2015-10-21, 19:57
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Snälla, snälla, låt det hela haverera. Gud hör bön:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21624797.ab

Det skulle vara fullständigt underbart om hela dessa "samtal" havererade, eller någon extremt urvattnad och menlös uppgörelse kommer ur de hela. Det skulle kraftfullt visa folket att 7-klöverns ledare inte är kapabla att klara av en sådan här sak.

Det enda som kan imponera på en allmänborgerlig, massinvandringskritisk väljare är:
- Totala gränskontroller, på riktigt, NU!
- Tillfälliga uppehållstillstånd, givetvis, självklart.
- Kraftigt sänkta kostnader, genom att alla nya sk. asylsökare och barn i 30-årsåldern får bo i stora billiga tältläger. Ingen LYX!
- Tandkontroller på alla ensamkommande, ut direkt om man är över 18 år.
- Inga anhöriginvandrare om man inte kan göra troligt att man kan försörja familjen i minst 10 år framåt (Kanadas modell)
Citera
2015-10-21, 20:21
Moderator
v50s avatar
Få se om M får igenom kravet på tillfälliga uppehållstillstånd, ska man tro aftonbladets artikel så är det den enda frågan som man driver just nu så förmodligen tvingas regeringen acceptera det under galgen vilket lär svida för MP.

Citat:
Flyktingförhandlingarna mellan sju av riksdagens partier har gått i baklås.
Källor uppger för Aftonbladet att frågan om tillfälliga uppehållstillstånd riskerar att stjälpa uppgörelsen.
– Moderaterna blockerar samtalen, det är den enda fråga de är intresserade av, säger en källa.

Citera
2015-10-21, 20:30
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbananbrallan
i sverige så är det hållbart så länge vi inte blir för många människor och det är vi långt ifrån.

det du nämner handlar snarare om usa, indien, kina, bangladesh, pakistan, dvs länder där de konsumerar 1000 ggr mer än tex lilla sverige, så tyvärr din godnattsaga blir inget annat än, en godnattsaga

Räkna per invånare istället. Det handlar om var och en av oss, argument som går ut på att "alla andra 7 miljarder är ju jättemånga, jag är bara en så därför behöver inte jag göra något alls för någon" är bara skygglappar och bekväma undanflykter, vilket så klart är helt okej, du gör vad du vill. (menar inte att du inte gör saker för andra, jag känner inte dig men du förstår min poäng)

Jag håller däremot med dig om att det även gäller USA, Indien,Kina, Bangladesh, Pakistan, men inte att det för det utesluter Sverige, för det är något som angår länder över hela världen! Nu minns jag inte vad rubriken var till tråden som infogades i denna, men nej vi lever inte i ett hållbart samhälle i Sverige. Systemet många blint slavar för "för att det alltid varit så" utan att ifrågasätta vad det är vi sysslar med och därför låter bli eller inte ser någon anledning till att leta efter bättre alternativ bidrar, inte till att skapa harmoni i världen direkt. Även om systemet har tjänat mänsklighetens utveckling så förändring av vårt sätt att leva och förhålla oss till varandra och naturen är oundviklig. Man blåser inte upp en ballong hur länge som helst, det fungerar inte. För en första poäng är det en bra idé att ha lokal matproduktion säkrad, och basera samhällen på grunder som är i harmoni med naturen vi lever av och inte expanderar utanför dess kapacitet att uppehålla oss eller hur?
Senast redigerad av BreatheDeeply 2015-10-21 kl. 20:46.
Citera
2015-10-21, 20:37
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
- Tandkontroller på alla ensamkommande, ut direkt om man är över 18 år.

Ålderskontroller på de ensamkommande är det enda moraliskt riktiga. Varje ljugande vuxen som vi ger plats, tar platsen från ett riktigt barn som behöver hjälp.
Citera
2015-10-21, 20:38
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Få se om M får igenom kravet på tillfälliga uppehållstillstånd, ska man tro aftonbladets artikel så är det den enda frågan som man driver just nu så förmodligen tvingas regeringen acceptera det under galgen vilket lär svida för MP.

