2015-10-20, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det sexuella våldet kan vara just strypningen.Det återstår att få veta alla detaljer kring det hela, men det är inte omöjligt att dödandet/dödssättet ur GM:s synvinkel varit hans huvudsakliga motiv. Om det skulle ha varit ett övergrepp med avsikt att våldta, framstår MTG som en omöjlig GM eftersom han bort räkna med att LH lätt skulle kunna identifiera honom. - Återstår så möjligheten att LH av okänd anledning förvandlats till ett farligt vittne - vilket med tanke på MTG:s repertoar på nätet framstår som mindre sannolikt. - Är också övertygad om att valet av offer inte var någon slump.

Beträffande planering av mordet: planeringen av eftermälet och hur han ska handskas med hennes kvarlevor tycks ha varit synnerligen dålig. Planerat mord följt av till synes rätt huvudlöst oplanerat panikbeteende är lite konstigt.
Senast redigerad av adminulator 2015-10-20 kl. 08:31.
2015-10-20, 08:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Beträffande planering av mordet: planeringen av eftermälet och hur han ska handskas med hennes kvarlevor tycks ha varit synnerligen dålig. Planerat mord följt av till synes rätt huvudlöst oplanerat panikbeteende är lite konstigt.
Tidspressen (inkl. att AB/IB ingenting skulle ana) kan förklara en del av detta - och planeringstiden kan heller inte ha varit så lång.
2015-10-20, 08:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ursäkta mig men det är ju just det du gjort genom hela tråden, spekulerat i sådant som ej är underbyggt med fakta - utan endast alternativa teorier till det åklagaren presenterat.
Jag har spekulerat i scenarior som inte strider mot kända fakta, jag har inte spekulerat i bevis som inte existerar.

Apropå dagens avslöjande, motsäger det min hypotes att NB har dumpat kroppen på uppdrag av någon annan? Han kan ha blött under det arbetet.
2015-10-20, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tidspressen (inkl. att AB/IB ingenting skulle ana) kan förklara en del av detta - och planeringstiden kan heller inte ha varit så lång.

Visst kan tidspressen ha ökat, men ett planerat omhändertagande av kroppen bör ha hunnits med på den nära på timmen innan pappa anlände. En plan som går ut på att forsla bort kroppen från mordplatsen till planerat gömställe kalkylerar nog inte med att man har gott om tid på sig. Hade jag planerat det (och jag är inget geni), så hade jag lätt kunnat planera att få bort kroppen därifrån inom några minuter. Och på nära på en timme har jag hunnit långt bort därifrån. Att planeringstiden inte har varit så lång stämmer nog bara om planeringen var något slags ganska spontan planering under något slags känslorus. Att bara lyckas förflytta henne några hundra meter inom en timme känns oplanerat (eller väldigt planerat om man tänker i konspirationsbanor). Det kan tänkas att repet har tagits från arbetsplatserna däromkring - viss spontan planering, och en möjlig orsak till varför delar av repet hittats på andra ställen
Senast redigerad av adminulator 2015-10-20 kl. 08:51.
2015-10-20, 08:47
Avslutad
Det sades samma dag som hon hittades att hon var strypt. Läskigt att folk visste så tidigt. Någon som läckte antagligen lr en yngre mördare på fri fot.
2015-10-20, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
En sak kan man lura bort...

Men att förklara bort 20 omständigheter som är emot en är inte enkelt.

Är inte detta mördaren så har vi att göra med världens mest otursförföljde man genom tiderna.
Blod på FLERA ställen på Lisa Holms kläder och han kan omöjligt förklara varför...

Bara det är ju ett erkännande.

Absolut. Och inte bara är han världens mest otursförföljde man vad gäller DNA-träffar utan han råkade också sakna alibi vid tidpunkten för försvinnandet/ dödandet samt uppträdde misstänkt under eftersökningarna av flickan. Till allt på råga inträffade brottet i en glesbefolkad bygd där inte så många potentiella gärningsmän finns att välja ibland. Som sagt, maken till otur......
2015-10-20, 08:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har spekulerat i scenarior som inte strider mot kända fakta, jag har inte spekulerat i bevis som inte existerar.

Apropå dagens avslöjande, motsäger det min hypotes att NB har dumpat kroppen på uppdrag av någon annan? Han kan ha blött under det arbetet.

Vidhåller du din hypotes om att NB är köpt, för "alla kan ju köpas för pengar" och att han bara städat efter någon "rik knös" (AJ eller son)? Tror du att det scenariot är det mest sannolika?
2015-10-20, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
han råkade också sakna alibi vid tidpunkten för försvinnandet/ dödandet

Hmmm? Saknade alibi?
2015-10-20, 08:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Vidhåller du din hypotes om att NB är köpt, för "alla kan ju köpas för pengar" och att han bara städat efter någon "rik knös" (AJ eller son)? Tror du att det scenariot är det mest sannolika?
Hypotesen att NB har dumpat kroppen på uppdrag av någon motsägs inte av dagens avslöjande, så det är väl klart att den finns kvar. Varför skulle den inte det?
2015-10-20, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Hmmm? Saknade alibi?

Självklart saknade han alibi, det behövs ingen FUP för att konstatera detta. Hade han haft ett robust alibi hade han inte suttit häktad nu eller blivit åtalad.
2015-10-20, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hypotesen att NB har dumpat kroppen på uppdrag av någon motsägs inte av dagens avslöjande, så det är väl klart att den finns kvar. Varför skulle den inte det?

Frågade om Du anser att det scenariot är det mest sannolika? Gör du det?
2015-10-20, 08:59
Medlem
angladotters avatar
Om Lisa ströps med ett snöre som har funnits på MGM:s arbetsplats, så torde förekomsten av hans dna på snöret knappast utgöra något bevis för att han är skyldig till mordet. Hans dna kan ju ha hamnat på snöret när som helst innan Lisa mördades. Även mindre blodspår utanpå Lisas kläder kan ju bero på kontaminering i och med att hon mördades på en plats där han arbetat under lång tid - och så sent som dagen innan hennes försvinnande - och rimligen måste ha råkat skada sig någon gång. Jag tror det blir svårt att fastslå att han är skyldig till mordet om detta är de enda konkreta fysiska bevis som finns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in