2015-10-19, 23:15
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Och därtill kan tilläggas, hur många flickor fanns det i området. Klart att det var en viss planering, ingen BO på fel plats vid fel tidpunkt.

Tänker på caféägarens ord under tiden som Lisa eftersöktes "Det är klart att någon har spanat in. Någon har uppenbarligen tänkt ut det här". .

www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-ar-en-valdigt-glad-och-trevlig-flicka/

Litet anmärkningsvärt att hon uttalade sig så säkert om att handlingen var "uttänkt". Bottnar det i ren intuition eller faktiska misstankar?
2015-10-19, 23:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Hur får man bort spår på en kropp och om man nu får bort sådana spår, varför tallar man på alla tillhörigheter och lägger ut dessa lite här och där i snitzlad bana mot kroppen????

Störda människor kan få för sig att göra allt möjligt som normala personer tycker är anmärkningsvärt, NB är kanske störd och då kan det vara svaret på din fråga.
2015-10-19, 23:16
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jo, han fick bort spåren - från kroppen - och säkert på ett "udda" sätt. Han kan inte bindas direkt till kroppen, men förmodligen indirekt i den meningen att det tangerar det direkta. I likhet med andra exalterade GM så begick han flera misstag, eller underskattade (främst pga okunskap och korttänkthet) NFC samt polisens tekniska experter.
Kanske med klorin? Som i Kallentofts bok Sommardöden, där mördaren tvättar sina offer med just klorin för att huden ska bli så vit och fin som möjligt?
2015-10-19, 23:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
På göteborgska är byssja en slags arbetsbod ungefär som den vita som vi alla tror att kroppen hittades i
Byssja kan också vara en svinstia (t.o.m. hundkoja) - eller det som tidigare tjänstgjort som en sådan. - Fornsvenska: "bysia" (svinläger).
Senast redigerad av letsdoit 2015-10-19 kl. 23:26.
2015-10-19, 23:21
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Menar du MPS? De har väl sekretessavtal innan och det var väl fotoförbud. Inklusive befinner sig under insatsledarens direktiv (polis). Kallas de till förhör är det väl yppandeförbud som träder i kraft.

Ja jag menade mps. Jag har också för mej att deltagande vid sök medför sekretess per automatik. Men det innebär nog inte, antar jag, att de inte får prata om det med personal inom organisationen?
Min fråga gällde snarare om - som tex vid konfrontationen och sedermera hjälm/jackfyndet - polisen kan ålägga än mer strikta restriktioner som gör att de inte ens får diskutera det ens med sina ledare?
2015-10-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Dagens största nöt är ordet byssja.
Största nyheten idag är väl, att det bekräftats (tydligen) att Lisa hittades i en byssja?

Vad är då en byssja? Det har jag funderat på idag och till slut även googlat

Byssja är tydligen slang för arbetsbod på göteborgska. Jaha, då är saken klar. Lisa hittades i BPA-boden som polisen forslade bort. Eller?
Använder man verkligen slanguttryck när man läcker hemliga uppgifter från en FU?

Enligt SAOL är byssja - ordet är ganska nytt i listan - en (enkel) stuga, kåk. Och det skulle ju nästan kunna vara vilket skjul som helst på Martorp.

Det finns dock en äldre betydelse, som är omnämnd i den grundligare SAOB:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Byggbod och byssja är precis samma sak oavsett vad den används till.
Och oavsett om den har hjul eller ej.
En del kallar tom dom hjullösa byggbodarna för moduler.
Ett annat ord är manskapsbod
Senast redigerad av zebop 2015-10-19 kl. 23:28.
2015-10-19, 23:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag tror att det där gäller för större delen av västra Sverige.
Det var SR P4 Skaraborg som använde ordet i sammanhanget först, och den vänder sig till lyssnare i Skaraborg i första hand.
2015-10-19, 23:25
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Ytterligare två poliser (män i 60-års åldern) som inte är förutsättningslösa utan tror att MGM är GM. Är det professionellt?

Polisens kåranda är väl känd. Den imponerar inte.

Är det inte kompetens och kunskap som ska avgöra vem som bör ha hand om fallet? Så vilken särskild kompetens och kunskap har LJ?

"väldigt klipsk" i förhållande till vad? Dom själva?

Du, har väl absolut inte en aning om vad LJ gjort som polis genom alla år, vad han uträttat ute på fältet, och vad han löst (och inte löst) för brott genom åren.
Som jag känner dessa 60-åringar som jobbat som poliser i alla år, tror jag definitivt inte de hade sagt att LJ var klipsk och rätt man för detta, om de inte tyckt att han gjort ett bra arbete genom åren!
Vi är 8-10st som tar en fika ett par ggr per vecka, jag har varit med de senaste veckorna och har inte kunnat med att fråga något om LH-fallet förrän idag. Skulle de tyckt att han var kass, är jag ganska säker på att de hade sagt det.

Visst, det går bra att lyfta fram misslyckanden LJ gjort. Men finns det någon spaningsledare som inte har varit fel ute nån enda gång, och han hade nog inte hamnat där han är idag om han var värdelös!