En riksdagsmajoritet vill ju behålla PUT (SD räknas inte) så Löfven måste inte alls gå med på M:s krav.
Citera
2015-10-21, 20:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Otrolig läsning:

Tidigare i dag uppgav en källa för SVT att man var överens om en tillfällig skärpning av gränskontrollerna. Det har Moderaterna tidigare fört fram som ett krav gentemot regeringen. Men partiet har nu backat. Ökade gränskontroller skulle innebära en alltför stor belastning på polisen samt stora praktiska konsekvenser vid Sveriges gräns.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kallor-till-svt-motstand-fran-mp-och-c

Vad detta alltså innebär att Sverige inte klarar av att införa gränskontroller ens om det är önskvärt. Fullständigt skrämmande. Flera länder i Europa har redan infört gränskontroller, och Sverige har som redan diskuterats en mycket gynnsam situation kring detta med i princip bara Öresundsbron och färjeläger. Ingen lång landgräns.

Men trots detta har vi alltså inte resurser att ens kolla folk vid gränsen. Är det inte ganska kusligt?
Citera
2015-10-21, 20:48
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
En riksdagsmajoritet vill ju behålla PUT (SD räknas inte) så Löfven måste inte alls gå med på M:s krav.

Det kan stämma men om man inte får med M i uppgörelsen så lär den inte bli av då man vill ha en bred blocköverskridande överenskommelse kring migrationspolitiken. Ska man tro aftonbladet så är tillfälligt uppehållstillstånd den enda frågan som M driver nu och så länge de inte får igenom den så blockerar de alla andra förslag.

Citat:
Enligt Aftonbladets källor har M satt hårt mot hårt i förhandlingarna.
– De blockerar allt i samtalen om de inte får igenom tillfälliga uppehållstillstånd, de är inte intresserade av att diskutera något annat och är inte konstruktiva.
Citera
2015-10-21, 20:55
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Det kan stämma men om man inte får med M i uppgörelsen så lär den inte bli av då man vill ha en bred blocköverskridande överenskommelse kring migrationspolitiken. Ska man tro aftonbladet så är tillfälligt uppehållstillstånd den enda frågan som M driver nu och så länge de inte får igenom den så blockerar de alla andra förslag.

Löfven lär inte böja sig i detta fall, det är min gissning.
Citera
2015-10-21, 20:56
Medlem
Bra att Moderaterna sätter hårt mot hårt nu, känns skönt.

Sen är det otroligt att sossarna värnar sååå mycket om en bred överenskommelse. För att i nästa andetag ringa C och FP för att göra en deal bakom ryggen på M.
Citera
2015-10-21, 21:00
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:

Förhandlingsspel. Det jag tror M vill förhandla fram är "sänkta trösklar". Om TUT är omöjligt för övriga partier så kommer Löfvén till slut att tvingas ge M ett köttben. Kanske LAS eller försäkringssystemrelaterat.
Citera
2015-10-21, 21:05
Medlem
Varangians avatar
Spelar roll om det blir TUT för syrier eller ej...

Så länge EU:s gränser är öppna så kommer lycksökare fortsatt välla in. Trycket utanför är, och förblir under överskådlig framtid, enormt.

Det som lockar i Sverige är först och främst välfärdssystemen och rättssäkerheten.
Citera
2015-10-21, 21:05
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Löfven lär inte böja sig i detta fall, det är min gissning.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Förhandlingsspel. Det jag tror M vill förhandla fram är "sänkta trösklar". Om TUT är omöjligt för övriga partier så kommer Löfvén till slut att tvingas ge M ett köttben. Kanske LAS eller försäkringssystemrelaterat.

Det är möjligt att det är förhandlingsspel och att det inte blir något av kravet på TUT men det lär vi få veta tids nog, få se om de kommer fram till en överenskommelse imorgon eller om det drar ut på tiden x antal dagar / veckor till.

Själv blir jag inte förvånad om det blir en väldigt urvattnad överenskommelse som ser hyfsad ut på pappret men som i realiteten är tandlös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in