2015-10-20, 23:10
Medlem
Gizurs avatar
Men hur korkad är inte Zabi då han ställer upp på intervju när han vet att nätet är fullt av uppgifter som visar på hans påhitt endast en namngoogling bort? Han har inte ens bemödat sig att använda falskt namn.
Citera
2015-10-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Å fan, missade den biten. Du har helt rätt, han har alltså inte fått något beslut (9 oktober.), så än kan det bli en avvisning. Dock helt sjukt att det inte går snabbare?

Ett halvår lär väl gå på 1/2 miljon rätt ner i sjön?

Förutom att han får gymkort och busskort så får han ju även pengar för glasögon och tandvård. (enligt vad artikeln säger)

Längst ner i artikeln står det: Handläggningstiden är i snitt 202 dagar.

Egentligen rätt så fantastiskt att man kan komma till Sverige, säga man är 15-17 och få glasögon, tandvård, hälsovård, gymkort, trevligt boende, wifi, etc i 200 dagar utan motprestation.
(Jag har nyligen efter ett par år råd med nya glasögon, btw. Nästa år blir det kanske tandläkare men några rotfyllningar har jag ej råd med. )

Jag kan såklart sympatisera med denne unge man (ung man vågar jag mig på att kalla honom även om han inte är barn) som säkerligen haft det svårt i livet och kanske "förtjänar" lite trygghet. Men å andra sidan är det ju pga folk som han som fler och fler tar sig till Sverige. Ger man folk saker helt gratis är det ju inte konstigt att fler och fler myglar sig hit.
Senast redigerad av grelin1999 2015-10-20 kl. 23:14.
Citera
2015-10-20, 23:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Denna historia om Zabi Nasro är ju bara för mycket. Snyftreportage i GP, där han påstås vara 16 år.
Samtidigt har vi bilder på hans Facebook och på Datingsidan som är tagna för 4 år sedan, där han ser precis lika gammal ut som idag. Han är absolut inte en dag under 20 år gammal för 4 år sedan.

Detta är nog den sjukaste bluff jag har sett hittills. GP måste bara publicera någon form av rättelse kring detta annars är deras sista trovärdighet borta.
Citera
2015-10-20, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Vi får i detta snyftreportage följa "15 åriga Zabi Nasro Ashoori" i fem månader, hur det är att komma till ett land utan krig och blablabla.

Vem i hela världen kan ens tro att denna fullvuxna man är 15 år, jag var på väg att skriva detta i aktuella brottsfall eftersom det är bedrägligt beteende, både av flyktingen och reportern. Man skäms lite över hur och varför någon ens ödslar sin tid med att skriva om en lögnhals.

Gps reportage

Vad tycker ni, har jag fel, är denna man en liten pojke, eller är han som 95% av alla ensamkommande vuxna ankarmän. Dessa kostar i år alltså den sammanlagda skatten som 45000 arbetande personer med en bruttoinkomst på 350.000 drar in under ett helt år i skatt och arbetsgivaravgifter.

Varför är det inte fullt rimligt att om någon uppenbart ljuger om sin ålder inte får det sagt till sig?
Han är ju sk flykting! Synd om dessa. Jo du, det kommer nog en tid när både våra kära politiker i 7klövern, lik väl som journalister ska få äta upp sina äckliga spyor. Den dagen ska den Svenska flaggan upp i topp och få vaja fritt för vinden.
Citera
2015-10-20, 23:29
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta är nog den sjukaste bluff jag har sett hittills. GP måste bara publicera någon form av rättelse kring detta annars är deras sista trovärdighet borta.
Det är redan för sent.
Citera
2015-10-21, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Men hur korkad är inte Zabi då han ställer upp på intervju när han vet att nätet är fullt av uppgifter som visar på hans påhitt endast en namngoogling bort? Han har inte ens bemödat sig att använda falskt namn.

Haha, han saknade ju wi-fi i några dagar på sista asylboendet... Men om någon från början går på att han är 15 istället för 24 så måste han ju fatta att alla i Sverige är idioter. Därför hade han inget att frukta.

Edit: sätt dit reportern på GP omedelbart som inte gjort någon som helst research. Häng ut honom!!!
Citera
2015-10-21, 00:56
Medlem
NygammalValss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin

Edit: sätt dit reportern på GP omedelbart som inte gjort någon som helst research. Häng ut honom!!!

https://twitter.com/frilanscalle
Citera
2015-10-21, 01:11
Medlem
FWIWs avatar
När jag läser sådana här reportage tänker jag spontant alltid samma tanke:

Tror den som skriver artikeln verkligen på det här själv?
Citera
2015-10-21, 01:20
Medlem
ponnylover99s avatar
http://blogg.gp.se/reportage/files/2015/10/ING%C3%85NGSBILD_ABEL_zabi_11.jpg

Han ser ut typ som jag gjorde när jag var 35.

Kul med lite söta blatteguzzar i förgrunden.
Citera
2015-10-21, 01:32
Medlem
backflashss avatar
Om han nu är 16 har han vart med på kontaktsidor sen han var 8 år.
http://www.hi5.com/orman-thunder

från:
http://avpixlat.info/2015/10/20/ensambluff-i-nytt-land/
Citera
2015-10-21, 01:48
Medlem
Det är ju standard att ljuga om sin ålder. Jag känner minst två migranter som bor i Sverige som har uppgett att som är yngre än vad dom egentligen är. Gemene läsare fattar ju galoppen.

Nä, ni hade inte gjort samma sak. Ingen ljuger ju om sin ålder. Särskilt när man får massa förmåner om man gör det. Ni hade helst stannat kvar i ett land utan el och rent vatten och riskerat få en kula i huvudet.

Typiskt svartvita flashback I&I tomtar.
Citera
2015-10-21, 01:49
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Vi får i detta snyftreportage följa "15 åriga Zabi Nasro Ashoori" i fem månader, hur det är att komma till ett land utan krig och blablabla.

Vem i hela världen kan ens tro att denna fullvuxna man är 15 år, jag var på väg att skriva detta i aktuella brottsfall eftersom det är bedrägligt beteende, både av flyktingen och reportern. Man skäms lite över hur och varför någon ens ödslar sin tid med att skriva om en lögnhals.

Gps reportage

Vad tycker ni, har jag fel, är denna man en liten pojke, eller är han som 95% av alla ensamkommande vuxna ankarmän. Dessa kostar i år alltså den sammanlagda skatten som 45000 arbetande personer med en bruttoinkomst på 350.000 drar in under ett helt år i skatt och arbetsgivaravgifter.

Varför är det inte fullt rimligt att om någon uppenbart ljuger om sin ålder inte får det sagt till sig?

Det här är inte någon liten rosenknopp. Skulle tro att han är allt från 25-40 år. Jag brukar kunna bedöma ålder kusligt bra, men saknar en regelrätt passbild med ansiktet framifrån. Kroppsligt är han för grov för att vara 16 år i alla fall. Jag gissar på AVSLAG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in