2015-10-20, 10:52
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Vem kan förstå dig?
Vi tar det igen i sin helhet, vad är svårt att förstå?

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tre alternativ.
Planlagt mord. Kroppen flyttades till mördarens arbetsplats. Knappast NB.
Annat planerat brott mot Lisa. Hon hade pekat ut GM dagen efter om hon kände igen honom. Knappast NB.
Oplanerat brott, precis som du sa, hur troligt är det?
Så, troligen någon annan än NB..

Orkar inte jiddra egentligen, men måste ändå komma med en invändning mot ovanstående som jag hoppas du man bemöda dig med att svara på med "öppet sinne" utan att bara försöka hitta fel...., och bara föratt käfta emot.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp[*] Planlagt mord. Kroppen flyttades till mördarens arbetsplats. Knappast NB,
lika sannolikt som att det skulle vart nån annan som planerat och har tillgång till lokaler, transport och lokalkännedom, och som dessutom hamnar i länsmans förvar rätt omgående pga anledningar som vi bara spekulerar om, och vet för lite om.

Byssjan är ju naturligtvis tänkt som en kort förvaringsplats (inte sannolik att någon gömmer kroppen där permanent ), Att det skulle behövas en kort förvaring är ju ganska självklart, annars skulle hans brolla och kärring undra vart han hade tagit vägen en längre stund.... sen brakar hela söket loss och det blir omöjligt att flytta kroppen, dels av risk för upptäckt av MP och co, men även svårt att förklara för familjen vart man håller hus.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp[*] Annat planerat brott mot Lisa. Hon hade pekat ut GM dagen efter om hon kände igen honom. Knappast NB.,
Samma resonemang som ovan

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp[*] Oplanerat brott, precis som du sa, hur troligt är det?
Ja det kan man undra, expect the unexpected...
Hela denna händelse är otrolig, men sån här skit händer tyvärr allt för ofta, hur ofta
eller sannolikt är det att såna här mord sker med många inblandade som alla kan hålla käft, och klara granskningar i FU?

Sen finns det ett gäng konstiga omständigheter som jag hoppas vi får svar på i FUP, tex hansken, grejerna som är utkastade i spenaten, sms etc..

En sak som det dock verkar vara många här som inte greppat (alternativt jag som fattat om foten helt bakom), det är att hjälm och Jacka hittades ca 500m från Martorp och Byssjan, det skulle alltså kunna vara i ett område som inte är genomsökt tidigare, kanske tom troligt. "Öppet i vegetation" behöver inte betyda synligt från luften, eller lätt synligt överhuvudtaget, om man inte är väldigt nära fyndplatsen. Kanske tänkt att eldas upp?

Jag tror på ett händelseförlopp som gick överstyr på något sätt, GM "panikar" och resultatet ser vi i FUP, mycket av det vi tror oss veta här kommer visa sig vara helt fel, sen när är "media" och i synnerhet GT, AB, Expressen, där kan man ju förvänta sig att det dom skriver är helt fel....
2015-10-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, av själva detaljerna kring blodspåren på kläderna bör man ha kunnat bilda sig en uppfattning vilka "handgrepp" som MGM tillämpat.

Visar blodspåren att han på något sätt slagit/brukat våld mot de delar av kroppen som är känsliga (och "effektiva") om man vill stävja en BO som försvarar sig?

Eller visar blodspåren på BO's kläder att MGM endast har lyft, baxat och/eller dragit i henne? Detta alternativ behöver i så fall inte peka på att han de facto har mördat henne.

Det vore också intressant att veta om MGM hade något synligt sår och vilken typ av sår detta i så fall var. (Vissa sår kan ju förklaras ha uppkommit av hans vanliga arbete, men visst borde man kunna se någon skillnad på hur/när olika typer av sår har uppkommit).Eftersom han greps relativt nära inpå Lisas försvinnande/mord, så borde inte alla eventuella sår ha varit helt läkta. (Bortsett om han blödit näsblod).

