2015-10-20, 10:20
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad menar du? Vilket rörigt inlägg...

Är det osannolikt att han inte avsatt spår på kläder eller kropp om han hanterat den? Klart det är sannolikt.

Vadå, göra den temporära förvaringen permanent?

Varför är det ologiskt att göra sig av med hjälm och jacka?

Jag har förtydligat nu, hoppas du orkar komma med konstruktiva tankar runt mitt resonemang

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-10-20, 10:21
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Vet inte om det är möjligt att fastställa om det är "gammalt" blod som hon legat i / dragits i vid förflyttning. men någon här kanske kan svara?
det framgår heller inte om blodet finns på ställen där det är omöjligt att få det kontaminerat vid förflyttning av död kropp, ex. i armhålorna på jackan
så det är bara att vänta på FUP

Ja, av själva detaljerna kring blodspåren på kläderna bör man ha kunnat bilda sig en uppfattning vilka "handgrepp" som MGM tillämpat.

Visar blodspåren att han på något sätt slagit/brukat våld mot de delar av kroppen som är känsliga (och "effektiva") om man vill stävja en BO som försvarar sig?

Eller visar blodspåren på BO's kläder att MGM endast har lyft, baxat och/eller dragit i henne? Detta alternativ behöver i så fall inte peka på att han de facto har mördat henne.

Det vore också intressant att veta om MGM hade något synligt sår och vilken typ av sår detta i så fall var. (Vissa sår kan ju förklaras ha uppkommit av hans vanliga arbete, men visst borde man kunna se någon skillnad på hur/när olika typer av sår har uppkommit).Eftersom han greps relativt nära inpå Lisas försvinnande/mord, så borde inte alla eventuella sår ha varit helt läkta. (Bortsett om han blödit näsblod).

Som sagt, mer information kommer nog i fup, men i dagsläget kan man ju fortfarande bara spekulera.
2015-10-20, 10:22
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Fakta (troligtvis):

- Dödades av snara, tillverkad av ett kraftigare slags snöre, delar av snöret har hittats i närheten
- Udda och annorlunda mord
- ”Vi har en bild av hur det gått till och varför” (har Wennerholm sagt)
- Bevisningen sägs binda NB inte bara till kroppen utan också till sättet som LH dödades på
- Mördades i ladan (troligen räknas inte mjölkrummet hit)
- Fullt påklädd (bortsett från rosa jackan)
- Ej spår av sexuellt övergrepp (bör dock ej utesluta sexuellt motiv, planer för senare sexuellt övergrepp)
- Slumpartat offer (enligt målsägarbiträdet som läst FUP)
- Mjölkrummet fortfarande avspärrat
- Blod och annat slags DNA från NB har hittats på kroppen/kläderna/tillhörigheterna
- Kroppen hittades i en bod, vilken kan användas som tillfällig bostad
- Ett stort antal stölder/inbrott har skett i Kinnekulle under de senaste åren

Rykten/påståenden:

- Kaffe i trädgården kl 18.15, pizzainköp kl 19.30
- Två bilar, varav ena NB´s, sågs köra mot Martorp i hög hastighet på kvällen den 7/6
- En silverfärgad bil sågs parkerad vid ladan ca en halvtimme innan försvinnandet
- Lisa sågs stå och prata med någon i en mörk bil vid vägen (strax innan hon försvann)
- NB har annorlunda sexuella preferenser, inriktade mot sadism
- Mobilen positionerades strax söder om caféet runt kl 18.30 (7 minuter efter sms:et till pappan)
- Kroppen hittades i någon form av skåp

Även om sannolikheten inte ser så stor ut så kan ett sexbrott inte uteslutas enbart pga att kroppen hittades med kläderna på!
Att det inte finns spår av ett sexuellt övergrepp vet vi ju faktiskt inte!

Vad som talar emot ett eventuellt sexuellt övergrepp är uttalandet från familjens advokat. Men och andra sidan så kan även detta vara en dimridå?
2015-10-20, 10:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
"Nya uppgifter: Misstänkte MÖRDARENS BLOD FANNS PÅ LISA HOLM". Säg det vittne eller den blivande nämndeman som inte övertygas.
2015-10-20, 10:24
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, av själva detaljerna kring blodspåren på kläderna bör man ha kunnat bilda sig en uppfattning vilka "handgrepp" som MGM tillämpat.

Visar blodspåren att han på något sätt slagit/brukat våld mot de delar av kroppen som är känsliga (och "effektiva") om man vill stävja en BO som försvarar sig?

Eller visar blodspåren på BO's kläder att MGM endast har lyft, baxat och/eller dragit i henne? Detta alternativ behöver i så fall inte peka på att han de facto har mördat henne.

Det vore också intressant att veta om MGM hade något synligt sår och vilken typ av sår detta i så fall var. (Vissa sår kan ju förklaras ha uppkommit av hans vanliga arbete, men visst borde man kunna se någon skillnad på hur/när olika typer av sår har uppkommit). Eftersom han greps relativt nära inpå Lisas försvinnande/mord, så borde inte alla eventuella sår ha varit helt läkta. (Bortsett om han blödit näsblod).

