2015-10-10, 16:23
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
LOL! Bli upprörd över en tröja. Då är det stil på black metal!!!

Jag har själv varit på en Mayhem-trip de senaste veckorna och insett hur mycket jag uppskattar att de (nästan) alltid söker utveckla sig själva. Jag bortser från de riktigt kassa liveskivorna - speciellt de tidiga, som av någon anledning ses som klassiska. De har skräpljud, är dåligt utförda och allmänt intetsägande. Och helt ärligt gör Deathcrush inte mycket för mig heller. Lite infantilt och demoaktigt. Som ett band som inte riktigt hittat rätt ännu.

Sedan har vi då De Mysteriis Dom Sathanas. En smått fantastisk platta som verkligen kan sätta en stämning men helt utan att aktivt addera keyboards (som ofta fungerar som stämningshöjande för andra band). Det mesta här är bra men sången är hit och miss för mig. I vissa partier älskar jag det underliga gurglandet Attilla bidrar med. Ibland låter det närmast clownigt. Jag tror han skulle vunnit på att någon fick producera honom här, med lösa tyglar men ändock med tyglar.

Wolf's Lair Abyss

Den första skivan jag införskaffade med Mayhem runt tiden då den släpptes. Jag älskar fortfarande denna. Attilla har bytts ut som en helt förvriden Maniac som alltid fått mycket kritik men som jag uppskattar mycket. Materialet är inte så väsensskilt från det tidigare albumet och känslan i produktionen liknar varandra. Speciellt gitarrljudet kan jag tycka. Enormt stark comeback!

Grand Declaration of War

Kanske min favorit bland Mayhems eror. Man närmar sig det industriella och elektroniska här. Adderar kvasifilosofiska texter och spoken word. Allt som jag verkligen uppskattar när det görs rätt. Produktionen är precis som den ska vara på en platta med låtar som dessa - dvs väldigt ren, luftig och steril. Kanske är den något för lång för sitt eget bästa men det är petitesser i sammanhanget.

Chimera

En platta jag inte gett någon riktig chans fören i år. Den har passerat under radarn av någon anledning. Det finns en känsla kvar från Grand Declaration of War men utförandet är mer rakt den här gången. Älskar hur inledande Whore är så minimalistisk i sin uppbyggnad. Andra låtar har klara pop-influenser i hur låtarna byggt upp (men skivan är långt ifrån pop givetvis). Mer hit-baserad komponerande.

Ordo ad Chao

Ljudbilden är nog det som stört flest människor med denna. Jag tycker att det fungerar oftast men där svaga länken är trumljudet. Annars bidrar ljudbilden till den stämning bandet söker. Det som kunde blivit splittrat, då låtarna är väldigt oortodoxa (ja det var menat som en pik, åtminstone bitvis). Här finner vi ingen uppbyggnad av vers, refräng, vers, refräng osv. Ändå fungerar det nästan hela vägen ut. Jag älskar främst hur man använder tystnad som stämningshöjare (A Great Work of Ages). Det jag alltid slås av är hur opassande slutet av skivan är. Här borde man lagt ner mer tid. NU blir det för abrupt och jag känner varje gång att något saknas.

Esoteric Warfare

Det här känns som föregående plattas lillebror men den skillnaden att det som kunde gått fel för den plattan gick fel här. Låtskrivandet saknar uppenbart riktning för det mesta. Mycket låter som att de bara staplat riff på varandra utan eftertanke. Upplägget liknar därför Ordo ad Chao fast i miniformat men det fungerar inte riktigt här. Och till skillnad från det albumet känns det som om denna håller på alldeles för länge. Även om jag kan uppskatta vissa spår individuellt tröttnar jag alltid på helheten när jag ger denna skiva en chans.

Men det ska sägas att jag fortfarande återkommer till denna och ger den chans på chans. Det kan betyda att den till slut växer. Men rent generellt är jag mer intresserad av bonusspåret. Tydligen spelade de in några låtar i Budapest som senare skrotades eftersom de lät för mycket som tidiga Mayhem. Enligt mig är den inkluderade bonuslåten mycket mer intressant än allt det som till slut hamnade på albumet sammantaget.

