2015-10-19, 21:00
Medlem
LordRymds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Gav på 165, pga av uppköp på vägen.. Mitt köp på 140 hann inte gå igenom. Ångrar att jag inte sålde på 180 i morse faktiskt. Nåväl, lite skakigt men får vad som händer. Sades det något viktigt på konferensen nu vid 20 tiden?

Lenovos produkter hade inte några sensorer, alltså verkar Lenovo inte vara den beryktade Tier1-kunden vi alla väntar på. Då är det alltså antingen Microsoft eller Dell. Snart får vi veta svart på vitt!

Edit: Var visst sensor i pcn återstår att se om detta är next dock.. men somsagt max 9 börsdagar kvar tills kunden ska vara presenterad..
Senast redigerad av LordRymd 2015-10-19 kl. 21:18.
Citera
2015-10-19, 21:43
Medlem
Vad tror ni om kursen imorgon?
Citera
2015-10-19, 22:13
Medlem
Salamans avatar
Roligt att någon tog initiativet och startade denna tråd!

Det har diskuterats i fall det är en NEXT-sensor som sitter i nya Type Cover till Surface Pro 4. Själv tror jag starkt på att det är Microsoft som är Tier 1 och om det stämmer eller inte lär vi få reda på inom en snar framtid. Frågan är dock hur detta påverkar kursen då de flesta redan är medvetna om att NEXT har en stor kund som troligtvis är antingen Microsoft eller DELL. Jag antar dock att bekräftelsen kommer påverka kursen rätt rejält ändå och jag tänker i alla fall sitta säkert i båten när PM kommer.
Citera
2015-10-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salaman
Roligt att någon tog initiativet och startade denna tråd!

Det har diskuterats i fall det är en NEXT-sensor som sitter i nya Type Cover till Surface Pro 4. Själv tror jag starkt på att det är Microsoft som är Tier 1 och om det stämmer eller inte lär vi få reda på inom en snar framtid. Frågan är dock hur detta påverkar kursen då de flesta redan är medvetna om att NEXT har en stor kund som troligtvis är antingen Microsoft eller DELL. Jag antar dock att bekräftelsen kommer påverka kursen rätt rejält ändå och jag tänker i alla fall sitta säkert i båten när PM kommer.

Jag sålde det jag hade idag. Hade en stop/loss som utlöstes. Kursen har ökat oerhört snabbt och det känns inte omöjligt att den faller mer. Tycker också att det skulle behöva redovisas flera saftiga ordrar för att motivera börsvärdet. Då kanske det inte räcker med en order, trots att det är en tier1-kund.

Många säger att den ska värderas minst lilka högt som Idex och av den anledningen låter det som att det är solklart att Next ska upp mera. Kan ju också vara så att det är Idex som är övervärderat? Är inte superinsatt i Idex men dom har väl inte heller någon större omsättning att visa upp? Tycker mig se något liknande i Precise, också väldigt högt börsvärde men inte så stor omsättning..

Men å andra sidan spelar allt det här kanske ingen roll om marknaden blir så stor som prognoserna visar och Next och Idex båda tar marknadsandelar. Så kan säkert båda företagen tjäna bra med pengar. Men om det visar sig att det dröjer några år innan det händer så kanske värderingarna i nuläget är lite höga.
Citera
2015-10-20, 09:55
Medlem
135 NOK vid skrivande stund.

Just nu är aktien i traders händer. 135 NOK är fortfarande för mycket som dagsvärde bara för att Rollén och kollegan köpt sig i bolaget. När produkterna har börjat skeppa ut då kommer det se bättre ut. NEXT har potential. Men som sagt, mycket luft. Dagenskurs inräknar denna Tier 1 kund och Rollén och kollega nyheten.

Ni som nämner FPC, aktien nådde inte nästan 200 kr i kurs för att Tier 1 och Rolléns namn i bolaget. FPC hade även produkter på marknaden och prestigen att ha hjälpt Google utveckla Fingerprintläsare i OS. Google gjorde reklam för FPC helt enkelt.
Citera
2015-10-20, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
135 NOK vid skrivande stund.

Just nu är aktien i traders händer. 135 NOK är fortfarande för mycket som dagsvärde bara för att Rollén och kollegan köpt sig i bolaget. När produkterna har börjat skeppa ut då kommer det se bättre ut. NEXT har potential. Men som sagt, mycket luft. Dagenskurs inräknar denna Tier 1 kund och Rollén och kollega nyheten.

