2015-10-19, 12:01
Medlem
sebnies avatar
Sluskharen23:
Det som är svårt är att göra det på OpenVPN så att det fungerar. Du kan pröva med att lägga till persist-tun i configfilen. Då lär ditt internet dyka om ovpn.se går ner, men du har då ingen möjlighet att använda TOR, utan då måste du koppla ner OpenVPN (och "exponera" ditt internet) och därefter koppla upp TOR.

Att göra det via pfsense/ovpnbox kräver ingen tilläggstjänst, men kräver att du köper in lite hårdvara, nämligen en lämplig enhet som kan rulla pfsense eller ovpnbox.
Till exempel en NUC som den heter. (Dock har NUC bara ett nätverksinterface så man måste då använda sig av VLAN + en VLAN-kompatibel switch - och du, förväxla INTE VLAN med WLAN).

Att göra det via pfsense är typ 1000 gånger enklare, för då kan du sätta upp brandväggsregler för hur trafik får flyta när ovpn ligger nere, och styra allt på millimeternivå, och på köpet så slipper du all exponering som kan ske på klientsidan med t.ex. webRTC eller liknande.
Senast redigerad av sebnie 2015-10-19 kl. 12:04.
Citera
2015-10-19, 19:08
Medlem
Är det någon som använder filtreringstjänsten och kan svara på hur pass bra/dåligt den fungerar? Känns kanske smidigt att filtrera allt sådant redan från början och ha det aktiverat på alla mina enheter - även t.ex iPhone och dylikt.
Citera
2015-10-19, 19:44
Medlem
sebnies avatar
KU: Jag skulle istället rekommendera att man kör filtreringstjänsten lokalt istället, dvs på pfsense/ovpnbox vilket kan göras med en "package", finns både dansguardian och squidquard.

Då kan du t.o.m. konfigurera det att peta inuti SSL-trafiken (och importera rooten i browsern)
Citera
2015-10-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Sluskharen23:
Det som är svårt är att göra det på OpenVPN så att det fungerar. Du kan pröva med att lägga till persist-tun i configfilen. Då lär ditt internet dyka om ovpn.se går ner, men du har då ingen möjlighet att använda TOR, utan då måste du koppla ner OpenVPN (och "exponera" ditt internet) och därefter koppla upp TOR.
Jag har inget behov av att använda TOR om detta funkar pålitligt. Hittar inte configfilen
Citera
2015-10-19, 22:05
Medlem
sebnies avatar
Configfilen är den som slutar på .ovpn som ligger i din OpenVPN-mapp, som du troligtvis laddat ner från ovpn.se när du köpte abbonemanget. Använder du OVPNs egna beta-klient eller använder du originalet?
Citera
2015-10-19, 22:37
Medlem
Citat:
Configfilen är den som slutar på .ovpn som ligger i din OpenVPN-mapp, som du troligtvis laddat ner från ovpn.se när du köpte abbonemanget. Använder du OVPNs egna beta-klient eller använder du originalet?
Jag använder för tillfället tunnelblick/openvpn, ska titta lite noggrannare om jag hittar.
Citera
2015-10-19, 22:48
Medlem
Hittar ingen fil utan det är en plugin som installerats.
Synd att man inte kan hitta OpenVPN likt andra VPNs på apple>systeminställningar>nätverk>avancerat -- där kan man välja att routa all trafik genom VPN.
Citera
2015-10-19, 23:44
Medlem
sebnies avatar
Altså, var stoppade du in ovpn.se inställningarna? För tunnelblick/openvpn kan ju inte hitta på krypteringsnycklarna till ovpn.se's servrar av sig själv, utan du måste ju då ha pastat konfigurationen någonstans.

Det är där du ska lägga till persist-tun
Citera
2015-10-20, 07:36
Medlem
Tänkte bara tipsa andra om en grej jag stötte på.

Upgraderade en av mina maskiner med senaste Viscosity klienten och efter det blev allt segt som sirap. Efter lite snabb googling så verkar det som att vissa upplever samma problem med de 2 senaste versionerna. Tror det rör sig om 1.5.10 och någon tidigare. Hade inte tid att sätta mig in i varför eller eventuella lösningar utan installerade bara den äldre versionen jag hade igen och allt blev som det skulle igen.

Ingenting som specifikt berör OVPN men bara en heads upp till andra.

Annars funkar allting prima just nu sedan uppgradering av hårdvaran i September. Maxar mina linor oavsett tid på dygnet med 100/100 och 250/250.
Citera
2015-10-20, 09:38
Medlem
Citat:
Altså, var stoppade du in ovpn.se inställningarna? För tunnelblick/openvpn kan ju inte hitta på krypteringsnycklarna till ovpn.se's servrar av sig själv, utan du måste ju då ha pastat konfigurationen någonstans.

Det är där du ska lägga till persist-tun

Om jag haft Windows förstår jag precis hur man gör men jag hittar ingen OVPN fil överhuvudtaget när man "tittar på paketets innehåll" för Tunnelblick. Någon med MAC som vet hur man enkelt kan hitta denna fil?
Citera
2015-10-20, 10:18
Medlem
sebnies avatar
Sluskharen23: Men frågan är, hur fick du igång ovpn.se på macen över huvud taget?
Någonstans måste du ha stoppat in filer eller pastad text du fick av ovpn.se, annars hade joxet inte fungerat över huvud taget.

Var någonstans stoppade du in sakerna du fick av ovpn.se från första början när du skulle börja använda tunnelblick? För det är ju inte liksom så att den hittar krypteringsnycklar, serveradresser, portar, inställningar, användarnamn och lösenord så av sig själv, utan sådana uppgifter måste du fylla i genom att installera en configfil eller pasta upgifterna.

för tunnelblick är ju inte en VPN-klient särskilt för ovpn.se utan det är ju en VPN-klient som fungerar för lite vad som helst.
Citera
2015-10-20, 12:00
Medlem
Axel61s avatar
Jag skulle surfa in på www.lellesmcklader.se men möttes av informationen att ipnummret var banned.

För en lekman som mig så har jag förstått att Ovpn ha en del fasta ipnummer. Och att företaget ifråga tillät inte det ipnummret tillgång till deras butik.

Vad finns det för anledning att utesluta vissa ipnummer? Och vad händer om fler använder sig av den metoden när det gäller VPN?

Det finns kanske en annan förklaring, men jag ser det som ett aktiv handling mot VPN.

Jag blir gärna upplyst om detta tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in