Som sagt, mer information kommer nog i fup, men i dagsläget kan man ju fortfarande bara spekulera.
Rimligt om BO gjort motstånd och blodvite uppstått, näsblod kan vara lätt hänt.
Men än så länge är väl dessa blodspår på kläderna inte bekräftade utan något som Expressen erfarit från okänd källa?
Blod på kläderna låter mycket graverande, det rimmar illa med försvarsadvokatens kategoriska uttalanden om tunn bevisning. Iofs har hon att förhålla sig till att klienten blånekar.
Om det är rätt MGM verkar inte denne som den skarpaste kniven i lådan. "Gömma" kroppen på sin arbetsplats. Men det är kanske lättare att blåneka om man inte har förmåga att ta till sig den presenterade bevisningen.
2015-10-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Snöret/repet kunde han haft med sig för att hålla fast henne, men resultatet i tumultet blev en snarliknande snara runt halsen som dödade henne. Det är nog inga våldtäkter som är planerade "vad händer sen". Å ena sidan är parterna kända med varandra och våldtäckt mannen tror inte att han blir anmäld. Å andra sidan känner inte parterna varandra och våldtäkt mannen att han inte är igenkänd, här tror jag på det senare om MGM har något innanför pannbenet. Att planen var att döda henne har jag svårt att tro, han använde för mycket våld så hon dog. När hon väl var död förbyttes sexlusten hos MGM till skräck och fasa, och ett städningsförfarande och undangömmande som han inte tänkt sig fick vidtagas och det blev hafsigt.
Tolkar jag dig rätt om repet i tumultet slog knut på sig o råkade typ "hänga" henne, en mördare förföljd av otur, hade isf emot alla odds denna gång tur... Hade hon överlevt, skulle "Mannen på taket" blivit anmäld
2015-10-20, 10:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ja, det är naturligtvis en för honom graverande omständighet. Men, det är ändå inte säkert att det håller i en rättegång. Hans blod på BO's kläder bevisar i sig inte att han genomfört själva mordet. Det kan också kommit dit genom att han hanterat (t.ex burit/flyttat henne) BO efter hennes död, alternativt att hans blod hamnat på hennes kläder genom indirekt avsättning.

För, som jag förstått av tidigare uppgifter, har man konstaterat att BO inte mördades på samma plats som hon upphittades? Om detta stämmer, finns juridiskt utrymme för rimligt tvivel. D.v.s. hans blod kan ha avsatts efter hennes död.

Har det framgått om man funnit blod eller andra dna-avsättningar på snaran?

Men han har genom alla förhört fortsatt vidhålla att han ALDRIG vare sig träffat eller ens sett Lisa.
Det ser inte bra ut att ändra sig i slutet av förundersökningen. Visserligen skall det väl hållas ett extra förhör idag, påkallat av försvaret, men IR sa att det inte handlade om ett erkännande.
Om han fortsätter neka till att aldrig sett/träffat Lisa så har han förverkat allt förtroendekapital.
2015-10-20, 10:55
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Hur har han kunnat häktats?

Beslut om häktning fattas av domstol, ja. Men domaren lägger inte i det läget in någon exakt värdering i huruvida MGM's angivna alibi de facto är hållbart eller ej. Detta kan domaren/nämndemännen göra först när båda sidorna presenterat sina bevis och uttalanden under rättegången.
2015-10-20, 10:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Du har rätt här, men det är IMO osannolikt att han "städat"..., men också sannolikt att han avsatt spår på kläder eller kropp om han har hanterat den, spec om han strypt henne med ett rep och sedan burit henne.

Här medger jag att du har rätt i att det kan vara så att han bara städat, men att jag In My Opinion anser att det är osannolikt.

Jag begriper inte att det kan missförstås.., men skit i det, vad anser du om resten av resonemanget, oavsett om han städat eller mördat, dvs att han blitt fast med en kropp som han tänkt flytta, sedan inte kan flytta eftersom det blir kaos med en jävla massa folk i området, och då tar beslutet att försöka göra sig av med jacka och hjälm etc.