Men hade det varit ett komplicerat mord, hade det kanske varit läge att koppla in riksmord.
2015-10-19, 23:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Byssja kan också vara en svinstia (t.o.m. hundkoja) - eller det som tidigare tjänstgjort som en sådan.

Å andra sidan kanske vi bör förhålla oss till vad media har rapporterat om saken.

Citat;

Den 17-åriga Lisa Holm hittades mördad i en byssja, någon typ av bod, vid Martorps gård på Kinnekulle, uppger P4 Skaraborg. Kort dessförinnan hade hennes jacka och mopedhjälm hittats.

En byssja kan uppenbarligen betyda lite av varje, men media talar om någon typ av bod. Tror man på byssja bör man kanske också tro på bod, varför plocka russinet ur kakan och göra det svårare än det antagligen är?
2015-10-19, 23:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Du, har väl absolut inte en aning om vad LJ gjort som polis genom alla år, vad han uträttat ute på fältet, och vad han löst (och inte löst) för brott genom åren.
Som jag känner dessa 60-åringar som jobbat som poliser i alla år, tror jag definitivt inte de hade sagt att LJ var klipsk och rätt man för detta, om de inte tyckt att han gjort ett bra arbete genom åren!
Vi är 8-10st som tar en fika ett par ggr per vecka, jag har varit med de senaste veckorna och har inte kunnat med att fråga något om LH-fallet förrän idag. Skulle de tyckt att han var kass, är jag ganska säker på att de hade sagt det.

Visst, det går bra att lyfta fram misslyckanden LJ gjort. Men finns det någon spaningsledare som inte har varit fel ute nån enda gång, och han hade nog inte hamnat där han är idag om han var värdelös!

Men hade det varit ett komplicerat mord, hade det kanske varit läge att koppla in riksmord.
Det är nog inte försent ännu.
2015-10-19, 23:27
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var SR P4 Skaraborg som använde ordet i sammanhanget först, och den vänder sig till lyssnare i Skaraborg i första hand.
Ja, för mig låter det som byggboden.
2015-10-19, 23:30
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tre alternativ.
  1. Planlagt mord. Kroppen flyttades till mördarens arbetsplats. Knappast NB.
  2. Annat planerat brott mot Lisa. Hon hade pekat ut GM dagen efter om hon kände igen honom. Knappast NB.
  3. Oplanerat brott, precis som du sa, hur troligt är det?
Så, troligen någon annan än NB.

Orkar inte jiddra egentligen, men måste ändå komma med en invändning mot ovanstående som jag hoppas du man bemöda dig med att svara på med "öppet sinne" utan att bara försöka hitta fel...., och bara föratt käfta emot.

[*] Planlagt mord. Kroppen flyttades till mördarens arbetsplats. Knappast NB,
lika sannolikt som att det skulle vart nån annan som planerat och har tillgång till lokaler, transport och lokalkännedom, och som dessutom hamnar i länsmans förvar rätt omgående pga anledningar som vi bara spekulerar om, och vet för lite om.

Byssjan är ju naturligtvis tänkt som en kort förvaringsplats (inte sannolik att någon gömmer kroppen där permanent ), Att det skulle behövas en kort förvaring är ju ganska självklart, annars skulle hans brolla och kärring undra vart han hade tagit vägen en längre stund.... sen brakar hela söket loss och det blir omöjligt att flytta kroppen, dels av risk för upptäckt av MP och co, men även svårt att förklara för familjen vart man håller hus.

[*] Annat planerat brott mot Lisa. Hon hade pekat ut GM dagen efter om hon kände igen honom. Knappast NB.,
Samma resonemang som ovan

[*] Oplanerat brott, precis som du sa, hur troligt är det?
Ja det kan man undra, expect the unexpected...
Hela denna händelse är otrolig, men sån här skit händer tyvärr allt för ofta, hur ofta
eller sannolikt är det att såna här mord sker med många inblandade som alla kan hålla käft, och klara granskningar i FU?

Sen finns det ett gäng konstiga omständigheter som jag hoppas vi får svar på i FUP, tex hansken, grejerna som är utkastade i spenaten, sms etc..

En sak som det dock verkar vara många här som inte greppat (alternativt jag som fattat om foten helt bakom), det är att hjälm och Jacka hittades ca 500m från Martorp och Byssjan, det skulle alltså kunna vara i ett område som inte är genomsökt tidigare, kanske tom troligt. "Öppet i vegetation" behöver inte betyda synligt från luften, eller lätt synligt överhuvudtaget, om man inte är väldigt nära fyndplatsen. Kanske tänkt att eldas upp?

Jag tror på ett händelseförlopp som gick överstyr på något sätt, GM "panikar" och resultatet ser vi i FUP, mycket av det vi tror oss veta här kommer visa sig vara helt fel, sen när är "media" och i synnerhet GT, AB, Expressen, där kan man ju förvänta sig att det dom skriver är helt fel....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in