl delvis vara genetisk defekt sam att man ha haft en jobbig uppväxt.

låter som jag, defekt är mitt mellan namn och jobbig uppväxt är mitt i prick.

satt och tittade på big brother och plötsligt började hjärnan tänka på rakning igen. pausade och kom in här för att skriva det.

min hjärna är annars bra men detta stör mig i mitt andra tänkande och filmtittande och tv spelande.
Citera
2015-10-22, 02:13
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenasnygging
låter som jag, defekt är mitt mellan namn och jobbig uppväxt är mitt i prick.

satt och tittade på big brother och plötsligt började hjärnan tänka på rakning igen. pausade och kom in här för att skriva det.

min hjärna är annars bra men detta stör mig i mitt andra tänkande och filmtittande och tv spelande.
Problemet med tvångstankar är att det kan eskalera så du dygnet runt kommer tänka på detta och om du inte utför din tvångshandling så kommer du får ångest, så hela dagarna kan då bestå av ångest, sen kan det även ge depression.

Jag vet inte hur mycket du lider av detta men jag hade nog tagit kontakt med vårdcentralen kanske för att få hjälp. Finns medicinering man kan testa samt terapi.
Citera
2015-10-22, 02:17
Medlem
Citat:
Problemet med tvångstankar är att det kan eskalera så du dygnet runt kommer tänka på detta och om du inte utför din tvångshandling så kommer du får ångest, så hela dagarna kan då bestå av ångest, sen kan det även ge depression.

Jag vet inte hur mycket du lider av detta men jag hade nog tagit kontakt med vårdcentralen kanske för att få hjälp. Finns medicinering man kan testa samt terapi.

har gått i tankarna på att söka vård. tänkte kolla här först.

en tanke jag har är att mitt tidigare rakande har blivit ett beroende och jag har abstinens. ungefär som en som slutat med cigg kan tänka på cigg och hjärnan försöker med alla medel skaffa sig fast kroppen och det logiska tänket säger ifrån.

ångest har jag och depp är ganska påtagligt. ska försöka byta ut rakandet mot träning då jag tror det är en bättre grej och kan få mig att gå ner ett par kilo på kuppen. 20 km på cykeln 09.00 imorgonbitti it is!

tack för alla svar. nu bigbrother!
Citera
2015-10-22, 03:33
Medlem
Mr.Mittenss avatar
Jag tycker ju att det är bättre att du har det där som säger till dig att raka skägget för om det försvinner så kanske det blir tvärtom att du absolut aldrig vill raka dig och ser ut som en skäggmupp hela tiden ist
Citera
2015-10-22, 22:44
Medlem
givetvis ska jag inte skaffa skägg, det är bara en period nu jag känner jag måste lägga hyveln på hyllan och tänka på annat. när jag rakat mig så går jag i tankarna att raka mig igen och igen och igen, innan skiten ens växt ut. så, oavsätt om jag rakar mig eller ej så kommer tankarna.

visst, precis efter rakning känns det som jag klarar mig bättre men dagen efter måste hyveln fram och raka hela huvudet från topp till hals.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in