Detta med att han inte kört kroppen längre än till Martorp första dagen kan ha att göra med att han måste se till att ha "Alibi" av familjen, och kan då inte vara borta för länge.

Ibland undrar jag om du avsiktligt försöker missförstå mig......
Det finns fortfarande inget som motsäger att han dumpade kroppen på uppdrag av någon annan. Boden kan vara hans tänkta slutstation där kroppen så småningom skulle hittas av någon annan. Jackan och hjälmen kan vara slängd av GM, och missats vid första söket om de låg utanför Martorp. Första söket kan ha varit gjort av säteriets anställda, som letade igenom byggnader, men missade boden och inte letade utanför området. Han kan ha alibi för tiden kring Lisas försvinnande, men blivit kontaktad och givit sig ut på sitt uppdrag senare på kvällen.
2015-10-20, 11:04
Medlem
Citat:
Beslut om häktning fattas av domstol, ja. Men domaren lägger inte i det läget in någon exakt värdering i huruvida MGM's angivna alibi de facto är hållbart eller ej. Detta kan domaren/nämndemännen göra först när båda sidorna presenterat sina bevis och uttalanden under rättegången.
Så du tror polis, åklagare o domare bortser ifrån hållbart alibi inför häktning?
2015-10-20, 11:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men han har genom alla förhört fortsatt vidhålla att han ALDRIG vare sig träffat eller ens sett Lisa.
Det ser inte bra ut att ändra sig i slutet av förundersökningen. Visserligen skall det väl hållas ett extra förhör idag, påkallat av försvaret, men IR sa att det inte handlade om ett erkännande.
Om han fortsätter neka till att aldrig sett/träffat Lisa så har han förverkat allt förtroendekapital.
Var hittade du den fetade uppgiften?
2015-10-20, 11:07
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det sexuella våldet kan vara just strypningen.Det återstår att få veta alla detaljer kring det hela, men det är inte omöjligt att dödandet/dödssättet ur GM:s synvinkel varit hans huvudsakliga motiv. Om det skulle ha varit ett övergrepp med avsikt att våldta, framstår MTG som en omöjlig GM eftersom han bort räkna med att LH lätt skulle kunna identifiera honom. - Återstår så möjligheten att LH av okänd anledning förvandlats till ett farligt vittne - vilket med tanke på MTG:s repertoar på nätet framstår som mindre sannolikt. - Är också övertygad om att valet av offer inte var någon slump.

Håller helt med dig, yrvaken i morse.

Min hypotes blir efter senaste uppgifter:

Motivet- Målet var sexuellt - att döda en kvinna - genom hängning. Sexuell sadism, grymhet. Var planerat. Det ovanliga i brottet är i så fall hängningen.
Snaran kring hennes hals var virad i flera varv vilket ger mig en bild av att hon varit hängd o sedan nerskuren.
Strypning genom hängning kan betecknas kvävning vilket uttalats som dödsorsak om jag inte minns fel.
Repdelar som hittats kan vara rester av snaran som hängt kvar på mordplatsen, slängda delar eller att repet varit av samma typ som funnits på annan plats. Snaran är ´tillverkad´ av ett rep. Styrker planering.
Blodet på hennes kläder kan ha uppkommit när GM skuren av snaran, ex skurit ner kroppen från där den hängt. Det kan ha blivit ett litet sår på något finger som droppat o skvätt över hennes kläder. som sedan snabbt läkt o ingen som noterat på hans händer alt det har missats att undersökas.

Så jag tror på långsam kvävning genom hängning då GM utövat sexuell sadism och njutit av att se offret plågas.
2015-10-20, 11:11
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Med utgång från de uppgifter jag fick kom inte första mötet mellan BO och GM att ske i ladan. Återigen med utgång från dessa uppgifter så kom deras möte att ske med stor sannolikhet på ett annat ställe i närheten.

Vi får se framöver vad som framkommer i FUP:en.
Kan du möjligen berätta mer om detta nu?
2015-10-20, 11:14
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Vi tar det igen i sin helhet, vad är svårt att förstå?