Ni som nämner FPC, aktien nådde inte nästan 200 kr i kurs för att Tier 1 och Rolléns namn i bolaget. FPC hade även produkter på marknaden och prestigen att ha hjälpt Google utveckla Fingerprintläsare i OS. Google gjorde reklam för FPC helt enkelt.
Det är inte samma antal aktier i Next och Fingerprint. Fel att jämföra kursen rakt av.

Amatörtimmen är snart slut. Bra läge att komma in för den som inte redan gjort det.
Citera
2015-10-20, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissbajsaren
Det är inte samma antal aktier i Next och Fingerprint. Fel att jämföra kursen rakt av.

Amatörtimmen är snart slut. Bra läge att komma in för den som inte redan gjort det.
Om du hade läst mitt inlägg skulle du ha förstått att jag gör en situationsavläsning för kursen.

Vi ska fortfarande ner än.

Ska man trada i denna aktie kan den vara bra, precis som Karo bio. Som sagt, vi saknar idagsläget belägg för en värdering på 180 NOK och investering av Rollén och en Tier 1 produkt räcker inte för den höga kursen. Speciellt när man har gått från ca 30 NOK till 188 NOK inom några dagar.

Vi ska definitivt se aktien nå 200 NOK inom några månaders tid.
Citera
2015-10-20, 15:40
Medlem
Citat:
Om du hade läst mitt inlägg skulle du ha förstått att jag gör en situationsavläsning för kursen.

Vi ska fortfarande ner än.

Ska man trada i denna aktie kan den vara bra, precis som Karo bio. Som sagt, vi saknar idagsläget belägg för en värdering på 180 NOK och investering av Rollén och en Tier 1 produkt räcker inte för den höga kursen. Speciellt när man har gått från ca 30 NOK till 188 NOK inom några dagar.

Vi ska definitivt se aktien nå 200 NOK inom några månaders tid.

Om jag inte har misstolkat dig totalt så drar du paralleller till när Fing nådde nästan 200 kr i kurs, och påpekar att Fing hade mer igång vid den kursen än vad Next hade igång vid samma kurs som argument till att Next skulle vara övervärderad. Om du tittar på börsvärdena i stället för aktiekurserna så ser du att Fings börsvärde vid 200 kr var ett antal gånger större än om Next skulle vara värderad till 200 kr per aktie.
Citat:
Citera
2015-10-20, 16:16
Medlem
Här är ett sätt att få ut en indikation om hur Next bör värderas:

Next är ca 18 månader "efter" Fing. Fings stängningskurs var 49,40 den 22:a april och 48,00 den 17:e april 2014 (handeln var stängd mellan dessa datum). Fing har 62 039 135 B-aktier och börsvärdet för B-aktierna var då ca 3 miljarder kr. Next har 10 736 865 aktier och ett 3 miljarders börsvärde ger då en riktkurs på 280 kr per aktie.

Detta är alltså bara en grov indikation, men jag tycker det verkar fullt rimligt och det passar in bra på IDEXs nuvarande börsvärde som är ca 3,4 miljarder NOK i skrivande stund.
Citera
2015-10-20, 16:31
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:

Next är ca 18 månader "efter" Fing. Fings stängningskurs var 49,40 den 22:a april och 48,00 den 17:e april 2014 (handeln var stängd mellan dessa datum). Fing har 62 039 135 B-aktier och börsvärdet för B-aktierna var då ca 3 miljarder kr. Next har 10 736 865 aktier och ett 3 miljarders börsvärde ger då en riktkurs på 280 kr per aktie.

Detta är alltså bara en grov indikation, men jag tycker det verkar fullt rimligt och det passar in bra på IDEXs nuvarande börsvärde som är ca 3,4 miljarder NOK i skrivande stund.

Fast där gör du ett grovt antagande att deras teknik är likadan, deras patent är likvärdiga, att de siktar in sig på samma marknader samt att företagsledningen är lika kompetent. Du försakar även faktumet att de inte har den first-mover advantage som FPC hade.

Så allt som allt så ger din uträkning ingen bra indikation, för många olikheter skapar tillsammans en enorm osäkerhet.
Citera
2015-10-20, 16:53
Medlem
Citat:

Idagsläget tror jag inte på NEXT annat än korta trading.

Jag respekterar din synpunkt.Hoppas du blir en miljonär på denna aktie som många blivit på andra aktier.

I am out.
Citera
2015-10-20, 20:03
Medlem
alienfins avatar
Hoppar nog på om ett halvår på denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem