2015-10-19, 17:21
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja det undrar jag också.

Det var mitt inlägg nedan han ifrågasatte:
Citat: "Om nu de personer som var med vid konfrontationen/mötet ganska omgående belagts med yppandeförbud, vilket man tycker bör gälla även när det gäller detaljrapportering till organisationens ledning...."

XeniaOnatopp, Citat:
"Yppandeförbud åläggs de som deltar i förhandlingar i domstol och polisförhör, inte de som detaljrapporterar till en organisationsledning."

Och där Hamilkar rättade honom:

Hamilkar: Cctat:
"Om den som detaljrapporterar till en organisationsledning har uppgivit känsliga saker i polisförhör, kan h*n mycket väl ha ålagts yppandeförbud."
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Fast å andra sidan skedde nog detaljrapporteringen till organisationsledningen innan eventuellt polisförhör, så i det skedet kan de knappast ha omfattats av yppandeförbudet.
2015-10-19, 17:22
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, har Agda 95 bast rullat runt på Martorp vid den tidpunkten så hade det sannolikt varit skumt. Hittar de sen inget DNA från henne så hade hon nog kunnat rulla där utan problem.

Det Fredman beskrivit är att bröderna tolkades som suspekta för att 1. det var inte normalt att folk skulle vistas på Martorp 2. vid den tidpunkten. De verkar inte heller ha nån fullgod förklaring om man ska tro på deras morsa.
Vad säger deras mamma om deras rörelser då?

Normalt vid den tidpunkten? Var sägs det? Och hur skulle det kunna vara ett belägg för mord eller plantering av bevis?
Det rörde sig en massa folk i området vid den tidpunkten - borde inte alla misstänkas då?

Gällande DNA så vet vi fortfarande inte var de hittats - på vilka föremål - eller hur det DNA:t ser ut.

Edit:
Det Fredman sagt är väl att rapporten från MPS fick dem att fatta misstankar mot bröderna ...

Citat:
Innan polisen kom till platsen hade frivilliga från organisationen kontakt med de misstänkta mördarna.
– Det de berättade för polisen gjorde att vi fattade intresse för personerna, säger insatsledaren Martin Fredman.
[...]
– Fyndet som gjordes var föremål som kunde kopplas till Lisa Holm.
I samband med att Missing People hittade föremålet hade de kontakt med de personer som nu sitter anhållna. Det rör sig om två män som misstänks för mord, och en kvinna som misstänks för grovt skyddande av brottsling.
Det skedde en kontakt mellan Missing People och de här personerna. Det gjorde att vi fick upp intresset för dem. Senare under kvällen togs de med till förhör.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20960617.ab

Att misstankarna väcktes verkar alltså inte alls ha handlat om något skumt beteende - utan en normal avrapportering om vilka som setts i närområdet där fynden gjordes.
Senast redigerad av micro113 2015-10-19 kl. 17:28.
2015-10-19, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Som det står skall det tolkas. Målsägarbiträdet är en extraåklagare som kan ta ut svängarna åt åklagaren eftersom målsägarbiträdena inte har någon objektivitetsprincip att förhålla sig till.

Så länge som dessa biträden fungerade som ett stöd i rätten och yrkar på så högt skadestånd som
möjligt åt dom drabbade är väl tanken bra men när man som biträde numera får fritt spelrum att
agera som extraåklagare för att t o m i vissa fall nästan ta över åklagarens roll då biträdet har
större frihet än åklagaren har nåt gått tokigt kan jag tycka, men alla tycker vi förstås olika.

Vi får se vilken typ TB representerar men i artikeln uttalar han ju sig att hans roll i processen
skall ses som att han är en extraåklagare så förmodligen är det så Tore tänker jobba, som ett åklagarbiträde alltså.

Tack för svaret. Man kan alltså säga att familjens advokat kommer föra Lisas talan i rättegången. Jag bara inte tycker om att advokaten säger att han kommer att vara en biträdande åklagare. Jag tycker att det räcker gott och väl med en. Det kan ju tom uppstå en tvist mitt i allt under rättegången mellan dessa herrar.