Som sagt, mer information kommer nog i fup, men i dagsläget kan man ju fortfarande bara spekulera.

Det fetade är det jag också tycker ska bli extra intressant i FUP.

"Enligt nya uppgifter var kroppen hel och fullt påklädd – men på kläderna fanns spår av blod från den misstänkte 35-åringen på flera ställen."
2015-10-20, 10:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Jag har förtydligat nu, hoppas du orkar komma med konstruktiva tankar runt mitt resonemang

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Nej, jag kan inte se om du argumenterar för att NB är mördare eller bara dumpat kroppen.
2015-10-20, 10:35
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Nej, jag kan inte se om du argumenterar för att NB är mördare eller bara dumpat kroppen.

Du har rätt här, men det är IMO osannolikt att han "städat"..., men också sannolikt att han avsatt spår på kläder eller kropp om han har hanterat den, spec om han strypt henne med ett rep och sedan burit henne.

Här medger jag att du har rätt i att det kan vara så att han bara städat, men att jag In My Opinion anser att det är osannolikt.

Jag begriper inte att det kan missförstås.., men skit i det, vad anser du om resten av resonemanget, oavsett om han städat eller mördat, dvs att han blitt fast med en kropp som han tänkt flytta, sedan inte kan flytta eftersom det blir kaos med en jävla massa folk i området, och då tar beslutet att försöka göra sig av med jacka och hjälm etc.

Detta med att han inte kört kroppen längre än till Martorp första dagen kan ha att göra med att han måste se till att ha "Alibi" av familjen, och kan då inte vara borta för länge.

Ibland undrar jag om du avsiktligt försöker missförstå mig......
2015-10-20, 10:40
Medlem
Trollsvanss avatar
Skojar du nu eller? De flesta i branchen, de både uppe och nere i landet vet vad en byrsa är!
En byrsa kan se ut på många sätt. Men gemensamt är att det är en bod man kan flytta från ett jobb till ett annat. Den behöver inte ha hjul. Man kan lyfta upp den på en lastbil med hjälp av grävmaskin eller kran. Andra kopplar du helt enkelt på som ett släp.
Boden/byrsan är till för att ha rast i eller har som tillfälligt boende på en arbetsplats.

Inredningen ser olika ut. I det här fallet tror jag den har både dusch och skåp. Som dom oftast har. Tycker det ser ut som en sån modell

Jag jobbar i branchen och har kollegor i hela Sverige, så därför vet jag.

Tror ni han gömt henne i ett skåp? Ett klädskåp? Hur lång var hon?
På det viset kan brodern och frun varit där utan att märka Lisa

Det kanske har varit uppe tidigare, tråden är bara för stor. Hade varit lättare utan alla meningslösa inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Fast det beror på vem som läckt informationen och vad den personen menar med ordet byssja. Helt klart är det inte, även om byggboden nog ligger bra till. Varför inte säga rakt ut att hon hittades i den boden om det nu är så? Byssja, ett ord ingen utanför Västergötland har hört!
2015-10-20, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Du har rätt här, men det är IMO osannolikt att han "städat"..., men också sannolikt att han avsatt spår på kläder eller kropp om han har hanterat den, spec om han strypt henne med ett rep och sedan burit henne.

Här medger jag att du har rätt i att det kan vara så att han bara städat, men att jag In My Opinion anser att det är osannolikt.

Jag begriper inte att det kan missförstås.., men skit i det, vad anser du om resten av resonemanget, oavsett om han städat eller mördat, dvs att han blitt fast med en kropp som han tänkt flytta, sedan inte kan flytta eftersom det blir kaos med en jävla massa folk i området, och då tar beslutet att försöka göra sig av med jacka och hjälm etc.

Detta med att han inte kört kroppen längre än till Martorp första dagen kan ha att göra med att han måste se till att ha "Alibi" av familjen, och kan då inte vara borta för länge.

