2015-10-19, 13:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Episktakkatt
Finns ju egentligen ingen orsak till varför det skulle vara offentligt som jag ser det.

Dödsorsaken kommer nog att framgå i FUP utan att man behöver beröra obduktionsprotokollet.

Den delen av FUP som försvarare och åklagare och polis har tillgång till är förmodligen fullständig, den delen man väljer att släppa till media/allmänhet kommer nog med stor sannolikhet sakna obduktionsprotokoll.

Ser personligen inte någon direkt mening med varför gemene man skulle ha tillgång till obduktionsprotokoll och foton från brottsplatsen och på brottsoffer.

Om den utpekade GM mot förmodan är oskyldig skulle tvivel på hans skuld kunna finnas i fakta ur obduktionsprotokollet. Skall allmänheten kunna granska förundersökningen fullt ut är obduktionsprotokollet en viktig del. Det är därför olyckligt om det inte är offentligt. Bilderna är sannolikt inte så essentiella, så en rimlig avvägning av integritet kontra öppenhet är kanske att de är sekretessade, inget mer. I så fall åtminstone inte hela rapporten utan i så fall utvalda bitar, om de berör sjukdomar osv.

Som exempel på viktig obduktionsrapport vid mord kan nämnas den på Olof Palme, som tyvärr sekretessbelagts i delar över tid, tämligen i onödan.
2015-10-19, 13:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Då detta är ett häktat mål ska HUF inledas utan dröjsmål efter att åtalet kommit in så jag skulle tippa på att om nu åtalet kommer in på fredag kommer rättegången inledas i mitten på efterföljande vecka.
I målet mot Göran Lundblads mördare i Kalmar lämnades åtalet in en fredag och rättegången startade på tisdag. Det räcker med att parter, domare, protokollförare och tolk är närvarande första dagen då sakframställan sker. Vittnen kan kallas efter hand.
2015-10-19, 13:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Hopp.. där ser man, kanske den där källan som P4 i Skaraborg hänvisade till inte riktigt har den insynen som man vill få det till.

Fast å andra sidan är det i princip omöjligt att avgöra vad som är rätt och fel genom att enbart följa media, då alla gör sitt bästa för att komma med "nya" uppgifter och inte direkt drar sig för att tolka vissa uppgifter på ett så dramatiskt sätt som möjligt.

En vettig fråga i detta sammanhäng är ju om den pressansvarige är MP:s presskontakt mot media och refererar vad han fåt sig berättat av de som deltagit i sökandet, eller någon som yttrar sig med förstahandskunskap och har full insyn i vad enskilda individer i MP-organisationen kan ha observerat och sagt till polisen.

Det senare känns ju rätt otippat.
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Hopp.. där ser man, kanske den där källan som P4 i Skaraborg hänvisade till inte riktigt har den insynen som man vill få det till.

Fast å andra sidan är det i princip omöjligt att avgöra vad som är rätt och fel genom att enbart följa media, då alla gör sitt bästa för att komma med "nya" uppgifter och inte direkt drar sig för att tolka vissa uppgifter på ett så dramatiskt sätt som möjligt.

..och Lisa hittade man för att det var mot Martorp och gården söket gick, alltså inte en direkt koppling till bröders utspel - fynd av jacka/hjälm - LH i boden.
Bröderna hade mött och tilltalat MPS i närheten av jacka/hjälm. Det fick polisen att agera och i samband med detta hittas Lisa. Kopplingen till bröderna blir vagare än innan utifrån det vi "vet" utan FUP.
Medlem
Citat:

Värre är om den uppgiften tagits med som bevis i FUP, trots talesmans offentliga avfärdande som en osann "vinkling".
2015-10-19, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Det ligger nog väldigt nära sanningen vilket jag hade en känsla av att så kan det gått till initialt vid letande. Någon lämnar Martorp klar och då ny MPS grupp kommer på nya sökuppgifter/områden så blir det jäkligt hett. Man drar till med en fet lögn vilket kan kollas av länsman då man dokumenterar alla sökningar nogsamt. Man hade helt enkelt inte sökt där, i.a.f. inte anhöriga. Sen att man nästan samtidigt hittar hjälm och jacka gör att området blir högintressant.

MP yttrar sig i Aftonbladet :

- "I samband med det ska den mordmisstänkte ha försökt mota bort Missing People. Bröderna ska ha uppgett att anhöriga redan har letat på platsen.
Men att männen skulle ha försökt få de frivilliga att lämna platsen förnekas av Kenneth Söderlund, pressansvarig på Missing People.
– Det stämmer inte. Det är en vinkling som inte är korrekt, säger han till Aftonbladet."