Självklart har nog ingen nåt emot att de darbbade kommer få skadestånd.
2015-10-19, 17:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad säger deras mamma om deras rörelser då?
Normalt vid den tidpunkten? Var sägs det? Och hur skulle det kunna vara ett belägg för mord eller plantering av bevis?
Det rörde sig en massa folk i området vid den tidpunkten - borde inte alla misstänkas då?
Gällande DNA så vet vi fortfarande inte var de hittats - på vilka föremål - eller hur det DNA:t ser ut.
Belägg för mord?
Att de befunnit sig vid en verkstad 100 m från platsen där Lisa hittades och ej kunnat förklara sig har morsan berättat. Kan han fortfarande inte förklara sig lär det vara rätt besvärande. Personligen brukar jag veta varför jag är här och där.
Detaljer får du ringa Litauen om - det står inget mer via intervjun med henne.

Martorp är en privat, arrenderad gård som givetvis inte inkluderar att folk ränner där fritt. Det var även fredag kväll - så nej, det låter inte som befogat att åberopa allemansrätten där.

Nej, det vet vi inte. Vi vet att det finns flertal DNA-träffar av olika typ ( varav en är blod) och det ska bli intressant att se vad, vart och hans förklaringar.
2015-10-19, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
TACK för detta!, jamen VEM har du blåst upp denna situation med lögner DET måste man ju ta reda på, alltså vem har önskat att får bröderna att stå i ett dårligt och missänksamt ljus ? för et är ju en slags plantering tycker jag, misstanke plantering!

"Citat:
– Man kunde se att fyndet var kopplat till flickan, säger Kenneth Söderlund från Missing People.

Han vill däremot inte uttala sig om att det var just kläder som hittades.

Agerade konstigt

Samtidigt som polisen var på väg för att undersöka fyndet såg Missing People-patrullen som gjort fyndet något annat märkligt.

– När polispatrullen är på väg till fyndet ser man i vår patrull att tre personer beter sig på ett märkligt sätt, säger Kenneth Söderlund.

Då fattade polisen ett snabbt beslut.

– Som jag fått det förklarat så omdirigerade polisen sin patrull. I stället för att åka till fyndplatsen så åkte man till de här personerna, säger Kenneth Söderlund.

Missing Peoples observationer ledde till att de nu anhållna personerna – en kvinna och två män – hämtades in till förhör."

Har du några tankar ang det fetade?
2015-10-19, 17:31
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Säkerligen har hjälm och jacka placerats ut där efter första skallgången OM det inte slarvats vid första söket vill säga och eftersom bröderna pratade med MPS om just detta strax innan fyndet vaknade polisen i sin jakt efter fynd/Lisa/GM.

Javisst, det är väl den mest trovärdiga förklaringen. Tidigare under veckan hade ju redan avsökta områden åter börjat sökas av. Detta p g a man hade upptäckt nya föremål i redan avsökt terräng.

Större föremål som div. klädesplagg bör vara vad som har planterats ut i efterhand. Man skulle kunna tänka sig att kläderna befann sig i den gemensamma bilens bagageutrymme och att MGM droppade lite här och där ute i terrängen under veckans gång, dels för att slippa upptäckt vid en ev. kontroll och dels för att dölja sitt brott för den övriga familjen.
2015-10-19, 17:34
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Belägg för mord?
Att de befunnit sig vid en verkstad 100 m från platsen där Lisa hittades och ej kunnat förklara sig har morsan berättat. Kan han fortfarande inte förklara sig lär det vara rätt besvärande. Personligen brukar jag veta varför jag är här och där.
Detaljer får du ringa Litauen om - det står inget mer via intervjun med henne.

Martorp är en privat, arrenderad gård som givetvis inte inkluderar att folk ränner där fritt. Det var även fredag kväll - så nej, det låter inte som befogat att åberopa allemansrätten där.

Nej, det vet vi inte. Vi vet att det finns flertal DNA-träffar av olika typ ( varav en är blod) och det ska bli intressant att se vad, vart och hans förklaringar.
Var har hon sagt det?
Såvitt jag förstått har de tillgång till byggnaderna eftersom de arbetar på gården - och har naturligt befunnit sig i olika byggnader.

Hon har ett gett en andrahandsuppgift från något hon hört från någon ...