Härligt inlägg! Mayhem slutar aldrig uppröra, kanske mest för att de aldrig varit så bra som sitt rykte. Den genomgående uppfattningen om Mayhem verkar vara att de är ett hyfsat band helt enkelt. Själv gillar jag bara DMDS och WLA. Övriga åker på när han jag total idétorka.

Ett par veckor utan internet gör att man inte hänger med, men här har det då inte hänt mycket. Lyssnat lite på Hermodr (hittar inte det jävla tecknet). Ganska trist egentligen men Krigstid eller vad den heter är ju bra.
Citera
2015-10-15, 08:22
Medlem
Albert.....Pikes avatar
Mgla är det bästa släppet i år.
Det enda jag tycker skulle vara annorlunda med Exercises in Futility är låtordningen.
Skivan blir bättre om man byter plats på IV och V.

Annars har jag upptäckt Abyssion, skön atmosfärisk black metal, med förbannade vrål:
https://www.youtube.com/watch?v=SII1j3n6g-I

Nu spelas Sühnopfer - Offertoire
https://www.youtube.com/watch?v=xDSM0UOA280

Black metal med snabba melodiösa riff och lite medeltidskänsla.
Citera
2015-10-15, 13:57
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.....Pike
Mgla är det bästa släppet i år.
Det enda jag tycker skulle vara annorlunda med Exercises in Futility är låtordningen.
Skivan blir bättre om man byter plats på IV och V.

Man vet att man har att göra med ett kvalitetsband när allt man har att gnälla på är låtordningen.

NP: Lurker of Chalice - S/T

Vad tycker ni om detta egentligen? Väldigt bra för att vara från amerikatt enligt mig och bättre än allt jag lyssnat på av Leviathan (har iofs bara hört 50-60 släpp så man har ju missat mycket).
Citera
2015-10-16, 21:48
Medlem
Myrkgrav - Om å danse bekhette. Enmansband från Norge.
https://www.youtube.com/watch?v=VKFpxpo6CkM

Sen om det räknas som black eller viking eller folk eller någon annat får ni bedöma själv.
Har precis tagit upp mitt intresse för black/death metal efter tjugo år av annan musik och är helt lost bland alla jäkla subgenrer. Nåväl. Myrkgrav har jag verkligen fastnat för. Brukar inte vara så förtjust med körer och ren sång men den här skivan har på något sätt letat sig in. Gillar hans texter som är direkt hämtade från gamla folksagor och sägner.
Senast redigerad av reddkross 2015-10-16 kl. 22:05.
Citera
2015-10-18, 21:57
Medlem
Mest obskyra BM bandet, vad har ni att ge?
Citera
2015-10-18, 22:58
Medlem
Albert.....Pikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungafamiljen
Mest obskyra BM bandet, vad har ni att ge?

Rumänska K'lëïxlbvrû'stæòrbr.

NP : Abyssion - Siniaaltoja ja Singulariteetteja
https://www.youtube.com/watch?v=XLfiXLIC9Xg
Citera
2015-10-19, 15:10
Medlem
Fick hem denna sanslöst bra kassetten idag! Atmosfärisk Black Metal för er som diggar det!

https://www.youtube.com/watch?v=GFYsuQoi6ew
Citera
2015-10-19, 22:42
Medlem
smokypoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reddkross
Myrkgrav - Om å danse bekhette. Enmansband från Norge.
https://www.youtube.com/watch?v=VKFpxpo6CkM

Sen om det räknas som black eller viking eller folk eller någon annat får ni bedöma själv.
Har precis tagit upp mitt intresse för black/death metal efter tjugo år av annan musik och är helt lost bland alla jäkla subgenrer. Nåväl. Myrkgrav har jag verkligen fastnat för. Brukar inte vara så förtjust med körer och ren sång men den här skivan har på något sätt letat sig in. Gillar hans texter som är direkt hämtade från gamla folksagor och sägner.
Om jag var tvungen att säga en genre så säger jag melodisk deathmetal, påminner om Northland (death/folk), men riffet påminner om Slogstorm (black).

