2015-10-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
^^^Är stor skillnad på nylonstrumpa och nylonstrumpa, hur fjantigt det än må låta. Har man en för tjock och dessutom matt är det rätt svårt jobba upp glans. Jag minns inte exakt, men tror typ 80 dent och semi shine eller shine är att rekommendera. Inte för tunt, då blir det bara hål och skit direkt, och så glansiga.
Sedär, bra att veta.
Citera
2015-10-20, 11:10
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Formspråk och hantverksnivå är inte samma sak, iaf inte för mig. Med formspråk menar jag hur man designar sina läster och hur ens olika skomodeller ser ut. Tex är ju Tricker´s ganska kända för sina rustika och grova skor och kängor jmf mot vad man förknippar med CJ.

Det håller jag med om, men det där med formspråk spelar inte så stor roll för mig eftersom det jag köper så gott som uteslutande är väldigt vanliga standardmodeller. Om jag köper något från Tricker's så kommer det snarare att vara ett par släta oxfords än några rustika lantskor. Och då finns det ingen större skillnad i formspråk gentemot C&J såvitt jag kan bedöma. Men däremot kanske i hantverksnivå, och det vore det intressant att få reda på mer om.
Citera
2015-10-20, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det håller jag med om, men det där med formspråk spelar inte så stor roll för mig eftersom det jag köper så gott som uteslutande är väldigt vanliga standardmodeller. Om jag köper något från Tricker's så kommer det snarare att vara ett par släta oxfords än några rustika lantskor. Och då finns det ingen större skillnad i formspråk gentemot C&J såvitt jag kan bedöma. Men däremot kanske i hantverksnivå, och det vore det intressant att få reda på mer om.
Det finns ju skillnad mellan oxford och oxford. Italienskt formspråk är mer avlångt och mejslat/fyrkantigt. Brittiskt är kortare än italienskt och mer rundat. Sen gör ju vissa italienska skomakare givetvis rundade läster samt brittiska skomakare mejslade läster, men att gå på "klassiskt" varierar ju beroende på ursprung.
Citera
2015-10-20, 11:31
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Girouf?

Det är den informationen vi fick vid mitt senaste besök på fabriken vilket jag inte har någon anledning att tvivla på. Enligt den skulle ovanskinnen på Hand Grade vara veg garvade men han (Robin G) la också till att där kan förekomma väldigt små halter av krom beroende på vilket garveri huden kommer ifrån. Deras målsättning var dock att alltid hålla skinnen helt vegetabiliskt garvade även om detta började bli ett problem på grund av att tillgången på dessa skinn blev allt mer sällsynt. Detta var för drygt 4 år sedan, har inte hört om någon förändring.

Angående nylonstrumpor så har jag nog provat alla typer av den tunnare varianten då dessa går från sambons strumplåda till skovårdslådan i takt med hennes förbrukning. Jag skulle säga att alla presterar absolut likvärdigt.
Citera
2015-10-20, 11:52
Medlem
På Crockett & Jones egna hemsida nämner de i en intervju att deras skor i cordovan är veg garvade men säger inte vilken metod som används för hg och bg utan svarar enbart att de använder läder som genomgår "supple tannage". Hade hg varit veg garvade hade de säkerligen givit det svaret då det är mycket god marknadsföring.
Citera
2015-10-20, 13:09
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
På Crockett & Jones egna hemsida nämner de i en intervju att deras skor i cordovan är veg garvade men säger inte vilken metod som används för hg och bg utan svarar enbart att de använder läder som genomgår "supple tannage". Hade hg varit veg garvade hade de säkerligen givit det svaret då det är mycket god marknadsföring.

Det har du helt rätt i, frågan är om detta har förändrats sedan mitt besök eller om vår gode tour guide inte riktigt visste vad han pratade om.
Citera
2015-10-20, 13:31
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Det har du helt rätt i, frågan är om detta har förändrats sedan mitt besök eller om vår gode tour guide inte riktigt visste vad han pratade om.

Ja för känns som sagt märkligt om C&J skulle ha vegetabiliskt garvade ovanläder, de hade typ varit ensamma om det bland den här typen av skor, och borde då ha gjort en grej av det i marknadsföring etc då det annars inte funnits någon poäng med det då det, rent krasst. Och tycker som sagt de känns och ser ut som vanligt kromgarvat. Samtidigt tycker man att han borde ha koll, även om han är Exportchef och väl inte jobbat med skorna på det sättet om jag förstått saken rätt. Är väl han som brukar hålla i fabriksvandringarna, så dumt om han skulle säga felaktigtigheter.
Citera
2015-10-20, 17:20
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ja för känns som sagt märkligt om C&J skulle ha vegetabiliskt garvade ovanläder, de hade typ varit ensamma om det bland den här typen av skor, och borde då ha gjort en grej av det i marknadsföring etc då det annars inte funnits någon poäng med det då det, rent krasst. Och tycker som sagt de känns och ser ut som vanligt kromgarvat. Samtidigt tycker man att han borde ha koll, även om han är Exportchef och väl inte jobbat med skorna på det sättet om jag förstått saken rätt. Är väl han som brukar hålla i fabriksvandringarna, så dumt om han skulle säga felaktigtigheter.

Vill minnas att vi hade den här diskussionen med vår frispråkige vän från andra sidan atlanten, och kom fram till att det är vanligt kromgarvat i C&J.

Men man kan ju alltid ha fel...
Citera
2015-10-20, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Vill minnas att vi hade den här diskussionen med vår frispråkige vän från andra sidan atlanten, och kom fram till att det är vanligt kromgarvat i C&J.

Jag pratade med Davidsson om det där, och om jag minns rätt så är det rätt få garverier som kör 100% fritt från krom, men däremot använder C&J väldigt lite krom. I alla fall om man jämför med skor man hittar på Skopunkten och liknande.
Citera
2015-10-20, 19:29
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke

Jo det som känns rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Jag pratade med Davidsson om det där, och om jag minns rätt så är det rätt få garverier som kör 100% fritt från krom, men däremot använder C&J väldigt lite krom. I alla fall om man jämför med skor man hittar på Skopunkten och liknande.

Jo nog är det mindre krom i bra kalvläder generellt än gemene asiatiskt skräpläder, och mkt krom i sulor etc på billigare skor ofta. Man ska veta att även läder som klassas som kromgarvat kan ha genomgått flera vegetabiliska garvingsprocesser också, och olika typer a kromdelar. Läder garvas på en himla massa olika sätt.

Sen är det ofta lite, lite krom även i vad som kallas vegetabiliskt garvat. Och det finns de som menar att det funkar så pass bra att garva vegetabiliskt för Tärnsjö är då Tärnsjön innehåller så mycket krom och skit sedan det släpps ut skräp i den förr i tiden 😊
Citera
2015-10-20, 23:32
Medlem
Tänkte klicka hem ett par boots från Meermin. Sulan är "Full rubber (double)". Hur mycket kommer jag halka runt när snön och isen lägger sig måntro?
Citera
2015-10-21, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlaceToBe
Tänkte klicka hem ett par boots från Meermin. Sulan är "Full rubber (double)". Hur mycket kommer jag halka runt när snön och isen lägger sig måntro?
Förmodligen en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in