Citat:
Ursprungligen postat av
Podr
Hej,
Kan förstå att viljan att hålla folkomröstning är rätt stor. Men frågan är om folkomröstning kring invandring Inte blir för definitiv. Landets ödefråga liksom. Hur ska frågan exakt formuleras förresten? Hur tolkas sen svaret? Ska all invandring förbjudas eller bara från vissa länder? Vid ett klart nej, ska invandrare/etniska svenskar som bidrar tillräckligt mycket ändå få importera make/maka mot ekonomisk säkerhet?
Jag vet inte hur frågan ska formuleras, med det är väl det minsta problemet?
Den svåra nöten att knäcka är att få 7K att - för en gång skull - lyssna på folket. Vi bor trots allt i en demokrati.
Folkomröstningen kan ex. handla om ett nytt luciabeslut, att
bara tillåta flyktingar från Syrien, införa TUT eller att man ska upprätthålla Sveriges gränser och faktiskt ta reda på vilka galningar vi släpper in i landet.
Jag vet inte, man jag tror det inte är ett större problem att formulera en begriplig åtgärd vid en folkomröstning.
Citat:
Sverige har en human flyktingpolitik som kan göras mer restriktiv utan att vara främlingsfientlig. Tycker ex KD:s utspel om att man ville minska asyltrycket är helt logisk. Reportern i studion i Aktuellt i sön som körde på mot EBT i frågan verkade besatt av att få fram främlingsfientligheten i budskapet. Sjukt tröttsamt att en svensk inte får ha åsikten att det kan vara bra att minska på trycket....den som var fientlig var inte EBT utan reportern.
Där är vi väl till viss del eniga.
Frågan är bara om KD inser vilken extrem invandring vi har i nuläget? Det räcker inte med att finjustera lite som KD vill göra. Vi måste i princip stänga våra gränser om vi ska ha någon som helst chans att slussa in dessa invandrare och ge dem en duglig tillvaro i Sverige.