2015-09-14, 00:07
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante9423
Är ute efter en dykarklocka, men eftersom man är student och helst inte pungar ut mkt på en klocka just nu så är budgeten lite tajt. Så om man är ute efter en dykarklocka som max får kosta 2500kr (gärna mindre), vad för märke gäller? Dom som jag har tittat på som jag tycker är snyggast är Seiko och Invicta.

Titta vidare på Seiko och även Orient. Båda har egentillverkade verk, av hög kvalitet och tillhör samma moderbolag. Beroende på hur du definierar dykarklocka (om det bara är utseendet det handlar om) så kan du få en för under 1500:- från nåt av dessa märken, och då är de vattentåliga till mellan 100 och 200 meter. Klockor med heliumventil och trycktåliga till mer än 30Atm brukar kosta från 4-5K och uppåt. Invicta hade jag personligen hållit mig ifrån. Lycka till!
Citera
2015-09-14, 00:32
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Hej!

Råkade av olycka supa bort min "parfymklocka" (Gant Harrison) igår och letar en någorlunda ersättare. Suttit och kikat lite på de kinesiska uren istället, Akribos XXIV mer specifikt just nu men även allmänt på Sturhling/Invicta. Hur är de jämfört med parfymklockorna (om vi tar CK, Gant, Boss att utgå ifrån) rent kvalitetsmässigt? Förväntar mig inga stordåd vad det gäller exempelvis vattenskydd, utan mer en klocka som fungerar fint några år.

I övrigt om ni har något tips på något liknande den svarta Gant Harrison:en (svart urtavla, svart läderarmband) i prisklassen 2000~ får ni gärna dra iväg något förslag! Ett dyrare ur har jag redan anskaffat och kan inte påstå att jag är överdrivet intresserad av ett till utan vill snarare ha något som möter stilkraven.
Citera
2015-09-14, 01:06
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Hej!

Råkade av olycka supa bort min "parfymklocka" (Gant Harrison) igår och letar en någorlunda ersättare. Suttit och kikat lite på de kinesiska uren istället, Akribos XXIV mer specifikt just nu men även allmänt på Sturhling/Invicta. Hur är de jämfört med parfymklockorna (om vi tar CK, Gant, Boss att utgå ifrån) rent kvalitetsmässigt? Förväntar mig inga stordåd vad det gäller exempelvis vattenskydd, utan mer en klocka som fungerar fint några år.

I övrigt om ni har något tips på något liknande den svarta Gant Harrison:en (svart urtavla, svart läderarmband) i prisklassen 2000~ får ni gärna dra iväg något förslag! Ett dyrare ur har jag redan anskaffat och kan inte påstå att jag är överdrivet intresserad av ett till utan vill snarare ha något som möter stilkraven.

Kika på Orient Bambino. Finns med både vit och svart urtavla. Finns i både stål och guldboett. Exempel finner du här: http://www.orientuhren.de/product_info.php?cPath=60_51&products_id=503&osCsi d=m8ddbiibu749ps2ia4tokeabp5
Citera
2015-09-14, 21:27
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Kika på Orient Bambino. Finns med både vit och svart urtavla. Finns i både stål och guldboett. Exempel finner du här: http://www.orientuhren.de/product_info.php?cPath=60_51&products_id=503&osCsi d=m8ddbiibu749ps2ia4tokeabp5

Jo, fann märket när jag skummade igenom tråden. Deras Sun & Moon Collection var riktigt snygg.
Citera
2015-10-01, 20:37
Bannlyst
Bumpar tråden istället för att starta en ny tråd.

Något jag märkt på senare år på apparna Groupon och Geek är ''för bra för att vara sant'' erbjudanden för klockor där man säljer till synes snygga piratklockor från China mm som har löjliga ''ursprungspris'' och ännu löjligare säljpris. Ibland påstås det även att klockorna monterats/tillverkats i Schweiz som i fallet med märket Theorema bl.a.

Har sett klockor senast idag med ''ursprungspris'' på 31 000kr+ med ett säljpris på strax under 800 kr på Geek. Har även sett klockor med ''ursprungspris'' på 10-15 000kr som säljs för 200-3000kr.

Hur är detta ens lagligt? ''Ursprungspriserna'' är inte ärliga för 5 öre och säljpriset kan ibland vara väldigt högt för dessa skräpklockor men varför tillåts man lagligt bedriva denna systematiska falska marknadsföringen?

Det räcker ju med att läsa recensioner där köpare berättar om hur saker lossnar och hur klockorna inte funkar eller det bästa jag läst hittils en Breitling-kopia på Geek som hade 38 dagar för månadsdagsräknaren eller vad den kallas. Lite småkomiskt faktiskt..

Till en början blev ju även jag intresserad men efter 10 minuters efterforskning så kom man ju underfund med att det enbart är lurendrejeri....
Citera
2015-10-17, 17:34
Medlem
Knullkungens avatar
Är denna klocka värd sitt pris?

http://www.bradford.se/bilracingklockan-gp-rena-kaenslor.html/
Citera
2015-10-17, 22:20
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Är denna klocka värd sitt pris?

http://www.bradford.se/bilracingklockan-gp-rena-kaenslor.html/

Alltså, en klocka är värd vad folk är beredda att betala för den. Men nej, det där är som vilket annat skit som helst som du kan få för några hundralappar i vilken modebutik som helst. Beskrivningen av klockan är däremot genial. "Modern tidtagningsteknik", det är en kronograf "Ypperligt ädelstål", "begränsad till endast 5000 ex för världsmarknaden". Tror inte de kommer sälja 5000 st. Så länge du inte får den för 200-300 spänn så rekommenderar jag dig till riktiga tillverkare som faktiskt gör klockor, Seiko, Certina, etc.