Citat:
Anledningen till att polisen intresserat sig för hennes söner kan enligt uppgifter till mamman vara för att sönerna på fredagen, en tid innan Lisa Holms kropp hittades, ska ha befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades, utan kunna ge en god förklaring till varför de var där.

Men det är ju inte därför - utan på grund MPS notering om att de sågs strax före fynden som väcker polisens intresse enligt polisen.

Citat:
– Fyndet som gjordes var föremål som kunde kopplas till Lisa Holm.
I samband med att Missing People hittade föremålet hade de kontakt med de personer som nu sitter anhållna. Det rör sig om två män som misstänks för mord, och en kvinna som misstänks för grovt skyddande av brottsling.
Det skedde en kontakt mellan Missing People och de här personerna. Det gjorde att vi fick upp intresset för dem. Senare under kvällen togs de med till förhör.
2015-10-19, 17:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Javisst, det är väl den mest trovärdiga förklaringen. Tidigare under veckan hade ju redan avsökta områden åter börjat sökas av. Detta p g a man hade upptäckt nya föremål i redan avsökt terräng.

Större föremål som div. klädesplagg bör vara vad som har planterats ut i efterhand. Man skulle kunna tänka sig att kläderna befann sig i den gemensamma bilens bagageutrymme och att MGM droppade lite här och där ute i terrängen under veckans gång, dels för att slippa upptäckt vid en ev. kontroll och dels för att dölja sitt brott för den övriga familjen.
Men då vore det bra mycket smartare att köra två km västerut och droppa allt på en gång i en jättestor sjö.
2015-10-19, 17:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Var har hon sagt det?
Såvitt jag förstått har de tillgång till byggnaderna eftersom de arbetar på gården - och har naturligt befunnit sig i olika byggnader.
Citat:
Anledningen till att polisen intresserat sig för hennes söner kan enligt uppgifter till mamman vara för att sönerna på fredagen, en tid innan Lisa Holms kropp hittades, ska ha befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades, utan kunna ge en god förklaring till varför de var där.
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
Citat:
Men det är ju inte därför - utan på grund MPS notering om att de sågs strax före fynden som väcker polisens intresse enligt polisen.
Givetvis.. de åkte liksom inte dit av sig själv. Det jag skrev är vad polisen sen uppfattade som misstänkt - bland annat.
2015-10-19, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Tack för svaret. Man kan alltså säga att familjens advokat kommer föra Lisas talan i rättegången. Jag bara inte tycker om att advokaten säger att han kommer att vara en biträdande åklagare. Jag tycker att det räcker gott och väl med en. Det kan ju tom uppstå en tvist mitt i allt under rättegången mellan dessa herrar.

Självklart har nog ingen nåt emot att de darbbade kommer få skadestånd.

Mellan vilka herrar skall tvisten uppstå menar du, Wennerholm och Brandtler ?
2015-10-19, 17:47
Moderator
OYs avatar
Ponera att någon typ av snara har använts för att strypa offret i till exempel mjölkrummet. Gärningspersonen använder ett föremål i ladan/mjölkrummet som NB har använt i sitt arbete, ett rep eller liknande, är det helt osannolikt att det kan vara vad som har hänt och att NB då knyts till själva mordet genom det?

Jag ser det i alla fall inte som helt uteslutet och inte är det särskilt verklighetsfrånvänt heller tycker jag.

Anledningen till att jag spekulerar kring det här är att fynden på diverse platser rimmar riktigt illa med att offret var gömt i någon typ av byggnadsverk och att fynden görs på platser som tidigare har sökts av, i alla fall handsken i ladan. Inte heller verkar någon möda ha lagts ned på att dölja offrets tillhörigheter, snarare verkar det som om att meningen var att de skulle hittas.

Förbryllande!
Senast redigerad av OY 2015-10-19 kl. 17:54.
2015-10-19, 17:49
Medlem
Man får tänka på att NB(+bror) redan på måndagen kände nog att det hade polisen efter sig, alla föremål han dagen innan gjort sig av med i all hast kunde han inte bara gå och flytta på.
Dessa ligger ute på åkrarna och är svåra att hitta även om NB på ett ungefär vet vart dom ligger.

Om dessa saker som låg ute på åkrarna innehåller NB dna måste det vara tunga bevis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in