Citat:
Ursprungligen postat av
elgholm
På kinesiska har man inga böjelser som man kopplar på sina ord, såsom vi gör på svenska, för att böja dem.
Det är istället den inbördes ordningen som orden kommer i meningen, och eventuellt med hjälpverb/adverb i närheten, som sätter den grammatiska böjningen, tempus, etc.
Kinesiska är ett väldigt "effektivt" språk, där man har skalat bort allt "onödigt krafs", och meningarna kan - när de direktöversatta till andra språk - te sig väldigt märkliga för oss. Det är faktiskt rätt intressant. Ofta förstår man inte en mening förrän HELA meningen är sagd, eftersom ett par ord i slutet kan omkullkasta hela betydelsen, något som på svenska ofta är hyfsat ovanligt.
Så, ja, det är nog ganska knepigt för en kines att förstå VARFÖR vi behöver alla dessa böjelser, konjunktioner, prepositioner, etc, när de är vana med att de inte behövs (inte finns) - man förstår innebörden ändå.
Jag vet hur kinesiska är uppbyggt. Jag förstår en del kinesiska, då jag sett Hongkong-filmer med engelsk översättning sedan barnsben. Jag kan spotta ur mig de värsta tänkbara kinesiska svordomarna, med korrekt uttal
Frågan är om
konsten att böja är för svårt för kineserna att lära sig, de förkastar det - lathet. Eller om det är för svårt - kineserna är mindre begåvade.
Jag kan för övrigt böja engelska ord korrekt trots att det inte är 100% identiskt med svenskans, och jag bor inte i USA.