Blir nästan lite irriterad på den människa som försöker sälja den till det priset med den beskrivningen. De kunde väl åtminstone säga vilken typ av kvarts-verk de valt att stoppa in i den.
Citera
2015-10-17, 23:16
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Alltså, en klocka är värd vad folk är beredda att betala för den. Men nej, det där är som vilket annat skit som helst som du kan få för några hundralappar i vilken modebutik som helst. Beskrivningen av klockan är däremot genial. "Modern tidtagningsteknik", det är en kronograf "Ypperligt ädelstål", "begränsad till endast 5000 ex för världsmarknaden". Tror inte de kommer sälja 5000 st. Så länge du inte får den för 200-300 spänn så rekommenderar jag dig till riktiga tillverkare som faktiskt gör klockor, Seiko, Certina, etc.

Blir nästan lite irriterad på den människa som försöker sälja den till det priset med den beskrivningen. De kunde väl åtminstone säga vilken typ av kvarts-verk de valt att stoppa in i den.
Tack för utförligt svar. Bradford Exchange har ju tidigare sålt andra sk samlarobjektet till överprisr. En titt på deras hemsida får mig att undra vem som köper detta?

På deras amerikanska site finns en massa klockor för olika NFL-lag bla.
http://www.bradfordexchange.com/search/watch.html?ipp=36
Senast redigerad av Knullkungen 2015-10-18 kl. 00:11.
Citera
2015-10-19, 13:38
Medlem
Shawn92s avatar
Tjena

Har aldrig ägt en klocka i mitt liv. Och nu när nästa CSN kommer vill jag göra en 180 grader omvändning i min personliga stil. Gillar att ha på mig skjortor som jag kan ha utstoppat utanför byxorna, pike-shirt och stil mer åt det hållet (i brist på detaljerade beskrivningar). Så ingen "rolex" eller lyx-klocka (inte för att jag heller har råd med det som student), utan tänker mig något mer "casual".

Som sagt, har ingen tidigare erfarenhet av vad som anses vara av "bra" kvalite i klockvärden. Sist jag skrev här på flashback om Wellington blev jag slaktad av andra för hur dålig kvalitén är men nu gör jag ett nytt försök. Om vi utesluter DW, vad finns det för bra kvalité klockor som utseende mässigt går åt DW hållet? om inte det hållet, kanske en mer tyngre klocka. Är lite paranoid över att tyngre klockor inte "matchar" piketröjor eller skjortor som är vardagliga (rutia, enkelfärgade, stoppade utanför byxorna etc.).
Citera
2015-10-19, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Tjena

Har aldrig ägt en klocka i mitt liv. Och nu när nästa CSN kommer vill jag göra en 180 grader omvändning i min personliga stil. Gillar att ha på mig skjortor som jag kan ha utstoppat utanför byxorna, pike-shirt och stil mer åt det hållet (i brist på detaljerade beskrivningar). Så ingen "rolex" eller lyx-klocka (inte för att jag heller har råd med det som student), utan tänker mig något mer "casual".

Som sagt, har ingen tidigare erfarenhet av vad som anses vara av "bra" kvalite i klockvärden. Sist jag skrev här på flashback om Wellington blev jag slaktad av andra för hur dålig kvalitén är men nu gör jag ett nytt försök. Om vi utesluter DW, vad finns det för bra kvalité klockor som utseende mässigt går åt DW hållet? om inte det hållet, kanske en mer tyngre klocka. Är lite paranoid över att tyngre klockor inte "matchar" piketröjor eller skjortor som är vardagliga (rutia, enkelfärgade, stoppade utanför byxorna etc.).

Tre märken du titta på är, Triwa, Fossil och Gant. Sedan har du Seiko som är prisvärda och bra klockor.
Citera
2015-10-19, 13:53
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Tjena

Man behöver inte köpa någon parfymklocka bara för att man inte har överflöd av pengar, finns väldigt fina klockor för lite pengar. Om du vill ha automatiska urverk ska du kolla in Seiko och Orient, Hamilton har även endel fina.

Orient Bambino är ett billigt och populärt val: http://www.creationwatches.com/products/orient-automatic-288/orient-bambino-automatic-fer2400jw0-er2400jw-mens-watch-7126.html

Fin automatisk Seiko http://www.creationwatches.com/products/seiko-automatic-watches-69/seiko-automatic-100m-srp706k1-srp706k-mens-watch-7303.html

Min favorit bland Hamilton klockorna: http://www.creationwatches.com/products/hamilton-watches-250/hamilton-khaki-king-automatic-h64455523-mens-watch-2323.html Går även att få billigare.
Senast redigerad av YoungTony 2015-10-19 kl. 14:02.
Citera
2015-10-19, 23:51
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Man behöver inte köpa någon parfymklocka bara för att man inte har överflöd av pengar, finns väldigt fina klockor för lite pengar. Om du vill ha automatiska urverk ska du kolla in Seiko och Orient, Hamilton har även endel fina.

Orient Bambino är ett billigt och populärt val: http://www.creationwatches.com/products/orient-automatic-288/orient-bambino-automatic-fer2400jw0-er2400jw-mens-watch-7126.html

Fin automatisk Seiko http://www.creationwatches.com/products/seiko-automatic-watches-69/seiko-automatic-100m-srp706k1-srp706k-mens-watch-7303.html

Min favorit bland Hamilton klockorna: http://www.creationwatches.com/products/hamilton-watches-250/hamilton-khaki-king-automatic-h64455523-mens-watch-2323.html Går även att få billigare.

jääävlar, den där sista var läcker. PRECIS så jag hade tänkt i skallen 3k känns för en student.. tror du det kan finnas andra märken men något billigare? typ 1500 kr spåret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in