Orkar inte jiddra egentligen, men måste ändå komma med en invändning mot ovanstående som jag hoppas du man bemöda dig med att svara på med "öppet sinne" utan att bara försöka hitta fel...., och bara föratt käfta emot.

lika sannolikt som att det skulle vart nån annan som planerat och har tillgång till lokaler, transport och lokalkännedom, och som dessutom hamnar i länsmans förvar rätt omgående pga anledningar som vi bara spekulerar om, och vet för lite om.

Byssjan är ju naturligtvis tänkt som en kort förvaringsplats (inte sannolik att någon gömmer kroppen där permanent ), Att det skulle behövas en kort förvaring är ju ganska självklart, annars skulle hans brolla och kärring undra vart han hade tagit vägen en längre stund.... sen brakar hela söket loss och det blir omöjligt att flytta kroppen, dels av risk för upptäckt av MP och co, men även svårt att förklara för familjen vart man håller hus.

Samma resonemang som ovan

Ja det kan man undra, expect the unexpected...
Hela denna händelse är otrolig, men sån här skit händer tyvärr allt för ofta, hur ofta
eller sannolikt är det att såna här mord sker med många inblandade som alla kan hålla käft, och klara granskningar i FU?

Sen finns det ett gäng konstiga omständigheter som jag hoppas vi får svar på i FUP, tex hansken, grejerna som är utkastade i spenaten, sms etc..

En sak som det dock verkar vara många här som inte greppat (alternativt jag som fattat om foten helt bakom), det är att hjälm och Jacka hittades ca 500m från Martorp och Byssjan, det skulle alltså kunna vara i ett område som inte är genomsökt tidigare, kanske tom troligt. "Öppet i vegetation" behöver inte betyda synligt från luften, eller lätt synligt överhuvudtaget, om man inte är väldigt nära fyndplatsen. Kanske tänkt att eldas upp?

Jag tror på ett händelseförlopp som gick överstyr på något sätt, GM "panikar" och resultatet ser vi i FUP, mycket av det vi tror oss veta här kommer visa sig vara helt fel, sen när är "media" och i synnerhet GT, AB, Expressen, där kan man ju förvänta sig att det dom skriver är helt fel....

KAOS är nog rätt valt ord Men om man kollar stardoll och FB-sidan så undrar jag sa flundra, för både klippdocka och tjej på hans FB-sida är mycket lika Lisa Holm. Har varit tidigare inlägg i tråden om det, slump??? Leker bara med tanken på hur en reaktion blir om man möter på sin visuella idol i verkligheten? Panik kan man ju få på två håll, inte hålla koll på känslorna och vad i all världen hade han på BO att göra överhuvudtaget? Varför beskrivs det som tre som beter sig konstigt i juli för att sen helt plötsligt är det två, alltså bröderna de möter på? Man blir ju snurr i kolan på all info, mer kaos.
2015-10-20, 11:19
Medlem
Jag tror i och för sig att rätt GM sitter i häktet just nu. Inte baserat på alla rykten, utan på att alternativet skulle vara att vår utredings- och rättsapparat fungerar väldigt dåligt. Sen är jag väl medveten om att så ibland tyvärr är fallet, men så länge allt annat bara är just rykten och lösryckta citat, så väljer jag att tro på det alternativ som är minst skadligt.

MEN - det är en sak som oroar mig, och det är tidsaspekten. Om nu de bevis som dagens tidningar publicerat verkligen finns, och på så sätt som beskrivs binder MTG till mordet, så borde den här utredningen varit klar mycket tidigare. Olika aktörer har visserligen pratat om semestrar på NFC, men även med det i beaktande så borde det gått fortare om nu den tekniska bevisningen är så tydlig.

Det jag är rädd för är att man har rätt GM, bevisningen finns där, men att den är av sådan karaktär att det finns alternativa, om än långsökta, förklaringar till hur den har kunnat hamnat där. Det skulle kunna förklara den utdragna utredningen (man försöker hitta stödbevisning och också kunna utesluta alternativa GM), men det innebär också en påtaglig risk att ingen blir fälld för mordet...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in