Ibland undrar jag om du avsiktligt försöker missförstå mig......
Vem kan förstå dig?
2015-10-20, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det sexuella våldet kan vara just strypningen.Det återstår att få veta alla detaljer kring det hela, men det är inte omöjligt att dödandet/dödssättet ur GM:s synvinkel varit hans huvudsakliga motiv. Om det skulle ha varit ett övergrepp med avsikt att våldta, framstår MTG som en omöjlig GM eftersom han bort räkna med att LH lätt skulle kunna identifiera honom. - Återstår så möjligheten att LH av okänd anledning förvandlats till ett farligt vittne - vilket med tanke på MTG:s repertoar på nätet framstår som mindre sannolikt. - Är också övertygad om att valet av offer inte var någon slump.
Snöret/repet kunde han haft med sig för att hålla fast henne, men resultatet i tumultet blev en snarliknande snara runt halsen som dödade henne. Det är nog inga våldtäkter som är planerade "vad händer sen". Å ena sidan är parterna kända med varandra och våldtäckt mannen tror inte att han blir anmäld. Å andra sidan känner inte parterna varandra och våldtäkt mannen att han inte är igenkänd, här tror jag på det senare om MGM har något innanför pannbenet. Att planen var att döda henne har jag svårt att tro, han använde för mycket våld så hon dog. När hon väl var död förbyttes sexlusten hos MGM till skräck och fasa, och ett städningsförfarande och undangömmande som han inte tänkt sig fick vidtagas och det blev hafsigt.
2015-10-20, 10:45
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Men har man läst mycket om rättsfallshistoria så inser man att 6000 sidor i en polisutredning och 600 förhör är för tok för mycket.
Jag pratade med en före detta polis om förhör och han berättade att cirka 10-30 förhör så ska man ha fått en bra bild av ett skeende, samt fått på fötterna om gärningsmannen är skyldig eller ej.

Här tycks det finnas ett missförstånd. Förundersökningen sägs komma att vara på ungefär 2000 sidor, och 600 förhör ska nog vara 600 sidor förhör, inte 600 stycken förhör. Dessa förhör i sin tur är förmodligen inte bara förhör med den misstänkte utan även med andra personer.

Citat:
Den offentliga delen av protokollet är på 2000 sidor, varav 600 sidor är förhör. Det finns också en sekretessbelagd del – 30-40 sidor – som innehåller obduktionsprotokoll samt en del bilder.

http://www.expressen.se/gt/dna-sparet-kan-falla-lisa-holms-mordare/

........................................

Det är med Missing Peoples iakttagelser kvällen då Lisa hittades; något tycks MP ha upplevt i alla fall i samband med litauerna.

15 juni sägs detta:

Citat:
Samtidigt som polisen var på väg för att undersöka fyndet såg Missing People-patrullen som gjort fyndet något annat märkligt.
– När polispatrullen är på väg till fyndet ser man i vår patrull att tre personer beter sig på ett märkligt sätt, säger Kenneth Söderlund.
Då fattade polisen ett snabbt beslut.
– Som jag fått det förklarat så omdirigerade polisen sin patrull. I stället för att åka till fyndplatsen så åkte man till de här personerna, säger Kenneth Söderlund.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971375.ab

Och den 10 oktober sägs detta (av samma person):

Citat:
Under fredagen stötte frivilliga från Missing People på de två litauiska bröderna, varav den ene snart kommer åtalas för mordet på Lisa Holm.
I samband med det ska den mordmisstänkte ha försökt mota bort Missing People. Bröderna ska ha uppgett att anhöriga redan har letat på platsen.
Men att männen skulle ha försökt få de frivilliga att lämna platsen förnekas av Kenneth Söderlund, pressansvarig på Missing People.
– Det stämmer inte. Det är en vinkling som inte är korrekt, säger han till Aftonbladet.
Han fortsätter:
– Det jag kan bekräfta är att vi stött på de här männen. De ställer frågan om vi ska söka i området igen, eftersom vi sökt igenom det tidigare. Det svarar vi jakande på. Det var ett lugnt samtal, inget konstigt alls. Man försöker göra något spektakulärt kring detta som inte finns.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21607973.ab

Hur det ligger till kommer förmodligen att komma fram i FUP, men nog är det väl lite onödigt att ägna dussintals inlägg fram till dess med att ta fram bara det ena citatet här ovan men utesluta det andra? Båda är ju direktcitat från en och samma person, och därmed bör båda beaktas.
2015-10-20, 10:48
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Källa på att man har hittat litauerns blod på kroppen? Jag kan bara läsa kläderna.

Det är ju fan vad du måste käfta emot om varenda stavelse. Även när det är fullständigt uppenbart vad som menas. Varför? För att visa att du inte "lallar med"? Ditt eviga "källa på det" börjar bli lite tjatigt, snudd på löjligt. Du har ju själv läst artikeln som publicerades i GT i morse, antar jag, så du förstod säkert vad skribenten avsåg. Du behöver inte förlöjliga dina medskribenter hela tiden, det är inte det som avses med att debattera.

Ska bli intressant att beskåda hur du kanske måste, likt askungens styvsystrar vid provandet av glasskon, vända ut och in på dej för att bortförklara de tekniska bevisen i FUP:en. Bara det kan vara värt läsning.

Jag tycker att det börjar se särdeles snärjigt för NB att (bort)förklara alla de bevis som pekar mot honom i form av flera olika DNA-spår, varav blod vara är ett av dom och annan teknisk bevisning. Undrar hur gärningen kan knytas till honom? Den där mordsnaran, där delar återfunnits på andra ställen, kan ett av ställena vara NBs bostad? Finns det hans DNA eller fingeravtryck även på snaran/repet? Det väcker bara fler och fler frågor. Men snart vet vi mer, vilket förhoppningsvis kan sålla bort de allra yvigaste teorierna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in