2015-10-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Nu är inte M/FP/KD/C och V en del av regeringsmakten hade misstroendevotumet varit berättigat hade givetvis något eller några av dessa partier stött det.

Vi kommer att göra en uppgörelse med regeringen sannolikt infattande stärkta gränskontroller, skärpta regler för anhöriginvandring möjligen TUT, dvs praktisk vardagspolitik.

Vad gör SD just nu för att lätta på asyltrycket ?
Det roliga är att det här är rent nonsens - ett slag i luften, ett spel för gallerierna, en naken kejsare....
TUT - ja du redan idag väljer uppskattningsvis hälften att inte ens söka syl i, de bar går rakt förbi migrationsverkets lilla monter på Malmö centralläger, och de som får avslag repatrieras ändå aldrig eftersom de vägrar inställa sig och polisen inte aktivt får leta efter dem. Att på något sätt tro att TUT skulle minska strömmen är gränslöst naivt, på gräsen till korkat.

Återigen är vi där att sjuklövern diskuterar hinkar och moppar när lösningen är att dra åt kranen. Och allt detta för att idioterna målat in sig hörnet genom sina "antirasistiska" hatkampanjer. De kan helt enkelt inte ens föreslå lösningar som skulle minska volymerna utan att totalt förlora all trovärdighet - för lång tid framöver. Svetsaren och Romson har ju redan så låga förtroendesiffror att ordet pinsamt inte längre räcker för att beskriva det - och allt är förbundet med migrationen....
/
Citera
Medlem
heinos avatar
De där "30 dagarna" går att förlänga sedan eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Innebär beslutet om gränskontroller att man registrerar alla som tar sig in?

Det utgör väl inget egentligt hinder för folk att ta sig in i landet om de så önskar?

Såvitt jag förstår inget hinder alls. Det är snarare ett underlättande av asylsystemet då man kan säga att man söker asyl direkt vid gränsen och på det sättet förbättra asylmottagandet.
Citera
2015-10-21, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja som sagt, vad tror ni?

Repatriering (förhoppningsvis) nästa steg?

www.svd.se/kallor-tillfalliga-granskontroller-infors-i-sverige/om/flyktingkrisen-i-europa
Undrar hur goda vänstern ska uppfatta det.
Sammandrabbningar mellan goda vänstern och [gräns]polis?
Citera
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Uppdatering från SVT:s twitter:
Citat:
JUST NU: Källor med insyn avfärdar uppgifter om överenskommelse: ”Det är desinformation”
https://twitter.com/svtnyheter (Har svårt att länka till specifika tweet, minns inte hur man gör ifall någon vill upplysa mig..)

Edit: Mötet skulle ju inte återupptas förrän imorgon, så att de skulle gå ut idag om att de nått en uppgörelse är inte helt logiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
De skärpta kraven för anhöriginvandring skulle kunna ha en betydelse på asyltrycket, men signalvärdet är väldigt svårt att få fram eftersom jag tvivlar på att presumtiva asylsökare på väg ute i Europa har tid att sitta och läsa lagtexter. Nej, hade det däremot gått fram att det bara är TUT som gäller (och som automatiskt hindrar anhöriginvandring) så hade det haft ett större signalvärde. Jag kan tänka mig att denna åtstramning är en kompromiss mellan regeringen och M i frågan, men tyvärr ganska urvattnad.
Fast hela iden är ju att de ska ge effekt, annars slösar de sin tid. Men visst kan det bli så, kanske troligare att det blir resultatet. För hur ska representanter från regeringen alliansen kunna bemöta frågor som: "är detta åtgärder för att få ner volymerna?" Och ett nej på det lär vi väl knappast få höra från Löfvens eller Batras mun? Men om vi här det, då är vi å andra sidan bara några smärre steg bort från att SD kan börja samarbeta med M. För volymerna, denna uppenbarligen så förhatliga term, har hela tiden varit käpphästen.
Citera
Medlem
Ähh det är bara ännu ett spel för galleriet, vi vet ju redan var de "Verkligen" står i frågan.
Några tandlösa åtgärder hit och dit spelar ingen som helst roll. De försöker bara sno röster från SD och sen så blir det några brutna löften till som läggs till handlingarna.
Lita aldrig på en mytoman även om den säger sig ha slutat att ljuga.
Citera
2015-10-21, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
De skärpta kraven för anhöriginvandring skulle kunna ha en betydelse på asyltrycket, men signalvärdet är väldigt svårt att få fram eftersom jag tvivlar på att presumtiva asylsökare på väg ute i Europa har tid att sitta och läsa lagtexter. Nej, hade det däremot gått fram att det bara är TUT som gäller (och som automatiskt hindrar anhöriginvandring) så hade det haft ett större signalvärde. Jag kan tänka mig att denna åtstramning är en kompromiss mellan regeringen och M i frågan, men tyvärr ganska urvattnad.
Har inte Tyskland både TUT och gränskontroller?
Citera
2015-10-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Innebär beslutet om gränskontroller att man registrerar alla som tar sig in?

Det utgör väl inget egentligt hinder för folk att ta sig in i landet?
Jag är rädd för att du har rätt, även om det finns lagrum också enligt FN:s konventioner som skulle tillåta oss att ta migranter utan pass i förvar (och som inte på annat vis kan bevisa sitt EU-medborgarskap) i väntan på att de kan identifieras (t ex med hjälp av myndigheterna i landet de presumtivt kommer ifrån). Ett stort problem just nu är att det inte görs, och om en asylsökare mot förmodan har resehandling (pass) så skickas detta pass för äkthetskontroll som tar veckor eller månader. De som bara har en historia att komma med glider då förbi fortare i asylkön. Tragiskt men sant. För ett år sedan stod det en artikel i DN om detta faktum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hoppas att det är allvar den här gången, men det hade behövts tidigare.
Detta är bara efterkonstruktion, goda ledare och politiker ska kunna förutse vad som kommer och händer med landet, därmed så är det just nu glasklart att SD är de parti som gjort just detta. (Även fast dem har smutskastats av så äckligt många här i Sverige.

Jag blir äcklad av merparten av människor i det här landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsknarkaren
Uppdatering från SVT:s twitter:

https://twitter.com/svtnyheter (Har svårt att länka till specifika tweet, minns inte hur man gör ifall någon vill upplysa mig..)

Edit: Mötet skulle ju inte återupptas förrän imorgon, så att de skulle gå ut idag om att de nått en uppgörelse är inte helt logiskt.
Det förhandlas naturligtvis i kulisserna också.

Men visst kan det vara desinformation. Men något liknande måste ju partierna komma överens om, annars så är det ju stekt, för regeringen och för alla andra. Det inser tom lågbegåvade 7K politiker.
Citera
2015-10-21, 12:18
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Såvitt jag förstår inget hinder alls. Det är snarare ett underlättande av asylsystemet då man kan säga att man söker asyl direkt vid gränsen och på det sättet förbättra asylmottagandet.

Ok, ville bara ha det helt klarlagt.
Då borde ju Finland rimligen glädjas?

Fanns det förresten något konkret om "Större krav på anhöriginvandring", eller kan man anta att det kommer få noll praktisk innebörd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in