Iallafall en väldigt bra låt, tack för tipset!
Citera
2015-10-19, 23:23
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Man vet att man har att göra med ett kvalitetsband när allt man har att gnälla på är låtordningen.

Vad tycker ni om detta egentligen? Väldigt bra för att vara från amerikatt enligt mig och bättre än allt jag lyssnat på av Leviathan (har iofs bara hört 50-60 släpp så man har ju missat mycket).

Nja, tycker att Lurker of chalice är ganska segt faktiskt. Visst, det är kolsvart och hopplöst som det ska vara men mörkret fastnar inte riktigt tycker jag. Sen att det skulle vara bättre än The tenth sub-level of suicide & Massive conspiracy against all life håller jag inte med om. Egentligen kan man väl nästan se Lurker.. som den första Leviathan-plattan.
Här vevas Dødsengels Mirium Occultum som är analbra.
På baksidan av Grifteskymfnings Djävulens boning så kan man förresten se några kraftledningar framför skogen. Arrogans eller total blindhet?
Har förresten tittat på lite live-klipp från RoB. Meilenwalds blick och den auran som omger honom skulle skrämma slag på Satan själv.
För övrigt läser jag hellre Dagen eller Amelia än Sweden rock. Dess prenumeranter är avskyvärda människor utan livsargument.
Nu åkte Lurker of chalice på. Kanske passar bättre i beckmörker och växer.....
Citera
2015-10-20, 08:26
Medlem
Den Dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S

Tycker både att Leviathan och Lurker Of Chalice är ganska omjämna. Dock, med det sagt, finns det spår från Wrest som jag håller väldigt högt:

Leviathan - Crushing The Prolapsed Oviducts Of Virtue
https://www.youtube.com/watch?v=C-sBg1_4J6Q

Leviathan - All tongues toward (framförallt slutet på spåret)
https://www.youtube.com/watch?v=CIoXaF3yK7g

Lurker Of Chalice - Granite
https://www.youtube.com/watch?v=LcwivLsT0VM
Citera
2015-10-20, 22:41
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Nja, tycker att Lurker of chalice är ganska segt faktiskt. Visst, det är kolsvart och hopplöst som det ska vara men mörkret fastnar inte riktigt tycker jag. Sen att det skulle vara bättre än The tenth sub-level of suicide & Massive conspiracy against all life håller jag inte med om. Egentligen kan man väl nästan se Lurker.. som den första Leviathan-plattan.
Här vevas Dødsengels Mirium Occultum som är analbra.
På baksidan av Grifteskymfnings Djävulens boning så kan man förresten se några kraftledningar framför skogen. Arrogans eller total blindhet?
Har förresten tittat på lite live-klipp från RoB. Meilenwalds blick och den auran som omger honom skulle skrämma slag på Satan själv.
För övrigt läser jag hellre Dagen eller Amelia än Sweden rock. Dess prenumeranter är avskyvärda människor utan livsargument.
Nu åkte Lurker of chalice på. Kanske passar bättre i beckmörker och växer.....

Dödsengel gav jag chansen när de släppte nån dubbelskiva för några år sen men tyckte det lät sådär. Kanske värt att lyssna igen? RoB live vore ju nåt att ta med en extrablöja för.

Prenumererade faktiskt på SRM för ett decennium sedan och det var så in i helvete dåligt. Jag tror inte ens jag orkade läsa en artikel när jag satt på muggen. Samma gamla trötta skitband om och om igen. Finns det ens nån musiktidning värdig som skithuslitteratur längre?

NP: Sun of the Blind - Skullreader
Citera
2015-10-22, 21:54
Medlem
Vondors avatar
Vet inte om någon har rekommenderat Brulvahnatu.
Men jag själv tycker det är unikt, skulle gärna vilja ha hans två först album vid namn, Uterine Acid Swished och Last livning dream.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in