-" Det jag kan bekräfta är att vi stött på de här männen. De ställer frågan om vi ska söka i området igen, eftersom vi sökt igenom det tidigare. Det svarar vi jakande på. Det var ett lugnt samtal, inget konstigt alls. Man försöker göra något spektakulärt kring detta som inte finns."
2015-10-19, 13:16
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Tingsrätten ska alltid göra en fristående prövning för det fall en handling begärs ut och utan att veta hur detaljerat obduktionsprotokollet är det svårt att i förväg sia hur en sådan bedömning kommer se ut. Jag har varit med om att dessa varit sekretessbelagda men jag instämmer i vad du säger såtillvida att det är absolut vanligast att dessa offentliggörs. Bilderna från obduktionen kan jag dock nog redan nu säga att dessa kommer inte offentliggöras.

Tack för svar. Du är en stor tillgång i tråden :-)
Personligen har jag inget större intresse för protokollet, dödsorsaken framgår ju ändå av resten av undersökningen. Likaså ska man vara glad att bilder av offret från fyndplats från obduktion sekretessas. Dessutom tycker jag att det vore integritetkränkande om de fanns med, det räcker att rätten tar del av detta.
2015-10-19, 13:19
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det låter absolut som ett troligt scenario. Jag tror inte heller att tillhörigheterna legat synliga eller på samma plats hela veckan. Nej jag tror att anledningen till att de befanns sig/dök upp på Martorp var i ett sådant syfte, och att de blev mäkta stressade av att MP dök upp och såg sig nödgade att fabricera en en lögn om att platsen genomsökts. De kunde ju uppenbarligen inte förklara sin närvaro på gården för polisen.
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Då har vi ett åtal där en (i så fall tydligt) inblandad kommit undan redan innan rättegången börjat.

http://www.svd.se/kalla-35-aringen-forsokte-leda-bort-missing-people/om/mordet-pa-lisa-holm

...men brodern är helt avförd från utredningen? Förlåt?
Ja, det där är faktiskt mycket märkligt. Om bröderna uppehöll sig tillsammans på Martorp precis i närheten av där LHs hjälm och jacka sedan hittades helt öppet, så är väl chansen minimal att den yngre brodern inte var medveten om saken (och är således de facto en medbrottsling).
2015-10-19, 13:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SR P4 Skaraborg: Rättegång mot Lisa Holms misstänkte mördare nästa vecka
Citat:
Blir det nu åtal i slutet på denna veckan verkar det alltså bli rättegång redan med start nästa tisdag. Det erfar P4 Skaraborgs källor.
2015-10-19, 13:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Ja, det där är faktiskt mycket märkligt. Om bröderna uppehöll sig tillsammans på Martorp precis i närheten av där LHs hjälm och jacka sedan hittades helt öppet, så är väl chansen minimal att den yngre brodern inte var medveten om saken (och är således de facto en medbrottsling).
Ja, han ter sig suspekt. Vad ska ÅK väcka åtal på?
2015-10-19, 13:30
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hur är det möjligt att den här gamla skåpmaten om det av någon/några MP-personer ( som kunde vara på sitt första sök och ville märkas) uppfattades ett "bortmotandet" nu plötsligt fått nytt liv igen? Efter alla dessa månader? Detta avhandlades här för 1000-tals sidor sedan.
Denna läcka från FUP:en känns desperat.

Ingen har info om hur "bortmotande" skett. Hur många av de anslutna till söket som var där, vilket språk som fördes, hur kroppsspråket var, de kulturella barriärerna etc. Tex på vilket språk uttrycktes "anhöriga" och vilket ord användes? Har det inte utretts vem som avsågs eller harn LJ&co bortsett från det? Varför ingick inte det i läckan?

Återstår- läckt ur FUP av vem och i vilket syfte? - exakt vilka föremål som hittades dvs hjälm, som redan var känt, och jackan.

Det enda som är nytt är alltså jackan som detalj. HUR i all världen paketerades det i läckan till media ihop med detta gamla "bortmotande" igen?

Som sagt - det luktar desperation.

Ja det luktar verkligen desperation. Från din sida.

Du kommer med stor sannolikhet att få det rätt hett om öronen om några dagar när åtalet väl landat och vi kommer nog att se till en hel del hårt skruvade (bort)förklaringar från din sida.
Men skam den som ger sig. Jag ser verkligen fram emot dina förklaringar!

Finns förresten inget belägg för att det är MP som läckt, det är en gissning här i tråden.
2015-10-19, 13:31
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, han ter sig suspekt. Vad ska ÅK väcka åtal på?

Precis, men här kan det komma att ändras:

Idag är det möjligt att fullt avsiktligt förhindra eller fördröja utredningen av ett brott utan att straffas för det. Det enda man behöver göra är att ljuga för förundersökningsledaren, som då tvingas använda en massa tid åt att försöka reda ut vad som är lögn och vad som är sanning.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H3021130/?text=true

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in